Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.9.2000
 Jordans 10 års jubilæum
 Schumacher hjælper Verstappen
 Flere frustrationer hos Prost
 Junqueira til USA og Chip Ganassi
 
1.9.2000
 Monza test - fredag
 Ingen adgang
 Ferrari nyt - Fredag
 En stjerne er født
 Ferrari køber ikke Minardi!
 Prost: Min største fejl...
 Sehli fik bøde
 Bliver F1 tvunget til at kvitte smøgerne?
 Sauber fortsætter forberedelserne på Monza
 Minardi - Torsdag
 

Hop til top2.9.2000

Jordans 10 års jubilæum

Jordan Grand Prix markerer i morgen at de har deltaget 10 år i Formel 1. Det sker på Donington, hvor der er lagt et stort program, der begynder med en velkomst til morgen, og slutter af med en koncert med Westlife.

Dagen vil gå med fremvisninger af teamets racere, lige fra den første racer, 191'eren som teamet indsatte i debutåret 1991. Jarno Trulli og Heinz-Harald Frentzen giver også opvisning i deres egne EJ10-racere, mens flere andre racere bliver kørt af tidligere Formel 1-kørere, hvor blandt andet John Watson, Martin Donnelly og Andrea de Cesaris giver opvisning i de ældre racere.


Det begyndte i 1991 med denne racer - her er det Allesandro Zanardi der kører Jordan-Ford'en fra teamets debutsæson

Sidste års succes-racer får også en del opmærksomhed - 199'eren bliver også præsenteret af tjekken Tomas Enge der kører i F3000.

"Når man ser hen over årene, har vi bidraget med meget til Formel 1. Vi har haft nogle mindeværdige løb, hvor Andrea de Cesaris var så tæt på at vinde det første løb på Spa i 1991 samt nogle utrolige øjeblikke og ting som jeg nok ikke glemmer," siger en nostalgisk Eddie Jordan.


Man kan sige meget om Eddie Jordan - men han lignede mest en bankmand i 1991. Stilen er blevet bedre med årene

Dagen slutter på Eddie Jordan-vis - med en koncert! Der kommer teamchefen med stor sandsynlighed selv på podiet og giver et par numre - Eddie Jordan er en ivrig trommeslager, så mon ikke han kommer til at gå til den. Overskuddet fra koncerten går til et godt formål. Derudover bruger teamet også chancen til at præsentere en ny sodavand. 'EJ10' bliver den kaldt. "Det er en sund drik med et kick af motorsport," siger Ian Phillips. Indtil videre har den rigtige EJ10 dog ikke været det store kick i Formel 1. Måske giver den mere hvis den bliver kaldt 'J199'.

Men der er linet op til en jubilæumsfest der vil noget - sådan er de hos Jordan.


Eddie Jordan er noget ved musikken - han giver nok en trommesolo

BB  


Hop til top
Schumacher hjælper Verstappen

Venskab ruster aldrig – det er ellers ikke fordi Formel 1 byder på mange venskaber. Men Michael Schumacher og Jos Verstappen har det ret godt med hinanden, og nu forsøger Schumacher at hjælpe vennen til at få en kontrakt med Sauber.

"Vi er gode venner og jeg kendt ham længe. Vi har det godt med hinanden, så det er naturligt at jeg ønsker at hjælpe ham," siger Schumacher og viser en side af sig selv som vidt ikke er set før. "Jeg er dog ikke hans manager og jeg skal ikke introduceres ham. Jeg hjælper ham blot lidt," siger han. Nu får vi så at se om Schumacher kan overtale Peter Sauber til at tage Verstappen til sig.


Verstappen og Schumacher kender hinanden fra tiden hos Benetton i 1994 - og deres venskab har holdt ved

Michael Schumacher og Jos Verstappen var holdkammerater i 1994. Dengang kørte Schumacher eftertrykkeligt fra hollænderen og sendte ham ud af Benetton og videre til det lille Simtek-team. Men han fortjener bedre. "Han har meget i sig. Han er en god kører og han fortjener en chance i det rigtige team," siger Schumacher. Dog må det siges at hollænderen ikke har leveret ret meget i år, og set hen over sæsonen har Pedro de la Rosa markeret sig bedst. Så måske er det også fordi det efterhånden kniber med at få en plads…

BB  


Hop til top
Flere frustrationer hos Prost

Det plagede Prost-team afsluttede testen på Monza - og det var langt fra en succes. Vejret drillede og de nåede ikke meget af deres planlagte program.

Der var sat mange punkter på dagsorden hos Prost-Peugeot, hvor begge kørere blev sat til at teste. Tiderne indikerede ikke at de var på vej i den rigtige retning, da de sluttede i den tunge ende af feltet under testen. Begge kørere arbejdede frem mod det kommende grand prix og kørte med fyldte tanke, hvilket kan have givet de langsommere tider.

Der blev tillige testet ny software til gearkassen, og Jean Alesi forsøgte sig med forskellige bremseskiver. Netop bremserne er et vigtigt element på Monza, hvor der skal bremses hårdt ned til chikanerne. Selvom teamet nåede en del, så nåede de ikke alt. "Det har været en frustrerende test, da vi ikke opnåede den præstation som vi håbede på, og vi har stadig meget arbejde at lave," siger John Walton. Testen var dog ikke givet dårligt ud. "Vi lærte nogle vigtige ting som kan bruges på længere sigt i udviklingen af teamet, selvom vi ikke kan få fordel af det nu," siger Walton.

BB  


Hop til top
Junqueira til USA og Chip Ganassi

Udover F1-løbet sidste weekend på Spa, fandt også det sidste løb F3000-kalenderen sted. Med en 9. plads sikrede Bruno Junqueira sig mesterskabet, da hans nærmeste rival - Nicolas Minassian - ikke formåede at vinde løbet. Dette har gjort ham til et hot navn - både i F1 men særligt i Champ Car-serien i USA. Og netop Champ Car ventes at være hans næste mål mere præcist Chip Ganassi. Teamet, hvor Montoya sidste sæson debuterede og blev mester, menes at have tilbudt Junqueira et sæde. Junqueira udtalte:
"At vinde [F3000]titlen har givet mig chancen for at køre i begge serier. Jeg har bestemt snakket med Ganassi, og det er en meget spændende mulighed, men jeg har ikke underskrevet noget endnu. Jeg snakker med tre teams i Amerika, og tre i Europa [F1]. Jeg bliver nødt til at bestemme mig indenfor de næste to eller tre uger."


Junqueira vandt F3000-mesterskabet, men der bliver næppe plads til ham i F1

Men noget tyder på at F1-sæderne alligevel er blevet optagede, og det bliver derfor med stor sandsynlighed, Ganassi-teamet, som Junqueira vil køre for næste sæson. Paul Jackson, Junqueiras F3000 boss hos hans team, Petrobras Junior Team, fortæller om F1-sæderne:
"Jeg har fornemmelsen af, at de alle er optaget af andre folk." Paul Jackson forstærkede yderligere rygterne om at, Junqueiras næste arbejdsgiver vil være i USA. Således sagde han om Champ Car og Ganassi:
"Ét team havde et konkret tilbud. Som tiden går, ser det ud til at være hans bedste mulighed."
P.t. er Junqueira i hjemlandet Brasilien, men tager formodentlig til USA i løbet af et par dage for at underskrive kontakten. Og derved regnes det også for sikkert, at Montoya næste år kører for Williams.

Williams har desuden offentliggjort, at de fortsætter endnu to år med sponsoren Petrobras. Denne konstellation vil yderligere sikre, at Junqueira kan holde fast i sit "deltidsjob" som Williams-testkører. Således håber Junqueira på, at han kan gøre Montoya kunsten efter, og klare sig godt i Champ Car, mens han kan få F1-erfaring ved siden af. Mon han kan puste og have mel i munden samtidig?

Det bliver i hvert fald spændende at se, hvordan han klarer sig i Champ Car i forhold til netop Montoya.

ISH  


 

Hop til top1.9.2000

Monza test - fredag

For fjerde dag i træk blev der testet på Monza, og Ralf Schumacher rundede af med at sætte den hurtigste tid - 1:25,495 - på sidstedagen af testen. Rubens Barrichello viste at der trods alt er skub i Ferrari'en da han satte 2. bedst tid - godt 1/10 efter Ralfs bedste tid.

Testdagen blev dog ramt af et større uheld, da Pedro de la Rosa kørte af sidst på dagen. Han kunne selv kravle ud af raceren ved egen kraft, men racere var der ikke meget at skrive hjem om. Den blev totalskadet. Arrows har undersøgt data fra raceren og set videooptagelser af uheldet, men teamet har ikke konstateret af der var tale om et materialebrud - så skylden skal placeres hos de la Rosa.

Flere kørere arbejdede med simuleringer af det kommende grand prix på Monza, og kørte derfor forskellige stints - blandt andet var Michael Schumacher på banen i tre forsøg af cirka 30 omganges varighed. Samme procedure kørte Jenson Button efter - dog med kortere intervaller.

Jarno Trulli testede dæk og strategi til det kommende løb, mens Eddie Irvine rundede Jaguars test af med at evaluere de aerodynamiske løsninger de har arbejdet på. Hos McLaren fik Olivier Panis lov at teste - selvom han altså forlader dem senere på året.

Sauber rundede også deres test af. Deres test har været meget ramt af det dårlige vejr. Diniz og Salo sluttede dog længere tilbage. Sidste mand til at runde af, var Jean Alesi i den svære Prost-racer. Minardi og BAR tog allerede hjem i går.

Testtider fra Monza, fredag den 1. september 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Ralf SchumacherBMW-Williams1:25,49561
Rubens BarrichelloFerrari1:25,58187
Jarno TrulliJordan-Mugen1:26,06780
Pedro de la RosaArrows-Supertec1:26,14977
H.-H. Frentzen Jordan-Mugen1:26,327
BB  


Hop til top
Ingen adgang

I USA er det almindeligt at motorsportsentusiasterne fra tid til anden får mulighed for at møde deres helte ved 'åbne dage' ved løbsarrangementerne. Men det bliver der ikke noget af ved formel 1-GP'et d. 24. denne måned, lyder det fra en talsmand fra Indianapolis Motor Speedway. "Som jeg har forstået det vil der ikke blive nogen adgang for fans til pit- og paddock-ómrådet. Kun et begrænset antal repræsentanter fra pressen har fået lov af FIA," siger talsmanden fra banen.

Europæiske f1-fans er vant til at området mellem heltene, medarbejdere og andre udvalgte er afskærmet, men det kan godt blive en skuffelse for amerikanerne. Løbet er dog en succes under alle omstændigheder: IMS har allerede solgt 200,000 billetter til grand prix'et.

CBA  


Hop til top
Ferrari nyt - Fredag

Fiat chefen, Gianni Agnelli, som var på besøg hos Ferrari teamet den anden dag under den igangværende test på Monza, er åbenbart kommet lidt i et dilemma, med sine første udtalelser om chancerne for at vinde VM. Forleden udtalte han, at McLaren havde 60 % chance for at vinde, og Ferrari selv 40 %. Hvad årsagen til det end har været, så har han korrigeret sine udtalelser til følgende: "At vinde er altid vanskeligt, jeg tror, at Michael Schumacher har omkring 90 % chance for at vinde. Men vi må vente og se, kampen om mesterskabet er ikke slut endnu." Han blev endvidere spurgt, om der vil ske ændringer i teamet, hvis man ikke vinder VM. Til det svarede han: "Nej, nej, Vi vil beholde teamet, som det er." For øvrigt er han som en af de få, glad for de ændringer, der er lavet på Monza. "Den skulle nu være mere sikker, og give større mulighed for overhalinger". Han har vist ikke spurgt kørerne om det. Der er delte meninger om dette.

Michael Schumacher sagde i går på et pressemøde på Monza, at han ikke har opgivet noget som helst endnu: "Titlen er langt fra tabt. Jeg tabte helt klart på Spa, og selvfølgelig var jeg meget skuffet, men det er jeg kommet over. Solen skinner igen efter regnvejret. Nu skal jeg vinde, og jeg ved at jeg kan gøre det. Jeg har aldrig sagt, at jeg er den bedste, som nogle antyder. Men jeg ved at jeg har mulighed for at være det, og at jeg kan blive verdensmester."
På det samme pressemøde, tilbageviste Michael Schumacher også den seneste kritik af Ferrari teamet, som har været fremme, vel nok mest i Italien: "Vi skal finde ud af at blive hurtigere. Vi har endnu ikke udnyttet alle muligheder optimalt, og det er dette, vi arbejder på. Der er ingen baner hvor vi er specielt gode eller dårlige. Den store udfordring er, at få det bedst mulige ud af bilen i enhver situation. Det er noget som har med set-ups at gøre, ligesom det har noget at gøre med at udvikle bilen. Der vil ske nogle fremskridt i den kommende tid, og hvis de virker, som jeg forventer de gør, har vi helt sikkert muligheden for succes, når sæsonen er færdig."

Men hvordan er det så gået under testen torsdag? Ikke ret godt. Alle blev forsinket godt og grundigt pga. kraftigt regnvejr. Men det har så givet anledning til at foretage dæktest, og enkelte aerodynamiske tests.

I dagene efter det belgiske GP, blev det kendt, at Ferrari havde rettet henvendelse til FIA, for at få klarlagt nogle detaljer om styringen af kraftoverførslen mellem motor og baghjul. Det var yderligere kommet frem, at man havde mistanke om at McLaren havde lavet noget tvivlsomt på deres biler. Det viser sig nu, at man fra Ferraris side ikke mistænkte andre teams, men tværtimod ville have klarlagt en fortolkning af reglerne, til eget brug. Det drejer sig om artikel 9.7 i FIAs tekniske reglement, samt en henvisning til artikel 2.4 i samme reglement.

PDL  


Hop til top
En stjerne er født

Læs engang nedenstående beskrivelse af en ung håbefuld kører, der netop har haft sin første formel 1-test. Bemærk at skildreren er en tidlig f1-verdensmester og prøv så at gætte hvem der omtales: "I de sidste to år har han været meget moden med den måde han behandler sin kørsel. Han er dedikeret og har ikke mange svagheder. Hans stærkeste punkt er hans forståelse for at finde ud af teknikken i bilen. Mekanikerne elsker at arbejde med ham. Og hans køreevner er meget gode. Han kører som regel ikke galt. Han ender som regel adskillige pladser højere oppe end han kvalificerede sig."

Ja, det lyder unægtelig godt - måske endda for godt til at være sandt. Men hvis ikke ens far skulle have lov til at rose en, hvem skulle så? Ovenstående udtalelser er nemlig Jody Schekters seneste bidrag til kampagnen for sønnen Tomas Schekters videre karriere.

CBA  


Hop til top
Ferrari køber ikke Minardi!

Studser læseren lidt over overskriften? Det er der ingen grund til, for der er ikke tale om en fusion mellem de to italienske hold. 'Ferrari' er derimod sydafrikaneren Riccardo Ferrari, som, ifølge forlydender, var i gang med at købe dele af Minardi. Den slags rygter er man temmelig trætte af i Minardi og en talsmand fra teamet afviser ideen og siger: "Sådan nogle nyheder reflekterer ikke sandheden. Ingen forhandlinger eksisterer med denne person, som slutter sig til en lang række personer, der forsætter med at rapportere information uden bund i virkeligheden med det ene formål at opnå en vis respekt gennem en vag forbindelse med Minardi-navnet."

Der er altså slet ikke let at være et eftertragtet f1-team, som folk forsøger at udnytte, selvom Minardis succes har været til at overse. For at slå alle rygter til jorden siger Minardi: "Det er understreges derfor, at al information angående en eventuel overtagelse af aktier blandt Minardi-teamets aktionærer kun kan blive opfattet som troværdig hvis Minardi-aktionærerne selv bekendtgører det." Også er det jo blot at vente til en køber melder sig.

CBA  


Hop til top
Prost: Min største fejl...

Mens vi venter på afgørelsen af Prost-teamets fremtid, kan vi se lidt nærmere på hvad Alain Prost mener der gik galt. Da han fornyelig blev spurgt om hvilke fejltagelser han havde gjort i fortiden faldt svaret prompte: "Jeg har afgjort lavet en - at slå mig sammen med Peugeot, et firma der er meget politisk.


Det er dette her som Alain Prost gerne vil undgå i fremtiden.

Jeg har bare haft den værste tid i mit liv. De forlod mig alene og jeg følte mig alene." Ensomheden kan måske blive hjulpet på vej af Vector Motorsports, et canadisk firma, som rygtet siger er i gang med at købe sig ind i teamet.

CBA  


Hop til top
Sehli fik bøde

Der er mange måder at blive kendt på i formel 1. Den mest traditionelle er at få tilkæmpet sig en høj stilling enten i bilen eller udenfor. Robert Sehli valgte en alternativ vej til sine 'femten minutters berømmelse' - Sehli var nemlig franskmanden, der fik det tyske GP stoppet da han pludselig dukkede ved banen iført regnslag, på hvilket han havde skrevet sine protester over sin fyring fra Mercedes, som han havde arbejdet for i toogtyve år. Han lod sig dog fjerne frivilligt, men var det helt store samtale emne efter løbet.

Det endte med at Mercedes betalte ham en net sum penge for at lade historien ende der - det gjorde den bare ikke. Tyske dommere har nemlig idømt Sehli en bøde for at modtage netop dette beløb. Bøden på £6000 kan opfattes som symbolsk i forhold til de penge der roterer i formel 1, men for en enkeltperson er det ikke et ubetydeligt beløb - slet ikke for en arbejdsløs. Sehli behøver dog ikke bekymre sig om økonomiske vanskeligheder endnu: bøden bliver betalt af den tyske fjernsynskanal RTL, der dog ikke gør det gratis. Tilgengæld har RTL retten til et eksklusivt interview, så hold øje med tv-programmet, hvis det har interesse at se de sidste sekunder Sehlis femten minutter rinde ud.

CBA  


Hop til top
Bliver F1 tvunget til at kvitte smøgerne?

Tobaksreklamer kan snart være et overstået kapitel i F1, og vi taler ikke om EU-regler. Det handler derimod om verdenssundhedsorganisationen WHO (World Health Organisation), som arbejder på en international traktat, der vil forbyde al reklame for tobaksfirmaer og deres produkter - over hele verden! WHO arbejder mod at få det såkaldte "Framework Convention on Tobacco Control" på plads inden for tre år. Ingen nationale love, som f.eks. Tysklands seneste modspil til EU-forbuddet, kan modgå traktaten. EU-forbuddet mod tobaksreklamer vil træde i kraft i 2006. Bernie og Co. har derfor truet med at flytte flere løb væk fra EU, men WHOs traktat vil altså sætte en endelig stopper for røgen i F1. Bernie og FIA har (endnu) ingen indflydelse hos WHO. En talsmand for FIA har beskrevet situationen som "en meget seriøs udvikling".

Tobaksfirmaerne gik i sin tid ind i F1, da de ikke måtte reklamere i TV. Og de har siden været sportens suverænt største bidragsydere, og i tilgift nydt godt af den enorme popularitet F1 har opnået. Men langsomt er IT-firmaerne ved at overtage, mens mange tobaksfirmaer er på retræte. Tidligere er det dog lykkes Bernie og Co. at overbevise den engelske regering og EU om de forfærdelige konsekvenser et forbud mod tobaksreklamer ville få. Men nu er der altså kommet andre boller på suppen...

ISH  


Hop til top
Sauber fortsætter forberedelserne på Monza

Vejr : lidt sol - vådt om eftermiddagen Lufttemp : 29 grader (max) - Banetemp. 43 (max) Distance : Mika Salo 37 omg, Pedro Diniz 47 omg - 84 omgange, 479 km

Sauber teamet fortsatte deres forberedelser på Monza med både Mika Salo og Pedro Diniz på 2. dagen af testen.

Lederen af test teamet - Jacky Eeckerlaert kommenterede sessionen således : " Vi fortsatte hvor vi slap igår med Pedro arbejdende med nye mekaniske komponenter som krævede en del setup-arbejde og analyse. Mika opererede efter en anden plan som gik på en aerodynamisk pakke for denne hurtige bane hvor lav downforce er nøgleordet. Desværre drillede vejret med regn hvilket gik ud over vort program"

Pedro Diniz tilføjede: "Mit arbejde idag var ikke typen som producerede stærke omgangstider, men vi fik en del information før vejret ødelagde test arbejdet".
Salo fulgte op med "Jeg brugte tiden med at arbejde på vores aerodynamiske pakke med lav downforce som vi vil bruge i næste uge og jeg er optimistisk mht de hastigheder som vi har oppnået på langsiderne. På Spa håbede jeg på regn - men her idag kunne vi godt ha' undværet det"

Per Liebst

BKP  


Hop til top
Minardi - Torsdag

Minardi teamet udførte deres 2. dagstest på Monza - onsdag - med Marc Gene og Gaston Mazzacane i action for teamet.

Gene koncentrerede sig om aerodynamik samt bremser forud for det italienske Grand Prix, og teamkammeraten Mazzacane koncentrerede sig om evaluering af et nyt hydraulisk differentiale.

Det nye differentiale vil blive klar til torsdagens session - den sidste testdag for teamet.

Per Liebst

BKP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk