Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.9.1999
 Schumacher tvivlsom
 BMW klar til test
 Irvine reddet af kameramand
 Jordan tror på Frentzen
 Williams opmærksom på 'truslen' fra Stewart
 Benetton ikke videre imponeret af McLaren
 Diniz - Update
 
29.9.1999
 Williams vil forlænge med Ralf
 Schumacher håber på comeback
 Hvor er Panis på vej hen?
 Badoer inde i varmen
 Jordan søger svar
 Del af Prost-teamet solgt
 Lauda: Schumacher uundværelig
 Pollock i knibe?
 Supermotor fra Honda
 

Hop til top30.9.1999

Schumacher tvivlsom

Der kan vist skrives endeløse nyheder om Michael Schumacher – og specielt når det drejer sig om hvornår han kommer tilbage til Formel 1. Tyskeren står overfor at skulle teste i sin racer en af de nærmeste dage og selvom det kribler i tyskeren for at komme tilbage lader det til at vi nok skal vente til Melbourne år 2000 får han er tilbage. "Jeg er i dårlig form, og jeg kan ikke udføre den træning jeg er vant til, på grund af mine ben og jeg kan ikke køre særlig godt når jeg har dette problem," siger Schumacher og forventninger om et muligt comeback får et yderligere knæk: "Jeg tænker stadig over hvornår jeg er klar – til næste år er det ikke noget problem men det kan endda blive meget hårdt til vinter," siger han videre og siden han allerede har denne holdning er det ikke usandsynligt at vi skal vente til den kommende sæson med Schumachers comeback.
BB  


Hop til top
BMW klar til test

Om ikke mange måneder bliver samarbejdet mellem BMW og Williams helt offentligt, og den tyske bilgigant arbejder stadig på at få deres nye motor klar til sæsonen år 2000 hvor de gør comeback i motorsportens superliga. Nu er de efterhånden klar til at vise sig frem, og efter sigende bliver det banen på Zeltweg der kommer til at lægge asfalt til testen. Blandt andet kan BMW få fordel af at der tidligere er blvet kørt på banen i år og det kan give dem en indikation af hvor de står.

Tidligere har BMW udelukkende testet på mindre baner i Frankrig og Tyskland, men nu er det efterhånden tid at komme ud på de "store baner". Testen bliver kørt af Jörg Müller der har været ansat som testkører for teamet der anvender et ældre Williams-chassis. Der satses på at teamet først vil få mulighed for at teste den nye motor i slutningen af oktober, hvis den er klar.

BB  


Hop til top
Irvine reddet af kameramand

Total panik i Ferrari-lejren under Irvines pitstop – der mangler et dæk og ingen kan finde det, hvis ikke det lige havde været for en kameramand der opholdt sig i garagen. Teamet havde problemer med at finde ud af hvilke dæk der skulle sættes på de respektive racere. Der skete det at Irvine var ved at gøre sig klar til at komme ind til sit pitstop hvor han skiftede mening et par gange om det skulle være tørvejrs- eller regnvejrsdæk. Men det var Salo der kom ind først og derfor satte man Irvines dæk væk og der gik ikke mange sekunder før Irvine var på vej til sit stop og mekanikerne farede rundt for at finde fire dæk, men den ene mekaniker kunne ikke finde andet end et regnvejrsdæk, mens der var sat tørvejrsdæk på de resterende. Det sidste hjul var trillet ind i pitten og den stakkels mekaniker var helt i vildrede. Kameramanden følte sig forpligtet til at give lyd fra sig og dermed fandt mekanikeren dækket – og reddede Irvine.

Derudover afviser Mika Salo at det var hans skyld at der kom panik i pitten. Han kom ikke ind uden at have fortalt det til pitten, men havde fået grønt lys eftersom han havde fået beskadiget en del af fronten.

BB  


Hop til top
Jordan tror på Frentzen

Heinz-Harald Frentzen må siges at have fået en af de største opblomstringer der er set i 1990'erne. Han har hele tiden været nævnt som en mulig trussel til Michael Schumacher som han kørte lige op med i hans unge dage. Men sæsonerne hos Williams fik Frentzen til at ligne en total fiasko og der var flere der mente at han var på vej ud af Formel 1. Men situationen er blevet en hel anden for den pæne tysker.

Efter løbet på Monza, hvor han vandt sin anden sejr i år, kom han lige pludselig med i kampen om VM, og tyskeren har stadig en chance for at tage titlen, om end Hakkinen og Irvine er de klare favoritter. Men Eddie Jordan tror på Frentzen som verdensmester 1999, selvom han ikke var i stand til at lukke hullet op til Hakkinen og Irvine. "Frentzen skal vinde de to sidste, men han vokser hele tiden med opgaven. Hakkinen kan kun tabe mesterskabet. Han kan ikke vinde det, fordi alle mener at han allerede har sikret sig det," siger Eddie Jordan der giver total opbakning til Frentzen og teamet gør sig store anstrengelser på at få en endnu bedre racer klar. Blandt andet kommer Honda også med stærkere motorer til de to sidste løb. Hvis ikke det bliver til en overraskende VM-titel til Frentzen har teamet i hvert fald gode muligheder for at gøre sig gældende til næste år!

BB  


Hop til top
Williams opmærksom på 'truslen' fra Stewart

Efter det Europæiske Grand Prix skiller kun to points Stewart fra Williams' attraktive fjerdeplads i konstruktørernes mesterskab. Williams er dog fuldt opmærksomme på truslen.

I en udtalelse til bladet Autorace den 26. september lykønskede teknisk direktør for Williams, Patrick Head, Barrichello, Herbert og holdet bag dem for præstationen med ordene: "Jeg må sige, det er godt klaret af Stewart. De har haft en problematisk sæson med mange op- og nedture, men det ser ud til vi får en temmelig tæt dyst mellem dem og os i konstruktørernes mesterskab fra nu af og til sæsonen er slut."

GRN  


Hop til top
Benetton ikke videre imponeret af McLaren

I det Europæiske Grand Prix førte Benetton-køreren Giancarlo Fisichella nogle omgange midt under løbet, før han måtte udgå på 48. omgang. Han spandt af to gange men havde held til at bevare sin position indtil han kørte af for tredie gang (alle gode gange tre ?), og gik derved glip af en længe ventet Grand Prix sejr.

Hele tre teams fulgte ifølge Benetton-manageren Joan Villadelprat ikke god og redelig løbs-opførsel, på tidspunkter hvor de blev indhentet af Benetton-køreren. Der var tale om Mclarens Mika Hakkinen, Ferraris Mika Salo og BAR-køreren Jacques Villeneuve, der alle sinkede Fisichella ved ikke at give plads til overhaling.

Villadelprat besøgte alle tre teams efter løbet for at diskutere situationerne, men hans efterfølgende kommentar tyder ikke på det bedste resultat: "De kørte alle i vejen. Når Hakkinen fører og andre er foran ham - uden at give plads til overhaling, så er McLaren hurtigt fremme med klager, men når det er os, er det noget helt andet."

GRN  


Hop til top
Diniz - Update

Diniz er nu udskrevet efter grundige undersøgelse på tyske hospitaler. Som bekendt blev Sauber-kørerens vogn påkørt af Wurz, da denne skulle undvige Damon Hills 'døende' bil i chikanen. Alexander Wurz udtalte forleden: "Damon Hill kørte foran mig og midt i chikanen accellerede han ikke. Derfor undveg jeg til højre og ramte Pedro Diniz. Jeg er lykkelig for at Pedro, som er en af mine venner, ikke kom alvorligt til skade."

Sauber-raceren blev kastet op i luften og vendte rundt, så den ramte kerben med hjulene i vejret. Team'ets teknikere har analyseret det frygtelige uheld og oplyser at styrtbøjlen først ramte asfalten med ca. 95 km/t. Ved dette sammenstød blev energien optaget som forventet. Dernæst ramte styrtbøjlen kerben og dette vandrette tryk flåede sikkerhedsmekanismen ud af vognen: "Styrtbøjlen blev udsat for extremt store kræfter, langt over hvad reglementet foreskriver den skal kunne optage." Imidlertid blev Diniz' hoved under den efterfølgende rulletur dækket af en sekundær beskyttelse, der er unik for Saubers C18. Derudover har også den forhøjede siddebrønd medvirket til at afbøde uheldets virkninger, hvor bilen endte på hovedet med Diniz fastklemt nedenunder.

Den uheldige kører blev først undersøgt på det felt-hospital, der altid er til stede under formel-1 løbene, og derefter fløjet til et hospital i Køln. Og med ægte tysk grundighed gennemgik Diniz så dagen efter endnu en undersøgelse på et hospital i Bonn, hvorfra han nu er udskrevet.

"Jeg var virkelig motiveret, da jeg startede løbet," sagde Diniz ved udskrivelsen. "En stor tak til redningsmandskabet og lægerne - de gjorde et godt stykke arbejde med at få mig ud af vraget. Bortset fra kraftige hudafskrabninger på den ene skulder og knæ kom jeg ikke til skade. Jeg regner med at teste i Barcelona den 6-7 oktober, men det afhænger af en fornyet lægeundersøgelse."

FIA vil muligvis gennemføre deres egen undersøgelse af raceren, da det er første gang styrtbøjlen er blevet revet af, siden den blev indført ved en ændring af reglementet for 10 år siden. Dette tiltag kommer uanset Sauber team'ets egen undersøgelse, da man ønsker at drage fuldt udbytte af tildragelsen med henblik på fremtidige revisioner af reglementet.

GRN  


 

Hop til top29.9.1999

Williams vil forlænge med Ralf

Den yngre Schumacher har i sin tredje sæson i Formel 1 udviklet sig til at være en af de allerhurtigste. Ralf Schumacher kom ind i Formel 1, blandt andet efter en overbevisende sæson i den japanske Formel 3000-serie som han vandt i suveræn stil. Da han kørte for Jordan i 1997 var der imidlertid ikke meget der tydede på at han kunne begå sig i Formel 1. Blandt andet satsede han alt for meget og lavede fejl på samlebånd, men den følgende sæson fik han rettet meget op på Formel 1-karrieren og siden skiftet til Williams har det været ham der har båret teamet igennem en svær sæson.

Det har Williams indset og de ved at der i dag sidder en potentiel verdensmester bag rattet i den ene af deres racere, hvilket meget klart kom til udtryk i løbet på Nürburgring hvor han ville have været en fortjent vinder hvis ikke det havde været for hans ødelagte dæk. Derfor har Williams tilbudt Ralf Schumacher en favorabel kontrakt med en væsentlig lønstigning der vil løbe frem til slutningen af sæsonen år 2003. "Ralf kørte et utroligt løb og satte ikke en fod forkert. Vi skal bare blive ved og jeg er sikker på at vi kan give Ralf hans første grand prix-sejr," siger Patrick Head efter løbet på Nürburgring – og læg dertil at Head ikke er kendt for rosende ord af sine kørere...

Ralf Schumacher har vist sig meget moden hos Williams i år

Ralf Schumachers nuværende kontrakt udløber efter den kommende sæson i år 2000. Derudover ved teamet at de skal være ude nu, eftersom de andre teams også har erfaret at Ralf er blevet en meget moden kører. Det ventes dog at Ralf Schumacher først vil se tiden an for at se hvordan samarbejdet med BMW kommer til at fungere.

BB  


Hop til top
Schumacher håber på comeback

Den 7. oktober sætter Michael Schumacher sig atter i sin Ferrari-racer hvor han vil forsøge at tilbagelægge en hel løbsdistance på Fiorano. Tyskeren vil først vende tilbage når han er 100% klar, og der har været meldinger fra Ferrari og Schumachers talsmand der siger at han er 70-80% klar. Testen på Fiorano bliver derfor afgørende. "Jeg håber at køre i Malaysia efter testen på Fiorano. Jeg har det meget bedre end da jeg testede for nyligt på Monza, men det er spørgsmålet om hvordan min krop vil reagere når den bliver presset til det yderste," siger Michael Schumacher der har været ude af Formel 1 siden hans uhyggelige uheld på Silverstone i sommers.

Han forsøger stadig at komme i topform til sit comeback, men det er stadig svært at træne optimalt. "Jeg kan ikke træne som jeg kunne tænke mig og jeg har allergi overfor klor, hvilket betyder at jeg ikke kan svømme mere end et par minutter i pool'en. Den bedste måde at træne på, er cyklen men hvis jeg presser mig selv for meget, bliver mit ben betændt," siger Michael Schumacher der efter sigende har flere problemer med det søm der er blevet indsat i hans ben. Under alle omstændigheder tager Mika Salo også med til Malaysia, for en sikkerheds skyld. Løbet i Malaysia kan bliver meget hårdt for fysikken eftersom det er meget varmt og fugtigt, og derudover er Schumacher ikke vild med at skulle hjælpe Irvine til et eventuelt verdensmesterskab.

BB  


Hop til top
Hvor er Panis på vej hen?

Olivier Panis, vinder af løbet i Monaco i 1996 står uden en kontrakt til den kommende sæson. Franskmanden kom ind i Formel 1 i 1994 hvor han blandt andet formåede at komme på podiet i debutsæsonen, og han var et lovende talent og var en af de markante kørere i første del af sæsonen 1997 indtil han kom slemt til skade i Canada hvor han brækkede begge ben og siden da har han ikke været oppe på samme niveau. Franskmanden har derudover udelukkende været tilknyttet Prost-teamet og det der før den tid hed Ligier, og for førte gang har han altså fået sparket.

Det ser ud til at der er tre/fire muligheder for Olivier Panis. Den eneste mulighed der er for at blive i Formel 1 er som kører for Arrows, men Tom Walkinshaw har ikke i sinde at komme med en hurtig afgørelse om hvem der skal køre deres to racere. Arrows har optioner på både Takagi og de la Rosa, og det ventes at man sandsynligvis vil beholde de la Rosa, mens Takagi kan komme i problemer fordi han blandt andet har sponsorproblemer. Den anden mulighed er at han kan få pladsen som testkører for McLaren, blandt andet fordi hans manager hedder Keke Rosberg og af flere grunde har meget gode forbindelser i McLaren-teamet. Dette vil i givet fald bliver kombineret med noget standardvogns-kørsel. Derudover har Olivier Panis også to tilbud på hånden fra ChampCar, som han også er fristet af. "Chancen hos Arrows er der, men jeg må se om vi kan eller vil have den. Det vil være som at starte fra bunden. Jeg vil gerne blive i Formel 1, men jeg må tænke på de andre muligheder og har to gode kontakter i USA," siger Olivier Panis om hvordan det forholder sig med hans planer for fremtiden.

BB  


Hop til top
Badoer inde i varmen

Luca Badoer har bevæget sig på kanten til at sige farvel til Formel 1, efter at det har vist sig at Formel 1-debutanten Marc Gene har kørt lige op med den rutinerede italiener. Men efter løbet på Nürburgring ser det ud til at Minardi måske vil give ham yderligere en chance. Badoer udgik fra en sikker 4. plads, der kunne have skaffet flere vigtige point til teamet, men måtte udgå kort før mål. "Luca er ude af sig selv og jeg forstår hvorfor," siger Giancarlo Minardi efter løbet hvor Badoer brød sammen i gråd da han måtte parkere sin ødelagte Minardi-racer. "Det kunne være at han kommer tilbage til næste år," siger teamchefen og løfter her lidt af sløret om Badoers muligheder for at fortsætte. Meget afhænger dog også af at aftalen med Telefonica bliver realiseret.
BB  


Hop til top
Jordan søger svar

Pole position og nul point – det var resultatet for Jordan-teamet der kunne pakke sammen inden løbet var nået halvvejs. Både Damon Hill og Heinz-Harald Frentzen udgik med det samme problem – og endda på det samme sted på banen! Allerede i starten døde Hills motor og det var blandt andet derfor det kom til Pedro Diniz uhyggelige ulykke. På 33. omgang gik det også ud over Frentzen der ellers lå i en god position til at vinde, men elektronikken ville ikke. Teamet har derefter iværksat en undersøgelse af de data som telemetrien har vist for at finde ud af hvordan problemet udarter sig, og for at finde en løsning på problemet inden løbet på Sepang.
BB  


Hop til top
Del af Prost-teamet solgt

Prost-teamet har fået en økonomisk indsprøjtning efter at en større fransk pengetank har købt sig ind i teamet. En af bevæggrundene for samarbejdet mellem Prost og LVMH er det ry som Alain Prost har i hele verden, og samarbejdet vil blandt andet medføre at forskellige produkter der bærer Prosts navn bliver markedsført. Det ventes at de to parter vil lave et reklamefirma der skal markedsføre forskellige luksusprodukter, blandt andet tøj der har Prost-navnet som logo. For Prost giver det også penge i kassen og kan give lidt flere midler i deres bestræbelser på at gøre sig gældende i toppen af Formel 1.
BB  


Hop til top
Lauda: Schumacher uundværelig

Ifølge den tidligere verdensmester Niki Lauda har Michael Schumachers fravær vist at Ferrari ikke kan undvære tyskeren. Teamet er gået i stå siden han har måttet holde en ufrivillig skadespause. "De sidste par løb Ferrari har kørt, viser hvor alvorlig Schumachers fravær er. Selvom de kan blive bedre i de to sidste løb tror jeg ikke at Irvine kan vende det hele," siger østrigeren og konstaterer at udviklingen er gået i stå i Schumachers fravær og stilstand i Formel 1 er det samme som at falde tilbage! Lauda mener at det kun kan være muligt for Ferrari at tage VM hvis Schumacher gør comeback, men spørgsmålet er om det ikke er ved at være for sent nu.
BB  


Hop til top
Pollock i knibe?

Der var ikke det som BAR-teamet kunne inden denne sæson – "vi vinder det første løb" etc. Status inden der resterer to løb af teamets debutsæson er ikke særlig god. BAR-teamet er dårligst i Formel 1 – de blev overgået af Minardi der scorede deres første point i sidste weekend, og dermed er BAR det eneste team uden point. Det er ikke særlig sjovt for teamet der har et af de største budgetter – og det grænser til total ydmygelse af teamet.

Derfor menes det også at Craig Pollock måske er ved at få sparket som teamchef, blandt andet fordi han på det sidste er kommet på kant med BAT der betaler for Formel 1-eventyret.

Craig Pollock er kommet i modvind

"Jeg er ikke opmærksom på nogen spændinger internt i teamet," siger Pollock afvisende. Han er dog godt klar over at det udefra nok ikke ser alt for godt ud. "Hvis tingene ikke fungerer, er den første mand der tilbyder at trække sig ham der sidder øverst. Men tingene er meget bedre end mange siger," siger han videre. Det menes at ledelsen af teamet hellere vil se Rick Gorne som teamchef.

Der har været masser af ballade internt i teamet hvor blandt andet Adrian Reynard er gået ned til at blive vice-formand i teamet efter at Jacques Villeneuve kritiserede designeren for sit manglende engagement. Derudover har Pollock og Reynard fået et meget anspændt forhold til hinanden, og der kan yderligere komme mere ballade hvis Pollock får sparket – blandt andet vil Jacques Villeneuve i givet fald finde et andet team!

BB  


Hop til top
Supermotor fra Honda

I slutningen af oktober måned vil Honda gøre alt for at vise sig fra sin bedste side. Derfor arbejdes der på at få en supermotor klar til kvalifikationen på Suzuka i forsøget på at placere Heinz-Harald Frentzen i pole position. Honda vil have en ny motor klar til Malaysia der giver Jordan-teamet yderligere 10 hestekræfter, mens man forventer at have "Suzuka Special" klar i ugerne efter. Det vil være en motor der vil have 30 hestekræfter mere end den nuværende og dermed kommer Honda op i nærheden af de stærkeste motorer der leveres henholdvis af Mercedes og Ford.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk