Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.9.1999
 Frentzen nyt
 Schumacher satser på comeback i Malaysia
 Michelin på vej tilbage til F1
 Irvine sigter på sejr i Luxemburg
 McLaren team ordrer - måske?
 
20.9.1999
 Grønt fryder øjnene
 Herbert viser sin værdi i sidste øjeblik
 Hill takker nej til Jordan´s ledelse
 Montezemolo:
 Barrichello:
 Zonta til McLaren i 2001?
 

Hop til top21.9.1999

Frentzen nyt

Rygter fra Jordan teamet siger at Eddie Jordan er så tilfreds med Heinz-Harald Frentzen at han vil give ham 1 million dollars i lønforhøjelse næste år.
Eddie og Heinz-Harald går så godt i spænd sammen at man næste skulle tro at det var far og søn. Eddie kan kun sige positive ting om Heinz-Harald F. ’ Jeg er så stolt af den knægt, det er lige meget hvor han køre henne, så er han fantastisk hurtig’. Efter løber på Monza, Eddie sagde at han ville gøre at hvad der stod i hans magt for at får Heinz-Harald højere op i tabellen..
Med disse kommentar fra team chefen skal Heinz-Harald ikke regne med at blive fyret fra hans sæde lige med det samme.

Ellers har Jordan og Heinz-Harald været i gang med at teste i på Magny-Cours, det var en privat test. De prøvede nogle nye aerodynamiske dele til bilen. De har også en ny motor klar men den vil kan blive brugt til kvalifikationen.
Det er blevet lavet en aftale med Damon Hill som går ud på at Heinz-Harald har første priotet på alle nye dele der bliver fremstillet, så der for deltager Damon ikke i denne test.

Efter at Jordan og Heinz-Harald havde testet på Magny-Cours var de sikker på at de er kommet tættere på de 2 topteams. Heinz-Harald som i øjeblikket ligger på 3. pladsen i kørenes mesterskab sagde at bilen nok ikke bliver meget hurtigere end den er nu, men at bilen havde kørt perfekt med den nye tiltage der er blevet gjort på den, det er meget nemmere at finde balancen i bilen og finde et perfekt set-up.
Heinz-Harald prøvede også nogle nye dele til den nye sæson.

BKP  


Hop til top
Schumacher satser på comeback i Malaysia

Efter Michael Schumacher opgav at vende tilbage til det italienske GP satser tyskeren på at vende tilbage til Malaysias GP. Schumachers talsmand siger at Ferrari gerne vil have ham tilbage for at han kan være med til at udvikle det nye chassis til næste sæson.

Schumacher benægter også de rygter der har været om at han e.v.t. stopper karrieren helt.
"Det ligger i mit blod at køre F1, det er hvad jeg er født til og det er hvad jeg elsker at gøre."

Samtidig vil Schumacher heller ikke stille op til GP'et På Nurburgring. Så kan man jo spørge sig selv om det er for at vente på at Verdensmesterskabet er afgjort...

Schumacher har prøvet to gange at teste F399'eren men begge gange måtte han stoppe på grund af for store smerter i sit ben.

PH  


Hop til top
Michelin på vej tilbage til F1

Dækfabrikken er måske på vej tilbage til F1.
Iflg. ‘Autosport Magazine’ skulle de 2 bejle til sit eget team Toyota og BMW haft forespørgsler til Michelin om de vil leverer dæk i år 2001.
Både Toyota og BMW har haft succes med de franske dæk og værdsætter dem meget højt.
Men firmaet mangler kapital til at kunne leverer dæk til nogle af holdende. De har været nød til at fyrer folk fra deres fabrikker for at skære ned på deres omkostninger.
BKP  


Hop til top
Irvine sigter på sejr i Luxemburg

Irvine fastslog tirsdag at F1-pendulet er ved at svinge tilbage i Ferrari's favør, og at sejren kunne være hans i den kommende weekend's Europæiske Grand Prix. I det Italienske GP måtte han nøjes med en skuffende 6. plads, som dog bragte Irvine a' points med Hakkinen, da denne spandt af banen mens han førte løbet. Irvine sagde at han manglede power for at kunne angribe på en hurtig bane som Monza, men fastslog at de næste løb skal køres på mere udfordrende baner - startende med Nürburgring d. 26. september - og det ville give nyt liv i Ferrari's falmende stjerne.

Irvine affærdigede kritikere, som tror McLaren er urørlige - bortset fra kørerfejl, med at sige: "Tværtimod, jeg tror McLarens gylden tider er ved at være slut. Jeg vidste at Spa og Monza ville være utroligt svære for os. Men fra og med det næste løb skulle vi igen kunne dyste på mere lige vilkår. Desuden vil der være nyudviklede komponenter på Ferrari'erne på Nürburgring." Han uddybede, hvorfor holdets held vil øges, med at udtale: "Det er simpelthen skiftet til andre baner. De anlæg, der skal køres på resten af sæsonen, stiller større krav til aerodynamikken, og under de betingelser klarer vi os godt. Derfor har vi igen en chance for at vinde. Og jeg kan påny kæmpe indædt oppe foran." Og han tilføjede: " Kun hvis vi er langsomme på Nürburgring, kan vi ligesågodt sige farvel til verdensmesterskabet. For mig bliver det hele afgjort i de næste to løb. Men jeg er optimist."

Man har jo før hørt store ord fra den kant og set den store stygge ulv falde ned som et lam, men sikkert er det at kampen om titlen vil blive afgjort i Asien, hvor det Malayiske Grand Prix køres d. 17. oktober i Sepang og sæsonen sluttet på Suzuka hvor det Japanske GP køres d. 31. oktober.

Irvine har allerede prøvekørt anlægget i Sepang, men kun i en almindelig gadebil. "Banen ligner til en vis grad Nürburgring, så den ligger godt til os,"  har han udtalt til Gazetta dello Sport. "Og derfor er jeg på ingen måde demotiveret, når jeg nu står overfor de sidste tre GP'er. Tværtimod."   Irvine gjorde også kort proces med den opfattelse, at Jordan's Heinz-Harald Frentzen, der nu ligger på 3. pladsen med 50 points efter han vandt på Monza, skulle kunne være kandidat til titlen. "De næste 3 løb passer bedre til Ferrari'en end Jordan'en," sagde han. "Se hvordan det gik i Ungarn, hvor banen er langsommere end Monza, der så man ikke meget til Jordan. Deres bil er bedre på hurtige baner, jeg tror ikke den vil vise sig hurtig på Nürburgring eller i Malaysien."

Efter at have testet på Mugello har Irvine erklæret, at hans Ferrari F399 nu er så konkurrencedygtig som aldrig før. Han har afprøvet forskellige nye komponenter, og mange tror Ferrari har udviklet et helt nyt udstødningssystem. Denne ændring skulle give den Italienske motor flere hestekræfter, men trods løfterige brøl fra Irvine og testkøreren Luca Badoer, har team'et endnu ikke besluttet om det nye udstødningssystem skal bruges i det Europæiske Grand Prix her på søndag. Holdet skal dog være fast besluttet på (igen) at yde en optimal indsats for effektivt at fravriste Mclaren føringen.

GRN  


Hop til top
McLaren team ordrer - måske?

Alt tyder på, at lørdagens kommende kvalifikation til det Europæiske Grand Prix bliver en af de vigtigste i McLaren kører David Coulthards karriere. Eneste reelle chance Coulthard har for at undgå at blive Mika Hakkinens hjælper i kampen i VM titlen, er vel at sætte finnen på plads under kvalifikationen og dermed kraftigt indikerer, at også han er bejler til titlen. Umiddelbart virker det dog ikke særligt sandsynligt, at skotten skulle kunne udkvalificerer Hakkinen, der på det nærmeste har ejet kvalifikations kørslerne indtil nu. Selv siger Coulthard om muligheden for team ordrer:
”Det at hjælpe Mika til at genvinde titlen er ikke noget jeg har diskuteret med nogen fra teamet. Det er ikke noget, jeg ville være glad for, da jeg stadig føler, jeg selv kan vinde VM. Det er langt fra afgjort endnu på grund af de holdbarheds problemer Mika har haft, samt de fejl han har begået. Men jeg er aldrig gået imod teamets ønsker, og jeg vil helt sikkert ikke bryde mig om, hvis en kører fra et andet team vandt titlen”.

Team chef Ron Dennis virker dog stadig meget afslappet, selvom han dog ikke længere blankt afviser muligheden for team ordrer:
”Vi vil sandsynligvis se på muligheden for team ordrer før næste løb. Kampen er tæt, så det er sandsynligvis den vej, vi er nødt til at gå. Men vi fører altså stadig begge konkurrencer, vi har den hurtigste bil, to af de hurtigste kørere og vi er i kanon form”.

TNR  


 

Hop til top20.9.1999

Grønt fryder øjnene

Nej, det er ikke et reklameindslag for en live-udsendelse i Søren Ryge Petersens have – men et mindre problem som der er opstået hos Stewart. I sidste uge præsenterede Ford den nye Jaguar-racer – farvet stort set helt grøn. Men sådan bliver det nok ikke alligevel: Det giver nemlig ikke PR-nok. Teamet får det problem at grøn ikke er en TV-venlig farve, og det kan man naturligvis ikke have. Jackie Stewart har fortalt at teamet i den kommende tid vil forsøge med diverse tests for at finde frem til den rette farveblanding – og det bliver ikke den samme som blev præsenteret i Frankfurt. "Den var ikke repræsentativ for det som bliver vist i januar, fordi grøn ikke vil fremstå klart på TV," siger den PR-mindede Stewart.

Spørgsmålet er om den mørkegrønne farve vil forsvinde, og der er ingen tvivl om at det er sværere at håndtere farven hvis man vil have sine reklamer igennem på TV. Så igen er der snak om racernes farver – Ferraris røde farve viser aggressivitet og derfor er det nemmere for en Ferrari-kører at overhale, var en af de mange "opdagelser" i år. Jordan har med sin skrigende gule farve også fået masser af opmærksomhed. Men hvad: man siger at håbet er lysegrønt, så der var måske noget der...

BB  


Hop til top
Herbert viser sin værdi i sidste øjeblik

Johnny Herbert har i øjeblikket samlet 3 points i kørernes tabel, mens hans Brasilianske makker har 15 points og konstant har været med fremme i de fleste løb i år. Stewart-team'et skal have været ret utilfredse med Johnny Herbert i hele sæsonen indtil Hockenheim, hvor briten for første gang beviste han kunne køre lige så hurtigt som sin holdkammerat. Efter sigende havde Herbert fået at vide, at Stewart ikke ville forny hans kontrakt for sæsonen år 2000, og at han skulle kigge sig om efter et andet sæde.

Men det var før Rubens Barrichello aftalte at køre for Ferrari næste år og, da Ford prøvede at slå en handel af med team'et eller rettere overtage det og give det navneforandring, var Stewart under stigende pres for at beholde den populære brite.

Herbert siger: "Jeg ved godt sæsonstarten gik lidt dårligt, men vi er ved at nå op til Rubens nu, og hvem ved - der er 30 points at køre om endnu !" 

Jackie Stewart har ikke fortrudt at have indgået kontrakt med den dobbelte løbsvinder Johnny Herbert: "I 1997, da han kørte for Sauber, holdt jeg øje med ham i lang tid. At få ham med på holdet har været en nydelse, og jeg håber på at se ham på podiet i år."

Som situationen er nu, har Jaguar-team'et skrevet kontrakt med Herbert for 1 år og har option på yderligere et år.

GRN  


Hop til top
Hill takker nej til Jordan´s ledelse

Damon Hill har sagt 'nej tak' til et tilbud om at påtage sig rollen som assisterende team manager for Jordan. Verdensmesteren fra '96 trækker sig tilbage med udgangen af denne sæson - eller  måske før, såfremt hans hold kan sikre sig trediepladsen i konstruktørernes VM inden da.

Hill blev kontaktet af teamet's hovedsponsor, Benson and Hedges, som ønskede at drage nytte af den britiske kørers popularitet efter hans 'pensionering', for på den måde at bevare og stimulere interessen for holdet på Europæisk plan. Hill skulle i givet fald have fungeret som rådgiver for Jordan indenfor området research og udvikling, og derfor også have vist sig på banerne i forbindelse med sporten.

Hill har efter sigende afvist at påtage sig jobbet, med henvisning til at familien fremover vil være hans topprioritet.

GRN  


Hop til top
Montezemolo:

Lad os håbe at Michael Schumacher er tilbage og hjælpe os til med at vinde verdensmesterskabet i år. Han er klar til at give sig 100% og det er meget vigtigt for os, HVIS han kommer tilbage i år. Hvis han ikke kommer tilbage i år, så håber jeg at han er 100% klar til det første løb næste år, vi har brug for ham.
Det var hvad Luca Montezemolo svarede da flere journalister spurgte til Michael Schumacher ved den Internationale Motorcykel udstilling i Milan.
Hvis man skal prøve at tolke hans ord, kunne det betyde at MS skulle være klar til et comeback (Hvis der kommer et i år) på Suzuka, eller i beste fald på Sepang.
BKP  


Hop til top
Barrichello:

”Hvis jeg ikke får 1 sejr efter 8 år i F1, så vil jeg stoppe min karriere”. Dette mærkelige løfte gav Barrichello under et privat interview med nogle brasilianske journalister. ”Jeg er ikke bange for at køre for Ferrari, det værste år var 1995 da jeg skulle løfte arven efter Senna, og forhåbningerne fra mine Senna og mine egne fans var at jeg skulle erstatte ham. Alle sagde at jeg var langt ned efter den sæson. Så jeg føler ikke at der er noget pres på mig bare fordi jeg skal køre Ferrari”
BKP  


Hop til top
Zonta til McLaren i 2001?

Ricardo Zonta får muligvis chancen for at droppe British American Racing i år 2001, til fordel for McLaren, hvis altså han er mere aggressiv i sin kørsel næste år. Han er ikke altid så hurtig som holdkammeraten Jacques Villeneuve, men han har vist en utrolig kørsel (og afkørsel (Belgien), hvilket har imponeret en del teams. Men Graig Pollock virker ret uimponeret, måske fordi han har/havde så store forventninger, både angående Zonta, men bestemt også til selve teamet. Derfor prøver Graig Pollock at finde en mere hærdet kører, og har efter sigende haft kontakt til Ralf Schumacher, men uden held. Mercedes, som jo levere McLaren motorer, har faktisk kontrakt med Ricardo Zonta, så BAR har været nødsaget til at betale Mercedes penge for at få Zonta til for BAR.
På grund af begge McLaren kørere har været ret uimponerende ved en del Grand Prix’s her på det sidste, så har McLaren vist stor interesse i Zonta, men Zonta selv har ingen kommentarer.
McLaren derimod siger det er ”interesseret i rygtet”.
Ja hvem ved, måske er det et rygte, måske ikke…
MEL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk