Silly Season


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.8.1999
 Silly season - august update
 
1.7.1999
 Silly season - Juni 1999
 

Hop til top5.8.1999

Silly season - august update

Siden vi sidst skrev om silly season har der været en lang række rygter og spekulationer, men ganske lidt konkret. I sidste weekend blev det dog afklaret at, McLaren forlænger med begge sine kørere for 2000. Dermed begynder nogle af brikkerne at falde lidt på plads, og det er derfor tid til en opdatering af siden her.

McLaren (Mika Häkkinen, David Coulthard)
Såvel Mika Hakkinen som David Coulthard er bekræftede for næste sæson. Ricardo Zonta, som McLaren har en option på og Nick Heidfeld, som gør det rigtig godt i McLarens juniorteam i F3000 må altså vente mindst endnu et år før de eventuelt får lejlighed til at køre McLaren.

Ferrari (Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Mika Salo)
Efter Michael Schumachers uheld på Silverstone for en måned side, har spekulationerne hos Ferrari været talrige. Det har været fremme at såvel Schumacher som teamchefen Jean Todt skulle være på vej væk, nu hvor det har vist sig at Eddie Irvine og Mika Salo kan levere varen - endda for en langt lavere hyre. Et helt vildt rygter har gået på at line-up i 2000 skulle udgøres af Ivine og Jacques Villeneuve, som uden tvivl ville være et populært valg blandt holdets mange tifosis. Trods alle disse rygter tror vi dog, at Michael Schumacher vender tilbage som holdets 1.kører i 2000.

Eddie Irvine bliver til gengæld ikke hos Ferrari. Med sin genvundne selvtillid og fremturen på det seneste er der ganske enkelt ikke plads til både Schumacher og Irvine, og det uanset at Irvine drøm om VM i 1999 skulle glippe. En byttehandel mellem Ferrari og Stewart mellem Irvine og Barrichello har været nævnt oftere og oftere og virker som det mest sandsynlige. Eneste andet alternativ synes at være Mika Salo, som har udnyttet sin stand-in rolle optimalt med andenpladsen på Hockenheim.

Jordan (Heinz-Harald Frentzen, Jarno Trulli, Nick Heidfeld)
Efter sin fantastisk flotte sæson fortsætter Frentzen naturligvis hos Jordan i 2000. Hvem der supplerer ham i den anden Jordan er spørgsmålet. Eddie Jordan vil have to kørere, som i modsætning til Damon Hill i år, er i stand til at hente topplaceringer. I forbindelse med Hills forventede exit tidligere i sommer endte F3000 stjernen Nick Heidfeld med at være det varmeste emne. En anden mulighed skulle være Jarno Trulli. Endelig skal Ricardo Zonta være en af Eddie Jordans personlige favoritter og også Mika Salo er nævnt som mulighed. Der hersker med andre ord stor usikkerhed om et af de mest attraktive sæder i F1.

Stewart (Eddie Irvine, Luciano Burti)
Efter at Ford købte teamet tidligere i år forventes det at holdet skifter navn til Jaguar, som er ejet af Ford. Ford mener deres investering alvorligt og satser stort i 2000. Angiveligt har Ford været ude med tilbud til både Michael Schumacher og Mika Häkkinen, men uden held. Til gengæld virker det ikke længere usandsynligt at Stewart-Jaguar i 2000 sæsonen har en verdensmester bag rattet, hvis Eddie Irvine vel og mærke beholder sin aktuelle føring i VM-stillingen. Det skulle så betyde at Barrichello forlader holdet. Johnny Herbert skulle også være på vej ud og kunne tænkes erstattet med Luciano Burti, som med stor succes har testet for holdet. Burti er godt på vej til at vinde det Engelske F3 mesterskab for Poul Stewart Racing og har derfor forbindelserne i orden.

Williams (Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya, Mika Salo, Allesandro Zanardi,)
Ralf Schumacher fortsætter i 2000, mens Alex Zanardi bliver nødt til at forbedre sine resultater for at beholde sit sæde. Der har ikke for alvor været gang i rygterne omkring Williams, men da holdet har en option på Juan Pablo Montoya, som gør det forrygende i årets Cart-serie er en byttehandel mellem Montoya og Zanardi også en mulighed. Endelig kan det tænkes at Bruno Jungueira , som kører for Williams' F3000 juniorteam Petrobas og gør det rigtig godt, kunne komme ind i billedet som afløser for Zanardi. Senest er Mika Salos navn også dukket op. Salo

TK  


 

Hop til top1.7.1999

Silly season - Juni 1999

I den seneste tid har det været højsæson for rygter. Hvem skifter teams, hvem ryger helt ud og hvilke nye kørere kan vi forvente at se i 2000? I det følgende skal vi forsøge at gennemgå mulighederne team for team.

McLaren
Mika Hakkinen er i dag etableret som holdets ubestridte førstekører, og alle forventer at han fortsætter i den rolle i næste sæson. Som holdets 2. kører har en række kandidater været nævnt. David Coulthards muligheder for at beholde sit sæde er i høj grad til stede, især med en god indsats i de kommende 2-3 løb. Alternative muligheder er Ricardo Zonta, som McLaren har en option på og Nick Heidfeld, som gør det rigtig godt i McLarens juniorteam i F3000. Mere usandsynligt forekommer det, at Eddie Irvine skulle være på vej til McLaren og Rubens Barrichello synes at foretrække Ferrari, hvis han vælger at forlade Stewart. Når alt kommer til alt, skal Coulthard nok dumme sig for ikke at blive hos McLaren i 2000.

Ferrari
Hos Ferrari er der alene usikkerhed om pladsen som 2. kører. Michael Schumacher fortsætter hos Ferrari i 2000. Eddie Irvine har mere end nogen anden kickstartet 'silly season' i år, da han allerede efter sejren i Australien begyndte at fortælle pressen om det utilfredsstillende i hans status hos Ferrari, hvor han primært er ansat til at hjælpe Schumacher. Irvine erkender at Ferrari formentlig er den bedste bil han kan få, og da hans popularitet i Italien nu nærmest overgår Schumachers, skal hans udtalelser måske mest af alt ses som et forsøg på at opnå mere lige vilkår med Schumacher. En mulig afløser for Irvine kunne være Barrichello, som angiveligt har fået tilbud fra Ferrari. I så fald kunne man forestille sig en ren byttehandel mellem Ferrari og Stewart. Af andre mere usandsynlige kandidater nævnes Jean Alesi og Pedro Diniz. Vi anser det dog for mest sandsynligt at Irvine bliver hos Ferrari i 2000, ikke mindst fordi Michael Schumacher også synes at foretrække den løsning.

Jordan
Eddie Jordan har et akut problem han skal have løst: Hvem skal afløse Damon Hill i den resterende del af 1999, når Damon Hill slutter efter Silverstone 11. juli? Med den seneste udvikling i denne sag, synes Jos Verstappen at være favorit, men det er ikke afklaret. Større tvivl hersker der om, hvem der får sædet i 2000. Hvis Jos Verstappen får chancen og viser gode resultater i år, kan det blive ham. Man skal forstå, at Eddie Jordan for alvor har fået blod på tanden og forlanger to kørere, som leverer resultater. Frentzen fortsætter naturligvis i 2000, men hvem der supplerer ham i den anden Jordan er spørgsmålet. Ricardo Zonta skulle være en af Eddie Jordans personlige favoritter, hvis ikke McLaren udnytter sin option på ham. Mika Salo har også været nævnt, men når han ikke fik chancen for at teste op til Silverstone, bliver det næppe ham.

Stewart
Hos Stewart kan man forvente mindst en udskiftning i 2000. Johnny Herbert har ikke helt indfriet forventningerne, selvom han har været næsten ligeså hårdt ramt af uheld som David Coulthard i år. Udover Herbert kan det tænkes, at Barrichello forlader teamet i den nævnte byttehandel med Eddie Irvine. Som ny 2. kører er rallykøreren Colin McRae blevet nævnt, men må trods alt nok betragtes som en outsider. Andre muligheder er David Coulthard, som, hvis han bliver nødt til at forlade McLaren, ville kunne passe godt til både Stewartteamets ambitionsniveau og skotske ånd.

Williams
Ralf Schumacher fortsætter i 2000, mens Alex Zanardi bliver nødt til at forbedre sine resultater for at beholde sit sæde. Der har ikke for alvor været gang i rygterne omkring Williams, men det kunne tænkes at Bruno Jungueira eller Max Wilson, som kører for Williams' F3000 juniorteam Petrobas, kunne komme ind i billedet som afløser for Zanardi. En byttehandel mellem Montoya, som netop afløste Zanardi i Cart-serien, og Zanardi kunne også være en mulighed.

Benetton
Wurz har ikke vist noget særligt i de si

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk