Testdagen blev dog ramt af et større uheld, da Pedro de la Rosa kørte af sidst på dagen. Han kunne selv kravle ud af raceren ved egen kraft, men racere var der ikke meget at skrive hjem om. Den blev totalskadet. Arrows har undersøgt data fra raceren og set videooptagelser af uheldet, men teamet har ikke konstateret af der var tale om et materialebrud - så skylden skal placeres hos de la Rosa.
Flere kørere arbejdede med simuleringer af det kommende grand prix på Monza, og kørte derfor forskellige stints - blandt andet var Michael Schumacher på banen i tre forsøg af cirka 30 omganges varighed. Samme procedure kørte Jenson Button efter - dog med kortere intervaller.
Jarno Trulli testede dæk og strategi til det kommende løb, mens Eddie Irvine rundede Jaguars test af med at evaluere de aerodynamiske løsninger de har arbejdet på. Hos McLaren fik Olivier Panis lov at teste - selvom han altså forlader dem senere på året.
Sauber rundede også deres test af. Deres test har været meget ramt af det dårlige vejr. Diniz og Salo sluttede dog længere tilbage. Sidste mand til at runde af, var Jean Alesi i den svære Prost-racer. Minardi og BAR tog allerede hjem i går.
Testtider fra Monza, fredag den 1. september 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ralf Schumacher | BMW-Williams | 1:25,495 | 61 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rubens Barrichello | Ferrari | 1:25,581 | 87 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:26,067 | 80 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedro de la Rosa | Arrows-Supertec | 1:26,149 | 77 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H.-H. Frentzen | Jordan-Mugen | 1:26,327 | BB I USA er det almindeligt at motorsportsentusiasterne fra tid til anden får mulighed for at møde deres helte ved 'åbne dage' ved løbsarrangementerne. Men det bliver der ikke noget af ved formel 1-GP'et d. 24. denne måned, lyder det fra en talsmand fra Indianapolis Motor Speedway. "Som jeg har forstået det vil der ikke blive nogen adgang for fans til pit- og paddock-ómrådet. Kun et begrænset antal repræsentanter fra pressen har fået lov af FIA," siger talsmanden fra banen. Europæiske f1-fans er vant til at området mellem heltene, medarbejdere og andre udvalgte er afskærmet, men det kan godt blive en skuffelse for amerikanerne. Løbet er dog en succes under alle omstændigheder: IMS har allerede solgt 200,000 billetter til grand prix'et. CBA Fiat chefen, Gianni Agnelli, som var på besøg hos Ferrari teamet den anden dag under den igangværende test på Monza, er åbenbart kommet lidt i et dilemma, med sine første udtalelser om chancerne for at vinde VM. Forleden udtalte han, at McLaren havde 60 % chance for at vinde, og Ferrari selv 40 %. Hvad årsagen til det end har været, så har han korrigeret sine udtalelser til følgende: "At vinde er altid vanskeligt, jeg tror, at Michael Schumacher har omkring 90 % chance for at vinde. Men vi må vente og se, kampen om mesterskabet er ikke slut endnu." Han blev endvidere spurgt, om der vil ske ændringer i teamet, hvis man ikke vinder VM. Til det svarede han: "Nej, nej, Vi vil beholde teamet, som det er." For øvrigt er han som en af de få, glad for de ændringer, der er lavet på Monza. "Den skulle nu være mere sikker, og give større mulighed for overhalinger". Han har vist ikke spurgt kørerne om det. Der er delte meninger om dette.Michael Schumacher sagde i går på et pressemøde på Monza, at han ikke har opgivet noget som helst endnu: "Titlen er langt fra tabt. Jeg tabte helt klart på Spa, og selvfølgelig var jeg meget skuffet, men det er jeg kommet over. Solen skinner igen efter regnvejret. Nu skal jeg vinde, og jeg ved at jeg kan gøre det. Jeg har aldrig sagt, at jeg er den bedste, som nogle antyder. Men jeg ved at jeg har mulighed for at være det, og at jeg kan blive verdensmester." Men hvordan er det så gået under testen torsdag? Ikke ret godt. Alle blev forsinket godt og grundigt pga. kraftigt regnvejr. Men det har så givet anledning til at foretage dæktest, og enkelte aerodynamiske tests. I dagene efter det belgiske GP, blev det kendt, at Ferrari havde rettet henvendelse til FIA, for at få klarlagt nogle detaljer om styringen af kraftoverførslen mellem motor og baghjul. Det var yderligere kommet frem, at man havde mistanke om at McLaren havde lavet noget tvivlsomt på deres biler. Det viser sig nu, at man fra Ferraris side ikke mistænkte andre teams, men tværtimod ville have klarlagt en fortolkning af reglerne, til eget brug. Det drejer sig om artikel 9.7 i FIAs tekniske reglement, samt en henvisning til artikel 2.4 i samme reglement. PDL Læs engang nedenstående beskrivelse af en ung håbefuld kører, der netop har haft sin første formel 1-test. Bemærk at skildreren er en tidlig f1-verdensmester og prøv så at gætte hvem der omtales: "I de sidste to år har han været meget moden med den måde han behandler sin kørsel. Han er dedikeret og har ikke mange svagheder. Hans stærkeste punkt er hans forståelse for at finde ud af teknikken i bilen. Mekanikerne elsker at arbejde med ham. Og hans køreevner er meget gode. Han kører som regel ikke galt. Han ender som regel adskillige pladser højere oppe end han kvalificerede sig." Ja, det lyder unægtelig godt - måske endda for godt til at være sandt. Men hvis ikke ens far skulle have lov til at rose en, hvem skulle så? Ovenstående udtalelser er nemlig Jody Schekters seneste bidrag til kampagnen for sønnen Tomas Schekters videre karriere. CBA
Studser læseren lidt over overskriften? Det er der ingen grund til, for der er ikke tale om en fusion mellem de to italienske hold. 'Ferrari' er derimod sydafrikaneren Riccardo Ferrari, som, ifølge forlydender, var i gang med at købe dele af Minardi. Den slags rygter er man temmelig trætte af i Minardi og en talsmand fra teamet afviser ideen og siger: "Sådan nogle nyheder reflekterer ikke sandheden. Ingen forhandlinger eksisterer med denne person, som slutter sig til en lang række personer, der forsætter med at rapportere information uden bund i virkeligheden med det ene formål at opnå en vis respekt gennem en vag forbindelse med Minardi-navnet." Der er altså slet ikke let at være et eftertragtet f1-team, som folk forsøger at udnytte, selvom Minardis succes har været til at overse. For at slå alle rygter til jorden siger Minardi: "Det er understreges derfor, at al information angående en eventuel overtagelse af aktier blandt Minardi-teamets aktionærer kun kan blive opfattet som troværdig hvis Minardi-aktionærerne selv bekendtgører det." Også er det jo blot at vente til en køber melder sig. CBA Mens vi venter på afgørelsen af Prost-teamets fremtid, kan vi se lidt nærmere på hvad Alain Prost mener der gik galt. Da han fornyelig blev spurgt om hvilke fejltagelser han havde gjort i fortiden faldt svaret prompte: "Jeg har afgjort lavet en - at slå mig sammen med Peugeot, et firma der er meget politisk.
Jeg har bare haft den værste tid i mit liv. De forlod mig alene og jeg følte mig alene." Ensomheden kan måske blive hjulpet på vej af Vector Motorsports, et canadisk firma, som rygtet siger er i gang med at købe sig ind i teamet. CBA Der er mange måder at blive kendt på i formel 1. Den mest traditionelle er at få tilkæmpet sig en høj stilling enten i bilen eller udenfor. Robert Sehli valgte en alternativ vej til sine 'femten minutters berømmelse' - Sehli var nemlig franskmanden, der fik det tyske GP stoppet da han pludselig dukkede ved banen iført regnslag, på hvilket han havde skrevet sine protester over sin fyring fra Mercedes, som han havde arbejdet for i toogtyve år. Han lod sig dog fjerne frivilligt, men var det helt store samtale emne efter løbet. Det endte med at Mercedes betalte ham en net sum penge for at lade historien ende der - det gjorde den bare ikke. Tyske dommere har nemlig idømt Sehli en bøde for at modtage netop dette beløb. Bøden på £6000 kan opfattes som symbolsk i forhold til de penge der roterer i formel 1, men for en enkeltperson er det ikke et ubetydeligt beløb - slet ikke for en arbejdsløs. Sehli behøver dog ikke bekymre sig om økonomiske vanskeligheder endnu: bøden bliver betalt af den tyske fjernsynskanal RTL, der dog ikke gør det gratis. Tilgengæld har RTL retten til et eksklusivt interview, så hold øje med tv-programmet, hvis det har interesse at se de sidste sekunder Sehlis femten minutter rinde ud. CBA Tobaksreklamer kan snart være et overstået kapitel i F1, og vi taler ikke om EU-regler. Det handler derimod om verdenssundhedsorganisationen WHO (World Health Organisation), som arbejder på en international traktat, der vil forbyde al reklame for tobaksfirmaer og deres produkter - over hele verden! WHO arbejder mod at få det såkaldte "Framework Convention on Tobacco Control" på plads inden for tre år. Ingen nationale love, som f.eks. Tysklands seneste modspil til EU-forbuddet, kan modgå traktaten. EU-forbuddet mod tobaksreklamer vil træde i kraft i 2006. Bernie og Co. har derfor truet med at flytte flere løb væk fra EU, men WHOs traktat vil altså sætte en endelig stopper for røgen i F1. Bernie og FIA har (endnu) ingen indflydelse hos WHO. En talsmand for FIA har beskrevet situationen som "en meget seriøs udvikling".
Tobaksfirmaerne gik i sin tid ind i F1, da de ikke måtte reklamere i TV. Og de har siden været sportens suverænt største bidragsydere, og i tilgift nydt godt af den enorme popularitet F1 har opnået. Men langsomt er IT-firmaerne ved at overtage, mens mange tobaksfirmaer er på retræte. Tidligere er det dog lykkes Bernie og Co. at overbevise den engelske regering og EU om de forfærdelige konsekvenser et forbud mod tobaksreklamer ville få. Men nu er der altså kommet andre boller på suppen... ISH Vejr : lidt sol - vådt om eftermiddagen
Lufttemp : 29 grader (max) - Banetemp. 43 (max)
Distance : Mika Salo 37 omg, Pedro Diniz 47 omg - 84 omgange, 479 kmSauber teamet fortsatte deres forberedelser på Monza med både Mika Salo og Pedro Diniz på 2. dagen af testen. Lederen af test teamet - Jacky Eeckerlaert kommenterede sessionen således : " Vi fortsatte hvor vi slap igår med Pedro arbejdende med nye mekaniske komponenter som krævede en del setup-arbejde og analyse. Mika opererede efter en anden plan som gik på en aerodynamisk pakke for denne hurtige bane hvor lav downforce er nøgleordet. Desværre drillede vejret med regn hvilket gik ud over vort program"
Pedro Diniz tilføjede: "Mit arbejde idag var ikke typen som producerede stærke omgangstider, men vi fik en del information før vejret ødelagde test arbejdet". Per Liebst BKP
Minardi teamet udførte deres 2. dagstest på Monza - onsdag - med Marc Gene og Gaston Mazzacane i action for teamet.Gene koncentrerede sig om aerodynamik samt bremser forud for det italienske Grand Prix, og teamkammeraten Mazzacane koncentrerede sig om evaluering af et nyt hydraulisk differentiale. Det nye differentiale vil blive klar til torsdagens session - den sidste testdag for teamet. Per Liebst BKP 31.8.2000 Snyder McLaren?Hvis man ikke vidste bedre, så skulle man tro at Formel 1 ikke handlede om andet end spionage og juridiske fiflerier. Nu ruller rygterne igen, og selvfølgelig er det en direkte agentduel mellem de to 'VM-blokke' - Ferrari mod McLaren.Ferrari er nemlig gået i gang med at undersøge om hvorvidt McLaren snyder - vi husker vist kun alt for godt hvad der skete sidste år, da McLaren begyndte at føle sig lidt presset. Nu er det Ferrari der er lidt presset, så hvad der ikke kan vindes på banen, kan måske vindes ved et 'retsmøde' hos FIA. Det italienske team mener at have sporet at McLaren snyder med deres differentiale, og det skulle være dette der har fået McLaren til at køre markant stærkere end Ferrari her i de seneste løb.
Differentialet er det der forbinder kraften som gearkassen genererer med baghjulene ved hjælp af to drivaksler. Differentialet fungerer på den måde at hjulet som skal den 'lange vej' gennem svinget, får mulighed for at dreje flere gange end hjulet på indersiden af svinget. Blandt andet er differentialet et vigtigt værktøj til at give traction. Derfor er det også her at der kan snydes i bestræbelserne på at få noget der ligner traction control, som er forbudt i Formel 1. Ferrari trækker i land Dog har Ferrari trukket lidt i land i deres anklage mod McLaren. I stedet har de forsøgt at omforme det som et spørgsmål til FIA. Men de afviser at de har angivet McLaren. Ifølge Claudio Berro vil Ferrari gerne have uddybet nogle detaljer i det der siges i det tekniske reglement, artikel 9.7. Ferrari påberåber sig det der siges i artikel 2.4: "Skulle en deltager føle at en del af reglementet er uklart, kan klarhed søges hos 'FIA Formula One Technical Department.'" De har derfor blot sendt en forespørgsel og nævner ingen navne. Budgettet for frimærker må vist snart være overskredet. Berro afviser at det skal være et forsøg på lobbyarbejde i et forsøg på at skade McLaren. De mener dog at der måske er divergerende forklaringer i reglementet, idet Ferrari mener at reglementet på én måde kan tolkes som om et aktivt differentiale er tilladt, og det er dette der formodes at være stridspunktet.
Hos McLaren og Mercedes tager man da også rygterne om Ferraris spørgsmål, med stor sindsro. "Ferraris arbejde har overhovedet ingen relevans for vores teknik," siger Norbert Haug afvisende. Nu får vi at se hvad der kommer til at ske i de resterende løb i sæsonen. Alle kneb gælder i kampen for at vinde VM! BB Topmødet om Formel 1's fremtid, der i disse dage afholdes i London om fremtiden for Formel 1, har også indeholdt et kupforsøg. Max Mosley har overlevet som præsident for FIA. Flere teamchefer i de store teams ser ham helst fjernet. Det dramatiske møde fandt sted i lufthavnen i Heathrow hvor alle teamchefer, Bernie Ecclestone og hovedpersonen selv, Max Mosley, diskuterede problemet. Tre teams skulle efter sigende have udtryk så stor mistillid til Mosley at de ønskede at få han fjernet omgående. Men med det yderste af fingerspidserne formåede Mosley alligevel at holde på magten i FIA. Mosley havde efter alt at dømme fået færten af at der var noget på vej, og satte derfor teamcheferne stævne i lufthavnen hvor han konfronterede alle de fremmødte om kupplanerne som rullede. Da teams'ene forsikrede Mosley om at de ikke ønskede at falde ham i ryggen, så kunne mødet ellers fortsætte. Der gættes på at det har været McLaren, Williams og Jordan - og deres respektive teamchefer - der har støbt kuglerne til et eventuelt kupforsøg. Det er påfaldende at det er de tre store engelske teams der står bag planerne. Dog kan de tre teams ikke fravælge sig Max Mosley. FIA er hovedorganet over de enkelte motorsportsunioner og det er dem der stemmer på præsidenten for hovedorganet FIA. Det vil sige at de ikke direkte kan komme af med Mosley. Men det er måske heller ikke så meget Mosley de går efter - det er FIA som han står i spidsen for. Det er ret beset et overflødigt organ, da alle rettigheder til Formel 1 er lagt videre til Bernie Ecclestone og hans firmaer, og derfor ønsker de at FIA skal forsvinde helt ud af Formel 1. Noget andet de er meget utilfredse over, er at FIA ønsker at gøre reglementet mere uklart, forstået på den måde at FIA ønsker at behandle enkeltsager. Et team kan derfor udvikle noget teknologi og så forsøge at få det godkendt hos FIA. Det kan give meget stor forvirring, og ikke mindst nogle interessesammenfald, sådan at nogle teams bliver tilgodeset mere end andre. Ron Dennis har jo direkte beskyldt FIA for at holde hånden over Ferrari, så der er vist ingen tvivl om hvem der også har været en af hovedmændene mod et eventuelt kup mod Mosley. Mosley skal snart til genvalg, så der gættes også på at balladen er begyndt at rulle for at skabe så meget ballade omkring Mosley som muligt i et forsøg på senere at komme af med ham. Der skal i 2001 være valg til præsidentsædet hos FIA og det vides ikke om Mosley forlader posten. Han har med al tydelighed sat sit præg på Formel 1 - på godt og ondt.
11. juli 1999 - Mosley stopper om to år BB Vil du være sikker på at bestå til køreprøven? Måske skal du ansætte Jean Alesi som din kørelærer. Der er noget der tyder på at franskmanden har et stor fremtid foran sig som kørelærer i Avignon når han engang stopper som aktiv motorsportskører… Alesi er en flink mand og han giver gerne en hjælpende hånd. Han har hjulpet en stakkels kvinde til at få sit kørekort. Hun ser efter hans hus i Avignon, og da den nævnte kvinde ikke havde fået kortet efter 6. forsøg, trådte Alesi hjælpende til. Han gav hende nogle køretimer og han overværede også køreprøven. 7. gang lykkedes det – og den motorsagkyndige blev vist også forblindet lidt af situationen. Med en Formel 1-kører på bagsædet gik det… Velkommen i Jean Alesis køreskole. Måske skulle han give Nick Heidfeld et par timer i hvordan man bruger spejlene når man er ved at blive overhalet… BB Balladen mellem McLaren og Ferrari forsætter åbenbart. Efter det belgiske GP, var Ron Dennis ude med den store le igen. Han mener, at Michael Schumacher under GP'et med forsæt havde blokeret for Mika Hakkinen, og at det snart må være slut med at gå over grænsen.Ron Dennis: "Det er ikke første gang, at Michael Schumachers taktik er blevet draget i tvivl, og det er højest sandsynligt heller ikke sidste gang." Michael Schumacher derimod, mener ikke han har gjort noget forkert, heller ikke i forhold til reglerne. "Jeg skiftede retning én gang som det er tilladt ifølge reglerne. Jeg føler ikke, at jeg har gjort noget forkert. Men jeg vil gerne se videoen igen. Jeg har ikke gjort anderledes end hvad britiske kørere har gjort tidligere imod mig." Det bliver interessant at se, hvad Ron Dennis vil sige om det videre forløb, hvis han da ellers vil gøre mere ud af det. Men det plejer han at gøre. PDL Tirsdag og onsdag har Jos Verstappen testet for Arrows på Monza. Tirsdag fik han kørt 42 omgange, men i løbet af eftermiddagen rendte man ind i nogle problemer med motoren, og det forhindrede en fuld gennemgang af det planlagte testprogram. Man koncentrerede sig primært om race set-up.Onsdag skulle man i gang igen, og det blev fokuseret på det mekaniske set-up. Samtidig nåede man at simulere en næsten total løbsdistance. I løbet af eftermiddagen blev der dog regnvejr. Og man måtte opgive at køre fuld løbsdistance. I stedet testede man forskellige regnvejrsdæk incl. intermediatedæk i tilfælde af at det skulle blive regnvejr under GP'et. Torsdag og fredag er det Pedro de la Rosa der overtager testarbejdet. Det forventes for øvrigt, at de la Rosa forlænger sin kontrakt med Arrows. Det er ikke skrevet noget under endnu, men alt tyder på at det sker i den nærmeste fremtid. Selv siger de la Rosa, at der er ikke så meget sige til det endnu, men at man er i en del af sæsonen, hvor det gælder om at gøre det bedst muligt for teamet. Men mon ikke hans kontrakt bliver forlænget. Han har gjort det godt - sålænge bilen har villet være med. Og så har Arrows teamet vundet en sejr. Det skete, da man vandt The Annual F1 Golf Challenge. Det er en match som efterhånden finder sted hvert år. De fleste teams repræsenteret, samt at der også deltager hold fra de fleste underleverandører til F1. PDL Nej, det er ikke Jenson Button denne gang, hans fremtid er kommet på plads. Det er derimod teamets chefingeniør og Patrick Heads højre hånd, James Robinson, der bliver talt om. Det forlyder nemlig, at han forlader Williams teamet til fordel for Jaguar. Og det har skabt en del uro hos Williams. Efter at det er blevet kendt, er han nemlig ikke blevet involveret ret meget i arbejdet i teamet. Det betyder, at han er i gang med sin opsigelsesperiode, og det betyder i de kredse, at han stadig er ansat, men ikke er involveret i arbejdet. Han må selvfølgelig heller ikke påbegynde et arbejde andetsteds, i dette tilfælde Jaguar.Williams teamet har endnu ikke bekræftet, at Robinson forlader teamet. Men det forlyder fra personer tæt på teamet, at man er lidt febrilske i øjeblikket. Man har åbenbart travlt med at finde en afløser for Robinson. Og en mulighed kunne være Heinz-Harald Frentzens raceingeniør, Sam Michael. Han har nemlig fornyelig meldt sin afgang fra Jordan, og det sker når sæsonen slutter. Sam Michael har siden sin udmelding, været sat i forbindelse med bl.a. Ferrari, men han har selv mere udtalt sig i retning af sin interesse for Williams teamet. Det kunne være logisk, at han forsatte hos Williams, som øjensynligt netop står og mangler en ingeniør. PDL Tredjedagen med test forud for det italienske grand prix på Monza blev stort set ødelagt af masser af regnvejr. Det var derfor en travl dag for de enkelte teams. Der var ikke meget tid at spilde, og kørerne måtte flere gange holde pause da kraftige byger drev ind over banen nær Milano. Dagen begyndte med at banen var våd, men efterhånden tørrede den op og var på sit bedste omkring middagstid. Men så kom regnen igen, og denne gang var det så kraftigt at testen blev stoppet. Der var opmuntring for BAR, da de igen kørte meget stærkt. Villeneuve sluttede den afkortede testdag som den hurtigste, 6/10 foran gårsdagens hurtigste mand, David Coulthard. Michael Schumacher og Rubens Barrichello var igen en del tilbage i forhold til McLaren. De manglede i dag godt 3/10 op til McLaren-kørerne. Det ventes at teams'ene overnatter i Monza og tager endnu en testdag i morgen. Tiderne fra testen på Monza, torsdag den 31. august 2000:
|