Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.9.1999
 Williams vil forlænge med Ralf
 Schumacher håber på comeback
 Hvor er Panis på vej hen?
 Badoer inde i varmen
 Jordan søger svar
 Del af Prost-teamet solgt
 Lauda: Schumacher uundværelig
 Pollock i knibe?
 Supermotor fra Honda
 
28.9.1999
 Panik i McLaren-lejren
 Ikke fejl på Diniz racer
 Pres på Jean Todt
 

Hop til top29.9.1999

Williams vil forlænge med Ralf

Den yngre Schumacher har i sin tredje sæson i Formel 1 udviklet sig til at være en af de allerhurtigste. Ralf Schumacher kom ind i Formel 1, blandt andet efter en overbevisende sæson i den japanske Formel 3000-serie som han vandt i suveræn stil. Da han kørte for Jordan i 1997 var der imidlertid ikke meget der tydede på at han kunne begå sig i Formel 1. Blandt andet satsede han alt for meget og lavede fejl på samlebånd, men den følgende sæson fik han rettet meget op på Formel 1-karrieren og siden skiftet til Williams har det været ham der har båret teamet igennem en svær sæson.

Det har Williams indset og de ved at der i dag sidder en potentiel verdensmester bag rattet i den ene af deres racere, hvilket meget klart kom til udtryk i løbet på Nürburgring hvor han ville have været en fortjent vinder hvis ikke det havde været for hans ødelagte dæk. Derfor har Williams tilbudt Ralf Schumacher en favorabel kontrakt med en væsentlig lønstigning der vil løbe frem til slutningen af sæsonen år 2003. "Ralf kørte et utroligt løb og satte ikke en fod forkert. Vi skal bare blive ved og jeg er sikker på at vi kan give Ralf hans første grand prix-sejr," siger Patrick Head efter løbet på Nürburgring – og læg dertil at Head ikke er kendt for rosende ord af sine kørere...

Ralf Schumacher har vist sig meget moden hos Williams i år

Ralf Schumachers nuværende kontrakt udløber efter den kommende sæson i år 2000. Derudover ved teamet at de skal være ude nu, eftersom de andre teams også har erfaret at Ralf er blevet en meget moden kører. Det ventes dog at Ralf Schumacher først vil se tiden an for at se hvordan samarbejdet med BMW kommer til at fungere.

BB  


Hop til top
Schumacher håber på comeback

Den 7. oktober sætter Michael Schumacher sig atter i sin Ferrari-racer hvor han vil forsøge at tilbagelægge en hel løbsdistance på Fiorano. Tyskeren vil først vende tilbage når han er 100% klar, og der har været meldinger fra Ferrari og Schumachers talsmand der siger at han er 70-80% klar. Testen på Fiorano bliver derfor afgørende. "Jeg håber at køre i Malaysia efter testen på Fiorano. Jeg har det meget bedre end da jeg testede for nyligt på Monza, men det er spørgsmålet om hvordan min krop vil reagere når den bliver presset til det yderste," siger Michael Schumacher der har været ude af Formel 1 siden hans uhyggelige uheld på Silverstone i sommers.

Han forsøger stadig at komme i topform til sit comeback, men det er stadig svært at træne optimalt. "Jeg kan ikke træne som jeg kunne tænke mig og jeg har allergi overfor klor, hvilket betyder at jeg ikke kan svømme mere end et par minutter i pool'en. Den bedste måde at træne på, er cyklen men hvis jeg presser mig selv for meget, bliver mit ben betændt," siger Michael Schumacher der efter sigende har flere problemer med det søm der er blevet indsat i hans ben. Under alle omstændigheder tager Mika Salo også med til Malaysia, for en sikkerheds skyld. Løbet i Malaysia kan bliver meget hårdt for fysikken eftersom det er meget varmt og fugtigt, og derudover er Schumacher ikke vild med at skulle hjælpe Irvine til et eventuelt verdensmesterskab.

BB  


Hop til top
Hvor er Panis på vej hen?

Olivier Panis, vinder af løbet i Monaco i 1996 står uden en kontrakt til den kommende sæson. Franskmanden kom ind i Formel 1 i 1994 hvor han blandt andet formåede at komme på podiet i debutsæsonen, og han var et lovende talent og var en af de markante kørere i første del af sæsonen 1997 indtil han kom slemt til skade i Canada hvor han brækkede begge ben og siden da har han ikke været oppe på samme niveau. Franskmanden har derudover udelukkende været tilknyttet Prost-teamet og det der før den tid hed Ligier, og for førte gang har han altså fået sparket.

Det ser ud til at der er tre/fire muligheder for Olivier Panis. Den eneste mulighed der er for at blive i Formel 1 er som kører for Arrows, men Tom Walkinshaw har ikke i sinde at komme med en hurtig afgørelse om hvem der skal køre deres to racere. Arrows har optioner på både Takagi og de la Rosa, og det ventes at man sandsynligvis vil beholde de la Rosa, mens Takagi kan komme i problemer fordi han blandt andet har sponsorproblemer. Den anden mulighed er at han kan få pladsen som testkører for McLaren, blandt andet fordi hans manager hedder Keke Rosberg og af flere grunde har meget gode forbindelser i McLaren-teamet. Dette vil i givet fald bliver kombineret med noget standardvogns-kørsel. Derudover har Olivier Panis også to tilbud på hånden fra ChampCar, som han også er fristet af. "Chancen hos Arrows er der, men jeg må se om vi kan eller vil have den. Det vil være som at starte fra bunden. Jeg vil gerne blive i Formel 1, men jeg må tænke på de andre muligheder og har to gode kontakter i USA," siger Olivier Panis om hvordan det forholder sig med hans planer for fremtiden.

BB  


Hop til top
Badoer inde i varmen

Luca Badoer har bevæget sig på kanten til at sige farvel til Formel 1, efter at det har vist sig at Formel 1-debutanten Marc Gene har kørt lige op med den rutinerede italiener. Men efter løbet på Nürburgring ser det ud til at Minardi måske vil give ham yderligere en chance. Badoer udgik fra en sikker 4. plads, der kunne have skaffet flere vigtige point til teamet, men måtte udgå kort før mål. "Luca er ude af sig selv og jeg forstår hvorfor," siger Giancarlo Minardi efter løbet hvor Badoer brød sammen i gråd da han måtte parkere sin ødelagte Minardi-racer. "Det kunne være at han kommer tilbage til næste år," siger teamchefen og løfter her lidt af sløret om Badoers muligheder for at fortsætte. Meget afhænger dog også af at aftalen med Telefonica bliver realiseret.
BB  


Hop til top
Jordan søger svar

Pole position og nul point – det var resultatet for Jordan-teamet der kunne pakke sammen inden løbet var nået halvvejs. Både Damon Hill og Heinz-Harald Frentzen udgik med det samme problem – og endda på det samme sted på banen! Allerede i starten døde Hills motor og det var blandt andet derfor det kom til Pedro Diniz uhyggelige ulykke. På 33. omgang gik det også ud over Frentzen der ellers lå i en god position til at vinde, men elektronikken ville ikke. Teamet har derefter iværksat en undersøgelse af de data som telemetrien har vist for at finde ud af hvordan problemet udarter sig, og for at finde en løsning på problemet inden løbet på Sepang.
BB  


Hop til top
Del af Prost-teamet solgt

Prost-teamet har fået en økonomisk indsprøjtning efter at en større fransk pengetank har købt sig ind i teamet. En af bevæggrundene for samarbejdet mellem Prost og LVMH er det ry som Alain Prost har i hele verden, og samarbejdet vil blandt andet medføre at forskellige produkter der bærer Prosts navn bliver markedsført. Det ventes at de to parter vil lave et reklamefirma der skal markedsføre forskellige luksusprodukter, blandt andet tøj der har Prost-navnet som logo. For Prost giver det også penge i kassen og kan give lidt flere midler i deres bestræbelser på at gøre sig gældende i toppen af Formel 1.
BB  


Hop til top
Lauda: Schumacher uundværelig

Ifølge den tidligere verdensmester Niki Lauda har Michael Schumachers fravær vist at Ferrari ikke kan undvære tyskeren. Teamet er gået i stå siden han har måttet holde en ufrivillig skadespause. "De sidste par løb Ferrari har kørt, viser hvor alvorlig Schumachers fravær er. Selvom de kan blive bedre i de to sidste løb tror jeg ikke at Irvine kan vende det hele," siger østrigeren og konstaterer at udviklingen er gået i stå i Schumachers fravær og stilstand i Formel 1 er det samme som at falde tilbage! Lauda mener at det kun kan være muligt for Ferrari at tage VM hvis Schumacher gør comeback, men spørgsmålet er om det ikke er ved at være for sent nu.
BB  


Hop til top
Pollock i knibe?

Der var ikke det som BAR-teamet kunne inden denne sæson – "vi vinder det første løb" etc. Status inden der resterer to løb af teamets debutsæson er ikke særlig god. BAR-teamet er dårligst i Formel 1 – de blev overgået af Minardi der scorede deres første point i sidste weekend, og dermed er BAR det eneste team uden point. Det er ikke særlig sjovt for teamet der har et af de største budgetter – og det grænser til total ydmygelse af teamet.

Derfor menes det også at Craig Pollock måske er ved at få sparket som teamchef, blandt andet fordi han på det sidste er kommet på kant med BAT der betaler for Formel 1-eventyret.

Craig Pollock er kommet i modvind

"Jeg er ikke opmærksom på nogen spændinger internt i teamet," siger Pollock afvisende. Han er dog godt klar over at det udefra nok ikke ser alt for godt ud. "Hvis tingene ikke fungerer, er den første mand der tilbyder at trække sig ham der sidder øverst. Men tingene er meget bedre end mange siger," siger han videre. Det menes at ledelsen af teamet hellere vil se Rick Gorne som teamchef.

Der har været masser af ballade internt i teamet hvor blandt andet Adrian Reynard er gået ned til at blive vice-formand i teamet efter at Jacques Villeneuve kritiserede designeren for sit manglende engagement. Derudover har Pollock og Reynard fået et meget anspændt forhold til hinanden, og der kan yderligere komme mere ballade hvis Pollock får sparket – blandt andet vil Jacques Villeneuve i givet fald finde et andet team!

BB  


Hop til top
Supermotor fra Honda

I slutningen af oktober måned vil Honda gøre alt for at vise sig fra sin bedste side. Derfor arbejdes der på at få en supermotor klar til kvalifikationen på Suzuka i forsøget på at placere Heinz-Harald Frentzen i pole position. Honda vil have en ny motor klar til Malaysia der giver Jordan-teamet yderligere 10 hestekræfter, mens man forventer at have "Suzuka Special" klar i ugerne efter. Det vil være en motor der vil have 30 hestekræfter mere end den nuværende og dermed kommer Honda op i nærheden af de stærkeste motorer der leveres henholdvis af Mercedes og Ford.
BB  


 

Hop til top28.9.1999

Panik i McLaren-lejren

Der er ikke fælles fodslag hos McLaren, eller også der ved at gå total panik i teamet. Da man efter løbet efterrationaliserede over hvad der gik galt med Hakkinens forfejlede pitstop-taktik er der forskellig opfattelse om hvem der tog beslutningen hvis man spørger enten Ron Dennis eller Norbert Haug. Blandt andet kunne man på tysk TV høre at Mercedes-bossen kommenterede det pitstop hvor Hakkinen gik ind for at få regnvejrsdæk. Da Haug blev spurgt direkte om hvem der tog beslutningen svarede han: "Det var Mikas afgørelse. Vi havde ganske vidst helt andre præcise informationer der fortalte at det kun var en kort byge," siger Haug og forsøgte dermed at fralægge sig ansvaret. "Han fortalte at han ikke havde noget ud af at køre med tørvejrsdæk, og havde det senere regnet var han blevet en helt," beretter Haug.

Men så kom der kontrameldinger fra Ron Dennis. "Det var os der bragte Mika i pit, det er ikke en beslutning han har taget," korrigerede Dennis og så var forvirringen total. Begrundelsen til den store panik skulle være at teamet havde problemer med deres interne kommunikationsanlæg, men andre mener at Nobert Haug har været holdt helt udenfor som beslutningstager i denne situation og i stedet havde hørt hvad der blev kommunikeret mellem teamet og raceren. Dermed er der skabt grobund for problemer i samarbejdet mellem de to parter og debatten om emnet skulle vist ikke have gået stille af da de to leder fik mulighed for at tale enerum om hvad der gik galt!

BB  


Hop til top
Ikke fejl på Diniz racer

Det var ikke en dårlig konstruktion eller en defekt i Sauber-racerens styrtbøjle der gjorde at Pedro Diniz blev bragt i en alvorlig situation under hans uhyggelige ulykke i starten af det europæiske grand prix. Det viser de undersøgelser som Sauber-teamets ingeniører har udført i dagene efter uheldet. Styrtbøjlen blev udsat for kræfter som lå langt over de krav som FIA stiller og dermed kunne den ikke klandres. Ifølge Sauber var det først da Diniz ramte kantstenen i udgangen af Castrol-svinget at den ikke kunne klare presset – selv om den forinden havde været i asfalten. "Konstruktionen omkring styrtbøjlen blev udsat for alvorlige kræfter. Styrtbøjlen ramte senere kantstenen og yderligere energi blev givet til styrtbøjlen og dens støttende struktur," siges det fra Sauber-teamet og de understreger at de kræfter som styrtbøjlen blev udsat for lå langt under de normer som FIA har stillet. "Da raceren rullede rundt igen blev køreren beskyttet af en anden konstruktion ved toppen af overlevelsescellen, hvilket er en speciel del på Sauber-Petronas C18'eren," siger Sauber stolt og så fik de da også lidt reklame ud af det... Pedro Diniz er blevet udskrevet fra hospitalet og har det efter omstændighederne godt, men skal fortsat til nogle undersøgelser før han igen kan sætte sig i en Formel 1-racer.
BB  


Hop til top
Pres på Jean Todt

Efter den katastrofale indsats i det netop overståede europæiske grand prix vil de mange tifosis gerne af med Jean Todt – og franskmanden får masser af kritik i de italienske aviser der kræver teamchefens afgang! Og det er ikke kun udefra at presset vokser, eftersom Luca di Montezemelo har kritiseret teamet for at være en flok amatører, især under de to køreres første pitstop. "Vi har haft en god snak og alle ved at vi ikke vil se dette ske igen. Ferraris fans er i deres fulde ret til at være meget oprevet og vi kan ikke tolerere dette igen," siger Ferrari-chefen. Ferrari kan være glade for at de så kun mistede to point i kampen om VM – det kunne have været gået endnu mere galt.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk