Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.9.2000
 Sportsånden er der stadig
 Hakkinen stopper ikke
 BMW bygger nye motorer
 Mental nedtur for Fisichella
 Schumacher vil blive hos Ferrari
 Ferrari ikke favoritter
 Ulven kommer, ulven kommer
 Jordan vil vinde for Honda
 Flere meninger om det første sving
 Jenson vinder VM
 Frentzens smukkeste succes
 Minardi har endnu ikke Supertec
 Ros til Hakkinen fra Schumacher
 Barrichello på hjemmebane
 Nye tider i Formel 1
 Lauda minder Rindt
 I faderens fodspor?
 Sam Michael trapper ned
 Præsentation af Burti i weekenden?
 Hakkinen på besøg i Litauen
 Ferrari shakedown
 
6.9.2000
 John Watson Formel 1 ikke truet - men...
 Ralf: Button burde blive!
 Ferrari-motorer til Prost
 Mosley vil genvælges
 Det siger statistikken
 Newey har frihed hos McLaren
 Coulthard kørte race i Hamborg
 Man har en mening til man tager en ny
 

Hop til top7.9.2000

Sportsånden er der stadig

Selvom der bliver gået til den i Formel 1, med hidsige overhalinger og halsbrækkende forsvarstræk på banen, så er der stadig masser af sportsånd i Formel 1. Det mener i hvert fald en af Formel 1's mest markante profiler.

Michael Schumacher er blevet meget udskældt for sin kørsel – til tider berettiget, men i andre tilfælde totalt uberettiget. I forhold til tidligere stridigheder i Formel 1, er kørerne faktisk mere sportslige end dengang der var drabelige dueller på og til tider også udenfor banen, mellem eksempelvis Mansell/Senna, og Senna/Prost. "Vi har mere sportsånd end i tiden med Senna, Mansell og Prost. Da havde vi de førende kørere der gjorde som det passede dem, og så resten som måtte leve med dem. Nu har vi regler som siger hvad der er og hvad der ikke er tilladt, og det er mere fair for alle," siger Schumacher.

Schumacher har på dette område ret, men vi kommer ikke udenom at der i Formel 1-depoterne er kørere der ikke skal sidde i det samme lokale alt for længe uden at det ender i ballade. Der er ganske vist kommet mange regler i Formel 1 om at det-og-det er tilladt, men når de endelig træder i kraft ender det jo blot med at to teams skal til 'retsmøder' hos FIA – det er vist ikke sportsånd…

BB  


Hop til top
Hakkinen stopper ikke

Skal det efterhånden siges igen? Mika Hakkinen stopper ikke som Formel 1-kører blot fordi han skal være far! Men den historie er der åbenbart stadig nogle journalister der kan koge suppe på. Efterhånden skal der vist mere end de famøse syvtommersøm til at det sidder fast.


Nok en gang - Hakkinen har ingen planer om at stoppe i F1

Så Hakkinen kommer med endnu en (og sikkert ikke den sidste.) forsikring om at han altså ikke stopper efter denne sæson. "Jeg har ingen intentioner om at stoppe efter i år. Jeg har masser af forpligtelser og motivation til en ny sæson. Jeg kan ikke se frem og sige hvad der sker næste år, men jeg vil være med der," siger den finske verdensmester.

Hans udtalelser er dog så 'frække' at 'pensionsjournalisterne' kan spekulere i om Hakkinen så stopper efter 2001. More to come.

BB  


Hop til top
BMW bygger nye motorer

Oprustningen til den kommende 2001-sæson er allerede i fuld gang. BMW er således også ved at blive klar til deres anden sæson i Formel 1, efter deres comeback, der indtil videre har været en stor succes.

Netop denne succes vil de bygge videre på, således at Williams næste år kan komme tættere på de to førende teams. "Vi er meget glade for de præstationer vi har haft i denne sæson. Vi er stadig ikke på McLarens og Ferraris niveau, men vi er ikke så langt efter," vurderer Gerhard Berger, der er leder af BMWs Formel 1-projekt.

Derfor er de i fuld gang med at få en ny motor klar til næste sæson. "Vi er meget optimistiske omkring næste års motor. Den er næsten færdig, og er af et helt nyt koncept, som vi ved vil være meget bedre," forsikrer Berger. Det bliver interessant at se om det bliver BMW-Williams der bliver teamet der kan udfordre de to store teams. De har i hvert fald et godt potentiale.

BB  


Hop til top
Mental nedtur for Fisichella

På tre dage var Giancarlo Fisichella indblandet i to store uheld. Første gang var under warm-up'en på Spa, og derefter kørte han galt på Monza, da teamet testede forud for dette grand prix. Derfor er han mentalt mærket af uheldene.

Han er dog klar til det italienske grand prix. "Jeg har det godt nu, men efter to store uheld på tre dage, er det ikke en fantastisk oplevelse for en kører, især mentalt. Jeg har fået en god pause og jeg trænet noget. Jeg er klar og der kun et lille problem med min højre ankel. Men jeg bliver klar til søndag," siger italieneren.

Han er dog noget bekymret for hvordan det kommer til at gå på søndag. "Jeg er bekymret for søndag, fordi vi i testen havde nogle problemer med bremserne - jeg mistede bremserne i 'Variante Ascari' - og fordi farten er så høj, betyder det at jeg havde et meget stort uheld," siger Fisichella der dog håber at han igen kan få nogle point, men psykisk er han mærket af uheldene.

30. august 2000 - Fisichella kører galt igen - vol. 2
Presse - Spa - warm-up

BB  


Hop til top
Schumacher vil blive hos Ferrari

Når sæsonen 2002 er afslutter, udløber Michael Schumachers kontrakt med Ferrari. Til den tid vil han have været Ferrari-kører i 7 år, og så er det spørgsmålet om han vil skifte hest. Men det er der ikke meget der tyder på.

I det hele taget er han ikke indstillet på at lægge hjelmen på hylden – det bliver der ikke tale om. Allerhøjst hvis der kommer en kører som er hurtigere. "Jeg overvejer at forlænge min kontrakt til efter 2002," siger tyskeren. Men der er også andre interessante muligheder. Det kunne jo være sjovt at prøve en McLaren…

"Jeg kunne virkelig godt tænke mig en test i Mikas McLaren-Mercedes på et tidspunkt, bare for at finde ud af om racerens styring er så let som det ser ud, udenfor cockpittet. Det vil virkelig være godt," siger Schumacher, der altså nok må vente et par år inden den drøm kan blive en realitet.

Men inden han kan drømme om Ferrari i flere år eller måske McLaren, så skal denne sæson lige overstås. Han forsikrer at Ferrari gør alt for at sikre sig mesterskabet – og teamet har nye ideer i ærmet til de sidste par løb.

BB  


Hop til top
Ferrari ikke favoritter

Ferrari står ikke som favoritterne til at tage VM - det vurderer Fiat-bossen, Gianni Agnelli. Han overværede blandt andet testen på Monza i sidste uge for at give moralsk opbakning til Ferraris indsats for at vinde VM efter 21 års pause.

Men han ser ikke Schumacher som favoritten. "Jeg mener at Hakkinen har 60% chance for at vinde, mens vi har 40%," siger han. Det er svært at skulle leve op til forventningerne, men teamet vil selvfølgelig gøre alt for at sikre sig det første mesterskab siden 1979. "At være den bedste i verden er altid svært at opnå," siger Agnelli.

1. september 2000 - Ferrari nyt - Fredag

BB  


Hop til top
Ulven kommer, ulven kommer

Vi kender jo alle historien om Peter og ulven, men hvad har det med Formel 1 at gøre. Jo - lidt af det samme er i øjeblikket ved at ske med Prost og Ferrari, lige så snart det bliver bekendt gjort at nu har Prost fået kontrakt med Ferrari om levering af motorere, så går der kun imellem 24 og 48 timer før det bliver dementeret igen.

I går blev det oplyst at Prost nu havde fået en aftale i stand med Ferrari teamet om levering af motorer i næste sæson. Dette måske endda delvist sponsoreret af Pedro Diniz, som er villig til at betale en hel del for at kommer til at køre for Prost teamet.

Men her til morgen, så kom der igen et dementi, der foreligger ikke nogen aftale mellem Prost og Ferrari. Dog bekræftes det at man forhandler, og principelt er enige, men nogen endelig aftale er der ikke tale om på nuværende tidspunkt.
En tilsvarende aftale forefindes også med Supertec.

Samtidig tales der om at Prost teamet er til salg, også her har der været nævnt både for og imod.
Og det nyeste bud i rækkefølgen er at "Vector Motorsports and Bertelsmann" nu står klar med et seriøst bud på at overtage Prost teamet. Men det forlyder i samme åndedrag at de kun er interesseret hvis motoraftalen med Ferrari går i orden.

Om Pedro Diniz kommer til Prost fra næste sæson er heller ikke afgjort endnu, og mon ikke det også hænger sammen med motoraftalen, da Diniz næppe bare vil betale en stor sum til teamet, hvis ikke de får en konkurrance stærk motor.
Et andet problem er dog at "Vector Motorsports and Bertelsmann" har forlangt at få en Nord Amerikansk kører i teamet, hvis de overtager det, og så er det jo spørgsmålet om der overhovedet er plads til Pedro Diniz i teamet, eller om de vælger at ofre Jean Alesi.

Alt dette forventes afsluttet inden for kort tid, kilder inden for teamet oplyser dog at, det tidligst bliver på mandag.

AN  


Hop til top
Jordan vil vinde for Honda

Til den kommende sæson bliver Jordan partner med Honda - det er teamets til dato største samarbejde. Aftalen kom i stand da Eddie Jordan valgte at sige farvel til Mugen-Honda, og så blev det alligevel til at de får Honda-motorerne.

Honda er en af Formel 1's mest succes motorleverandører, og de har vundet 71 løb - svarende til godt hvert tredje løb som de har deltaget i. Her på Monza kører teamet som bekendt grand prix nummer 200, og det markerer den nye Honda-æra.

Eddie Jordan ser meget frem til samarbejdet. "Honda har en vidunderlig succesrig historie i Formel 1, og Jordan ser meget frem til at arbejde sammen med dem i 2001, og begynde et årti med Honda-sejre," siger Eddie Jordan.

Artikel - Hondas Grand Prix nummer 200

4. september 2000 - Store forventninger

BB  


Hop til top
Flere meninger om det første sving

Så er vi klar med dagens høst af kommentarer omkring det første sving på Monza. Goodyear-chikanen er blevet ændret fra at have to knæk, til blot at have et enkelt. Svinget er snævret ind og flere kørere er bekymrede, mens andre er mere afventende.

Heinz-Harald Frentzen: "Farten ind i chikanen er blevet reduceret fra 80 til 60 km/t., så omgangstiderne vil være godt 2 sekunder langsommere. Det bliver interessant at se hvordan feltet klarer den nye chikane i starten, da den er endnu tættere og langsommere end før, hvilket kan give ret mange problemer."

Johnny Herbert: "Den nye chikane er ret snæver, men den nye asfalt er meget god og har ingen bump. Når det så er sagt, så må vi se om overhalinger bliver lettere."

Eddie Irvine: "Det er svært at sige hvad der bliver effekten af dette års ændringer, men jeg tror at ændringerne i den første chikane vil forbedre sikkerheden. Om det vil forbedre flaskehalsen på den første omgang eller give flere overhalinger, må vi vente og se."

Pat Symonds: "Vi er lidt bekymrede for hvordan det går i første sving lige efter starten. Det er blevet så smalt og skrapt, at alene det at få alle vognene sikkert igennem vil være en kæmpe-præstation i sig selv. Vi må bare håbe på at vore racere klarer sig godt - uden at tabe placeringer."

Jarno Trulli: "Ændringerne på Monza er meget vigtige af hensyn til øget sikkerhed, men det er for tidligt at sige hvordan ændringerne vil påvirke præstationen. Tidligere gik vi ind i det første sving hvor vi brugte kantstene fuldt ud."

BB  


Hop til top
Jenson vinder VM

Williams kunne ikke bruge Jenson Button - alligevel er teamet kun fuld af lovord om den unge brite. To år er han stillet frit - og fortsætter uddannelsen hos Benetton. I 2003 er det så meningen at han skal vende tilbage, og teamet er sikre på at de har en kommende verdensmester i Button.

Patrick Head har sammenlignet Button med Alain Prost - og nu følger Frank Williams op på den lange række af roser. "Han er en top-topkører og alle er vilde med ham. Om fem år kan han meget vel vinde VM," forudser Williams.

Så meget desto mere undres man over at teamet sendte Button i armene på Benetton de kommende to sæsoner.

BB  


Hop til top
Frentzens smukkeste succes

Sidste år besteg Heinz-Harald Frentzen podiet som den hurtigste kører på Monza. Men favoritterne faldt fra, så holdt tyskeren hovedet koldt og sikrede sig sin tredje sejr i Formel 1-karrieren. I forhold til de to andre (Imola i 1997 og Magny-Cours 1999) var det sejren på Monza sidste år der står som den smukkeste.

"Sensommeren i det nordlige Italien, de følelsesladede tifosi, den udsøgte italienske mad – hvad kan man ellers forlange? Og så er der gode minder om sidste års sejre. Selvfølgelig er alle sejre noget særligt, men Monza var den smukkeste succes i min karriere," siger Frentzen.

Nu står han overfor at skulle gentage succesen, og han er meget optimistisk. Jordan bør kunne følge bedre med på Monza end det var tilfældet på Spa. "Jeg fornemmer at vi kan kæmpe med om placeringerne på den forreste række," siger Frentzen om kvalifikationen som er af yderste vigtighed eftersom det ikke er så nemt at overhale.

Yderligere om Frentzens og resten af Jordan-teamets forventninger til det italienske grand prix:
Presse - Monza - Jordan preview

BB  


Hop til top
Minardi har endnu ikke Supertec

Minardi har ikke 100% sikret sig Supertec som motorleverandør i den kommende sæson, men de arbejder på at få sikret aftalen.

Teamet har de sidste par år kun med nød og næppe sikret sig en motor. I år var de tæt på at miste Ford, men med lidt hjælp fra Bernie Ecclestone blev de så Minardi kunne få en motor af ældre dato. Nu går den ikke længere, så derfor må de finde en anden motorleverandør, og det bliver med stor sandsynlighed Supertec. Det er i hvert fald det som Gabriele Rumi indikerer.

"Motorkontrakten er ikke endelig, men det vil blive Supertec," forsikrer Rumi. "Det er vores eneste mulighed, men det er en god motor og mere avanceret i forhold til den vi har nu," fortsætter Minardi-bossen, der også har været rygtedes til at ville sælge sine aktier i teamet.

Hvem der skal køre teamets to racere er endnu ikke fastlagt. Det bliver vist teamets økonomi der kommer til at afgøre det. "Vi taler med vores nuværende sponsorer om budgettet og forlængelser af kontrakter, og som et resultat af disse samtaler, kan vi inden for to eller tre uger fortælle hvem der bliver vores kørere," siger han videre. Det virker dog ikke sandsynligt, da Minardi altid har været et af de teams der kommer seneste med deres line-up.

24. august 2000 - Gene & Telefonica bli’r

BB  


Hop til top
Ros til Hakkinen fra Schumacher

Med fire resterende løb, er vi nu nået ind på opløbsstrækningen for dette års Formel 1-VM. Det plejer også at være denne tid hvor det psykologiske spil begynder. Det er unægtelig svært at komme uden om at det er Mika Hakkinen og Michael Schumacher der står med de bedste kort til at kunne vinde VM.

Mika Hakkinens overhaling for godt halvanden uge siden på Spa, har været et af højdepunkterne i denne sæson. Det sker også meget sjældent at VM-rivalerne nogensinde kommer i direkte dueller og ikke mindst præsterer at overhale hinanden. Det var det der skete i Belgien - og det jo i bund og grund det vi vil se. Michael Schumacher roser finnen, og han har faktisk stor respekt for hans resultater. Men om hvem der er den bedste vil han ikke kommentere direkte.

"Jeg har aldrig påstået at jeg var den bedste kører og det emne et ren tankespind, da man kun kan finde ud af det ved at sætte kørerne i identiske racere og lade dem køre mod hinanden," siger Schumacher om den del af debatten. Dog har hver kører vel en stærk formodning om at han er den bedste, så.

"Mika er helt sikkert en topkører: han har vundet VM to gange, og han kører for det meste fra sin holdkammerat. Hvis man er i stand til det, må man være god," vurderer Schumacher. "Han har kørt en masse vidunderlige løb, og det skal man have respekt for," siger Schumacher rosende om Hakkinen.

BB  


Hop til top
Barrichello på hjemmebane

Rubens Barrichello satser på at levere et fornemt resultat - og helt gerne få en sejr. "Det bliver meget specielt med alle de mange Ferrari-fans. Jeg må håndtere det på samme måde som jeg gjorde det i Brasilien," siger Barrichello.

Han sammenligner det med en fodboldkamp (måske en VM-finale mellem Brasilien og Italien.) og mener at der er en fordel i dette grand prix. "Jeg mener at når man spiller hjemme, så spiller man bedre. Så jeg ser virkelig frem til det. Sidste år havde jeg allerede mange italienske fans der heppede på mig mens jeg var hos Stewart, så det var et særligt øjeblik for mig," siger en emotionel Barrichello.

Og så kommer de politisk korrekte udtalelser: "Hvis nogen spurgte mig om hvilke løb jeg ønsker at vinde, så vil det være Brasilien og Monza," siger Barrichello. Han er næsten ved at forsvinde helt ind i drømmeverden. "Hvis jeg kunne slutte på podiet eller endda vinde på Monza, vil det være mindst en lige så stor oplevelse som da jeg vandt på Hockenheim," siger Barrichello.

BB  


Hop til top
Nye tider i Formel 1

Eddie Jordan har brugt jubilæet til at gøre status og til at filosofere over hvordan Formel 1 har ændret sig i det årti han har været med. Han går direkte til kernen - Formel 1 er blevet for stresset og kommercielt.

Der er nemlig ikke rigtig tid til at slappe af, sådan som 'i de gode gamle dage'. "Tidligere kunne man tillade sig at tage væk mellem kvalifikationen om fredagen og lørdagen og spille golf - men nu kan man ingenting! Man kan ikke engang møde en ved den næste dør i den næste garage. Formel 1 er en meget kommerciel forretning, som fjerner al anden aktivitet," siger Eddie Jordan.

Han har, sådan som vi tidligere har omtalt på formel-1.dk, forespurgt om kalenderen fra FIA i 2001 kan indeholde en ferie i august, sådan at de mange folk der er engageret i Formel 1 får frihed til at være sammen med deres familier.

Eddie Jordan har selv en stor familie med fire børn, og det også hårdt for ham at han skal leve et stresset liv og også have tid til familien i Dublin. "Det skal ikke kun være kommercielt det hele - der skal også være andet i livet end det," siger Eddie Jordan. Derfor fordrer han nye tider i Formel 1. Men det er jo sponsorerne der betaler gildet, så den kommercielle side af Formel 1 slipper han næppe for.

4. september 2000 - Jordan - Ferie i august

BB  


Hop til top
Lauda minder Rindt

Det er 30 år siden at Jochen Rindt døde - han er den eneste der har vundet VM, selvom han ikke nåede at opleve det. Niki Lauda har særligt forhold til Rindt - og det var Rindt der banede vejen for at Lauda kunne komme ind i Formel 1. Derfor mindes han 30 året for hans tragiske ulykke på Monza.

"Jochen førte an for os og viste at østrigere kunne klare sig i en sport der mest var domineret af briter og italienere. Han åbnede døren til Formel 1 for os," siger Lauda. Jochen Rindt døde under en træning på Monza, fordi der opstod en fejl i bremserne.

BB  


Hop til top
I faderens fodspor?

Det har i flere tilfælde vist sig at racerfædre giver deres profession i arv til deres sønner og i flere tilfælde også deres døtre. Michael Schumacher har to børn med Corinna - Gina Maria og Mick. Har Michael nogen forventning til at sønnike kører i faderens hjulspor?

Helst ikke - og sådan er der mange racerfædre der har det. "Jeg må ikke tænke på at se ham i en racerbil. Jeg ønsker ikke at han skal være min arvtager. Vi har set problemerne med Jacques Villeneuve, Damon Hill og mange andre sportsfolk som har fulgt i deres fædres fodspor. Livet blev meget svært for dem," siger Michael Schumacher om hans forventninger til sønnen Mick.

Det som kan få Schumacher til at skifte sportsgren er hvis sønnen bliver interesseret i motorsport. "Når børn vælger den samme hobby som deres far, så vil jeg sikkert begynde at spille golf. Det er en relativ sikker sport," siger Schumacher.

BB  


Hop til top
Sam Michael trapper ned

Den australske ingeniør, Sam Michael forlader efter denne sæson Jordan og drager i stedet til Ferrari hvor han er blevet stillet en større hyre i udsigt. Jordan forsøgte ellers tidligere at få Michael ansat som ny teknisk leder da Mike Gascoyne også valgte at sige tak for denne gang, og drage til Benetton.

Hos Jordan har man efterhånden allerede sendt de afgående ingeniører på 'ferie' og Sam Michael er ingen undtagelse. "Jeg har sendt ham væk, fordi jeg mener at han skal passe sin egen karriere. Jeg ved at han træder et skridt op i karrieren, hvor han skal være noget mere end blot at være løbsingeniør," forklarer Frentzen der har haft Michael på sin vogn.

Der er dog ikke dårlig luft mellem parterne, men i stedet en gensidig forståelse. "Han flytter videre til noget bedre, og vi er begge glade," forklarer Frentzen. Officielt er Sam Michael ikke bekræftet som ingeniør hos Ferrari, men alt tyder på det.

BB  


Hop til top
Præsentation af Burti i weekenden?

Jaguar mangler fortsat at præsentere deres andenkører for 2001, og der er meget der tyder på at det i sidste ende bliver Luciano Burti der får det ledige sæde efter Johnny Herbert.

Den eneste konkurrent til sædet er Jean Alesi, men eftersom Nick Heidfeld har forladt Prost, kan Alain Prost være interesseret i at beholde den franske veteran. Valget af Luciano Burti er dels lidt af et kompromis, og måske også især i mangel af bedre. Dog gjorde Burti det rigtig godt i Østrig, men med udsigten til at begynde i et team der ikke er helt på toppen, kan det blive svært at slå igennem. Eddie Irvine er jo teamets absolutte førstekører, så derfor bliver det en svær sæson for Burti.

Jaguar ventes at indkalde til en præsentation af Burti under det italienske grand prix på Monza.

BB  


Hop til top
Hakkinen på besøg i Litauen

Mika Hakkinen tog i weekenden til Litauen for at overvære en flyveopvisning i Kaunas. Mere end 250.000 tilskuere så en lokal pilot udføre vovestykker på den litauiske himmel.

Hakkinen var meget forbløffet over det der blev præsenteret for ham, men det fik ham ikke til at overveje om han skulle skifte den 4-hjulede ud med et fly i stedet. "Det var det hele værd og jeg er glad for at jeg tog af sted, men jeg tror at jeg holder mig til race med fire hjul på jorden," forsikrer Hakkinen.

BB  


Hop til top
Ferrari shakedown

Ferrari kørte tirsdag den sidste shakedown på de racere som sendes videre til Monza. Luca Badoer kørte som sædvanlig teamets shakedown.

Badoer kørte i alt 19 omgange - enten på den store eller den lille bane. Det blev til fire omgange i Michael Schumachers racer (chassis nr. 205), fire omgange i tyskerens reserveracer (chassis nr. 198), syv omgange i Barrichellos racer (chassis nr. 202) og så igen fire omgange i Barrichellos reserveracer (chassis nr. 204). Yderligere blev der gennemført fire pitstops. Bedste tid blev 1:05,327.

Det er dog interessant at se at Barrichello kører med et noget ældre chassis, eftersom 204'eren er sat til side som hans reserveracer. Tidligere har Ferrari haft flere problemer med de seneste chassis'er som ikke har været det fremskridt som de havde håbet. Måske en indikation af at Ferrari har lidt sværere ved at følge med, her sidst på sæsonen.

27. juli 2000 - Barrichello afviser bekymring

BB  


 

Hop til top6.9.2000

John Watson Formel 1 ikke truet - men...

Da Jordan teamet i søndags fejrede teamets 10 år i formel 1 stødte vi på den tidligere formel 1 køre og TV kommentator for Eurosport John Watson. John Watson blev af en kollega spurt om Eurosport og dermed John Watson selv ville vende tilbage og transmittere Formel 1. John Watson var ærlig og sagde at han ikke længere troede på det og at det var en direkte følge af udviklingen i Formel 1 som ikke nødvendigvis var bedre for sportens tilhængere, men mere tilskønnede de meget store økonomiske interesser der omgiver Formel 1 sporten i dag. John Watson udtalelser sammenholdt med vores oplevelser under det østrigske Grand Prix i sidste måned, hvor vi oplevede kontrol på kontrol, i et omfang der fik en til at tænke tilbage på tiden i det gamle Østeuropa, hvor den form for paranoid kontrol hørte til hverdagen.
Det fik os til at spørge John Watson om han mente Formel 1 sporten i fremtiden ville være truet af Champ Car og den forslået nye ”Primier 1 Grand Prix” serie. Til dette svarede John Watson. ”Jeg kan ikke se det ske, jeg nyder at se Champ Car det er en fremragende serie og som nu bevæger sig nu ud af Nordamerika og er kommet til Australien, Sydamerika og Japan. Og den kommer også højst sandsynlig nu også til Europa.
I England på en dag som i dag (Solskinsvejr og ca. 15 c°) vil det være fantastik, men hvis det er på en våd dag, hvad ville du så sige til folk. I England har vi ikke den forståelse for udsættelser og folk vil have andre aftaler den følgende dag. Men det ville bestemt blive farverigt og det vil være noget folk vil se, men Formel 1 sporten har en unique position og det er en global position som klart overstiger den for Champ Car. Men Champ Car har sin berettigelse og der er mange folk der ønsker at se det, og jeg må sige at på ovalbanerne er løbne meget spændende, og jeg er helt bestemt fortaler for mere spænding i løbne og jeg er ikke enig med FIA's nuværende holdning der siger at overhalinger er fortid, jeg mener at motorsport pr. definition er biler og køre der kæmper imod hinanden og ikke bygger på teknologiske fordele og en enkelt overhaling. Det er ikke sådan jeg opfatter motorsport og jeg tror offentligheden er på min side og ikke på præsidentens (FIA’s Præsident Max Mosely) sluttede John Watson.
CS  


Hop til top
Ralf: Button burde blive!

"Vores tab er Benettons gevinst," siger Ralf Schumacher, der mener at det var en kæmpe fejl at vrage Jenson Button fremfor Juan Pablo Montoya. Den yngre Schumacher har fået anderledes konkurrence fra briten, end den han oplevede sidste år og det har præget hans opfattelse. Han giver ikke meget for sin nye teamkammerat og den besked leverer han kort og præcist: "Buttons afgang er ikke positivt for vores teamet. Det er en skam at vi må skille teamet ad for at gøre plads til Montoya, fordi i øjeblikket ved ingen om han er noget værd eller ej!"

Ralf Schumacher har med tyve point dobbelt så mange som Button, men det er formodentlig flere end nogen forventede af debutanten. "Jeg mener at vi burde have ladet Schumacher-Button-konstellationen forblive. Jeg kender ikke Montoya, men det virker usandsynlig at en fra CART kan komme direkte herover og straks vinde i formel 1," siger han, der altså vælger Alessandro Zanardi som fortilfælde, frem for Jacques Villeneuve.

Men Ralf Schumacher kan næppe forventes at ønske det går alt for godt for Montoya i colombianerens første sæson i f1, for er der nogen bedre måde at vurdere en kører end at sammenligne ham med kollegaen i den samme bil? En ting er i hvert fald sikkert: den interne duel i Williams i 2001 bliver meget spændende at følge.

CBA  


Hop til top
Ferrari-motorer til Prost

Så er det afgjort: F1-verdenen har længe summet af rygter om en forestående aftale mellem det kriseramte Prost-team og Ferrari, men nu skulle det være helt sikkert at det franske team, i lighed med Sauber, kan benytte sig af en ældre version af Ferrari-motoren. 16,7 millioner engelske pund kommer de aflagte motorer eftersigende til at koste Prost & Co., men hvis Pedro Diniz slutter sig til teamet, kan man forvente mindst 6 mio. pund fra denne side. Samme Diniz kom til at tale over sig da han allerede for et par dage siden udtalte der var potentiale i Prost - især når Ferrari-hestekræfterne blev en del af pakken. En officiel bekræftelse må vi dog nok vente på til weekendens GP på Monza.
CBA  


Hop til top
Mosley vil genvælges

Der er allerede ved at gå valgkampagne hos FIA. Sidst i 2001 udløber Mosleys periode som præsident, og nu gælder det om at blive genvalgt. Mosley er en af Ecclestones nærmeste og det ventes at de to fortsat kommer til at tegne FIAs profil.

Mosley har flere gange holdt det åbent om hvorvidt han vil fortsætte eller ej. Men han vil gerne fortsætte når medlemslandene i oktober 2001 skal vælge en ny præsident. Der er også en grund til det - kupforsøget fra flere Formel 1-teams som blev afværget på topmødet i London, har sat nogle ting på plads hos Mosley. "Når folk siger 'du skal gå' så er min umiddelbare reaktion at 'så vil jeg blive'. Det har altid den modsatte effekt på mig," siger Mosley advarende.

Hvis det skal være budskabet, så er det tvivlsomt om Mosley overhovedet kommer til at forlade posten. Han går nu i gang med lobbyarbejdet for at få stemmer. "Jeg vil stille op til genvalg hvis der er et klart flertal som ønsker mig," siger FIA-bossen.

31. august 2000 - Kupforsøg mod Mosley?

BB  


Hop til top
Det siger statistikken

Statistik og historie er ikke altid et udtryk for hvordan virkeligheden vil komme til at se ud. For at holde det hele indenfor overskuelig tid kan man blot se på hvordan de enkelte teams har klaret sig de sidste fem år.

Helt overordnet: hvis du vil vinde VM, så lad være med at vinde på Monza! Vi skal helt tilbage til Nigel Mansells sejr i 1992 for at finde et modbevis på den forgående påstand. Samtidig ser det også ud til at den førende i VM har en større fare for at udgå i den første chikane - især hvis han også fører løbet. Det skete i 1996 for Damon Hill og det skete også for Mika Hakkinen sidste år. Så pas på Mika - der er glat i den første chikane.

Hvad der også er bemærkelsesværdigt er at Mika Hakkinen endnu ikke har vundet på Monza. Det kan Michael Schumacher imidlertid prale med at have gjort - to gange. Og så endda mens han kørte Ferrari! David Coulthard har vundet en gang - det skete i 1997. Siden da har det været svagt med resultater. Han blev blot nummer 5 sidste år.

Heinz-Harald Frentzen kommer næppe på podiet. Han har været på podiet tre gange på Monza og med tre forskellige teams - Sauber, Williams og sidste år med Jordan da han sejrede. Så Heinz-Harald: du skal vist finde et andet team hvis du vil på podiet igen.

Johnny Herbert fik et lucky-punch af en sejr i 1995, da Damon Hill 'boksede' Michael Schumacher af banen. Siden sejren har Herbert ikke været i nærheden af at score point igen. Det er sidste chance for Herbert til at få rettet historien op! En anden af veteranerne har dog en bedre statistik. Jean Alesi har gennemført de sidste fire år. To gange endda som nummer 2 - men han har aldrig vundet løbet. Han gennemførte sidste år - dog uden at få point.

Rubens Barrichello har også gennemført de sidste fire år, men med blandede resultater. Han blev sidste år nummer 4 hos Stewart og drømmer nu om en plads på podiet foran de vilde tifosis der tiljubler Ferrari med sejren. Han er dog statistisk set truet af Ralf Schumacher. Lillebroder Ralf har de seneste to år sluttet løbet med en podieplads - så han går efter et hattrick.

Vi kunne fortsætte i en uendelighed med hvad der er sket og ikke er sket. Til sidst kan det ikke sker særlig hyppigt at manden på pole og bliver vinderen af løbet. Det skete sidst i 1998 hvor Schumacher tog sig af pole og sejr, men ellers skal vi tilbage til 1990 for at finde en lignende begivenhed. Af de 49 italienske grand prx'er der er blevet afholdt på Monza, er blot 10 vundet fra pole position.

Yderligere statistik:
Pole position i det italienske grand prix
Vindere af det italienske grand prix

BB  


Hop til top
Newey har frihed hos McLaren

Det kan nok være at det har været Michael Schumacher og Mika Hakkinen der har løbet med overskrifterne sidst i 1990'erne og her i begyndelsen i 2000. Men i bag den ene af kørerne, står måske 1990'ernes største personlighed - Adrian Newey.

Hos Williams leverede han racere der kunne føre teamet frem til VM, dog var 1995 en undtagelse hvor Benetton tog det hele. Efter sæsonen 1997 var det slut hos Williams og han skiftede direkte til McLaren. Og med et slag blev McLaren verdensmester - racerne blev med ét meget bedre. Det er uundgåeligt at pege på Adrian Newey som manden der har ført McLaren tilbage til tidligere tiders storhed.

Men måske bliver det et andet team der får glæde af hans utrolige evner til at producere mesterskabsbiler på samlebånd. Han har flere gange været sat i forbindelse med Ferrari, men det bliver ikke til noget her og nu. Egentlig er Newey meget tilfreds med tilværelsen hos McLaren. Han kom til teamet uden at de havde en teknisk leder, så derfor har han selv været med til at skabe sin egen jobbeskrivelse - det er de færreste der har mulighed for det.

Samtidig er der kulturforskelle mellem Williams og McLaren. "Jeg ønskede mere frihed end jeg havde hos Williams, og en ny udfordring, hvilket McLaren har givet mig," forklarer Newey. Han er ikke blot leder af teamets designafdeling, men han bliver også taget med på råd i tekniske spørgsmål. "Jeg har heller ikke skullet lave så meget papirarbejde," siger han videre.

Derfor har han ikke spildt tiden med at rode med alt muligt andet. "Det har sat mig i stand til at fokusere på de områder hvor vi kan opnå den største forbedring af præstationen," siger Newey og peger også på vigtigheden af at han deltager i det daglige arbejde med kørerne, hvor han modtager feedback og kan anvende det konstruktivt i sine bestræbelser på at levere en bedre racer.

20. august 2000 - Adrian Newey bekræfter tilbud fra Ferrari
26. august 2000 - Dennis og Todt: Newey ikke til Ferrari

BB  


Hop til top
Coulthard kørte race i Hamborg

David Coulthard stillede op til opvisning i Hamborg, hvor han gav flere kendte personer en tur i en Formel 1-racer.

McLaren-Mercedes havde taget deres 2-sædet racer med og skotten gav hen under aften opvisning på en lille bane i den tyske storby. "Det har været en interessant dag, fordi vi er kommet med raceren til publikum, i stedet for at publikum skal komme for at se raceren," siger Coulthard efter dagens hårde arbejde. Cirka tre timer rullede han rundt i Hamborg.

Dermed har adskillige fans fået en fornemmelse af fart og Formel 1 - så Coulthard og co. må meget gerne komme til Danmark.

18. august 2000 - Coulthard kører race i Hamborg

BB  


Hop til top
Man har en mening til man tager en ny

Eddie Jordan peger på David Coulthard som verdensmester. Jo - det var for et par uger siden. Nu er det da Mika Hakkinen han peger på. Teamchefen hos Jordan har bevist at tesen om at man har en standpunkt til man tager et nyt, også findes i Formel 1.

Den ellers så sikre og beregnede Eddie Jordan vil nemlig ikke satse på at det bliver skotten der tager mesterskabet. "Jeg vil gerne have at David skal vinde VM fordi han er en rigtig flink fyr, og for et par uger siden ville jeg havde troet at han kunne det. Men han har mistet det hele og man vil være skør hvis man ikke tror på Hakkinen, så sæt pengene på Mika," opfordrer Eddie Jordan der er kendt for til tider at sætte større beløb på højkant. Vi hører kun når han har vundet - og det har vi vist ikke hørt at han har gjort længe.

17. august 2000 - DC er Eddie Jordans VM favorit

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk