Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.9.2000
 John Watson Formel 1 ikke truet - men...
 Ralf: Button burde blive!
 Ferrari-motorer til Prost
 Mosley vil genvælges
 Det siger statistikken
 Newey har frihed hos McLaren
 Coulthard kørte race i Hamborg
 Man har en mening til man tager en ny
 
5.9.2000
 Stabilitet hos Arrows
 Zonta venter
 Herbert og ovalerne
 Panis rolig
 Watson roser Hakkinen
 Aldrig sige aldrig
 Minardi og Alonso
 

Hop til top6.9.2000

John Watson Formel 1 ikke truet - men...

Da Jordan teamet i søndags fejrede teamets 10 år i formel 1 stødte vi på den tidligere formel 1 køre og TV kommentator for Eurosport John Watson. John Watson blev af en kollega spurt om Eurosport og dermed John Watson selv ville vende tilbage og transmittere Formel 1. John Watson var ærlig og sagde at han ikke længere troede på det og at det var en direkte følge af udviklingen i Formel 1 som ikke nødvendigvis var bedre for sportens tilhængere, men mere tilskønnede de meget store økonomiske interesser der omgiver Formel 1 sporten i dag. John Watson udtalelser sammenholdt med vores oplevelser under det østrigske Grand Prix i sidste måned, hvor vi oplevede kontrol på kontrol, i et omfang der fik en til at tænke tilbage på tiden i det gamle Østeuropa, hvor den form for paranoid kontrol hørte til hverdagen.
Det fik os til at spørge John Watson om han mente Formel 1 sporten i fremtiden ville være truet af Champ Car og den forslået nye ”Primier 1 Grand Prix” serie. Til dette svarede John Watson. ”Jeg kan ikke se det ske, jeg nyder at se Champ Car det er en fremragende serie og som nu bevæger sig nu ud af Nordamerika og er kommet til Australien, Sydamerika og Japan. Og den kommer også højst sandsynlig nu også til Europa.
I England på en dag som i dag (Solskinsvejr og ca. 15 c°) vil det være fantastik, men hvis det er på en våd dag, hvad ville du så sige til folk. I England har vi ikke den forståelse for udsættelser og folk vil have andre aftaler den følgende dag. Men det ville bestemt blive farverigt og det vil være noget folk vil se, men Formel 1 sporten har en unique position og det er en global position som klart overstiger den for Champ Car. Men Champ Car har sin berettigelse og der er mange folk der ønsker at se det, og jeg må sige at på ovalbanerne er løbne meget spændende, og jeg er helt bestemt fortaler for mere spænding i løbne og jeg er ikke enig med FIA's nuværende holdning der siger at overhalinger er fortid, jeg mener at motorsport pr. definition er biler og køre der kæmper imod hinanden og ikke bygger på teknologiske fordele og en enkelt overhaling. Det er ikke sådan jeg opfatter motorsport og jeg tror offentligheden er på min side og ikke på præsidentens (FIA’s Præsident Max Mosely) sluttede John Watson.
CS  


Hop til top
Ralf: Button burde blive!

"Vores tab er Benettons gevinst," siger Ralf Schumacher, der mener at det var en kæmpe fejl at vrage Jenson Button fremfor Juan Pablo Montoya. Den yngre Schumacher har fået anderledes konkurrence fra briten, end den han oplevede sidste år og det har præget hans opfattelse. Han giver ikke meget for sin nye teamkammerat og den besked leverer han kort og præcist: "Buttons afgang er ikke positivt for vores teamet. Det er en skam at vi må skille teamet ad for at gøre plads til Montoya, fordi i øjeblikket ved ingen om han er noget værd eller ej!"

Ralf Schumacher har med tyve point dobbelt så mange som Button, men det er formodentlig flere end nogen forventede af debutanten. "Jeg mener at vi burde have ladet Schumacher-Button-konstellationen forblive. Jeg kender ikke Montoya, men det virker usandsynlig at en fra CART kan komme direkte herover og straks vinde i formel 1," siger han, der altså vælger Alessandro Zanardi som fortilfælde, frem for Jacques Villeneuve.

Men Ralf Schumacher kan næppe forventes at ønske det går alt for godt for Montoya i colombianerens første sæson i f1, for er der nogen bedre måde at vurdere en kører end at sammenligne ham med kollegaen i den samme bil? En ting er i hvert fald sikkert: den interne duel i Williams i 2001 bliver meget spændende at følge.

CBA  


Hop til top
Ferrari-motorer til Prost

Så er det afgjort: F1-verdenen har længe summet af rygter om en forestående aftale mellem det kriseramte Prost-team og Ferrari, men nu skulle det være helt sikkert at det franske team, i lighed med Sauber, kan benytte sig af en ældre version af Ferrari-motoren. 16,7 millioner engelske pund kommer de aflagte motorer eftersigende til at koste Prost & Co., men hvis Pedro Diniz slutter sig til teamet, kan man forvente mindst 6 mio. pund fra denne side. Samme Diniz kom til at tale over sig da han allerede for et par dage siden udtalte der var potentiale i Prost - især når Ferrari-hestekræfterne blev en del af pakken. En officiel bekræftelse må vi dog nok vente på til weekendens GP på Monza.
CBA  


Hop til top
Mosley vil genvælges

Der er allerede ved at gå valgkampagne hos FIA. Sidst i 2001 udløber Mosleys periode som præsident, og nu gælder det om at blive genvalgt. Mosley er en af Ecclestones nærmeste og det ventes at de to fortsat kommer til at tegne FIAs profil.

Mosley har flere gange holdt det åbent om hvorvidt han vil fortsætte eller ej. Men han vil gerne fortsætte når medlemslandene i oktober 2001 skal vælge en ny præsident. Der er også en grund til det - kupforsøget fra flere Formel 1-teams som blev afværget på topmødet i London, har sat nogle ting på plads hos Mosley. "Når folk siger 'du skal gå' så er min umiddelbare reaktion at 'så vil jeg blive'. Det har altid den modsatte effekt på mig," siger Mosley advarende.

Hvis det skal være budskabet, så er det tvivlsomt om Mosley overhovedet kommer til at forlade posten. Han går nu i gang med lobbyarbejdet for at få stemmer. "Jeg vil stille op til genvalg hvis der er et klart flertal som ønsker mig," siger FIA-bossen.

31. august 2000 - Kupforsøg mod Mosley?

BB  


Hop til top
Det siger statistikken

Statistik og historie er ikke altid et udtryk for hvordan virkeligheden vil komme til at se ud. For at holde det hele indenfor overskuelig tid kan man blot se på hvordan de enkelte teams har klaret sig de sidste fem år.

Helt overordnet: hvis du vil vinde VM, så lad være med at vinde på Monza! Vi skal helt tilbage til Nigel Mansells sejr i 1992 for at finde et modbevis på den forgående påstand. Samtidig ser det også ud til at den førende i VM har en større fare for at udgå i den første chikane - især hvis han også fører løbet. Det skete i 1996 for Damon Hill og det skete også for Mika Hakkinen sidste år. Så pas på Mika - der er glat i den første chikane.

Hvad der også er bemærkelsesværdigt er at Mika Hakkinen endnu ikke har vundet på Monza. Det kan Michael Schumacher imidlertid prale med at have gjort - to gange. Og så endda mens han kørte Ferrari! David Coulthard har vundet en gang - det skete i 1997. Siden da har det været svagt med resultater. Han blev blot nummer 5 sidste år.

Heinz-Harald Frentzen kommer næppe på podiet. Han har været på podiet tre gange på Monza og med tre forskellige teams - Sauber, Williams og sidste år med Jordan da han sejrede. Så Heinz-Harald: du skal vist finde et andet team hvis du vil på podiet igen.

Johnny Herbert fik et lucky-punch af en sejr i 1995, da Damon Hill 'boksede' Michael Schumacher af banen. Siden sejren har Herbert ikke været i nærheden af at score point igen. Det er sidste chance for Herbert til at få rettet historien op! En anden af veteranerne har dog en bedre statistik. Jean Alesi har gennemført de sidste fire år. To gange endda som nummer 2 - men han har aldrig vundet løbet. Han gennemførte sidste år - dog uden at få point.

Rubens Barrichello har også gennemført de sidste fire år, men med blandede resultater. Han blev sidste år nummer 4 hos Stewart og drømmer nu om en plads på podiet foran de vilde tifosis der tiljubler Ferrari med sejren. Han er dog statistisk set truet af Ralf Schumacher. Lillebroder Ralf har de seneste to år sluttet løbet med en podieplads - så han går efter et hattrick.

Vi kunne fortsætte i en uendelighed med hvad der er sket og ikke er sket. Til sidst kan det ikke sker særlig hyppigt at manden på pole og bliver vinderen af løbet. Det skete sidst i 1998 hvor Schumacher tog sig af pole og sejr, men ellers skal vi tilbage til 1990 for at finde en lignende begivenhed. Af de 49 italienske grand prx'er der er blevet afholdt på Monza, er blot 10 vundet fra pole position.

Yderligere statistik:
Pole position i det italienske grand prix
Vindere af det italienske grand prix

BB  


Hop til top
Newey har frihed hos McLaren

Det kan nok være at det har været Michael Schumacher og Mika Hakkinen der har løbet med overskrifterne sidst i 1990'erne og her i begyndelsen i 2000. Men i bag den ene af kørerne, står måske 1990'ernes største personlighed - Adrian Newey.

Hos Williams leverede han racere der kunne føre teamet frem til VM, dog var 1995 en undtagelse hvor Benetton tog det hele. Efter sæsonen 1997 var det slut hos Williams og han skiftede direkte til McLaren. Og med et slag blev McLaren verdensmester - racerne blev med ét meget bedre. Det er uundgåeligt at pege på Adrian Newey som manden der har ført McLaren tilbage til tidligere tiders storhed.

Men måske bliver det et andet team der får glæde af hans utrolige evner til at producere mesterskabsbiler på samlebånd. Han har flere gange været sat i forbindelse med Ferrari, men det bliver ikke til noget her og nu. Egentlig er Newey meget tilfreds med tilværelsen hos McLaren. Han kom til teamet uden at de havde en teknisk leder, så derfor har han selv været med til at skabe sin egen jobbeskrivelse - det er de færreste der har mulighed for det.

Samtidig er der kulturforskelle mellem Williams og McLaren. "Jeg ønskede mere frihed end jeg havde hos Williams, og en ny udfordring, hvilket McLaren har givet mig," forklarer Newey. Han er ikke blot leder af teamets designafdeling, men han bliver også taget med på råd i tekniske spørgsmål. "Jeg har heller ikke skullet lave så meget papirarbejde," siger han videre.

Derfor har han ikke spildt tiden med at rode med alt muligt andet. "Det har sat mig i stand til at fokusere på de områder hvor vi kan opnå den største forbedring af præstationen," siger Newey og peger også på vigtigheden af at han deltager i det daglige arbejde med kørerne, hvor han modtager feedback og kan anvende det konstruktivt i sine bestræbelser på at levere en bedre racer.

20. august 2000 - Adrian Newey bekræfter tilbud fra Ferrari
26. august 2000 - Dennis og Todt: Newey ikke til Ferrari

BB  


Hop til top
Coulthard kørte race i Hamborg

David Coulthard stillede op til opvisning i Hamborg, hvor han gav flere kendte personer en tur i en Formel 1-racer.

McLaren-Mercedes havde taget deres 2-sædet racer med og skotten gav hen under aften opvisning på en lille bane i den tyske storby. "Det har været en interessant dag, fordi vi er kommet med raceren til publikum, i stedet for at publikum skal komme for at se raceren," siger Coulthard efter dagens hårde arbejde. Cirka tre timer rullede han rundt i Hamborg.

Dermed har adskillige fans fået en fornemmelse af fart og Formel 1 - så Coulthard og co. må meget gerne komme til Danmark.

18. august 2000 - Coulthard kører race i Hamborg

BB  


Hop til top
Man har en mening til man tager en ny

Eddie Jordan peger på David Coulthard som verdensmester. Jo - det var for et par uger siden. Nu er det da Mika Hakkinen han peger på. Teamchefen hos Jordan har bevist at tesen om at man har en standpunkt til man tager et nyt, også findes i Formel 1.

Den ellers så sikre og beregnede Eddie Jordan vil nemlig ikke satse på at det bliver skotten der tager mesterskabet. "Jeg vil gerne have at David skal vinde VM fordi han er en rigtig flink fyr, og for et par uger siden ville jeg havde troet at han kunne det. Men han har mistet det hele og man vil være skør hvis man ikke tror på Hakkinen, så sæt pengene på Mika," opfordrer Eddie Jordan der er kendt for til tider at sætte større beløb på højkant. Vi hører kun når han har vundet - og det har vi vist ikke hørt at han har gjort længe.

17. august 2000 - DC er Eddie Jordans VM favorit

BB  


 

Hop til top5.9.2000

Stabilitet hos Arrows

En kører i et mindre team kan sjældent planlægge et helt år forud, men da begge Arrows-kørere har imponeret i år er der en god mulighed for at Arrows beholder både Jos Verstappen og Pedro de la Rosa. Især spanieren har klaret sig godt og det ser ud til at Eddie Jordan kan tilføje endnu et navn til den liste over vellykkede formel 1-kørere, han har opdaget, eftersom de la Rosa debuterede i f1-verdenen som testkører for Jordan. Verstappens 2000-sæson har også været tilfredsstillende, men ligeså vigtigt er det at han bakkes op af Arrows' mange hollandske sponsorer. Hvornår teamet offentliggør den endelige kørersammensætning vides dog ikke.
CBA  


Hop til top
Zonta venter

Hvis Ricardo Zonta vil blive i formel 1 har han tre muligheder, hvoraf den ene er den ledige stilling hos McLaren, som testkører, en tjans Zonta allerede har brugt et år på inden han kom til Formel 1 hos British American Racing-teamet.

Zonta er ikke så skråsikker angående sin fremtid, som man umiddelbart skulle tro.

De to andre sæder er hos Sauber, der har et enkelt sæde ledigt, og Arrows, der ikke har offentliggjort nogle af sine kørere endnu og som, traditionen tro, nok heller ikke gør det foreløbigt.

"Jeg ville være tilfreds med hvilken som helst af de tre," siger Zonta og sådant set står brasilianeren heller ikke i en situation, hvor han kan tillade sig at være kræsen, efter to skuffende år hos BAR, der har været præget af svigtende materiel, uheld og forskelsbehandling.

Hvis Zonta kaprer sædet i Sauber bliver det ved siden af en anden f3000-mester, Nick Heidfeld, hvis talent også ser ud til at være falmet efter entreen i formel 1. "Jeg ved ikke hvad der sker. Min manager ordner alle forhandlingerne for mig,” indrømmer Zonta, der nu bare kan vente…

CBA  


Hop til top
Herbert og ovalerne

Selvom rygter forbinder Johnny Herbert med det tomme sæde i Sauber, så har englænderen tidligere fortalt at det er hans intention at forsætte karrieren i USA i 2001. Meget passende kan han så stifte bekendtskab med banestrækninger med hævede ramper som forberedelse på ovalbanerne, når f1-feltet sidst på måneden tager til Indianapolis Motor Speedway i det forjættede land.

F1-veteranen har aldrig prøvet at køre på ovalbaner, men han ser frem til oplevelsen næste år. "Det er en helt anderledes udfording end jeg er vant til fra formel 1,” siger Herbert. ”Jeg har aldrig kørt på en oval som sådan, men jeg har prøvet at køre en Jaguar på en testbane med en rampe og der klarede jeg det okay, så jeg tror ikke det er et problem eller en grund til bekymring. Jeg har set hvordan gutter, som ikke engang har kørt i formel 1, er kommet derover og klaret sig fint, så jeg er sikker på at jeg kan.”

CBA  


Hop til top
Panis rolig

Inden BAR’s første sæson forlød det at man ville vinde VM samme. Det blev en endnu større fiasko end nogen havde regnet med og næste år var målene lidt mere beskedne. I 2001 håber man på at kunne være med til at kæmpe om top tre og det er teamets nye mand, Olivier Panis, ikke i tvivl om er muligt. Han er meget glad for come-backet i f1, blev med BAR: "Jeg er meget tilfreds med denne beslutning. Jeg kender McLaren og jeg ved at Ferrari er et meget stærkt team for tiden, men BAR har gjort et stort fremskridt i år og jeg håber at der et stort et næste år. Så jeg er glad for at slutte mig til BAR, Honda, Craig Pollock og Jacques næste år."


Sidst Panis kørte i f1 var det med Prost.

Selvom teamet må dele opmærksomheden med Jordan, peger Panis på motorleverandøren som et af de stærkeste punkter: "Honda er en meget stor konstruktør og den samlede pakke er nok sandsynligvis den bedste efter McLaren."

Selv håber han dog også at spille en rolle: "Jeg føler mig meget sikker, for BAR-teamet har brug for to gode kørere – og to kørere med meget erfaring. For mig er Ricardo stadig meget hurtig, men måske har han brug for lidt mere erfaring. Måske vil BAR næste år også være mere erfarne og kunne give begge kørere samme bil." Franskmanden slutter af med at sige at: "Jeg har et godt forhold til Craig Pollock og det er også en meget vigtig ting at Jacques bliver i lang tid. Jeg har tiltro til næste år, selvom jeg ikke kender bilen.”

CBA  


Hop til top
Watson roser Hakkinen

For nylig var det Niki Lauda, der efter Belgiens GP bekendtgjorde, at han, i modsætning til så mange andre, vurderede Mika Hakkinen til at være en ligeså god kører som Michael Schumacher. Lauda, har som bekendt aldrig haft noget imod at indvie pressen i sine synspunkter på især Ferrari, hvilket der da også regelmæssigt skaffer ham mediernes opmærksomhed.

Også John Watson udtrykker nu sin beundring for finnen. "Det er meget tæt og åbent, men hvad McLaren og Mika har gjort i de sidste par har været meget imponerende og det ser ud til at han fundet fokus og fremdrift frem igen. At vinde tre mesterskaber i træk er en meget svær ting at opnå og presset på Mika er ikke til at forestille sig, men hans løb i Belgien var et af de største jeg nogen sinde har set!" Hakkinen har fire løb til at udbygge sit forspring på seks point ned til Michael Schumacher.

CBA  


Hop til top
Aldrig sige aldrig

Frank Williams vil ikke udelukke at han kunne finde på at sælge en del af sin part i teamet til motorleverandøren BMW, der derved ville opnå en stilling i Williams-teamet à la den Mercedes indtager i McLaren. Det er det stik modsatte af hvad han tidligere sagt om en eventuel overtagelse, men noget har åbenbart fået ham til at skifte mening: ”Jeg vil ikke udelukke det. For tiden er jeg glad tilfreds med den måde tingene er, men jeg vil aldrig bruge ordet ’aldrig’. Det vil være tåbeligt.”


Foto: Allsport.

CBA  


Hop til top
Minardi og Alonso

Det er rygternes tid, og i et stykke tid har der floreret rygter om, at Marc Gene ikke vil få lov til at køre sæsonen til ende for sin arbejdsgiver Minardi. Nogle af rygterne har gået på, at Marc Gene vil ryge ud til fordel for teamets testkører, Fernando Alonso. Alonso skulle, ifølge rygterne, træde ind i stedet for Gene i de to sidste GP'er.

Men nu er Giancarlo Minardi trådt frem, og afvist alle rygter. "Vi opfylder vores køreres forpligtigelser for denne sæson, men Alonso skal teste igen, og efterfølgende vil vi vurdere hans chancer og muligheder."

Fernando Alonso gjorde senest opmærksom på sig i F3000 sæsonens sidste løb på Spa, som han vandt.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk