Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.9.2000
 Alesi vil køre 200 løb
 Button - Velkommen Luciano
 Bøde til Ralf
 Irvine advarer
 Mekanisk fejl bag DC´s uheld
 Ny F1-krig
 Schumacher glad for at være tilbage
 Rubens glæder sig på teamets vegne
 Hakkinen - Der var ikke mere
 Problematisk dæk
 Ralf fastholder udtalelse
 "Oprejsning" for Williams
 
8.9.2000
 Magtforskydning hos Jaguar
 Ny Mercedes motor
 Afkørsel bekymrer ikke Coulthard
 Honda klar med jubilæumsmotor
 Barrichello anbefaler
 Det er ikke et specielt vigtigt løb for os
 Stewart - En ny fra rugekassen
 Rosberg - Hakkinen den bedste
 Schumacher er for forsigtig
 Herbert - Ikke et skridt tilbage
 Ferrari drosler ned
 Ralf går efter VM i 2002
 Herbert vil have fri kvalifikation
 Farvel til Wurz?
 

Hop til top9.9.2000

Alesi vil køre 200 løb

Jean Alesi vil meget gerne blive i Formel 1, og den 36-årige franskmand indikerer at Alain Prost er villig til at beholde ham i yderligere en sæson, så han kan runde 200 grand prix'er.

"Dette er mit 180. grand prix, men jeg er stadig klar til at kæmpe. Jeg vil køre hos Prost næste år, og jeg kan ikke vente på mit 200. løb," siger Alesi, og indikerer dermed at hans planer for 2001 er lagt fast. Direkte adspurgt om han er Prost-kører i 2001 er svaret. "Jeg kører – det har Alain bekræftet overfor mig," siger Alesi. Det ventes dog at han må gå noget ned i løn, eftersom teamet er ude i større økonomiske vanskeligheder.

Det har dog været noget sløjt med resultater, og at dømme ud fra dagens kvalifikation bliver det næppe på Monza at vendepunktet kommer. "Raceren var god på Spa, men det var uheldigt at vi ikke fik nogle point," forklarer franskmanden der i store dele af løbet lå til at score en fornem pointplacering.

BB  


Hop til top
Button - Velkommen Luciano

Jenson Button ser frem til at skulle mødes på grand prix-banerne med Luciano Burti. De to kørere duellerede sidste år om det engelske Formel 3-mesterskab. Samtidig markerer det begyndelsen til enden for Formel 3000 som klassen der fostrer kommende Formel 1-kørere.

"Det bliver godt for os begge at køre race mod hinanden. Sidste var det Formel 3-titlen som vi begge ønskede, og selvom ingen af os vandt, så var det godt race," siger Button der med det samme har etableret sig som Formel 1-kører.

Button mener også at det i fremtiden bliver fra Formel 3 at talenterne kommer. "Det er min holdning at Formel 3 er mere teknisk end Formel 3000 på grund af restriktionerne om hvad der kan ændres på en F3000-racer. Race i Formel 3 er også meget tættere, så jeg mener at det er den bedste vej at gå," forklarer Button.

Meget kan tyde på at Formel 3000-serien ikke er stedet hvis kørerne ønsker at markere sig. Klassen haft mange store kørere, men det er de færreste der er slået igennem i Formel 1. Således er der ikke meget der tyder på at en eneste fra Formel 3000 kommer i nærheden af et Formel 1-sæde. De to titelduellanter, Junqueira og Minassian drager sandsynligvis til Amerika. I stedet har flere af teams'ene tilknyttet flere Formel 3-kørere, hvilket blot understeger at det er den klasse som i den kommende tid bliver rugeklassen for fremtidige Formel 1-kørere.

BB  


Hop til top
Bøde til Ralf

Ralf Schumacher har sat en ny rekord, men en han nok helst ville have været foruden. I morges kørte han i den 3. frie træning med 84,2 km i timen ned igennem Monza-pitten. Den slags bliver der slået hårdt ned på og da han begik en lignende forbrydelse i Brasilien og i Canada bliver bøden på $6250 eller lidt under 54000 danske kr. Selvom Ralf Schumacher får en nydelig løn hos Williams har han sikkert ikke lyst til at vide, hvad det kan ende med næste gang - ved mindre det altså udmønter sig i samfundstjeneste. Helt så godt betalt er Marc Gene ikke, men han må også gribe til tegnedrengen efter dagens tidskørsler. $3750 står der på hans regning.

Den tidligere rekord-indehaver var Luciano Burti, der måtte punge ud med $2500, efter sit ene løb i Østrig. Lidt længere nede af listen finder vi David Coulthard og Nick Heidfeld med hver sin $2000-bøde. Men med morgendagens løb og de sidste tre runder af VM tilbage, kan de nå det endnu. Vi venter spændt.

CBA  


Hop til top
Irvine advarer

Efter at Eddie Irvine skiftede fra Ferrari til Jaguar har der været lang mellem de venlige ord om Michael Schumacher. Faktisk har ireren grebet enhver chance for at kritisere den tidligere holdkammerat. Irvine var en af de første til at bidrage til en diskussion tidligere på året, da han påpegede Schumachers tilbøjelighed til at siksakke over banen i starten. Denne gang er det den måde Schumacher blokerede for Hakkinen i det belgiske GP, som har fået Irvine til at tale ud.

“Den måde han prøvede skubbe Hakkinen er totalt uforsvarlig. Der intet galt i at holde linien, men Schumacher venter med at gøre noget før sidste øjeblik, når fyren forsøger at gå forbi, og så fejer han hen for at blokere forsøget," udtaler Irvine til den engelske tabloidavis The Sun. "Det er uacceptabelt og meget farligt, men jeg frygter at vi er nødt til vidne et kæmpe sammmenstød før der sættes en stopper for denne opførsel."

FIA's Charlie Whiting undersøgte senere episoden på video, men han bedømte sagen til at være ok. “Problemet er at ingen taler ud om det," mener Irvine. "Selv Hakkinen, som sagde at han ville give sit syn på sagen efter at have studeret videoen, klappede i som en musling og nægtede at udtale sig om sagen på torsdagens pressekonference."

Hvad end man mener om sagen, skal det dog siges at Eddie Irvines egen kørsel heller ikke altid har være stueren og det har han ofte selv måttet høre for. Selvom Irvine sikkert har glædet sig over de usædvanligt store panorama-vinduer, har han altså endnu ikke opdaget at han bor i et glashus…

CBA  


Hop til top
Mekanisk fejl bag DC´s uheld

Fredag under den anden frie træning, røg David Coulthard af banen og endte i sandgraven. Det skete ved Lesmo kurven. Hos McLaren har man nu undersøgt hvad der skete, og er kommet med følgende udtalelse:

"Ved en gennemgang og undersøgelse af David Coulthard's bil, har vi nu fundet årsagen til ulykken der skete i Lesmo kurven, og som sendte bilen af banen. Uheldet var forårsaget af et defekt baghjulsophæng i venstre side på bilen. Ved en grundig analyse af ophænget, er årsagen fundet, og det skyldes en fabrikationsfejl."

PDL  


Hop til top
Ny F1-krig

'Mad Max' er i aktion igen. I et brev der er sluppet uden for de kredse, de var beregnet til, langer Max Mosley ud efter Frank Williams og Ron Dennis. Teamcheferne er nemlig utilfredse med den måde appellerne i F1 behandles på og derfor er de gået til den europæiske kommission, for at få oprettet en uafhængig appelret. De to britiske team har en anelse om at FIA forfordeler Ferrari-teamet, fordi et VM til den legendariske bilfabrikant ville betyde øget interesse for Formel 1. En lang række kendelser i de sidste par år støtter dette, men Mosley afviste dette i sidste uge: "Beskyldningerne om Ferrari- forudindtagethed irriterer mig en smule. Faktisk, tror jeg snarere at man forsøger at forsikre Ferrari om at de ikke bliver diskrimineret, når de kan se at FIA-præsidenten, ejeren af de kommercielle rettigheder og de fleste officials og dem der går bilerne efter er britiske." Mosleys udtalelser tyder faktisk på positiv forskelsbehandling, men det var næppe det budskab FIA's præsident forsøgte at formidle.


Max Mosley er i modvind i F1-kredse.

Det er altså baggrunden for Dennis og Williams' henvendelse, som har ophidset Mosley så voldsomt. Han føler forståelig nok at man er gået bag hans ryg og det er han meget skuffet over. Sagen forstyrrer FIA's forhandlinger med EU, mener han. "Det ser ud til at det er svært at nå frem til nogen anden konklusion," skrev han om forbindelsen mellem teamcheferne og EU-kommisonen. "Jeg kan godt forstå at man går til den europæiske kommission hvis alt andet går galt. Hvad jeg finder sværere at forstå er at I gør det når intet andet er forsøgt. Der er en hel proces, som en hver fornuftig person ville gennemgå, før man kiggede efter hjælp udefra."

'Enhver fornuftig person' er altså ikke Ron Dennis, der har en fortid som mekaniker og er blevet nævnt som en mulig efterfølger til Bernie Ecclestone. Han får også et par hårde ord med på vejen: "Han virker som om han har mission, der går ud på personligt at styre Formel 1. Det virker ikke som om han forstår at FIA's Formel 1 verdensmesterskab tilhører de hundrede-nogleogtyve medlemslande i FIA, som grundlagde det i 1950 og som har arrangeret det lige siden." Hvis Dennis vil lede en motorsportserie, kan han starte sin egen, skrev Mosley, hvis egen position er blevet noget usikker på det sidste. Ved mødet i Heathrow Lufthavn lagde Ron Dennis, Frank Williams og chefen fra et andet stort britisk team Eddie Jordan ikke skjul på at Mosleys afgang vil være en glædelig begivenhed, hvad der fik Mosley til prompte at bekendtgøre at han agter at stille op til genvalg, når præsidentperioden udløber i oktober 2001. Der er altså lagt op til endnu en intern krig i Formel 1. Et nyt møde i denne weekend på Monza er planlagt for at afværge dette.

CBA  


Hop til top
Schumacher glad for at være tilbage

Der var grund til glæde i Ferrari-lejren. Michael Schumacher lagde grundstenen til succes på hjemmebanen Monza, da han i dag sikrede sig pole position.

Stedet om omgivelserne kunne ikke være bedre, og succes'en blev blot større af at Rubens Barrichello kvalificerede sig tæt på tyskeren. "Det viser at vi har en stærk racer, og det er også bedre for VM. Hvis vi holder dette så står vi meget bedre," siger tyskeren. Timingen af en ren Ferrari-front kan ikke blive meget bedre, eftersom Ferrari skal hente ind i VM. "Jeg er også glad for at være tilbage," siger han, med henvisning til de mange nederlag der har været i de forgående løb.


Psykologisk sejr - det var meget vigtigt for Schumacher at vise at Ferrari også kan være med i kampen om VM

Dog brugte tyskeren ikke sine 12 omgange optimalt. Allerede i det første forsøg måtte han ændre lidt af taktikken. "Jeg ødelagde den første omgang i det første forsøg, da jeg kørte igennem den første chikane, men jeg valgte at forsøge igen," siger han. Dermed blev der ændret lidt i planerne, eftersom langt de fleste gik efter at køre én hurtig omgang. "Det var lidt usædvanligt, så vi fik selvfølgelig ikke det hele ud af kvalifikationen," siger han. Schumacher blev i garagen i de sidste minutter, da han blot havde 2 omgange tilbage.

Der har været talt meget om den nye chikane, og om faren for at der kan ske et større uheld når de 22 racere bliver sluppet løs. Men Schumacher mener at det blot handler om disciplin. Han sammenligner det første sving med det første sving i Monaco, 'St. Devoté'. "Det gælder blot om at alle passer på og viser disciplin. Alle kender til problemet, og hvis det endelig er, så er der plads til at tage andre veje rundt i svinget. Der er en meget gode mulighed for at alle kan komme igennem det første sving uden at køre galt," siger Schumacher.

Sidste gang Michael Schumacher var på pole på Monza var i 1998 – og der fulgte han op på den gode startplacering ved at tage sejren. Ferrari står meget stærkt til sejren efter dagens præstation!

BB  


Hop til top
Rubens glæder sig på teamets vegne

Rubens Barrichello var tæt på at levere en stor sensation. Blot få hundrededele skilte ham fra pole position. Det ville have været en stor succes at komme ud af sæsonen med - at slå Michael Schumacher foran de forventningsfulde tifosis. Men selvom han 'blot' blev nummer 2, så glæder han sig.

Han vil ikke kommentere sine muligheder for at køre med om sejren. "Vi skal først og fremmest være glade for det vi har gjort. Det er meget godt at være i front," siger Barrichello. Han peger får rollen som støtte for Michael Schumacher i kampen for VM. "Michael kæmper meget for VM, så det er et rigtig godt resultat," siger brasilianeren der også peger på at det er godt for de mange tifosis at de to Ferrari'er holder forrest når starten går i moren. "Jeg er bare glad for at være i forreste række," siger en rolig Barrichello.

BB  


Hop til top
Hakkinen - Der var ikke mere

Mika Hakkinen erkendte at han nok ikke kunne finde mere i McLaren-Mercedes'en under dagens kvalifikation. Men han afviser at det ikke kan blive bedre til i morgen, hvor det for alvor tæller.

"Jeg fik det maksimale ud af raceren i kvalifikationen," forklarede en noget spag Hakkinen efter kvalifikationen. De sidste to tiendedele manglede i dag, og det betød at teamet har nogle områder hvor der skal laves forbedringer. "Der er nogle områder hvor vi selvfølgelig kan gøre det bedre."

Derfor står den helt sikkert på hårdt arbejde i McLaren-garagen her i aften og i nat. Finnen forventer at der bliver kigget grundigt på raceren. "Jeg har tiltro til at vi kan finde nogle løsninger til i morgen, og det bliver interessant at se hvad der sker," siger Hakkinen der starter som nummer 3.

BB  


Hop til top
Problematisk dæk

Det har vist sig at dækvalget til det italienske grand prix er ret svært. Blandt andet har Heinz-Harald Frentzen klaget over dækkene. Tyskeren havde flere problemer i gårsdagens træning og det blev officielt bortforklaret med at han kørte med fyldte tanke.

Men det er ikke hele sandheden. "Dækvalget var mere problemet," siger tyskeren direkte. Tingene var nemlig ikke som de burde være, sådan som han ser det. "Bridgestone har taget medium og hårde compounds med til Monza. Vi brugte medium under sidste uges test. I dag (fredag) kom det til en overraskelse at medium-dækket dårlig nok kan bruges og får 'blisters' efter få omgange," siger tyskeren.


Frentzen var ikke vild med medium-dækkene

Han mener at forskellen på de to dæk svarer til 1 sekund, og derfor overvejer han at benytte sig af det hårdt dæk. Spørgsmålet er så om de andre kørere også bruger det hårde dæk. Hvis ikke, kan vi søndag måske komme til at se nogle kørere få problemer med dækkene på den varme Monza-bane.

BB  


Hop til top
Ralf fastholder udtalelse

For et par dage siden kom Ralf Schumacher med nogle kritiske bemærkninger om Williams' valg af kørere til den kommende 2001-sæson, hvor han direkte har sagt at Williams har begået en stor fejl ved at sende Button væk.

Nu er det ikke sådan at han Ralf forsøger at dementer – han mener stadig at det er en fejl. "Det var meningen i det jeg sagde, selvom bladet som skrev det har gjort det noget anderledes," forklarer Ralf. Han er især ked af at miste en god holdkammerat – ja, den bedste han har haft i sin Formel 1-tid. "Jeg sagde at det var en skam at lade Jenson forlade os, fordi vi har fået et godt team i år. Vi har begge scoret mange point i år, hvilket har været godt for teamet, og vi har haft det godt sammen," siger Ralf, der ellers ikke er videre kendt for at være en holdspiller.

Han kan dog ikke gøre så meget ved teamets valg. "Frank har åbenbart en anden ide, som vi dog alle bliver nødt til at respektere," siger han. Det eneste som han trækker lidt i land med, er kommentarerne om Montoya – han har ikke talt med ham og har ikke set ham køre endnu. Måske er der også en anden grund til Ralfs udtalelser. "Det vil ikke være rigtigt at sige noget om Montoya, da jeg ikke har talt med ham endnu. Jeg håber at han ikke er for hurtig – lad os nu vente og se," slutter Ralf Schumacher.

6. september 2000 - Ralf: Button burde blive!

BB  


Hop til top
"Oprejsning" for Williams

Efter at have været placeret som manden i midten (Jenson Button) samt ham der lukker ledet (Ralf Schumacher) i gårsdagens frie træninger, så var de to Williams kørere i begge dagens frie træninger med helt fremme i feltet.

Deres resultater i de frie træninger ser således ud:
Kørsel Kører Tid Afstand Plac.
1. fri Jenson Button 1:27,170 + 2,133 sek. 12
Ralf Schumacher 1:28,347 + 3,290 sek. 21
2. fri Jenson Button 1:26,452 + 1,395 sek. 11
Ralf Schumacher 1:27,852 + 2,795 sek. 21
3. fri Jenson Button 1:24,581 + 0,319 sek. 2
Ralf Schumacher 1:24,864 + 0,602 sek. 5
4. fri Ralf Schumacher 1:24,352
AN  


 

Hop til top8.9.2000

Magtforskydning hos Jaguar

Med udnævnelsen af Luciano Burti til Jaguar-kører i 2001, blev det også fastslået at billedet af Stewart-teamet og klanen er ved at være passé. Med Burti ombord i den kommende sæson markerede Neil Ressler at det er ham der har førertrøjen i teamet.

Det er nemlig især de to topkandidater som viser forskellen på de to lejre. Der var stort dækning af Dario Franchittis test for Jaguar - og yderligere gik rygtet om en test til skotten nogle måneder tilbage. Der hersker vist ingen tvivl om at det var Jackie Stewart der var den drivende kraft bag testen. Dels ville det give masser af PR og der blevet givet masser af attention til Jaguar, så på det område lykkedes taktikken.

Det var Jackie Stewart der talte når der var pressemøde, og det var i det hele taget nok hans bud på en kommende kører. Ikke så underligt, da Stewart som skotte føler sig meget forpligtet overfor sinel landsmænd - således er han jo stor Coulthard-fan og mener fortsat at han sagtens kan vinde VM. Stewart havde altså sit bud på hvem der skulle have sædet - Franchitti.

Nu gik testen ikke videre godt. Jo, skotten fik da kørt nogle omgange og vist sig frem. Men tiderne indikerede ikke noget stort. Det blev selvfølgelig forklaret med at han mangler erfaring, så det blev accepteret. Men på den anden side havde Neil Ressler set Luciano Burti som en kandidat.


Jackie Stewart forsøgte at overtale Ressler (i midten) til at satse på Franchitti (venstre), men Ressler valgte sin egen kandidat

Han har sikkert fået stillet store ting i udsigt, eftersom han rent faktisk kun har været testkører for Jaguar i denne sæson. Han har også fået et stort ansvar og har udført mange af teamets tests, og var faktisk den første kører til at teste den nye Jaguar-racer. Dermed fik Jaguar bygget en ny type kører op. En kører der kender raceren og som er bekendt med infrastrukturen i teamet. Det ville Franchitti ikke nå at få ind under huden.

Det har derfor nok været meningen at opbygge Burti til med tiden at kunne træde til. Dog har det sikkert ikke været meningen fra starten af, da Jaguar har forsøgt at få fat i flere topkørere, blandt andet har Frentzen fået et godt tilbud, men valgte alligevel at takke nej. Efterhånden som flere og flere topkørere sagde nej tak, så stod teamet tilbage med Franchitti og Burti.

Her er det at vi ser forskellen. Denne gang er det ubetinget Ressler der siger hvem der skal køre for Jaguar. Billedet af det tidligere Stewart-team er så småt ved at forsvinde. Set fra et internt synspunkt har Stewart reelt heller ikke så meget at skulle sige mere. Jackie Stewart er med i Jaguar Racings bestyrelse, men han valgte selv at gå som formand. Det er nu Ressler der har den post - og han valgte sin egen mand: Luciano Burti. Magten ligger nu hos Ressler.

BB  


Hop til top
Ny Mercedes motor

Mika Hakkinen har bekræftet, at Mercedes har en ny motor med til Monza. Det forlyder endnu ikke noget om, hvorvidt man vil bruge den i GP'et, eller kun bruge den i kvalifikationen. Men det er helt sikkert en motor med flere hestekræfter, som er udviklet til de sidste løb, specielt nok til Monza, som er en bane hvor man virkelig har brug for hestekræfter

Mika Hakkinen: "Mario Illien kan fortælle mere om det end jeg kan. Da vi testede i sidste uge, prøvede vi som så ofte før, nogle ting på motorsiden. Det er et vigtigt løb - som alle andre GP'er. Koncentrationen og forberedelserne er lige så vigtige som til andre løb. Målet er stadig at få så mange point som muligt."

Hvis ikke Mika Hakkinen vidste det i forvejen, så gør nu. Sagen er den - nok på grund af den fortættede spænding i VM - at han har fundet ud af, at mange af de italienske tifosis, ikke altid viser sig fra den pæne side. De inkarnerede Ferrari fans, kan være mindre pæne i deres opførsel.

"Der er altid gode fans og ikke så gode fans, og nogle af de ikke så gode fans, har vist den midterste finger. Set ud fra et sportslig synspunkt, er det skuffende at se. Men på den anden side set, kan følelserne være på højkant, og jeg kan godt forstå det italienske temperament. Til gengæld er der andre fans, der er meget venlige: De kommer hen og vil gi' hånd og spørger efter at få en autograf. Så der er to typer, men de fleste er meget søde og rare."

PDL  


Hop til top
Afkørsel bekymrer ikke Coulthard

David Coulthard kørte under fredagens anden træning af i 'Lesmo'-kurven, men selvom det kostede ham videre deltagelse i træningen, så bekymrer han sig ikke videre over den tabte tid.

Der var tale om en ren kørerfejl, så den er svær at tale sig fra, men han forsøger alligevel at fralægge sig ansvaret. Omvendt skal vil han ikke fortsat tænke mere over det, men må i stedet tænke fremad. "Jeg er ikke sikker på om jeg lavede en fejl eller om der var et problem med raceren, men teamet analyserer dataene. Jeg havde dog en god test her i sidste uge hvor vi udførte meget arbejde, så jeg er slet ikke bekymret," forsikrer Coulthard, der dog burde have grund til nogen bekymring, eftersom begge Ferrari-kørere lagde sig sikkert i front.

Det var problemer som gjorde at Hakkinen ikke kørte en omgang i den første træning. Gearkassen havde det ikke for godt. Det har hæmmet ham indtil videre. "Vi har gjort gode fremskridt i dag, men vi har stadig et stykke endnu før vi virkelig kan optimere vores opsætning," siger Mika Hakkinen.

BB  


Hop til top
Honda klar med jubilæumsmotor

Intet jubilæum uden en ekstra indsats. Derfor forventes det at Honda er klar med en særlig motor til kvalifikationen som kan få dem helt frem i deres 200. grand prix.

Det menes at Honda har en rigtig kvalifikationsmotor med til Monza. Den er blot bygget så den kan køre godt 50 kilometer, og det er ikke engang nok til at den kan holde til alle de 12 omgange der er berammet i kvalifikationen. Men den er stærkere og teamet satser på at kunne få placeret Jacques Villeneuve blandt de allerforreste.


Hurtigst på toppen - BAR-racerne er hurtige, men det kniber på resten af banen

Der er i det hele taget god grund til at tro at Honda kan gøre noget særligt på Monza. Det var BAR-racerne der satte rekorderne da der blev taget måling af topfarten, hvor de rundede 350 km/t. Det gav dog ikke succes på resten af banen, da de endte længere tilbage. Men i morgen bliver det bedre – så det skal ikke undre hvis der kommer lidt røg fra Honda-motorerne på et tidspunkt.

BB  


Hop til top
Barrichello anbefaler

Rubens Barrichello fører sig nu for første gang frem som den store Formel 1-kører der har masser af magt. Det var nemlig ham der anbefalede Jaguar at tage Luciano Burti som kører. Dermed har Barrichello fundet sig en protegé i Formel 1.

"Jeg fortalte Neil Ressler at Luciano var en god kører, og at skulle skrive under med ham. Han har masser af testerfaring og er hurtig nok," siger Barrichello. Om det i sidste ende var Barrichello der havde et ord at skulle sige, er nok tvivlsomt, da det nok mere var den sidste mulighed.

BB  


Hop til top
Det er ikke et specielt vigtigt løb for os

Ordene kommer fra Michael Schumacher. Mon ikke han prøver, at nedtone de tårnhøje forventninger der er til ham og Ferrari teamet. Og så specielt på Ferraris hjemmebane, Monza. På grund af den spænding, der er kommet i toppen af resultatlisten, så er der vel heller ikke grund til andet. Der må hvile et enormt pres på teamet. Men på den anden side set, så er der stadig 40 point at køre om.

Men det må ikke være let at være en af favoritterne til VM-titlen. Og slet ikke når man hedder Michael Schumacher. De ting som er gået forud for det italienske GP, må ikke være rare at tænke på. Først 2 løb, hvor det hele bliver ødelagt i første omgang af løbet, og siden 2 løb, hvor Mika Hakkinen har vist sig fra sin allerbedste side, og nærmest har kørt alle andre bagud. Den solide føring fra starten af sæsonen er væk. Men hvad siger han selv til den nuværende situation?

"Det er godt at have den ekstra motivation. Jeg har altid sagt, at det at komme til en hjemmebane, giver ekstra motivation. Vi fik et godt resultat sidst jeg var her (-98), og forhåbentligt kan vi gentage det. Hvad der er end bliver resultatet på søndag, er mesterskabet ikke afgjort endnu. Der er stadig 4 løb tilbage, og vi ligger meget tæt. Derfor er det ikke et specielt vigtigt løb for os. Hvis vi vinder vil det hele selvfølgeligt være lidt lettere, og faktisk også sværere."

PDL  


Hop til top
Stewart - En ny fra rugekassen

Så kom der nogle kommentarer fra Jackie Stewart. Han er virkelig glad for at have fået Luciano Burti til teamet. Han er virkelig et af de største talenter de har udruget – det er så bare lidt underligt at det ikke kan ses på resultatlisten.

Det skal selvfølgelig ikke hindre den PR-mindede pensionerede teamchef – det er han jo, da han blot er et menigt bestyrelsesmedlem i Jaguar Racing – i at komme med udtalelser om Jaguars nyanskaffelse. "Jeg er glad for at Luciano Burti skal være vores kører i Formel 1 næste år. Han er kommet gennem vores rugekasse af talenter, gennem Formel 3 og Formula Vauxhall, så han kender teamet godt og er rigtig godt integreret," siger Jackie Stewart.

Burti bliver budt velkommen med åbne arme – som den fjerde kører på fem år i det varme sæde hos Stewart/Jaguar. Med den store frekvens af udskiftninger holder han næppe særlig længe… Stewart erkender at det kan være svært at få en ny kører ind i teamet. "Det er meget svært at få en ung kører ind som kører Formel 1 for første gang, men vi tror selvfølgelig på ham, for ellers ville vi ikke have ansat ham," siger han videre.

Målsætningen for Burti? Den bliver også linet op. "Han skal tage den med ro til at begynde med, men på samme tid skal han hurtig og han skal gøre sit bedste for at slå sin holdkammerat, uanset hvordan konkurrencen er," siger Stewart. Med Jaguars store tekniske problemer, og det at teamet i hele deres historie - vi tager også Stewart med, da Jaguar blot er det tidligere Stewart-team i andre farver – kun har kunnet bygge én god racer, så har Burti ikke mange chancer. Lad os nu se hvordan han klarer det – men roder han rundt nede i den tunge end, så liner Jaguar meget vel op til at forsøge sig med en femte kører i sædet… Synd for de kørere der er blevet ødelagt på dette grundlag!

BB  


Hop til top
Rosberg - Hakkinen den bedste

Mika Hakkinen får støtte fra nærmeste hold, nemlig fra sin manager, Keke Rosberg. Han mener at Hakkinen p.t. er den bedste kører i Formel 1 - og man fristes til at sige, at det skal han jo blot sige.

Men han forsøger at give en begrundelse på sin påstand. "Jeg er selvfølgelig partisk, men jeg mener at Mika nu er bedre end Schumacher. Han er mere all-round, han er hurtigt, og så hvad der er vigtigt, han laver færre fejl end Schumacher," siger Rosberg.

Hakkinens præstation har ofte været tilskrevet McLaren-raceren, men det argument holder ikke vand. "Nogle vil sige at McLaren er den bedste racer, men Mika har hjulpet med at udvikle den," siger han og peger på et område som måske ikke altid bliver taget i betragtning når de to kørere skal vurderes overfor hinanden.

Rosberg er ked af at Hakkinen anses for at være en kedelig og grå kører, samt at han er blevet hånet som værende et skvat. "Det er meget få der værdsætter hans store mentale styrke," siger hans manager. Derudover har der så været masser af ballade mellem de to kørere, hvor der senest på Spa blev luftet lidt utilfredshed omkring Schumachers forsvarstræk. Dog mener Rosberg at Hakkinen opførte sig mere diplomatisk end andre.

Så til sidst slutter Rosberg med at give et spark til Schumacher - bare sådan for at være udiplomatisk. "Hvis en ung kører i gokart havde gjort det som Schumacher gjorde i løbet ville det have ført til en direkte diskvalifikation, men det lader til at være i orden hos FIA," siger han kritisk.

BB  


Hop til top
Schumacher er for forsigtig

Der kommer mere kritik af Michael Schumacher. Denne gang er det den tidligere Ferrari-kører Clay Regazzoni der er ude med riven. Han mener at tyskeren faktisk er blevet for dårlig.

Det er stadig løbet i Spa der danner referencen for denne vurdering, og er måske nok sat i et lidt for lille perspektiv. "Michael ville aldrig være blevet overhalet på den måde for to eller tre år siden Han er blevet alt for forsigtig," siger Regazzoni. Schumacher manglede fart ned ad langsiden på Spa, mens Hakkinen åd sig ind, blandt andet fordi finnen klarede det frygtede 'Eau Rouge'-sving meget bedre.

Michael Schumacher er dog totalt ligeglad med Regazzonis kritik. "Det er faktisk ikke så vigtigt. Det er mere vigtigt at vi har 40 point som vi kan hente i de sidste fire løb, og vi er sølle seks point efter. Der skal blot en komme en sejr på Monza, og så vil ingen tale om Ungarn og Belgien," siger Schumacher som modsvar.

BB  


Hop til top
Herbert - Ikke et skridt tilbage

Der var ikke plads til Johnny Herbert hos Jaguar, og derfor har den 36-årige brite søgt udenfor Formel 1 for at få noget arbejde og det ventes at han i den kommende sæson kører i den amerikanske CART-serie. Men der er ikke tale om at han træder et skridt tilbage – sådan som han selv ser det.

Dog kan det ikke benægtes at der i CART-serien er flere kørere der har rundet de 35 år, og der er flere kørere der har taget til CART efter tiden i Formel 1 – nogle med større succes end andre. Men Herbert benægter at der er tale om en degradering. "Det vil være et skridt tilbage for en ung som ikke var i stand til at komme ind i Formel 1, og så tage til CART fordi det var det eneste der var tilbage. For mig er det helt anderledes," forsikrer Herbert.

Han er nemlig blevet mæt af Formel 1, så derfor er det på tide at skifte arbejdsomgivelser. "Jeg har haft min tid i Formel 1 hvor jeg har vundet løb. Desværre har jeg ikke vundet mesterskabet," siger han. Dog er han ikke blevet mæt af at køre race, så derfor vil han ikke stoppe med at køre race. Hans målsætning er klar – han vil vinde CART-mesterskabet. "At vinde CART-mesterskabet vil være noget meget specielt. Jeg tror dog ikke jeg får problemer eller bekymringer. Jeg har set hvordan nogen er kommet fra Formel 1 – og endda nogen som ikke har kørt Formel 1 – og er taget dertil og har klaret sig godt – så kan jeg også," siger han sikkert.

Dermed forsøger Herbert at gøre Nigel Mansells kunststykke efter, da hans for Newman-Hass i 1993 sikrede sig mesterskabet i den amerikanske serie – året efter at han vandt Formel 1-mesterskabet. Herbert vil gerne vinde med det samme, og for at kunne det skal han køre stærk på ovalerne. Det regner han dog ikke for noget problem – han har tidligere testet på en testbane med lidt krængning i en Jaguar. "Jeg tror at det er det rigtige tidspunkt at jeg vil gå efter mine andre mål. Jeg har stadig vinderinstinktet," siger Herbert. Det vides dog ikke hvem han skal køre for, men han er vist så meget opsat på at køre CART at han ikke er et emne hos andre teams mere.

BB  


Hop til top
Ferrari drosler ned

Det var ventet at Ferrari ville bruge deres nye 049C-motor på Monza - både i kvalifikationen og i løbet. Men Ferrari har valgt at lade den stærkere motor blive i garagen. Den yder ellers, sådan som det er rygtedes, yderligere 8-10 hestekræfter.

Ferrari brugte den dog her i dagens træning, og måske skulle teamet overveje om de ikke alligevel skulle bruge den. De to Ferrari-kørere satte de hurtigste tider, så mon ikke teamet i det mindste anvender 049C'eren i kvalifikationen? Teamet venter at den nye motor så skulle blive klar til det amerikanske grand prix.

Grunden til at teamet nok har valgt at lade motoren blive i garagen, er at de ikke fik den gennemtestet i sidste uges test på Monza. Samtidig sluttede testen ikke så godt for teamet, da der netop var problemer med motoren, så Ferrari ønsker ikke at motorfejl skal hindre dem i at score vigtige point her i slutfasen af VM.

BB  


Hop til top
Ralf går efter VM i 2002

BMW-Williams har klaret sig utrolig godt i denne sæson. Så godt at teamet med rette kan begynde at tage kampen op mod de to førende, McLaren og Ferrari. Det bliver næppe i år at de vinder, men allerede næste år vil de gerne være i en position så de sikrer sig sejre.

Ralf Schumacher har endnu ikke hentet sin første sejr, men måske kommer den om mindre end et års tid. Det er i hvert fald det som er hans målsætning – og på sigt selvfølgelig også VM. "Realistisk set kan vi køre om VM i 2002," siger han. Sejre bliver det nok ikke til i år. "Jeg kunne kun vinde hvis de udgår af løbet. Vi burde være i en position til at vinde løb i midten af næste sæson, når vi baserer det på vores præstationer," siger Ralf.

Indtil videre står der stadig 2000 på kalenderen, så det skal de selvfølgelig også forholde sig til. Målet her er også klart. "Det er fortsat vores mål at vi skal være 'best of the rest'," siger Ralf. Williams har meget gode muligheder for dette, eftersom de efterfølgende teams, Benetton, BAR og Jordan har haft meget svært ved at få ram på pointene.

BB  


Hop til top
Herbert vil have fri kvalifikation

Debatten om Formel 1's fremtid fortsætter – skal fredagens træning afskaffes eller skal den måske ændres til at være en kvalifikation?

Det har Johnny Herbert en mening om. Han er godt nok på vej ud af Formel 1, men det hindrer ham ikke i at være med i debatten. "Jeg mener ikke at fredagene skal fjernes. Jeg mener at de skulle genindføre kvalifikationerne om fredagen," siger Herbert.

Men der skal også mere til. På nuværende tidspunkt har kørerne kun 12 omgange til rådighed, og det mener han er alt for lidt. "Jeg mener at kvalifikationen skal gøre så fri, at man kan køre så mange omgange man vil – det gør det mere spændende på TV," siger den engelske kører. De 12 omgange giver nemlig ikke nok flyvende omgange, og reelt er der kun fire omgange hvor der kan sættes en hurtig tid.

Forslag er der mange af, men spørgsmålet er om der kommer en ændring.

BB  


Hop til top
Farvel til Wurz?

Både ja og nej. Det er vist ikke nogen hemmelighed mere, at Alex Wurz ikke forsætter hos Benetton. Men han kører dog de resterende løb i sæsonen. Farvellet er til Benettons testteam. Dem siger Wurz farvel til, efter det kommende løb på Monza.

Ifølge Wurz selv, skal Benetton ikke teste mere i denne sæson. "Der er ingen Benetton tests indtil december, og derfor skal der nu tages afsked med testteamet for mit vedkommende." Men hvad sker der så med Wurz?

Ja, ifølge ham selv er der gang i noget. Han har været sat i forbindelse med Sauber, og også med McLaren som testkører. Det samme har for øvrigt Ricardo Zonta.
Alex Wurz: "Der er stadig 4 løb tilbage i år. Jeg ville hellere end gerne fortælle noget mere om mine planer og fremtid i F1, men det kan jeg desværre ikke endnu. Fortrolighed er topprioritet som ved enhver anden aftale. Det har jeg i sinde at overholde."


Hvem mon Alexander Wurz kigger efter i øjeblikket?

Men han løfter dog alligevel sløret lidt, uden dog at afsløre for meget. "I december vil jeg være hos et andet team, og møder en anden udfordring. Måske kan jeg forklare det ved, at de fleste teams har et testteam, som dog ikke laver det store i december, andet end udvikling, og der er dermed nogle ting som skal afprøves."

Det tyder altså på, at Alex Wurz har en aftale på plads med et andet team. Men det afslører dog ikke, om han er landet som kører eller testkører i et andet team. Men det tyder dog mest på det sidste.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk