Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.9.1999
 Zonta bliver hos BAR
 En helt ny Honda?
 Vinker Hill farvel denne gang?
 Hakkinen: Jeg føler mig styrket!
 Ross Brawn takker nej til Jaguar
 Peugeot understreger deres engagement
 Ferrari’s Præsident afviser Eddie Irvine rygter.
 
23.9.1999
 Ny Ferrari Motor
 4 % til Prost
 Jordan´s designer ikke optimist
 

Hop til top24.9.1999

Zonta bliver hos BAR

Ja så blev resten af omverden klar over det; Ricardo Zonta kører for BAR næste år, trods et år med mange nederlag! Det betyder at det kun er motoren der bliver skiftet hos BAR, da ex-verdensmesteren Jacques Villeneuve også fortsætter. Zonta er glad for fornyelsen af sin kontrakt, hvilket betyder at han (forhåbentligt) kan fuldføre en hel sæson næste år (han missede jo 3 Grand Prix’er efter sin skade ved Brasiliens Grand Prix), men det betyder (måske) også at han kan være mere konkurrence dygtig til næste år, hvor BAR får Honda motorer.

Zonta har udtalt følgende om sit debut år og om ambitionerne til næste år: Det har ikke været et let år, men det troede jeg heller ikke om Formel 1. Trods alle problemerne i denne sæson, har det været interessant, og jeg har lært meget. Jeg har virkelig været overrasket over det sammenhold der er hos Brackley, hvilket får mig til at tro at British American Racing kan blive et vinder team og det vil jeg gerne være en del af.

Graig Pollock er også glad for at Zonta bliver hos BAR, også selvom Zonta ikke har ydet så meget som han håbede… Dog sagde han følgende om Zontas fornyelse: Vi er utrolig glade for at kunne meddele at Zonta bliver hos BAR til næste år. Han har gjort et godt job, selvom de problemer vi har haft, og jeg er sikker på han har lært meget. Noget han udentvivl vil kunne bruge senere. Vi tror, at vi ved at beholde begge vores kører, kan gøre vores team stærkere.

Vi krydser fingre for Zonta, Villeneuve og resten af BAR mandskabet!!

MEL  


Hop til top
En helt ny Honda?

Spekulationer er begyndt at cirkulere om at japanske Honda er ved at bygge en "next generation bil." En helt ny motor med et chassis bygget op helt fra bunden.
Denne vil blive bygget udfra erfaringerne med Honda og BAR fra sæsonen 1999.
De foreløbige tests syntes at vise, at V10 motoren bliver udviklet planmæssigt, men de fortæller også, at der stadig er meget der skal udbedres. Honda holdet mener selv at det går godt. Hvis alt går vel, holder Bar/Honda teamet test i december med en V10 motor i en BAR'99 bil, mens de venter på at det nye chassis bliver designet og bygget færdigt.
Den HELT nye bil kan være færdig allerede midt i december, alt afhængig af hvor langt tid det tager, at få udbedret de sidste problemer.
JMS  


Hop til top
Vinker Hill farvel denne gang?

Som sædvanlig op til et GP svirrer rygterne om Hills eventuelle 'førtidspensionering'.   Denne gang næret af Formel-3000 champion Nick Heidfeld, der jo også befinder sig på anlægget i forbindelse med denne løbs-serie's konkurrence på lørdag.

"Jeg tror der er en mulighed, en chance, men intet er afgjort endnu," indrømmede han som svar på spørgsmål om han skulle køre F1 i Malaysia. Spekulationerne går på at Heidfeld skal erstatte Trulli, som så i givet fald overtager Hill's sæde. Om denne rokade sagde han: "Ja, det er det handler om."

Der er dog udbredt enighed om, at Jordan kun nødigt lader Hill gå før team'et har sikret sig 3. pladsen i konstruktørernes mesterskab. Dette er mere eller mindre bekræftet af Eddie Jordan der på Monza fortalte at man drøfter sagen med Hill fra løb til løb.

GRN  


Hop til top
Hakkinen: Jeg føler mig styrket!

Mika Hakkinen siger, han har rystet den tårevædede exit i Monza af sig, og påstår episoden i stedet har rustet ham til hundeslagsmålet om VM-titlen. Finnen spandt af banen fra en bekvem førerposition og vakte  opsigt ved at gemme sig i buskadset og bryde sammen i gråd. Men Hakkinen tror det sjældne følelsesudbrud kan vise sig at være en fordel i det lange løb.

"Jeg havde sat mig så høje mål i det Grand Prix, så det der skete var en katastrofe," tilstod Hakkinen, som nu starter på Nürburgring med samme antal points som Eddie Irvine. "Følelserne sad uden på tøjet, og under de omstændigheder kan du simplethen ikke styre det mere.  Du taber kontrollen. Men i den situation finder du ind til nye sider af dig selv. Man er nødt til at se fremad og være positiv."  Han fortsatte: "Du skal koncentrere dig om det næste løb, den næste testkørsel, og bare fortsætte dit liv, se på fremtiden i andre perspektiver - og så lære af det !"

Jordan's Heinz-Harald Frentzen, som sejrede på Monza på grund af Hakkinen's elendighed, drog så stor fordel af kørerfejlen at han derved at skød sig op på 3. pladsen i kampen om VM-titlen, forsvarede sin rivals snøfteri: "Folk siger det er forkert at vise sine følelser i Formel-1, at det er en svaghed, og folk som Irvine sluger det råt, men de tager helt fejl. Det er helt OK at vise sine følelser. Folk har gjort et stort nummer ud af det, men vi er mennesker og hvorfor skulle vi  ikke have lov til at vise menneskelige sider."

Irvine, der synes fast besluttet på at drage størst muligt fordel af den enestående chance Hakkinen har kastet for hans fødder, siger: "Jeg ved ikke. om jeg ville have gjort som Hakkinen. Jeg tror jeg ville have skjult det. Hvis man er en Irsk dreng og græder, så holder man ikke længe."

Nordireren er overbevist om at hans Ferrari vil være tættere på McLarens vognene denne weekend og at han vil være i stand til at kæmpe om sejren, modsat de 2 foregående løb. "Det er op til os at vise vi kan konkurrere," sagde Irvine, som forlader Ferrari ved sæsonens slutning til fordel for Jaguar. "Men jeg tror det står mere lige nu. Selv hvis vi ikke havde gjort noget siden sidste løb, ville vi have en bedre chance nu. Men vi har gjort fremskridt og jeg er meget optimistisk."

Hakkinen er på sin side sikker på at hans McLaren-racer stadig har en fordel, og måske især med udsigten til team-ordrer til Coulthard - selvom ingen vil indrømme det endnu. Den 28-årige skotte, der er 12 points efter sin holdkammerat, skal sluttet mindst på 4. pladsen på søndag, blot for at bevare en matematisk chance for at vinde mesterskabet. Men medmindre han kan køre kvalifikationen bedre end Hakkinen - og han har scoret 11 pole positions i 13 forsøg - så bliver Coulthard's rolle at hjælpe til i kampen mod Irvine og Ferrari.

"Vi kigger først på løbsstrategien efter kvalifikationen og søndagens warm-up," påstår Coulthard. "Kvalifikationen bliver meget vigtig her. Jeg er sikker på Ferrari vil være meget tættere på denne gang. Men jeg kører ikke dette løb anderledes end alle de andre i denne sæson. Som jeg ser det, er jeg stadig blot et stenkast fra titlen. Hvis jeg vinder denne weekend så ser det lyst ud, men hvis jeg ikke vinder så ser det ikke godt ud." Og som han tilføjede: "Man skal ikke være atomfysiker for at regne det ud, når jeg er 12 points efter min holdkammerat."

For et år siden grundlagde Hakkinen sin endelige sejr over den hidtidige dominerende Michael Schumacher netop ved at besejre ham her på Nürburgring, og dermed fravristede han et meget fokuseret Ferrari-team dets drømme om sejrens sødme.

Hakkinen: "Bilen er meget hurtig her og jeg er fuld af tillid til weekendens forløb."

GRN  


Hop til top
Ross Brawn takker nej til Jaguar

Ferraris taktiske geni Ross Brawn har takket nej til Jaguar om at slutte sig til Jaguar til næste sæson.
Ross Brawn siger at der en soleklar grund til at han bliver i Maranello: Han vil vinde kørernes VM. Der har været mange rygter om at ham og McLaren designer Adrian Newey skulle arbejde sammen næste år hos Jaguar. Men Brawn siger altså at han bliver hos Ferrari indtil hans kontrakt udløber i år 2002.
Han kender ikke Neweys side af sagen men han sagde at det var svært at sige nej til Jaguar.
PH  


Hop til top
Peugeot understreger deres engagement

Som tidligere beskrevet her på Pitsladder har samarbejdet mellem Prost teamet og deres motorleverandør Peugeot bestemt ikke været uden problemer, og der har sågar været tale om at afbryde samarbejdet efter denne sæson. Det er dog på nuværende tidspunkt kendt, at samarbejdet mellem de to parter fortsætter også i år 2000.

For at vise at de står bag deres engagement i formel-1, medbringer Peugeot Sport til det Europæiske Grand Prix i denne weekend hele deres 250 mand store team som support til de to Prost kørere Jarno Trulli og Olivier Panis.

Kilder oplyser desuden, at der også vil ske løbende udvikling af motoren i den resterende del af sæsonen. Udviklings arbejdet som forberedelse til sæsonen år 2000 skrider skulle også skride planmæssigt frem.

TNR  


Hop til top
Ferrari’s Præsident afviser Eddie Irvine rygter.

Det at blevet sagt utallige gange at Ferrari ikke støtter Eddie i hans kamp om at vinde verdensmesterskabet for kører. Og at de hellere så Michael Schumacher som verdensmester. Luca di Montezemolo, Ferrari’s præsident, havde disse kommentar til disse rygter. ”Jeg er træt at disse latterlige og usaglige rygter”.
Ferrari kan vinde både kørenes og konstruktørernes mesterskab, og for at opnå det skal vi gøre bilen hurtigere og EI skal også være hurtigere.
EI vil op til denne weekend får en helt ny bil at kører i, der vil komme en nyt udstødnings system på bilen, som der er blevet omtalt på denne side den 20 september.
Der er blevet sagt at EI bil ikke var optimal til det Italienske GP. ” Jeg ved ikke om der var problemer med set-up’en eller om det var chassiset der vat problemer med, måske var bilen ikke så stiv som den skulle havet være, måske er det tekniske problemer, måske er det psykologiske problemer, hvem ved.
BKP  


 

Hop til top23.9.1999

Ny Ferrari Motor

Ferrari vil ikke som lovet komme med en ny V12 motor næste år. Efter grundige overvejelser og test er man kommet frem til et V10 er det bedste valg af motor.

Det hed sig at Ferrari's udviklings afdeling tidligere på året havde fået grønt lys så de kunne udvikle en mindre og lettere V12 motor. Sidst Ferrari brugte en V12 motor var i 1995. Men efter mange timers test i laboratoriet, og mange detailede oplysninger fra Michael Shumacher's bil, er teamet kommet frem til at man for mest ud af V10 motoren i forhold til en V12 motor.

Ferrari's nye motor har kodenavnet 049, som er en vidre udvikling af deres V12 motor, man har blot fjernet 2 cylindre. Manden bag den nye motor er Luca Marmorini som er stoppet hos Ferrari efter at det blev besluttet at droppe V12 motoren, han er nu hos Toyota som efter signe er ved at udvikle en V12 motor, så det må være en torn i øjet for Ferrari hvis de kommer ud med en V12 der vinder i en BAR bil næste år.

Det nye ved motoren er at man har flyttet cylindrene tættere sammen for at får mere effekt ud af motoren. Mens Ferrari's værste rivaler Mercedes går efter at får de fleste hk ud af motoren, så har Ferrari udviklet en motor som er meget stabil, den skulle være mere stabil end 048 som nok er den Ferrari motor der har vist sig gennem tiderne.

Da Ferrari sidst kørte med deres V12 motor model 044 havde den 17100 omdrejninger, den nye motor skulle have 17500 omdrejninger og den skulle være lettere end 048 modellen .

Ferrari har også undersøgt benzinens gang gennem motoren, og man har rettet nogle dele til så den kommer " nemmere " gennem motoren, der er kommet et nyt benzindæksel som man vil bruge i år, en ny benzin pumpe.

Køreegenskaberne for motoren er meget vigtige for udviklingen af 049, og MS har sagt at motoren skal havde en flader kraft kurve, da den vil være mere bruger venlig på flere baner.

BKP  


Hop til top
4 % til Prost

Samarbejedet mellem Prost og motorleverandør Peugeot har bestemt ikke forløbet uden problemer i denne sæson, med utallige rygter og gensidig kritik. Men nu er Prost klar med en ny motor, A18, der skulle sikre Olivier Panis og Jarno Trulli 2 % mere drejningsmoment og 4 % flere hestekræfter under kvalifikationen i de tre sidste grand prixer. Det virker måske ikke umiddelbart særlig imponerende, men det skulle altså gøre en forskel ifølge Peugeot, der selv kommer til at se A18 i aktion næste weekend ved det Europæiske Grand Prix, når de ca. 250 medarbejdere skal på deres årlige GP-tur.

Motoren, EV7 (udvikling 7), er en videreudvikling af den nuværende motor med elementer fra næste sæsons motor A20. Prost kørte før med EV4 -motorer i løbene og EV5 i kvalifikationerne. Sidstnævnte vil nu blive tilpasset så de kan bruges i Malaysias og Japans GP'er. En anden ændring på Prost-bilen er det høje udstødningssystem, som Ferrari introducerede i begyndelsen af året, og som Olivier Panis benyttede første gang på Monza.

Panis testede den nye A18 på Magny-Cours, hvor hans tid lå i midten af de testende teams alle tre dage.

CBA  


Hop til top
Jordan´s designer ikke optimist

Mike Gascoyne nedtoner forventningerne til Heinz-Harald Frentzens muligheder for at kæmpe sig tættere på VM-titlen når det Europæiske Grand Prix køres på Nürburgring her i weekenden.

Tyskeren sluttede kun 10 points efter den førsteplads, Mika Hakkinen og Edie Irvine deles om. Hvis Frentzen kan vinde på hjemmebane og hvis såvel Hakkinen som Irvine slutter udenfor points'ene kan der blive trængsel i toppen med 3 kørere á points.

Men man må give ham ret i at denne række af forudsætninger er højst usandsynlig, og Gascoyne er realistisk nok til at indse dette. Han sagde: "Jeg tror ikke Heinz-Harald har titlen indenfor rækkevidde, men han vil nyde de sidste 3 løb mere end de andre konkurrenter, fordi han ikke har noget at tabe."

Jordan har kunnet give Ferrari baghjul i de sidste to GP'er, og det er team'ets topprioritet at forblive foran de Italienske vogne i denne weekend.

"Jeg forventer at Hakkinen tager Pole i alle de tre resterende løb, men under vor test følte vi os meget tæt på McLarens. Så man ved jo aldrig hvad der kan ske," sagde Mike Gascoyne.

Frentzen holder rekorden for hurtigste omgang på Nürburgring sat i 1997, da han kørte for Williams. Den 32-årige tysker var også med fremme under test-kørslerne på Magny-Cours sidste uge, hvor han sluttede blot 0.1 sekund efter David Coulthards hurtigste tid på en bane, der sammenlignet med Nürburgring kræver nogenlunde identisk setup.

GRN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk