Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.9.2000
 Magtforskydning hos Jaguar
 Ny Mercedes motor
 Afkørsel bekymrer ikke Coulthard
 Honda klar med jubilæumsmotor
 Barrichello anbefaler
 Det er ikke et specielt vigtigt løb for os
 Stewart - En ny fra rugekassen
 Rosberg - Hakkinen den bedste
 Schumacher er for forsigtig
 Herbert - Ikke et skridt tilbage
 Ferrari drosler ned
 Ralf går efter VM i 2002
 Herbert vil have fri kvalifikation
 Farvel til Wurz?
 
7.9.2000
 Sportsånden er der stadig
 Hakkinen stopper ikke
 BMW bygger nye motorer
 Mental nedtur for Fisichella
 Schumacher vil blive hos Ferrari
 Ferrari ikke favoritter
 Ulven kommer, ulven kommer
 Jordan vil vinde for Honda
 Flere meninger om det første sving
 Jenson vinder VM
 Frentzens smukkeste succes
 Minardi har endnu ikke Supertec
 Ros til Hakkinen fra Schumacher
 Barrichello på hjemmebane
 Nye tider i Formel 1
 Lauda minder Rindt
 I faderens fodspor?
 Sam Michael trapper ned
 Præsentation af Burti i weekenden?
 Hakkinen på besøg i Litauen
 Ferrari shakedown
 

Hop til top8.9.2000

Magtforskydning hos Jaguar

Med udnævnelsen af Luciano Burti til Jaguar-kører i 2001, blev det også fastslået at billedet af Stewart-teamet og klanen er ved at være passé. Med Burti ombord i den kommende sæson markerede Neil Ressler at det er ham der har førertrøjen i teamet.

Det er nemlig især de to topkandidater som viser forskellen på de to lejre. Der var stort dækning af Dario Franchittis test for Jaguar - og yderligere gik rygtet om en test til skotten nogle måneder tilbage. Der hersker vist ingen tvivl om at det var Jackie Stewart der var den drivende kraft bag testen. Dels ville det give masser af PR og der blevet givet masser af attention til Jaguar, så på det område lykkedes taktikken.

Det var Jackie Stewart der talte når der var pressemøde, og det var i det hele taget nok hans bud på en kommende kører. Ikke så underligt, da Stewart som skotte føler sig meget forpligtet overfor sinel landsmænd - således er han jo stor Coulthard-fan og mener fortsat at han sagtens kan vinde VM. Stewart havde altså sit bud på hvem der skulle have sædet - Franchitti.

Nu gik testen ikke videre godt. Jo, skotten fik da kørt nogle omgange og vist sig frem. Men tiderne indikerede ikke noget stort. Det blev selvfølgelig forklaret med at han mangler erfaring, så det blev accepteret. Men på den anden side havde Neil Ressler set Luciano Burti som en kandidat.


Jackie Stewart forsøgte at overtale Ressler (i midten) til at satse på Franchitti (venstre), men Ressler valgte sin egen kandidat

Han har sikkert fået stillet store ting i udsigt, eftersom han rent faktisk kun har været testkører for Jaguar i denne sæson. Han har også fået et stort ansvar og har udført mange af teamets tests, og var faktisk den første kører til at teste den nye Jaguar-racer. Dermed fik Jaguar bygget en ny type kører op. En kører der kender raceren og som er bekendt med infrastrukturen i teamet. Det ville Franchitti ikke nå at få ind under huden.

Det har derfor nok været meningen at opbygge Burti til med tiden at kunne træde til. Dog har det sikkert ikke været meningen fra starten af, da Jaguar har forsøgt at få fat i flere topkørere, blandt andet har Frentzen fået et godt tilbud, men valgte alligevel at takke nej. Efterhånden som flere og flere topkørere sagde nej tak, så stod teamet tilbage med Franchitti og Burti.

Her er det at vi ser forskellen. Denne gang er det ubetinget Ressler der siger hvem der skal køre for Jaguar. Billedet af det tidligere Stewart-team er så småt ved at forsvinde. Set fra et internt synspunkt har Stewart reelt heller ikke så meget at skulle sige mere. Jackie Stewart er med i Jaguar Racings bestyrelse, men han valgte selv at gå som formand. Det er nu Ressler der har den post - og han valgte sin egen mand: Luciano Burti. Magten ligger nu hos Ressler.

BB  


Hop til top
Ny Mercedes motor

Mika Hakkinen har bekræftet, at Mercedes har en ny motor med til Monza. Det forlyder endnu ikke noget om, hvorvidt man vil bruge den i GP'et, eller kun bruge den i kvalifikationen. Men det er helt sikkert en motor med flere hestekræfter, som er udviklet til de sidste løb, specielt nok til Monza, som er en bane hvor man virkelig har brug for hestekræfter

Mika Hakkinen: "Mario Illien kan fortælle mere om det end jeg kan. Da vi testede i sidste uge, prøvede vi som så ofte før, nogle ting på motorsiden. Det er et vigtigt løb - som alle andre GP'er. Koncentrationen og forberedelserne er lige så vigtige som til andre løb. Målet er stadig at få så mange point som muligt."

Hvis ikke Mika Hakkinen vidste det i forvejen, så gør nu. Sagen er den - nok på grund af den fortættede spænding i VM - at han har fundet ud af, at mange af de italienske tifosis, ikke altid viser sig fra den pæne side. De inkarnerede Ferrari fans, kan være mindre pæne i deres opførsel.

"Der er altid gode fans og ikke så gode fans, og nogle af de ikke så gode fans, har vist den midterste finger. Set ud fra et sportslig synspunkt, er det skuffende at se. Men på den anden side set, kan følelserne være på højkant, og jeg kan godt forstå det italienske temperament. Til gengæld er der andre fans, der er meget venlige: De kommer hen og vil gi' hånd og spørger efter at få en autograf. Så der er to typer, men de fleste er meget søde og rare."

PDL  


Hop til top
Afkørsel bekymrer ikke Coulthard

David Coulthard kørte under fredagens anden træning af i 'Lesmo'-kurven, men selvom det kostede ham videre deltagelse i træningen, så bekymrer han sig ikke videre over den tabte tid.

Der var tale om en ren kørerfejl, så den er svær at tale sig fra, men han forsøger alligevel at fralægge sig ansvaret. Omvendt skal vil han ikke fortsat tænke mere over det, men må i stedet tænke fremad. "Jeg er ikke sikker på om jeg lavede en fejl eller om der var et problem med raceren, men teamet analyserer dataene. Jeg havde dog en god test her i sidste uge hvor vi udførte meget arbejde, så jeg er slet ikke bekymret," forsikrer Coulthard, der dog burde have grund til nogen bekymring, eftersom begge Ferrari-kørere lagde sig sikkert i front.

Det var problemer som gjorde at Hakkinen ikke kørte en omgang i den første træning. Gearkassen havde det ikke for godt. Det har hæmmet ham indtil videre. "Vi har gjort gode fremskridt i dag, men vi har stadig et stykke endnu før vi virkelig kan optimere vores opsætning," siger Mika Hakkinen.

BB  


Hop til top
Honda klar med jubilæumsmotor

Intet jubilæum uden en ekstra indsats. Derfor forventes det at Honda er klar med en særlig motor til kvalifikationen som kan få dem helt frem i deres 200. grand prix.

Det menes at Honda har en rigtig kvalifikationsmotor med til Monza. Den er blot bygget så den kan køre godt 50 kilometer, og det er ikke engang nok til at den kan holde til alle de 12 omgange der er berammet i kvalifikationen. Men den er stærkere og teamet satser på at kunne få placeret Jacques Villeneuve blandt de allerforreste.


Hurtigst på toppen - BAR-racerne er hurtige, men det kniber på resten af banen

Der er i det hele taget god grund til at tro at Honda kan gøre noget særligt på Monza. Det var BAR-racerne der satte rekorderne da der blev taget måling af topfarten, hvor de rundede 350 km/t. Det gav dog ikke succes på resten af banen, da de endte længere tilbage. Men i morgen bliver det bedre – så det skal ikke undre hvis der kommer lidt røg fra Honda-motorerne på et tidspunkt.

BB  


Hop til top
Barrichello anbefaler

Rubens Barrichello fører sig nu for første gang frem som den store Formel 1-kører der har masser af magt. Det var nemlig ham der anbefalede Jaguar at tage Luciano Burti som kører. Dermed har Barrichello fundet sig en protegé i Formel 1.

"Jeg fortalte Neil Ressler at Luciano var en god kører, og at skulle skrive under med ham. Han har masser af testerfaring og er hurtig nok," siger Barrichello. Om det i sidste ende var Barrichello der havde et ord at skulle sige, er nok tvivlsomt, da det nok mere var den sidste mulighed.

BB  


Hop til top
Det er ikke et specielt vigtigt løb for os

Ordene kommer fra Michael Schumacher. Mon ikke han prøver, at nedtone de tårnhøje forventninger der er til ham og Ferrari teamet. Og så specielt på Ferraris hjemmebane, Monza. På grund af den spænding, der er kommet i toppen af resultatlisten, så er der vel heller ikke grund til andet. Der må hvile et enormt pres på teamet. Men på den anden side set, så er der stadig 40 point at køre om.

Men det må ikke være let at være en af favoritterne til VM-titlen. Og slet ikke når man hedder Michael Schumacher. De ting som er gået forud for det italienske GP, må ikke være rare at tænke på. Først 2 løb, hvor det hele bliver ødelagt i første omgang af løbet, og siden 2 løb, hvor Mika Hakkinen har vist sig fra sin allerbedste side, og nærmest har kørt alle andre bagud. Den solide føring fra starten af sæsonen er væk. Men hvad siger han selv til den nuværende situation?

"Det er godt at have den ekstra motivation. Jeg har altid sagt, at det at komme til en hjemmebane, giver ekstra motivation. Vi fik et godt resultat sidst jeg var her (-98), og forhåbentligt kan vi gentage det. Hvad der er end bliver resultatet på søndag, er mesterskabet ikke afgjort endnu. Der er stadig 4 løb tilbage, og vi ligger meget tæt. Derfor er det ikke et specielt vigtigt løb for os. Hvis vi vinder vil det hele selvfølgeligt være lidt lettere, og faktisk også sværere."

PDL  


Hop til top
Stewart - En ny fra rugekassen

Så kom der nogle kommentarer fra Jackie Stewart. Han er virkelig glad for at have fået Luciano Burti til teamet. Han er virkelig et af de største talenter de har udruget – det er så bare lidt underligt at det ikke kan ses på resultatlisten.

Det skal selvfølgelig ikke hindre den PR-mindede pensionerede teamchef – det er han jo, da han blot er et menigt bestyrelsesmedlem i Jaguar Racing – i at komme med udtalelser om Jaguars nyanskaffelse. "Jeg er glad for at Luciano Burti skal være vores kører i Formel 1 næste år. Han er kommet gennem vores rugekasse af talenter, gennem Formel 3 og Formula Vauxhall, så han kender teamet godt og er rigtig godt integreret," siger Jackie Stewart.

Burti bliver budt velkommen med åbne arme – som den fjerde kører på fem år i det varme sæde hos Stewart/Jaguar. Med den store frekvens af udskiftninger holder han næppe særlig længe… Stewart erkender at det kan være svært at få en ny kører ind i teamet. "Det er meget svært at få en ung kører ind som kører Formel 1 for første gang, men vi tror selvfølgelig på ham, for ellers ville vi ikke have ansat ham," siger han videre.

Målsætningen for Burti? Den bliver også linet op. "Han skal tage den med ro til at begynde med, men på samme tid skal han hurtig og han skal gøre sit bedste for at slå sin holdkammerat, uanset hvordan konkurrencen er," siger Stewart. Med Jaguars store tekniske problemer, og det at teamet i hele deres historie - vi tager også Stewart med, da Jaguar blot er det tidligere Stewart-team i andre farver – kun har kunnet bygge én god racer, så har Burti ikke mange chancer. Lad os nu se hvordan han klarer det – men roder han rundt nede i den tunge end, så liner Jaguar meget vel op til at forsøge sig med en femte kører i sædet… Synd for de kørere der er blevet ødelagt på dette grundlag!

BB  


Hop til top
Rosberg - Hakkinen den bedste

Mika Hakkinen får støtte fra nærmeste hold, nemlig fra sin manager, Keke Rosberg. Han mener at Hakkinen p.t. er den bedste kører i Formel 1 - og man fristes til at sige, at det skal han jo blot sige.

Men han forsøger at give en begrundelse på sin påstand. "Jeg er selvfølgelig partisk, men jeg mener at Mika nu er bedre end Schumacher. Han er mere all-round, han er hurtigt, og så hvad der er vigtigt, han laver færre fejl end Schumacher," siger Rosberg.

Hakkinens præstation har ofte været tilskrevet McLaren-raceren, men det argument holder ikke vand. "Nogle vil sige at McLaren er den bedste racer, men Mika har hjulpet med at udvikle den," siger han og peger på et område som måske ikke altid bliver taget i betragtning når de to kørere skal vurderes overfor hinanden.

Rosberg er ked af at Hakkinen anses for at være en kedelig og grå kører, samt at han er blevet hånet som værende et skvat. "Det er meget få der værdsætter hans store mentale styrke," siger hans manager. Derudover har der så været masser af ballade mellem de to kørere, hvor der senest på Spa blev luftet lidt utilfredshed omkring Schumachers forsvarstræk. Dog mener Rosberg at Hakkinen opførte sig mere diplomatisk end andre.

Så til sidst slutter Rosberg med at give et spark til Schumacher - bare sådan for at være udiplomatisk. "Hvis en ung kører i gokart havde gjort det som Schumacher gjorde i løbet ville det have ført til en direkte diskvalifikation, men det lader til at være i orden hos FIA," siger han kritisk.

BB  


Hop til top
Schumacher er for forsigtig

Der kommer mere kritik af Michael Schumacher. Denne gang er det den tidligere Ferrari-kører Clay Regazzoni der er ude med riven. Han mener at tyskeren faktisk er blevet for dårlig.

Det er stadig løbet i Spa der danner referencen for denne vurdering, og er måske nok sat i et lidt for lille perspektiv. "Michael ville aldrig være blevet overhalet på den måde for to eller tre år siden Han er blevet alt for forsigtig," siger Regazzoni. Schumacher manglede fart ned ad langsiden på Spa, mens Hakkinen åd sig ind, blandt andet fordi finnen klarede det frygtede 'Eau Rouge'-sving meget bedre.

Michael Schumacher er dog totalt ligeglad med Regazzonis kritik. "Det er faktisk ikke så vigtigt. Det er mere vigtigt at vi har 40 point som vi kan hente i de sidste fire løb, og vi er sølle seks point efter. Der skal blot en komme en sejr på Monza, og så vil ingen tale om Ungarn og Belgien," siger Schumacher som modsvar.

BB  


Hop til top
Herbert - Ikke et skridt tilbage

Der var ikke plads til Johnny Herbert hos Jaguar, og derfor har den 36-årige brite søgt udenfor Formel 1 for at få noget arbejde og det ventes at han i den kommende sæson kører i den amerikanske CART-serie. Men der er ikke tale om at han træder et skridt tilbage – sådan som han selv ser det.

Dog kan det ikke benægtes at der i CART-serien er flere kørere der har rundet de 35 år, og der er flere kørere der har taget til CART efter tiden i Formel 1 – nogle med større succes end andre. Men Herbert benægter at der er tale om en degradering. "Det vil være et skridt tilbage for en ung som ikke var i stand til at komme ind i Formel 1, og så tage til CART fordi det var det eneste der var tilbage. For mig er det helt anderledes," forsikrer Herbert.

Han er nemlig blevet mæt af Formel 1, så derfor er det på tide at skifte arbejdsomgivelser. "Jeg har haft min tid i Formel 1 hvor jeg har vundet løb. Desværre har jeg ikke vundet mesterskabet," siger han. Dog er han ikke blevet mæt af at køre race, så derfor vil han ikke stoppe med at køre race. Hans målsætning er klar – han vil vinde CART-mesterskabet. "At vinde CART-mesterskabet vil være noget meget specielt. Jeg tror dog ikke jeg får problemer eller bekymringer. Jeg har set hvordan nogen er kommet fra Formel 1 – og endda nogen som ikke har kørt Formel 1 – og er taget dertil og har klaret sig godt – så kan jeg også," siger han sikkert.

Dermed forsøger Herbert at gøre Nigel Mansells kunststykke efter, da hans for Newman-Hass i 1993 sikrede sig mesterskabet i den amerikanske serie – året efter at han vandt Formel 1-mesterskabet. Herbert vil gerne vinde med det samme, og for at kunne det skal han køre stærk på ovalerne. Det regner han dog ikke for noget problem – han har tidligere testet på en testbane med lidt krængning i en Jaguar. "Jeg tror at det er det rigtige tidspunkt at jeg vil gå efter mine andre mål. Jeg har stadig vinderinstinktet," siger Herbert. Det vides dog ikke hvem han skal køre for, men han er vist så meget opsat på at køre CART at han ikke er et emne hos andre teams mere.

BB  


Hop til top
Ferrari drosler ned

Det var ventet at Ferrari ville bruge deres nye 049C-motor på Monza - både i kvalifikationen og i løbet. Men Ferrari har valgt at lade den stærkere motor blive i garagen. Den yder ellers, sådan som det er rygtedes, yderligere 8-10 hestekræfter.

Ferrari brugte den dog her i dagens træning, og måske skulle teamet overveje om de ikke alligevel skulle bruge den. De to Ferrari-kørere satte de hurtigste tider, så mon ikke teamet i det mindste anvender 049C'eren i kvalifikationen? Teamet venter at den nye motor så skulle blive klar til det amerikanske grand prix.

Grunden til at teamet nok har valgt at lade motoren blive i garagen, er at de ikke fik den gennemtestet i sidste uges test på Monza. Samtidig sluttede testen ikke så godt for teamet, da der netop var problemer med motoren, så Ferrari ønsker ikke at motorfejl skal hindre dem i at score vigtige point her i slutfasen af VM.

BB  


Hop til top
Ralf går efter VM i 2002

BMW-Williams har klaret sig utrolig godt i denne sæson. Så godt at teamet med rette kan begynde at tage kampen op mod de to førende, McLaren og Ferrari. Det bliver næppe i år at de vinder, men allerede næste år vil de gerne være i en position så de sikrer sig sejre.

Ralf Schumacher har endnu ikke hentet sin første sejr, men måske kommer den om mindre end et års tid. Det er i hvert fald det som er hans målsætning – og på sigt selvfølgelig også VM. "Realistisk set kan vi køre om VM i 2002," siger han. Sejre bliver det nok ikke til i år. "Jeg kunne kun vinde hvis de udgår af løbet. Vi burde være i en position til at vinde løb i midten af næste sæson, når vi baserer det på vores præstationer," siger Ralf.

Indtil videre står der stadig 2000 på kalenderen, så det skal de selvfølgelig også forholde sig til. Målet her er også klart. "Det er fortsat vores mål at vi skal være 'best of the rest'," siger Ralf. Williams har meget gode muligheder for dette, eftersom de efterfølgende teams, Benetton, BAR og Jordan har haft meget svært ved at få ram på pointene.

BB  


Hop til top
Herbert vil have fri kvalifikation

Debatten om Formel 1's fremtid fortsætter – skal fredagens træning afskaffes eller skal den måske ændres til at være en kvalifikation?

Det har Johnny Herbert en mening om. Han er godt nok på vej ud af Formel 1, men det hindrer ham ikke i at være med i debatten. "Jeg mener ikke at fredagene skal fjernes. Jeg mener at de skulle genindføre kvalifikationerne om fredagen," siger Herbert.

Men der skal også mere til. På nuværende tidspunkt har kørerne kun 12 omgange til rådighed, og det mener han er alt for lidt. "Jeg mener at kvalifikationen skal gøre så fri, at man kan køre så mange omgange man vil – det gør det mere spændende på TV," siger den engelske kører. De 12 omgange giver nemlig ikke nok flyvende omgange, og reelt er der kun fire omgange hvor der kan sættes en hurtig tid.

Forslag er der mange af, men spørgsmålet er om der kommer en ændring.

BB  


Hop til top
Farvel til Wurz?

Både ja og nej. Det er vist ikke nogen hemmelighed mere, at Alex Wurz ikke forsætter hos Benetton. Men han kører dog de resterende løb i sæsonen. Farvellet er til Benettons testteam. Dem siger Wurz farvel til, efter det kommende løb på Monza.

Ifølge Wurz selv, skal Benetton ikke teste mere i denne sæson. "Der er ingen Benetton tests indtil december, og derfor skal der nu tages afsked med testteamet for mit vedkommende." Men hvad sker der så med Wurz?

Ja, ifølge ham selv er der gang i noget. Han har været sat i forbindelse med Sauber, og også med McLaren som testkører. Det samme har for øvrigt Ricardo Zonta.
Alex Wurz: "Der er stadig 4 løb tilbage i år. Jeg ville hellere end gerne fortælle noget mere om mine planer og fremtid i F1, men det kan jeg desværre ikke endnu. Fortrolighed er topprioritet som ved enhver anden aftale. Det har jeg i sinde at overholde."


Hvem mon Alexander Wurz kigger efter i øjeblikket?

Men han løfter dog alligevel sløret lidt, uden dog at afsløre for meget. "I december vil jeg være hos et andet team, og møder en anden udfordring. Måske kan jeg forklare det ved, at de fleste teams har et testteam, som dog ikke laver det store i december, andet end udvikling, og der er dermed nogle ting som skal afprøves."

Det tyder altså på, at Alex Wurz har en aftale på plads med et andet team. Men det afslører dog ikke, om han er landet som kører eller testkører i et andet team. Men det tyder dog mest på det sidste.

PDL  


 

Hop til top7.9.2000

Sportsånden er der stadig

Selvom der bliver gået til den i Formel 1, med hidsige overhalinger og halsbrækkende forsvarstræk på banen, så er der stadig masser af sportsånd i Formel 1. Det mener i hvert fald en af Formel 1's mest markante profiler.

Michael Schumacher er blevet meget udskældt for sin kørsel – til tider berettiget, men i andre tilfælde totalt uberettiget. I forhold til tidligere stridigheder i Formel 1, er kørerne faktisk mere sportslige end dengang der var drabelige dueller på og til tider også udenfor banen, mellem eksempelvis Mansell/Senna, og Senna/Prost. "Vi har mere sportsånd end i tiden med Senna, Mansell og Prost. Da havde vi de førende kørere der gjorde som det passede dem, og så resten som måtte leve med dem. Nu har vi regler som siger hvad der er og hvad der ikke er tilladt, og det er mere fair for alle," siger Schumacher.

Schumacher har på dette område ret, men vi kommer ikke udenom at der i Formel 1-depoterne er kørere der ikke skal sidde i det samme lokale alt for længe uden at det ender i ballade. Der er ganske vist kommet mange regler i Formel 1 om at det-og-det er tilladt, men når de endelig træder i kraft ender det jo blot med at to teams skal til 'retsmøder' hos FIA – det er vist ikke sportsånd…

BB  


Hop til top
Hakkinen stopper ikke

Skal det efterhånden siges igen? Mika Hakkinen stopper ikke som Formel 1-kører blot fordi han skal være far! Men den historie er der åbenbart stadig nogle journalister der kan koge suppe på. Efterhånden skal der vist mere end de famøse syvtommersøm til at det sidder fast.


Nok en gang - Hakkinen har ingen planer om at stoppe i F1

Så Hakkinen kommer med endnu en (og sikkert ikke den sidste.) forsikring om at han altså ikke stopper efter denne sæson. "Jeg har ingen intentioner om at stoppe efter i år. Jeg har masser af forpligtelser og motivation til en ny sæson. Jeg kan ikke se frem og sige hvad der sker næste år, men jeg vil være med der," siger den finske verdensmester.

Hans udtalelser er dog så 'frække' at 'pensionsjournalisterne' kan spekulere i om Hakkinen så stopper efter 2001. More to come.

BB  


Hop til top
BMW bygger nye motorer

Oprustningen til den kommende 2001-sæson er allerede i fuld gang. BMW er således også ved at blive klar til deres anden sæson i Formel 1, efter deres comeback, der indtil videre har været en stor succes.

Netop denne succes vil de bygge videre på, således at Williams næste år kan komme tættere på de to førende teams. "Vi er meget glade for de præstationer vi har haft i denne sæson. Vi er stadig ikke på McLarens og Ferraris niveau, men vi er ikke så langt efter," vurderer Gerhard Berger, der er leder af BMWs Formel 1-projekt.

Derfor er de i fuld gang med at få en ny motor klar til næste sæson. "Vi er meget optimistiske omkring næste års motor. Den er næsten færdig, og er af et helt nyt koncept, som vi ved vil være meget bedre," forsikrer Berger. Det bliver interessant at se om det bliver BMW-Williams der bliver teamet der kan udfordre de to store teams. De har i hvert fald et godt potentiale.

BB  


Hop til top
Mental nedtur for Fisichella

På tre dage var Giancarlo Fisichella indblandet i to store uheld. Første gang var under warm-up'en på Spa, og derefter kørte han galt på Monza, da teamet testede forud for dette grand prix. Derfor er han mentalt mærket af uheldene.

Han er dog klar til det italienske grand prix. "Jeg har det godt nu, men efter to store uheld på tre dage, er det ikke en fantastisk oplevelse for en kører, især mentalt. Jeg har fået en god pause og jeg trænet noget. Jeg er klar og der kun et lille problem med min højre ankel. Men jeg bliver klar til søndag," siger italieneren.

Han er dog noget bekymret for hvordan det kommer til at gå på søndag. "Jeg er bekymret for søndag, fordi vi i testen havde nogle problemer med bremserne - jeg mistede bremserne i 'Variante Ascari' - og fordi farten er så høj, betyder det at jeg havde et meget stort uheld," siger Fisichella der dog håber at han igen kan få nogle point, men psykisk er han mærket af uheldene.

30. august 2000 - Fisichella kører galt igen - vol. 2
Presse - Spa - warm-up

BB  


Hop til top
Schumacher vil blive hos Ferrari

Når sæsonen 2002 er afslutter, udløber Michael Schumachers kontrakt med Ferrari. Til den tid vil han have været Ferrari-kører i 7 år, og så er det spørgsmålet om han vil skifte hest. Men det er der ikke meget der tyder på.

I det hele taget er han ikke indstillet på at lægge hjelmen på hylden – det bliver der ikke tale om. Allerhøjst hvis der kommer en kører som er hurtigere. "Jeg overvejer at forlænge min kontrakt til efter 2002," siger tyskeren. Men der er også andre interessante muligheder. Det kunne jo være sjovt at prøve en McLaren…

"Jeg kunne virkelig godt tænke mig en test i Mikas McLaren-Mercedes på et tidspunkt, bare for at finde ud af om racerens styring er så let som det ser ud, udenfor cockpittet. Det vil virkelig være godt," siger Schumacher, der altså nok må vente et par år inden den drøm kan blive en realitet.

Men inden han kan drømme om Ferrari i flere år eller måske McLaren, så skal denne sæson lige overstås. Han forsikrer at Ferrari gør alt for at sikre sig mesterskabet – og teamet har nye ideer i ærmet til de sidste par løb.

BB  


Hop til top
Ferrari ikke favoritter

Ferrari står ikke som favoritterne til at tage VM - det vurderer Fiat-bossen, Gianni Agnelli. Han overværede blandt andet testen på Monza i sidste uge for at give moralsk opbakning til Ferraris indsats for at vinde VM efter 21 års pause.

Men han ser ikke Schumacher som favoritten. "Jeg mener at Hakkinen har 60% chance for at vinde, mens vi har 40%," siger han. Det er svært at skulle leve op til forventningerne, men teamet vil selvfølgelig gøre alt for at sikre sig det første mesterskab siden 1979. "At være den bedste i verden er altid svært at opnå," siger Agnelli.

1. september 2000 - Ferrari nyt - Fredag

BB  


Hop til top
Ulven kommer, ulven kommer

Vi kender jo alle historien om Peter og ulven, men hvad har det med Formel 1 at gøre. Jo - lidt af det samme er i øjeblikket ved at ske med Prost og Ferrari, lige så snart det bliver bekendt gjort at nu har Prost fået kontrakt med Ferrari om levering af motorere, så går der kun imellem 24 og 48 timer før det bliver dementeret igen.

I går blev det oplyst at Prost nu havde fået en aftale i stand med Ferrari teamet om levering af motorer i næste sæson. Dette måske endda delvist sponsoreret af Pedro Diniz, som er villig til at betale en hel del for at kommer til at køre for Prost teamet.

Men her til morgen, så kom der igen et dementi, der foreligger ikke nogen aftale mellem Prost og Ferrari. Dog bekræftes det at man forhandler, og principelt er enige, men nogen endelig aftale er der ikke tale om på nuværende tidspunkt.
En tilsvarende aftale forefindes også med Supertec.

Samtidig tales der om at Prost teamet er til salg, også her har der været nævnt både for og imod.
Og det nyeste bud i rækkefølgen er at "Vector Motorsports and Bertelsmann" nu står klar med et seriøst bud på at overtage Prost teamet. Men det forlyder i samme åndedrag at de kun er interesseret hvis motoraftalen med Ferrari går i orden.

Om Pedro Diniz kommer til Prost fra næste sæson er heller ikke afgjort endnu, og mon ikke det også hænger sammen med motoraftalen, da Diniz næppe bare vil betale en stor sum til teamet, hvis ikke de får en konkurrance stærk motor.
Et andet problem er dog at "Vector Motorsports and Bertelsmann" har forlangt at få en Nord Amerikansk kører i teamet, hvis de overtager det, og så er det jo spørgsmålet om der overhovedet er plads til Pedro Diniz i teamet, eller om de vælger at ofre Jean Alesi.

Alt dette forventes afsluttet inden for kort tid, kilder inden for teamet oplyser dog at, det tidligst bliver på mandag.

AN  


Hop til top
Jordan vil vinde for Honda

Til den kommende sæson bliver Jordan partner med Honda - det er teamets til dato største samarbejde. Aftalen kom i stand da Eddie Jordan valgte at sige farvel til Mugen-Honda, og så blev det alligevel til at de får Honda-motorerne.

Honda er en af Formel 1's mest succes motorleverandører, og de har vundet 71 løb - svarende til godt hvert tredje løb som de har deltaget i. Her på Monza kører teamet som bekendt grand prix nummer 200, og det markerer den nye Honda-æra.

Eddie Jordan ser meget frem til samarbejdet. "Honda har en vidunderlig succesrig historie i Formel 1, og Jordan ser meget frem til at arbejde sammen med dem i 2001, og begynde et årti med Honda-sejre," siger Eddie Jordan.

Artikel - Hondas Grand Prix nummer 200

4. september 2000 - Store forventninger

BB  


Hop til top
Flere meninger om det første sving

Så er vi klar med dagens høst af kommentarer omkring det første sving på Monza. Goodyear-chikanen er blevet ændret fra at have to knæk, til blot at have et enkelt. Svinget er snævret ind og flere kørere er bekymrede, mens andre er mere afventende.

Heinz-Harald Frentzen: "Farten ind i chikanen er blevet reduceret fra 80 til 60 km/t., så omgangstiderne vil være godt 2 sekunder langsommere. Det bliver interessant at se hvordan feltet klarer den nye chikane i starten, da den er endnu tættere og langsommere end før, hvilket kan give ret mange problemer."

Johnny Herbert: "Den nye chikane er ret snæver, men den nye asfalt er meget god og har ingen bump. Når det så er sagt, så må vi se om overhalinger bliver lettere."

Eddie Irvine: "Det er svært at sige hvad der bliver effekten af dette års ændringer, men jeg tror at ændringerne i den første chikane vil forbedre sikkerheden. Om det vil forbedre flaskehalsen på den første omgang eller give flere overhalinger, må vi vente og se."

Pat Symonds: "Vi er lidt bekymrede for hvordan det går i første sving lige efter starten. Det er blevet så smalt og skrapt, at alene det at få alle vognene sikkert igennem vil være en kæmpe-præstation i sig selv. Vi må bare håbe på at vore racere klarer sig godt - uden at tabe placeringer."

Jarno Trulli: "Ændringerne på Monza er meget vigtige af hensyn til øget sikkerhed, men det er for tidligt at sige hvordan ændringerne vil påvirke præstationen. Tidligere gik vi ind i det første sving hvor vi brugte kantstene fuldt ud."

BB  


Hop til top
Jenson vinder VM

Williams kunne ikke bruge Jenson Button - alligevel er teamet kun fuld af lovord om den unge brite. To år er han stillet frit - og fortsætter uddannelsen hos Benetton. I 2003 er det så meningen at han skal vende tilbage, og teamet er sikre på at de har en kommende verdensmester i Button.

Patrick Head har sammenlignet Button med Alain Prost - og nu følger Frank Williams op på den lange række af roser. "Han er en top-topkører og alle er vilde med ham. Om fem år kan han meget vel vinde VM," forudser Williams.

Så meget desto mere undres man over at teamet sendte Button i armene på Benetton de kommende to sæsoner.

BB  


Hop til top
Frentzens smukkeste succes

Sidste år besteg Heinz-Harald Frentzen podiet som den hurtigste kører på Monza. Men favoritterne faldt fra, så holdt tyskeren hovedet koldt og sikrede sig sin tredje sejr i Formel 1-karrieren. I forhold til de to andre (Imola i 1997 og Magny-Cours 1999) var det sejren på Monza sidste år der står som den smukkeste.

"Sensommeren i det nordlige Italien, de følelsesladede tifosi, den udsøgte italienske mad – hvad kan man ellers forlange? Og så er der gode minder om sidste års sejre. Selvfølgelig er alle sejre noget særligt, men Monza var den smukkeste succes i min karriere," siger Frentzen.

Nu står han overfor at skulle gentage succesen, og han er meget optimistisk. Jordan bør kunne følge bedre med på Monza end det var tilfældet på Spa. "Jeg fornemmer at vi kan kæmpe med om placeringerne på den forreste række," siger Frentzen om kvalifikationen som er af yderste vigtighed eftersom det ikke er så nemt at overhale.

Yderligere om Frentzens og resten af Jordan-teamets forventninger til det italienske grand prix:
Presse - Monza - Jordan preview

BB  


Hop til top
Minardi har endnu ikke Supertec

Minardi har ikke 100% sikret sig Supertec som motorleverandør i den kommende sæson, men de arbejder på at få sikret aftalen.

Teamet har de sidste par år kun med nød og næppe sikret sig en motor. I år var de tæt på at miste Ford, men med lidt hjælp fra Bernie Ecclestone blev de så Minardi kunne få en motor af ældre dato. Nu går den ikke længere, så derfor må de finde en anden motorleverandør, og det bliver med stor sandsynlighed Supertec. Det er i hvert fald det som Gabriele Rumi indikerer.

"Motorkontrakten er ikke endelig, men det vil blive Supertec," forsikrer Rumi. "Det er vores eneste mulighed, men det er en god motor og mere avanceret i forhold til den vi har nu," fortsætter Minardi-bossen, der også har været rygtedes til at ville sælge sine aktier i teamet.

Hvem der skal køre teamets to racere er endnu ikke fastlagt. Det bliver vist teamets økonomi der kommer til at afgøre det. "Vi taler med vores nuværende sponsorer om budgettet og forlængelser af kontrakter, og som et resultat af disse samtaler, kan vi inden for to eller tre uger fortælle hvem der bliver vores kørere," siger han videre. Det virker dog ikke sandsynligt, da Minardi altid har været et af de teams der kommer seneste med deres line-up.

24. august 2000 - Gene & Telefonica bli’r

BB  


Hop til top
Ros til Hakkinen fra Schumacher

Med fire resterende løb, er vi nu nået ind på opløbsstrækningen for dette års Formel 1-VM. Det plejer også at være denne tid hvor det psykologiske spil begynder. Det er unægtelig svært at komme uden om at det er Mika Hakkinen og Michael Schumacher der står med de bedste kort til at kunne vinde VM.

Mika Hakkinens overhaling for godt halvanden uge siden på Spa, har været et af højdepunkterne i denne sæson. Det sker også meget sjældent at VM-rivalerne nogensinde kommer i direkte dueller og ikke mindst præsterer at overhale hinanden. Det var det der skete i Belgien - og det jo i bund og grund det vi vil se. Michael Schumacher roser finnen, og han har faktisk stor respekt for hans resultater. Men om hvem der er den bedste vil han ikke kommentere direkte.

"Jeg har aldrig påstået at jeg var den bedste kører og det emne et ren tankespind, da man kun kan finde ud af det ved at sætte kørerne i identiske racere og lade dem køre mod hinanden," siger Schumacher om den del af debatten. Dog har hver kører vel en stærk formodning om at han er den bedste, så.

"Mika er helt sikkert en topkører: han har vundet VM to gange, og han kører for det meste fra sin holdkammerat. Hvis man er i stand til det, må man være god," vurderer Schumacher. "Han har kørt en masse vidunderlige løb, og det skal man have respekt for," siger Schumacher rosende om Hakkinen.

BB  


Hop til top
Barrichello på hjemmebane

Rubens Barrichello satser på at levere et fornemt resultat - og helt gerne få en sejr. "Det bliver meget specielt med alle de mange Ferrari-fans. Jeg må håndtere det på samme måde som jeg gjorde det i Brasilien," siger Barrichello.

Han sammenligner det med en fodboldkamp (måske en VM-finale mellem Brasilien og Italien.) og mener at der er en fordel i dette grand prix. "Jeg mener at når man spiller hjemme, så spiller man bedre. Så jeg ser virkelig frem til det. Sidste år havde jeg allerede mange italienske fans der heppede på mig mens jeg var hos Stewart, så det var et særligt øjeblik for mig," siger en emotionel Barrichello.

Og så kommer de politisk korrekte udtalelser: "Hvis nogen spurgte mig om hvilke løb jeg ønsker at vinde, så vil det være Brasilien og Monza," siger Barrichello. Han er næsten ved at forsvinde helt ind i drømmeverden. "Hvis jeg kunne slutte på podiet eller endda vinde på Monza, vil det være mindst en lige så stor oplevelse som da jeg vandt på Hockenheim," siger Barrichello.

BB  


Hop til top
Nye tider i Formel 1

Eddie Jordan har brugt jubilæet til at gøre status og til at filosofere over hvordan Formel 1 har ændret sig i det årti han har været med. Han går direkte til kernen - Formel 1 er blevet for stresset og kommercielt.

Der er nemlig ikke rigtig tid til at slappe af, sådan som 'i de gode gamle dage'. "Tidligere kunne man tillade sig at tage væk mellem kvalifikationen om fredagen og lørdagen og spille golf - men nu kan man ingenting! Man kan ikke engang møde en ved den næste dør i den næste garage. Formel 1 er en meget kommerciel forretning, som fjerner al anden aktivitet," siger Eddie Jordan.

Han har, sådan som vi tidligere har omtalt på formel-1.dk, forespurgt om kalenderen fra FIA i 2001 kan indeholde en ferie i august, sådan at de mange folk der er engageret i Formel 1 får frihed til at være sammen med deres familier.

Eddie Jordan har selv en stor familie med fire børn, og det også hårdt for ham at han skal leve et stresset liv og også have tid til familien i Dublin. "Det skal ikke kun være kommercielt det hele - der skal også være andet i livet end det," siger Eddie Jordan. Derfor fordrer han nye tider i Formel 1. Men det er jo sponsorerne der betaler gildet, så den kommercielle side af Formel 1 slipper han næppe for.

4. september 2000 - Jordan - Ferie i august

BB  


Hop til top
Lauda minder Rindt

Det er 30 år siden at Jochen Rindt døde - han er den eneste der har vundet VM, selvom han ikke nåede at opleve det. Niki Lauda har særligt forhold til Rindt - og det var Rindt der banede vejen for at Lauda kunne komme ind i Formel 1. Derfor mindes han 30 året for hans tragiske ulykke på Monza.

"Jochen førte an for os og viste at østrigere kunne klare sig i en sport der mest var domineret af briter og italienere. Han åbnede døren til Formel 1 for os," siger Lauda. Jochen Rindt døde under en træning på Monza, fordi der opstod en fejl i bremserne.

BB  


Hop til top
I faderens fodspor?

Det har i flere tilfælde vist sig at racerfædre giver deres profession i arv til deres sønner og i flere tilfælde også deres døtre. Michael Schumacher har to børn med Corinna - Gina Maria og Mick. Har Michael nogen forventning til at sønnike kører i faderens hjulspor?

Helst ikke - og sådan er der mange racerfædre der har det. "Jeg må ikke tænke på at se ham i en racerbil. Jeg ønsker ikke at han skal være min arvtager. Vi har set problemerne med Jacques Villeneuve, Damon Hill og mange andre sportsfolk som har fulgt i deres fædres fodspor. Livet blev meget svært for dem," siger Michael Schumacher om hans forventninger til sønnen Mick.

Det som kan få Schumacher til at skifte sportsgren er hvis sønnen bliver interesseret i motorsport. "Når børn vælger den samme hobby som deres far, så vil jeg sikkert begynde at spille golf. Det er en relativ sikker sport," siger Schumacher.

BB  


Hop til top
Sam Michael trapper ned

Den australske ingeniør, Sam Michael forlader efter denne sæson Jordan og drager i stedet til Ferrari hvor han er blevet stillet en større hyre i udsigt. Jordan forsøgte ellers tidligere at få Michael ansat som ny teknisk leder da Mike Gascoyne også valgte at sige tak for denne gang, og drage til Benetton.

Hos Jordan har man efterhånden allerede sendt de afgående ingeniører på 'ferie' og Sam Michael er ingen undtagelse. "Jeg har sendt ham væk, fordi jeg mener at han skal passe sin egen karriere. Jeg ved at han træder et skridt op i karrieren, hvor han skal være noget mere end blot at være løbsingeniør," forklarer Frentzen der har haft Michael på sin vogn.

Der er dog ikke dårlig luft mellem parterne, men i stedet en gensidig forståelse. "Han flytter videre til noget bedre, og vi er begge glade," forklarer Frentzen. Officielt er Sam Michael ikke bekræftet som ingeniør hos Ferrari, men alt tyder på det.

BB  


Hop til top
Præsentation af Burti i weekenden?

Jaguar mangler fortsat at præsentere deres andenkører for 2001, og der er meget der tyder på at det i sidste ende bliver Luciano Burti der får det ledige sæde efter Johnny Herbert.

Den eneste konkurrent til sædet er Jean Alesi, men eftersom Nick Heidfeld har forladt Prost, kan Alain Prost være interesseret i at beholde den franske veteran. Valget af Luciano Burti er dels lidt af et kompromis, og måske også især i mangel af bedre. Dog gjorde Burti det rigtig godt i Østrig, men med udsigten til at begynde i et team der ikke er helt på toppen, kan det blive svært at slå igennem. Eddie Irvine er jo teamets absolutte førstekører, så derfor bliver det en svær sæson for Burti.

Jaguar ventes at indkalde til en præsentation af Burti under det italienske grand prix på Monza.

BB  


Hop til top
Hakkinen på besøg i Litauen

Mika Hakkinen tog i weekenden til Litauen for at overvære en flyveopvisning i Kaunas. Mere end 250.000 tilskuere så en lokal pilot udføre vovestykker på den litauiske himmel.

Hakkinen var meget forbløffet over det der blev præsenteret for ham, men det fik ham ikke til at overveje om han skulle skifte den 4-hjulede ud med et fly i stedet. "Det var det hele værd og jeg er glad for at jeg tog af sted, men jeg tror at jeg holder mig til race med fire hjul på jorden," forsikrer Hakkinen.

BB  


Hop til top
Ferrari shakedown

Ferrari kørte tirsdag den sidste shakedown på de racere som sendes videre til Monza. Luca Badoer kørte som sædvanlig teamets shakedown.

Badoer kørte i alt 19 omgange - enten på den store eller den lille bane. Det blev til fire omgange i Michael Schumachers racer (chassis nr. 205), fire omgange i tyskerens reserveracer (chassis nr. 198), syv omgange i Barrichellos racer (chassis nr. 202) og så igen fire omgange i Barrichellos reserveracer (chassis nr. 204). Yderligere blev der gennemført fire pitstops. Bedste tid blev 1:05,327.

Det er dog interessant at se at Barrichello kører med et noget ældre chassis, eftersom 204'eren er sat til side som hans reserveracer. Tidligere har Ferrari haft flere problemer med de seneste chassis'er som ikke har været det fremskridt som de havde håbet. Måske en indikation af at Ferrari har lidt sværere ved at følge med, her sidst på sæsonen.

27. juli 2000 - Barrichello afviser bekymring

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk