Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.9.1999
 USA´s Grand Prix 2000
 Perfiditet eller psykologisk krigsførelse?
 Benetton i tids-nød
 
21.9.1999
 Frentzen nyt
 Schumacher satser på comeback i Malaysia
 Michelin på vej tilbage til F1
 Irvine sigter på sejr i Luxemburg
 McLaren team ordrer - måske?
 

Hop til top22.9.1999

USA´s Grand Prix 2000

Folkene der er ved at bygge om på Indianapolis i USA er begyndt at have temmelig travlt. Der er nemlig kun lidt over et år til at Formel 1 cirkuset kommer for at køre på banen.
Kevin Forbes der er er manden der har fået F1 til USA og ikke mindst USA, siger at det hele kører efter planen.
Der bliver bygget 36 top-moderne F1 garager, hoteller og meget andet.
Man regner med at USA GP bliver det tredje sidste i rækken næste år.
Banen der bliver bygget om fra den berømte Indy-500 oval bliver 4.2km lang.

Sidste gang USA afholdte et Grand Prix var i 1991 i Phoenix.

PH  


Hop til top
Perfiditet eller psykologisk krigsførelse?

Irvine udstiller Hakkinens svagheder: "Jeg lader ham køre alene i front, så 'klarer' han selv resten." Det er Irvines opskrift på hvordan han vil vinde årets VM-titel. "Hakkinen og jeg er de eneste kandidater til mesterskabet, Coulthard og Frentzen er ude." Med disse udtalelser til italiensk presse skruer Eddie Irvine forventningerne til sine og team'ets resultater helt i vejret.

Han har noteret sig at Hakkinen laver de alvorligste fejl, når han ligger alene i spidsen. "Sådan var det på Imola og Monza. Når hans position trues, laver han aldrig fejl." Disse ytringer faldt i forbindelse med optagelser til en TV-reklame, hvor han ironiserende fortsatte: "Da han ikke laver fejl, når jeg angriber ham, har jeg fundet ud af at det eneste rigtige simpelthen er at lade ham køre."

Begge kørere ligger i toppen af tabellen med hver 60 points, og da Irvine fik en chance for et udfald mod Mclarens verdensmester, som spandt af banen i Monza, kunne han ikke modstå fristelsen.

"Jeg har en god chance for at vinde på Nürburgring, og ikke blot fordi vognen er blevet forbedret," har han sagt til nyhedbureauet ANSA. Og om årets VM-titel udtaler han: "Jeg skal vinde den, fordi det skylder så mange mennesker: FIAT, Italien, Ferrari, hele holdet og alle fans'ne.... Det bliver ikke let, men jeg tror vi har en god chance for at klare det."

Senere har Ferrari offentliggjort at man har kasseret Irvine 'lykke'-chassis (nr. 191) og at weekenden's løb skal køres i det nyeste F399-196. Det er første gang i denne sæson Eddie Irvine forlader det gamle karosseri, for at konkurrere i det nyeste og mest avancerede, der bl. a. har tank-studsen placeret nogle cm lavere. Man må håbe det ikke giver knas i de ellers top-optimerede pitstops, Ferrari er kendt for.

Insidere har antydet at nr. 191 opgives fordi teknikerne har indset, de ikke kan udvikle dette chassis yderligere, og måske nok så vigtigt: det er ved at miste stivheden, som jo er altafgørende for bilens køreegenskaber. Desuden skal de ny-udviklede aerodonamiske komponenter ikke have virket tilfredsstillende på dette chassis, selv efter over 10.000 km's prøvekørsler.

Irvine er kendt for at være lidt overtroisk, og derfor er skiftet et resultat af et lille fup-nummer holdet har spillet overfor ham. Man erstattede simpelthen nr 191 med 196 uden at fortælle Eddie andet end at man testede nye komponenter, som han så godkendte - og ennda med en vis begejstring. Og så, surprise surprise ....

Skiftet skal nok også ses i lyset af den skuffende præstation i sidste løb, hvor nogle fans endda talte om sabotage af Irerens bil. Man kan undre sig over hvorfor Irvine fik lov til at fortsætte i et nærmest udtjent karosseri, men på den anden side har han jo insisteret på at kun det, har kunnet give ham årets tre sejre.

Det bliver spændende at følge weekends løb og høre hvilke nye kommentarer det giver anledning til fra Irvine's side.

GRN  


Hop til top
Benetton i tids-nød

Benetton har et lille kapløb med tiden, om hvorvidt de kan nå at opbygge Giancarlo Fisichella's bil inden det europæiske grandprix. Efter sidste grandprix, var bilen blevet revet i stykker af "vilde" fans, der ville have et stykke af deres helts bil, med hjem.
Benetton er stadig ved at se på om det kan betale sig at sætte den istand. Reperations beløbet løber op i et sekscifret tal. Blandt de stjålne ting var et sidespejl, kørersædet, bagvingen, benzin dækslet, m.m.
Talsmand Julia Horden for Benetton siger:" Vi har lige fået bilen tilbage og vi overvejer stadig, om det kan betale sig at reparerer bilen. Bilen har en del alvorlige skader."
Fisichella var nødt til at stoppe på første omgang af det italienske grandprix, og officiels valgte at lade hans bil stå på græsset foran det store tilskuerpodie og valgte ikke at køre den til et aflukket område.
JMS  


 

Hop til top21.9.1999

Frentzen nyt

Rygter fra Jordan teamet siger at Eddie Jordan er så tilfreds med Heinz-Harald Frentzen at han vil give ham 1 million dollars i lønforhøjelse næste år.
Eddie og Heinz-Harald går så godt i spænd sammen at man næste skulle tro at det var far og søn. Eddie kan kun sige positive ting om Heinz-Harald F. ’ Jeg er så stolt af den knægt, det er lige meget hvor han køre henne, så er han fantastisk hurtig’. Efter løber på Monza, Eddie sagde at han ville gøre at hvad der stod i hans magt for at får Heinz-Harald højere op i tabellen..
Med disse kommentar fra team chefen skal Heinz-Harald ikke regne med at blive fyret fra hans sæde lige med det samme.

Ellers har Jordan og Heinz-Harald været i gang med at teste i på Magny-Cours, det var en privat test. De prøvede nogle nye aerodynamiske dele til bilen. De har også en ny motor klar men den vil kan blive brugt til kvalifikationen.
Det er blevet lavet en aftale med Damon Hill som går ud på at Heinz-Harald har første priotet på alle nye dele der bliver fremstillet, så der for deltager Damon ikke i denne test.

Efter at Jordan og Heinz-Harald havde testet på Magny-Cours var de sikker på at de er kommet tættere på de 2 topteams. Heinz-Harald som i øjeblikket ligger på 3. pladsen i kørenes mesterskab sagde at bilen nok ikke bliver meget hurtigere end den er nu, men at bilen havde kørt perfekt med den nye tiltage der er blevet gjort på den, det er meget nemmere at finde balancen i bilen og finde et perfekt set-up.
Heinz-Harald prøvede også nogle nye dele til den nye sæson.

BKP  


Hop til top
Schumacher satser på comeback i Malaysia

Efter Michael Schumacher opgav at vende tilbage til det italienske GP satser tyskeren på at vende tilbage til Malaysias GP. Schumachers talsmand siger at Ferrari gerne vil have ham tilbage for at han kan være med til at udvikle det nye chassis til næste sæson.

Schumacher benægter også de rygter der har været om at han e.v.t. stopper karrieren helt.
"Det ligger i mit blod at køre F1, det er hvad jeg er født til og det er hvad jeg elsker at gøre."

Samtidig vil Schumacher heller ikke stille op til GP'et På Nurburgring. Så kan man jo spørge sig selv om det er for at vente på at Verdensmesterskabet er afgjort...

Schumacher har prøvet to gange at teste F399'eren men begge gange måtte han stoppe på grund af for store smerter i sit ben.

PH  


Hop til top
Michelin på vej tilbage til F1

Dækfabrikken er måske på vej tilbage til F1.
Iflg. ‘Autosport Magazine’ skulle de 2 bejle til sit eget team Toyota og BMW haft forespørgsler til Michelin om de vil leverer dæk i år 2001.
Både Toyota og BMW har haft succes med de franske dæk og værdsætter dem meget højt.
Men firmaet mangler kapital til at kunne leverer dæk til nogle af holdende. De har været nød til at fyrer folk fra deres fabrikker for at skære ned på deres omkostninger.
BKP  


Hop til top
Irvine sigter på sejr i Luxemburg

Irvine fastslog tirsdag at F1-pendulet er ved at svinge tilbage i Ferrari's favør, og at sejren kunne være hans i den kommende weekend's Europæiske Grand Prix. I det Italienske GP måtte han nøjes med en skuffende 6. plads, som dog bragte Irvine a' points med Hakkinen, da denne spandt af banen mens han førte løbet. Irvine sagde at han manglede power for at kunne angribe på en hurtig bane som Monza, men fastslog at de næste løb skal køres på mere udfordrende baner - startende med Nürburgring d. 26. september - og det ville give nyt liv i Ferrari's falmende stjerne.

Irvine affærdigede kritikere, som tror McLaren er urørlige - bortset fra kørerfejl, med at sige: "Tværtimod, jeg tror McLarens gylden tider er ved at være slut. Jeg vidste at Spa og Monza ville være utroligt svære for os. Men fra og med det næste løb skulle vi igen kunne dyste på mere lige vilkår. Desuden vil der være nyudviklede komponenter på Ferrari'erne på Nürburgring." Han uddybede, hvorfor holdets held vil øges, med at udtale: "Det er simpelthen skiftet til andre baner. De anlæg, der skal køres på resten af sæsonen, stiller større krav til aerodynamikken, og under de betingelser klarer vi os godt. Derfor har vi igen en chance for at vinde. Og jeg kan påny kæmpe indædt oppe foran." Og han tilføjede: " Kun hvis vi er langsomme på Nürburgring, kan vi ligesågodt sige farvel til verdensmesterskabet. For mig bliver det hele afgjort i de næste to løb. Men jeg er optimist."

Man har jo før hørt store ord fra den kant og set den store stygge ulv falde ned som et lam, men sikkert er det at kampen om titlen vil blive afgjort i Asien, hvor det Malayiske Grand Prix køres d. 17. oktober i Sepang og sæsonen sluttet på Suzuka hvor det Japanske GP køres d. 31. oktober.

Irvine har allerede prøvekørt anlægget i Sepang, men kun i en almindelig gadebil. "Banen ligner til en vis grad Nürburgring, så den ligger godt til os,"  har han udtalt til Gazetta dello Sport. "Og derfor er jeg på ingen måde demotiveret, når jeg nu står overfor de sidste tre GP'er. Tværtimod."   Irvine gjorde også kort proces med den opfattelse, at Jordan's Heinz-Harald Frentzen, der nu ligger på 3. pladsen med 50 points efter han vandt på Monza, skulle kunne være kandidat til titlen. "De næste 3 løb passer bedre til Ferrari'en end Jordan'en," sagde han. "Se hvordan det gik i Ungarn, hvor banen er langsommere end Monza, der så man ikke meget til Jordan. Deres bil er bedre på hurtige baner, jeg tror ikke den vil vise sig hurtig på Nürburgring eller i Malaysien."

Efter at have testet på Mugello har Irvine erklæret, at hans Ferrari F399 nu er så konkurrencedygtig som aldrig før. Han har afprøvet forskellige nye komponenter, og mange tror Ferrari har udviklet et helt nyt udstødningssystem. Denne ændring skulle give den Italienske motor flere hestekræfter, men trods løfterige brøl fra Irvine og testkøreren Luca Badoer, har team'et endnu ikke besluttet om det nye udstødningssystem skal bruges i det Europæiske Grand Prix her på søndag. Holdet skal dog være fast besluttet på (igen) at yde en optimal indsats for effektivt at fravriste Mclaren føringen.

GRN  


Hop til top
McLaren team ordrer - måske?

Alt tyder på, at lørdagens kommende kvalifikation til det Europæiske Grand Prix bliver en af de vigtigste i McLaren kører David Coulthards karriere. Eneste reelle chance Coulthard har for at undgå at blive Mika Hakkinens hjælper i kampen i VM titlen, er vel at sætte finnen på plads under kvalifikationen og dermed kraftigt indikerer, at også han er bejler til titlen. Umiddelbart virker det dog ikke særligt sandsynligt, at skotten skulle kunne udkvalificerer Hakkinen, der på det nærmeste har ejet kvalifikations kørslerne indtil nu. Selv siger Coulthard om muligheden for team ordrer:
”Det at hjælpe Mika til at genvinde titlen er ikke noget jeg har diskuteret med nogen fra teamet. Det er ikke noget, jeg ville være glad for, da jeg stadig føler, jeg selv kan vinde VM. Det er langt fra afgjort endnu på grund af de holdbarheds problemer Mika har haft, samt de fejl han har begået. Men jeg er aldrig gået imod teamets ønsker, og jeg vil helt sikkert ikke bryde mig om, hvis en kører fra et andet team vandt titlen”.

Team chef Ron Dennis virker dog stadig meget afslappet, selvom han dog ikke længere blankt afviser muligheden for team ordrer:
”Vi vil sandsynligvis se på muligheden for team ordrer før næste løb. Kampen er tæt, så det er sandsynligvis den vej, vi er nødt til at gå. Men vi fører altså stadig begge konkurrencer, vi har den hurtigste bil, to af de hurtigste kørere og vi er i kanon form”.

TNR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk