Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.9.2000
 Hakkinen om VM
 2 stk. EJ10 retur
 Bernie støtter Montoya
 
12.9.2000
 Irvine byder velkommen
 Button lægger budget
 Estoril test - mandag
 Ferrari analyserer weekenden
 Coulthard frygtede uheldet
 Ralf har fået smag for champagnen
 Schumacher undskylder
 Testkørsler igang igen
 

Hop til top13.9.2000

Hakkinen om VM

Hvilket spørgsmål hader f1-stjernerne allermest at blive spurgt om? Et godt gæt er, at de må være grundigt trætte af at blive bedt om deres mening om hvordan resten af sæsonen vil forløbe. Der er nemlig ikke så meget at sige for kørerne er ikke synske og kan alligevel ikke udtale sig om den tekniske afdelings seneste revolutionerende fremskridt. Et sådant spørgsmål er VM-duellant Mika Hakkinen blevet spurgt om: således han vurderer situationen i de sidste løb i sæsonen til at være 'meget interessant'. Det der jo ikke så meget at sige til.

Hvad Mika Hakkinen ellers forudsagde om resten af VM-kampen var dette: "Jeg ved det ikke. Det næste løb bliver meget svært for alle, at finde den rette opsætning, de rigtige gearfohold, den rigtige balance og de korrekte linier gennem banen. Det bliver lidt af en satsning. Det næste GP bliver meget svært."

Hakkinen er praler altså ikke med en tiltro til at han nok skal afkode den nye bane før resten af feltet. Han glæder sig mere til de to sidste løb i kalenderen. "Japan er en bane, som jeg kender godt, så jeg tror at vi skulle være ganske konkurrencedygtige der, Og vi var temmelig hurtige i Malaysia også, så jeg tror det bliver meget interessant." Vi tror ham.

CBA  


Hop til top
2 stk. EJ10 retur

Jordan-teamet får nu de to racerbiler tilbage fra undersøgelseskomiteen ledet af Salvatore Bellomo. Efter ulykken på Monza, der kostede Paolo Gislimberti livet, blev Frentzen og Trullis biler tilbageholdt til nærmere undersøgelse, sammen med Rubens Barrichellos Ferrari, David Coulthards McLaren og Pedro de la Rosas Arrows. Bellomo har nu gået bilerne i gennem og sendt dem på vej.

"De to Jordan EJ10'er, som sammen med de andre biler, der var involveret i søndagens ulykke, blev beslaglagt, er blevet givet tilbage til teamet og er nu på vej tilbage til Jordans fabrik ved Silverstone," lyder det fra Jordan. Man mener ikke at nogen af bilerne er blevet så slemt beskadiget, at de ikke kan repareres til det amerikanske grand prix, men for en sikkerheds skyld, er Jordan alligevel i gang med forberede to ekstra chassis'er til løbet.

CBA  


Hop til top
Bernie støtter Montoya

På det sidste er antallet af udtalelser om Jenson Buttons fortræffeligheder fra folk, der er mere eller mindre involverede i Formel 1, steget drastisk. Buttons manager var den første til at sige at Frank William begik sit livs fejltagelse og senest har Ralf Schumacher sagt at han ville foretrække Button som holdkammerat, frem for Montoya. Frank Williams selv har også fortalt om sin tvivl, men nu beroliges han af Bernie Ecclestone.

Ecclestone siger: “Da Frank traf den beslutning, gjorde han det helt rigtige, men nu og i det kommende år får vi se om det stadig er den rette beslutning.” Tilfældet Zanardi har sået en vis usikkerhed, men Ecclestone mener at: "Den nye fyr (Montoya, red.) bliver meget god.” Han er selvfølgelig helt bevidst om at formel 1 igen har snuppet en af ChampCars store profiler. Hvis Montoya skuffer kan Williams hente Jenson Button hjem i 2003.

CBA  


 

Hop til top12.9.2000

Irvine byder velkommen

Luciano Burti er god nok, siger Eddie Irvine om sin nye kollega der erstatter Johnny Herbert, i Jaguar-teamet næste sæson. "Jeg mener, at han har gjort et godt arbejde for os i testene. Han har en god fornemmelse for bilen og han har et godt hoved på sine skuldre. Han har ikke så meget erfaring, så i den henseende kan han ikke bidrage med noget, men jeg tror, at han har et stort potentiale," erklærer Irvine om sin afløser fra GP'et i Østrig. Tidligere har Jackie Stewart gjort opmærksom på, at de biler, som Burti hidtil har testet, har været tilpasset enten Herbert eller Irvine. Derfor burde Burti klare sig endnu bedre som fast kører.

"Luciano var den bedste mulighed eftersom der ikke var nogen ledig kører fra et topteam med masser af erfaring," siger Eddie Irvine. "En etårskontrakt til at begynde med betyder, at hvis han ikke falder heldigt ud eller hvis sådan en som Hakkinen dukker op næste år er teamet dækket ind. Men vi har en option på ham, så hvis han falder godt ud må han blive hos os!" Tiden må vise om Burti er et kup.

CBA  


Hop til top
Button lægger budget

Hvad gør man hvis man har fået et nyt job, der medfører en løn på 3 millioner pund for to år - plus det løse? Jenson Button har i hvert fald ikke tænk sig at sætte hele beløbet i banken. Den tyveårige har indtil videre boet med sin far når f1-cirkuset drog verden rundt, men nu flytter Button til Monaco, hvor han passende kan mænge sig med et betydeligt antal af sine kollegaer i formel 1. Desuden har den sejlsportsglade brite tænkt sig at købe sig en ny båd. Vores gæt er at den ikke bliver i den billige ende.
CBA  


Hop til top
Estoril test - mandag

Der var kun to kørere på banen i Portugal. Benetton og Williams havde hver en kører i aktion på Estoril.

Det var en noget svær test, blandt andet for Ralf Schumacher der har været meget igennem under løbet på Monza. "Det var ikke nemt at gå direkte til en test efter et så krævende løb på Monza," siger Ralf. Teamet skal bruge testen til at teste nye dele, og teamet går efter at slutte sæsonen af med maner.

"Vi arbejder på flere områder, og koncentrerer os mest om strategier til gearkassen. Vi fik ikke nået de planlagte kilometer, men tingene går ikke altid som planlagt når man kører udvikling," siger Tim Newton.

Hos Benetton havde man Mark Webber i aktion der kørte B200'eren - ikke for første gang, men det var den første 'rigtige' test. Tidligere har han kørt på Lurcy-Levis, som ikke kan betragtes som videre udfordrende.

Testtider fra Estoril, mandag den 11. september 2000

KørerTeamBedste tid
Ralf SchumacherBMW-Williams1:22,738
Mark WebberBenetton-Playlife1:23,580

BB  


Hop til top
Ferrari analyserer weekenden

Sejren i det italienske GP i søndags, skulle have været en sejrsfest hos Ferrari. Bl.a. fordi det var en vigtig sejr, at få hus, og så fordi det foregik på hjemmebane. Men på grund af ulykken, blev det ikke til de store udskejelser. Tværtimod så vi på pressekonferencen en meget følelsesladet Michael Schumacher.

Michael Schumacher viste sig fra en hel anden side end man ellers kender ham. Den normalt meget kolde og selvbeviste tysker, viste at der bag facaden, også er menneskelige følelser.

Michael Schumacher: "Jeg kan ikke finde ord, for at beskrive hvad jeg føler, andet end at jeg er glad for sejren og meget udmattet. 41 sejre betyder meget for mig, men lige nu kan jeg ikke svare på jeres spørgsmål." Og efter en pause, kunne Michael Schumacher sige lidt mere. "Det var en meget følelsesladet sejr, meget mere end i -98. Jeg ved endnu ikke hvorfor, men sådan er det bare, det hele er kommet meget tættere på, jeg kan ikke beskrive i ord, hvad det betyder."

De 41 sejre som Michael Schumacher henviser til, er en tangering af Ayrton Sennas rekord. De to kørere var, udover at være konkurrenter, også venner. Dog ikke så nære venner som Gerhard Berger og Senna var det. Ydermere kørte Michael Schumacher lige bagved Senna, da denne kørte galt på Imola, og senere døde af sine kvæstelser. Og netop det at tangere en vens rekord, og så i Italien. Det har været for meget for Michael Schumacher. Det har selvfølgelig heller ikke gjort det bedre, at en marshal blevet dræbt under søndagens løb. Det har på en måde været en dobbelt emotionel sejr, fordi de to køreres sejrsrekorder, nu er forbundet med dødsfald. Dertil kommer så det pres, som Ferrari og Michael Schumacher har været under, efter den senere tids manglende resultater.

Den tekniske direktør hos Ferrari, Ross Brawn, er en meget lettet mand efter søndagens sejr: "En et-to sejr havde været en ultimativ succes, men det er stadig en fantastisk sejr. Det var perfekt timet på dette tidspunkt af sæsonen. Det viser, at vi ikke er blevet kyst af McLaren, og at vi ikke opgiver uden kamp. Hele teamet har været under et fantastisk pres, og specielt fordi Monza er hjemmebane. Alle har holdt hovedet koldt og arbejdet fantastisk. Michael kørte fantastisk, det var en forunderlig følelse, at se ham trække fra nærmeste konkurrent med adskillige tiendedele i en vigtig fase i løbet. Så efter en stor skuffelse på Spa, er vi ved godt mod igen. Det ville have været utroligt vanskeligt at tage til Indianapolis uden denne sejr. Nu bliver 3 spændene løb i kampen om VM."

Og netop Indianapolis bliver en af de utroligt vigtige løb. Det bliver interessant at se hvor hurtigt teams og kørere vænner sig til banen. Alle kommer dertil med ens forudsætninger, da banen er helt ny for alle kørere. Måske lige med undtagelse af Jacques Villeneuve, der har kørt her før. Men det var inden der var nogen havde planlagt en F1 bane på Indianapolis.

Michael Schumacher: "Vi har alle den samme mulighed for at vænne os til banen. Jeg har aldrig haft vanskeligheder med at vænne mig til en ny bane, og det forventer jeg heller ikke sker denne gang. Vi er nu kun 2 points bagefter Mika Hakkinen, og vi er meget fortrøstningsfulde for resten af sæsonen. Vi er med igen."

Ferrari har netop offentliggjort at de vil deltage ved begravelsen af Paolo Gishlemberti. Begravelsen som vil foregå under meget private omgivelser, vil fra Ferraris side få deltagelse af teammanager Stefano Domenicali, pressemedarbejderen Cladio Berro og af reservekøreren Luca Badoer. Ydermere har Luca de Montezemolo kontaktet Bernie Ecclestone for at få startet en indsamling der på vegne af hele F1, skal skænkes til den afdødes familie. Dette initiativ har allerede fået fuld støtte fra alle kørerne.

En profeti fremsagt af Michael Schumacher tidligere på året, er desværre gået i opfyldelse. Han har tidligere udtalt sig om faren ved at når to biler rammer hinanden med dækkene, så er der en meget stor fare for at mindst den ene af bilerne vil begynde at flyve. Og

PDL  


Hop til top
Coulthard frygtede uheldet

David Coulthard havde det ikke godt med uheldet i starten af det italienske grand prix. Det ødelagde under alle omstændigheder hans chancer for at vinde VM, og han er ked af at han skulle være et offer for det vilde sammenstød.

Men han frygtede også at det kunne ske. "Jeg tænkte at der kunne ske noget på den første omgang, men jeg følte at jeg var i en god position," siger han. Det kunne have gået grueligt galt, blandt andet da Pedro de la Rosa senere kom flyvende igennem grusgraven. "Min værste frygt er at en racer lander oven på mig, og ødelægger min hjelm. Jeg dukkede mig så langt ned som jeg kunne i raceren og håbede på det bedste," siger skotten.

Derudover er han skuffet over at løbsledelsen valgte at lade løbet fortsætte bag pace-car, da flere af de bedste kørere var røget ud af løbet. "Jeg var skuffet over at løbet ikke blev genstartet, fordi når seks racere mistes, er der grunde til at starte igen i reserveracere," siger han skuffet.

11. september 2000 - Coulthard ude af VM

BB  


Hop til top
Ralf har fået smag for champagnen

Ralf Schumacher er inde i en god stime af podiepladser - de sidste to løb er han blevet nummer 3, og han har i alt været 3 gange på podiet i denne sæson. Nu har han fået smag for champagnen.

"Jeg kan godt vænne mig til at komme her på podiet," siger Ralf der startede længere tilbage og af denne grund ikke var involveret i det alvorlige uheld i den anden chikane. "Jeg var heldig ikke at blive involveret i uheldet, fordi der var vragdele der fløj rundt," siger han.

Han glædede sig dog ikke så meget over 3. pladsen, men mindedes den afdøde brandmand. "Min glæde ville være stor, men er sat i skyggen af det faktum at en blev slået ihjel i sit arbejde med at passe på vores liv," siger Ralf.

BB  


Hop til top
Schumacher undskylder

Jenson Button udgik tidligt i det italienske grand prix, da han kørte sig selv af banen lige før at safety-car'en trak sig tilbage. Briten beklagede sig over Schumachers måde at køre først hurtigt og siden hen sænke farten.


Button er ude - og gav Schumacher skylden

Det undskylder Schumacher nu og giver en begrundelse for hvor han pludselig kørte langsommere. "Fordi vi havde ligget efter safety-car'en i så lang tid, at jeg skulle varme mine bremser op. Det er derfor jeg gjorde det," siger Schumacher. Han beklager meget det der skete og at det kostede Button videre deltagelse. "Jeg er ked af at nogen led under det, fordi de ikke forstod det jeg gjorde," slutter han.

10. september 2000 - Button vs Schumacher

BB  


Hop til top
Testkørsler igang igen

Så er forberedelserne til USA's Grand Prix i fuld gang. De første testkørsler blev påbegyndt i går på Silverstone banen i England og Variano i Italien, og i dag så startes der yderligere op på Estoril i Portugal samt på Mugello i Italien.

Silverstone - Mandag:
Både Jaguar og BAR teamet testede på Silverstone i går.
BAR teamet havde deres testkørere i aktion, Darren Manning kørte 60 problemfrie omgange i et helt nyt chassis. Og Patrick Lemarie testede forskellige setups forud for USA's Grand Prix. I dag (tirsdag) kommer Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta og overtager testkørslerne.
Jaguar teamet havde Luciano Burti på banen, og han fik kørt 10 omgange.

Silverstone tider tirsdag:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Darren ManningBAR1:28,160
2Patrick LemarieBAR1:29,347
3Luciano BurtiJaguar1:29,510

Variano - Mandag:
På Variano banen i Italien var Minardi teamet alene, og de havde to kørere i raceren i dag, de benyttede begge chassis nr. M02. De lagde ud med aerodynamiske tests, som suplement til de tests man for nylig har udført i Fondmetal Technologies' vindtunnel. Det var Giorgio Vinella der udførte testkørslerne.
Bagefter så gav Minardi teamet "European Formula Nissan" køreren Matteo Bobby raceren, og han fik lov til at køre nogle få omgange i raceren. Dette var hans første forsøg i en Formel 1 racer.
Der er ikke oplyst nogen tider fra Variano testen.

Det er planlagt at Ferrari, Sauber og McLaren skal påbegynde en tre dages test på Mugello banen i Italien i dag.
Det forlyder at Sauber vil teste med vinderen af "Formula Renault" Kimi Raikkonen, det vi i så fald blive hans første tur i en Formel 1 racer.
Det var også planlagt at Jordan skulle teste på Mugello, men det er ikke sandsynligt at de kommer til testen. Dette skyldes at de italienske myndigheder tilbageholder de racere der var indvolveret i uheldet på Monza i weekenden, og Jordan har ikke flere

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk