Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.9.1999
 Stewart helt på toppen
 Stor skuffelse hos Ferrari
 Diniz uskadt efter uheld
 Nürburgring: Bedste løb i lang tid
 Fisichella hurtigst i warm-up
 Blandet for Williams
 Panis - endnu en overraskelse
 Frentzen på toppen
 Irvine bagud - igen
 McLaren tabte i lotteriet
 
25.9.1999
 Kvalifikationen på Nürburgring
 

Hop til top26.9.1999

Stewart helt på toppen

I teamets tredje sæson lykkedes det Stewart-teamet at hive deres første sejr hjem – og så endda ikke til teamets førstemand! Johnny Herbert var for første gang i år hurtigere end Barrichello og sandelig om briten så ikke tog den første sejr som ellers skulle have været kommet fra brasilianeren… Herbert var naturligvis helt på toppen, mens Barrichello nok mere var pænt glad... "Jeg er helt oppe og køre. Det er specielt tilfredsstillende for Jackie da det er det sidste år at teamet vil bære hans navn. Det er også et fantastisk resultat for Ford fordi de har vist så stort engagement ved at køre hele teamet tidligere i år og har nu påbegyndt deres planer om at vinde VM med Jaguar Racing," siger Johnny Herbert der som bekendt fortsætter i teamet i den kommende sæson.

Rubens Barrichello var dog lidt splittet i sine følelser for Stewarts første sejr. "Jeg er af hele mit hjerte glad for Johnny fordi han har haft sådan en svær tid i denne sæson. Men for at være ærlig er jeg i delt, for selvom jeg er glad på Johnnys vegne, ville det have været rart at være den der gav Stewart-Ford deres første sejr – specielt fordi det er min sidste sæson for dem. Men jeg vil ikke tage noget fra Johnny – han kørte virkelig et godt løb." Men Barrichellos udtalelser lugter af misundelse...

Jackie Stewart var naturligvis ligeså glad som Herbert. "Det er svært at beskrive hvordan jeg føler. Det er bare utroligt for hele teamet. Det er uden sidestykke det vigtigste øjeblik i min racekarriere. Jeg har vundet grand prix, jeg har vundet VM, men det at vinde som konstruktør er den højeste opnåelige følelse. Kørerne lavede ingen fejl overhovedet. Vores strategi var helt rigtig. Det var en total teampræstation og alle medlemmer af teamet skal have lige ros," siger Jackie Stewart mens Martin Whitaker glædede sig over at Herbert hentede Fords grand prix-sejr nummer 175. "Fords 175 g.p-sejr er en fænomenal milepæl og det vil give et boost til alles selvtillid og moral til fremtiden. Vi har alle oplevet en meget lang tid uden at vinde," siger Fords motorsportsleder.

BB  


Hop til top
Stor skuffelse hos Ferrari

Ifølge Eddie Irvine var den Ferrari der stillede til start på Nürburgring den bedste i år – men det fik man ikke at se! Godt nok blev der kørt under blandede forhold, men tidligere har Ferrari vist at deres racer fungerer mindst ligeså godt i regnvejr. Derudover viste det sig at Eddie Irvine ikke kunne stå for presset – efter at ireren ellers har ført en kraftig psykologisk krig mod Hakkinen, men som så mange gange viser det sig at man ikke skal kaste med sten når man selv bor i et glashus!

Derudover havde teamet ikke en af de bedste dage – ligesom McLaren egentlig heller ikke havde det. "Vores strategi var noget forkert. Vi blev ude hvor vi skulle have været kørt ind. Det var endnu en mistet chance," siger Eddie Irvine meget ærgerligt efter løbet, der dog ikke gik så galt fordi McLaren også fumlede kraftigt! Men Ferrari havde også deres momenter: "Under mit første pitstop var pitfolkene klar til mig, men Salo kom ind først og så måtte mekanikerne få mine dæk væk for at få hans dæk på. Da jeg kom ind kunne de ikke finde et af mine dæk, men de fandt det til sidst men jeg mistede masser af tid," fortsætter han og fortæller at han og teamet ikke fik udnyttet mulighederne godt nok. "Vi skulle have angrebet foran i stedet for at dække Hakkinen, men der var for mange fejl," siger han videre og er glad for at han kun er to point efter i VM-stillingen.

Også i Ferraris ledelse var man skuffet. "Løbet var en serie af problemer der blev livet op af en masse drama," siger Jean Todt og berettet om de samme kaotiske problemer under teamets pitstops og han indrømmer at de blev slået klart. "Under disse specielle forhold klarede vores konkurrenter det bedre end os. Mesterskabet er stadig muligt," konkluderer han og siger at teamet er klar til at kæmpe – og vil forsøge at minimere de mange fejl der var under det europæiske grand prix. Men nu bliver det nok bedre – ligesom de sagde før Nürburgring!

BB  


Hop til top
Diniz uskadt efter uheld

Årets værste uheld kom heldigvis ikke til at give alvorlige skader til Pedro Diniz. Brasilianeren blev sendt ud i et spin efter at have kørt over Alexander Wurz dæk. Østrigeren trak højre om Damon Hills langsomme racer og der var ikke plads til alle kørerne og derfor måtte Diniz tage en lang tur ud i gruset hvor han endte på hovedet – et uheld der kunne have været meget alvorligt. Sauber-teamet fortalte at Diniz "udover en forslået skulder og knæ havde han ingen andre synlige skaber, men blev fløjet til hospitalet for et forsigtighedstjek." Damon Hill der kunne se det hele fra første parket sagde efter løbet at det var et meget grimt uheld. "Jeg så Pedro Diniz flyve forbi mig og jeg var meget bekymret da jeg var der da de var ved at pleje ham. Jeg er meget lettet over at køre at han er ok," siger den tidligere verdensmester der udgik af løbet fordi hans racer mistede power.
BB  


Hop til top
Nürburgring: Bedste løb i lang tid

Det var på forhånd lagt op til et spændende løb, men som så ofte før overgik det virkelige liv forventningerne. Først en kaotisk ‘tyvstart’ forårsaget af tekniske problemer, de røde lys ville ikke slukke! Efter en fornyet opvarmningsrunde fik vi så i første sving den forventelige dramatik. Hill, Wurz og Diniz involveret i et sammenstød, som fik Sauber-raceren til at spinne og slå flere kolbøtter. Bilen endte på hovedet, men det forlyder i skrivende stund at Diniz skulle være sluppet uden de store skrammer. I farten misten vognen højre baghjulsophæng, og iøvrigt måtte den nærmest splittes til atomer for at for køreren ud.

Den øvrige dramatik var i første række forårsaget af det omskiftelige vejr, der fik Hakkinen til at begå en taktisk brøler. Han gik fra 2. position som eneste mand ind og skiftede til regnvejrsdæk, men bygen var meget kortvarig, og derfor måtte han snart ind igen og skifte tilbage og gled derfor ned på en anonym 10-11. plads. I en meget lang tid gjorde han ikke meget væsen af sig, men fik sat en god slutspurt ind hvor han overhalede både Irvine, Marc Gene og dagens vinder (men MH var en omgang bagud). På grund af mange afkørsler sluttede Hakkinen trods alt 5. og scorde derved 2 vigtige VM-points.

Ferrari-mekanikerne havde tilsyneladende problemer med at akklimatisere sig til nordligere breddegrader og præsterede hele to katastrofalt langvarige pitstop. Salo 37,9 sekunder og Irvine 28,2 ! Sidstnævnte måtte bl.a. vente på et friskt højre baghjul – total panik i pitten. Senere gik det bedre i pitten, men Salo måtte udgå med defekte bremser, mens Irvine lige akkurat sluttede udenfor points'ne. En kulsort dag for Ferrari.

Dagens triumfator blev Stewart-team’et: 2 mand på podiet! Herbert vandt og Barrichello blev tre’er, da han trods ihærdige forsøg ikke kunnet komme udenom den endnu større overraskelse: Trulli. Både Jackie Stewart og Eddie Herbert lignede lykkelige mænd!

Takket være vejret bød løbet på mange gode dueller og afkørsler. En overgang så det faktisk ud til at uheldet klæbede til førstepladsen. Frentzen holdt længe teten, men endte så i græsset tæt på barrieren. Og bedre gik ikke Couldhart da han omsider lå forrest, selvom han dog holdt lidt længere før han spandt af banen.Senere gik det ligeså for Fisichella. Ralf Schumacher havde efter Hakkinens nedtur kæmpet bravt med Couldhart, og han overtog da føringen for blot få omgange efter et pitstop at punktere på højre bagdæk (vragrester?). Selvom han kunne halte hjem i pit var han dog effektivt ude af kampen om førstepladsen.

Det varer vist længe før vi atter får så dramatiskt et løb.

GRN  


Hop til top
Fisichella hurtigst i warm-up

Frentzen og Ralf Schumacher placerede sig ved siden af hinanden mens de ventede på at komme ud til dagens warm-up, der blev påbegyndt med regnvejrsdæk efter at der havde været regnbyger natten over. Første mand til at sætte en tid var Frentzen med tiden 1:35,587, en tid der dog blev forbedret kraftigt af feltets anden tysker – Ralf Schumacher. Efter et kvarters kørsel var det Hakkinen der var hurtigst foran landsmanden Mika Salo i Ferrari.

Irvine begyndte at finde formen hvor han i spektakulær stil satte en hurtig tid, mens Salo satte en endnu bedre tid og kørte en tid på 1:32,577 – den hurtigste tid efter 20 minutter af træningen. Frentzen var en af de første på tørvejrsdæk og forbedrede sin tid – dog ikke så meget at han satte den bedste tid. Derefter kom flere andre ud på tørvejrsdæk og det var tydeligt at de var hurtigere efter at banen var blevet tør – Zanardi satte den hurtigste tid og dette var en god indikation af at banen var tør nok til at lade regnvejrsdækkene blive i pitten. Dette viste Ralf Schumacher ved at sætte tiden 1:30,708 – halvandet sekund bedre end holdkammeratens tid.

Ligesom under kvalifikationen var stort set alle racere på banen – Hakkinen kom op på 3. pladsen, hvorefter Fisichella satte den bedste tid, og banen blev hurtigere og hurtigere mod slutningen af warm-up'en. Føringen skiftede flere gange i de sidste sekunder – og til sidst var det Giancarlo Fisichella der var den hurtigste med tiden 1:26,935 foran Coulthard og Ralf Schumacher. Mika Hakkinen var nummer 6 mens de to Ferrari-kørere var et godt stykke efter med Irvine som nummer 10 og Salo to placeringer bedre.

Uheld og afkørsler var der ikke så mange af – Badoer stoppede ude på banen med et teknisk problem. Jacques Villeneuve kørte rundt på banen med et bøjet venstre baghjul hvor ophænget var blevet bøjet. Damon Hill havde et spin i "Castro S'et." Løbet kan blivet meget spændende med flere outsider-chancer og bliver det perioder med regnvejr kan det blivet ekstra spændende.

BB  


Hop til top
Blandet for Williams

Regnen og de specielle forhold under kvalifikationen var ikke ideelle for Williams-teamets kørere. Ralf Schumacher blev nummer fire, mens Alessandro Zanardi var helt tilbage på en 18. plads. Ralf Schumacher har under flere af træningerne været godt med og kan få et godt løb i dag. "Dagens kvalifikation var ren gambling. Når man har en kvalifikation som denne, kan man vinde eller miste alt. Jeg er meget glad fordi jeg sluttede i en stærk position, men hvis man for eksempel ser på Alex og Frentzen, tabte den første det hele mens den anden vandt," sagde Ralf Schumacher efter kvalifikationen.

"Det var en meget blandet kvalifikation for os med Ralf meget tæt på fronten og Alex meget tæt på den bagerste del," siger Patrick Head. "Det er helt sikkert en god placering til Ralf – hans bedste i år – og det er godt sted at starte løbet fra," fortsætter han. Ralf Schumacher har tidligere udtalt at Nürburgring er en af hans favoritbaner så mon ikke han kan gøre sig godt gældende i eftermiddag?

BB  


Hop til top
Panis - endnu en overraskelse

En af de kørere der fik stor gavn af de blandede forhold under kvalifikationen er Olivier Panis der starter som nummer 5. "Det er virkelig noget der gør mig tilfreds at starte som nummer 5. Hele weekenden har jeg arbejdet tæt med mine ingeniører og resten af teamet. Jeg var hurtig i går (fredag) og jeg er meget glad for racerens balance," siger franskmanden der ellers er blevet fyret af teamet. "Jeg var virkelig ude på grænsen under min sidste omgang og det gik som jeg håbede og troede," siger han videre og håber på at løbet kan køres i regnvejr fordi det passer hans racer meget godt. Under warm-up'en blev franskmanden ligeledes nummer 5.
BB  


Hop til top
Frentzen på toppen

For første gang siden Monaco 1997 kunne Frentzen se at hans navn var placeret øverst på listen over kvalifikationstiderne. Dagens pole position er ligeledes teamets anden – den første kom i 1994 på Spa-banen. Tyskeren er blevet en outsider til VM-titlen, selvom både han og teamet har forsøgt at holde fødderne på jorden. Men nu er det Frentzen som det tonstunge pres ligger på! "Jeg må sige at jeg ikke kunne tro det. Alt er kommet så pludseligt," sagde en meget glad Heinz-Harald Frentzen efter kvalifikationen. Weekenden har været meget problemfyldt for tyskeren og hans motor har ikke fungere optimalt. Men bølgerne har gået højt i teamet. "Jeg må undskylde overfor mit team: der var nogle spændinger mellem os da vi skulle vælge det rette øjeblik til at komme ud, og på et tidspunkt råbte vi alle ad hinanden. Men det er sådan jeg er – nu skal jeg ikke misforstås. Det er i orden at det går op og ned så meget når forholdene er så svære," siger Frentzen videre.

Naturligvis var også Eddie Jordan glad for dagens resultat: "Det var meget nervepirrende men til sidst gik alt perfekt og beslutningen om at komme ind for at skifte dæk gav Heinz muligheden for at tage pole." Damon Hill kom ud lige lidt for tidligt og derfor røg han længere ned og starter som nummer 7. Alle de mange rygter om at Hill slutter efter dette løb virker ikke så sandsynligt ud fra hans kommentarer til kvalifikationen: "Det var meget spændende og det kunne nemt gå galt ved at time det hele forkert og ende helt nede. Så det at være udenfor top 6 er ikke så dårligt. På et tidspunkt var jeg rigtig skarp og det føltes rart," siger Damon Hill og glæder sig over at Frentzen har sat pole.

BB  


Hop til top
Irvine bagud - igen

I dagene før løbet på Nürburgring har Eddie Irvine ellers haft travlt med at håne Hakkinen og fortælle alle at Ferrari'en var så god at han måske kunne sætte pole position – men løbet på den tyske bane i Eifelbjergene har ikke fået den bedste start for nordireren. En startposition som nummer 8 var ikke den bedste udgangsposition – men intet er som bekendt afgjort og derfor vil han og teamet ikke give op. "Det var et ringe resultat fordi vi var i stand til at være med helt fremme," siger Irvine om dagens resultat. Irvine tror dog på at de kan vende det hele i løbet. Det er altså nu at Irvine skal til at finde noget ekstra hvis VM-drømmen skal holdes i live! Mika Salo starter som nummer 12.

Der var dog ikke megen optimisme at spore hos Jean Todt. "Forskellen mellem bilerne er meget lille, men begge biler er i midten af grid'en, mens vores nærmeste konkurrenter ligger på de tre første pladser. Det er ikke en ideel situation forud for løbet," siger Todt og det er ikke en kommentar der ligefrem spreder optimisme!

BB  


Hop til top
McLaren tabte i lotteriet

Der skal meget held til at sætte de hurtigste tider når forholdene var som de var under kvalifikationen. Hos McLaren blev det ikke til total sølvgrå front, men i stedet måtte de se at en af teamets andre konkurrenter gjorde sig gældende. Derudover måtte Mika Hakkinen se sig slået af sin holdkammerat. Men resultatet bekymrer ikke teamet. "Jeg mener at dagens kvalifikation var en godt at se på TV, men jeg tror at det var meget frustrerende for teams'ene og kørerne. Man vidste ikke hvornår man skulle ud, hvor meget benzin der skulle være med eller hvornår man skulle skifte dæk – det var ren lotteri," siger David Coulthard der starter ved siden af Frentzen. Mika Hakkinen er ikke bekymret over at starte i anden række. "Jeg var ikke bekymret om regnen da raceren er så god at jeg vidste at vi ville være med. Selvfølgelig gjorde de omskiftelige forhold det ret svært, og det at være nummer tre på grid'en er altid skuffende, men jeg tror vi gjorde det bedste vi kunne i dag og vi skal være glade for resultatet," siger Mika Hakkinen der håber på at det bliver godt vejr når løbet skal køres – men det skal man aldrig vide sig sikker på!

Ron Dennis deler samme holdning som hans to kørere – det gjaldt om at få pole og holde de nærmeste rivaler i kort snor. "Vi lavet et kompromis set-up til forholdene som sammen med den sædvanlige kvalifikationstrafik kun gav os anden og tredjepladsen – hvilket ikke er så dårligt taget forholdene i betragtning," siger teamchefen. Norbert Haug bemærkede at det havde været en spændende kvalifikation – og ønskede hans gamle elev Frentzen tillykke med hans første pole i denne sæson.

BB  


 

Hop til top25.9.1999

Kvalifikationen på Nürburgring

Hvis de næste tre løb bare bliver halvt så spændende som dagens kvalifikation, lover det godt for sæsonfinalen. Syv gange skiftede morgendagens pole ejermand inden for de sidste 10 minutter. Både Ralf Schumacher og Damon Hill overraskede ved at sætte bedste tid, men dagens mand var Heinz-Harald Frentzen, der genvandt sin pole i allersidste øjeblik. En understregning af at man ikke skal undervurdere Jordan-kørerens rolle som outsider i VM. Første startrække deles med David Coulthard. Derefter kommer Hakkinen og Ralf Schumacher.

Det regnede da kvalifikationen begyndte, men da banen langsomt tørrede, kom flere kørere ud og der blev en del trafik. Ricardo Zonta, var den kører der ventede længst og da han endelig kom ud, rakte hans bedste tid kun til en 17.-plads, ni placeringer dårligere end Villeneuve på 8.-pladsen. Den nye Peugeot-motor hjalp Olivier til en 5.-plads, foran Giancarlo Fisichella. Længere nede i feltet finder man nok to meget skuffede herrer, Eddie Irvine som nr. 9 og Rubens Barrichello, med sin klart dårligste placering i år, som nr. 15. Johnny Herbert ligger for en gang skyld bedre, nr. 14, trods problemer med bilen tidligt i tidtagningen.

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk