Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.9.2000
 Test på Mugello
 Schumacher tjener bedst i Europa
 Schumacher forklarer tårerne
 Nye afsløringer
 Hakkinen spillernes favorit
 Premier 1 stadig på vej
 To dage på Estoril
 Jaguar på point-jagt
 Mosley og Dennis i bitter krig
 Dennis - Schumachers udbrud i orden
 Button er den nye Mansell!
 
13.9.2000
 Hakkinen om VM
 2 stk. EJ10 retur
 Bernie støtter Montoya
 

Hop til top14.9.2000

Test på Mugello

Tirsdag og onsdag blev der testet på Mugello. McLaren, Ferrari og Sauber er samlet for at teste på banen der ligger godt 30 kilometer fra Firenze.

Begge dage har Olivier Panis været den hurtigste. Hos Ferrari har først Luca Badoer og siden Michael Schumacher været i aktion. Hos Sauber testet man en ny kører, finnen Kimi Räikkönen. Så det næste hold finner er på vej til Formel 1...

Räikkönen kører for Manor Motorsport i Formula Renault - et mesterskab han vandt i år, og i testen for Sauber viste han meget gode takter. "Det var en god chance at få evalueret Kimi, da han prøver en Formel 1-racer for første gang. Jeg var bane for at han ville køre den i stykker, men han har ikke lavet nogen fejl og var på de samme dæk kun 1,5 sekund langsommere end Pedro, på trods af hans mindre erfaring," siger Jacky Eeckerlaert, der står for testteamet hos Sauber.

Räikkönen var da også lykkelig. "Det har været en fantastisk dag for mig. Formel 1-raceren er rarere at køre end en Formel 3, og det var meget spændende," siger Kimi der skal forsøge at køre i hjulsporet på to gange Mika. "Jeg tror at jeg har det største smil på - nogensinde!" jubler han.

Ferrari testede opsætning af ophænget, samt aerodynamik.

KørerTeamBedste tidOmg.
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:25,9686
Pedro DinizSauber-Petronas1:27,6678
Luca BadoerFerrari1:28,1465
Kimi RäikkönenSauber-Petronas1:30,0129

Onsdag fortsatte testen, igen med Panis som den hurtigste. Sauber havde kun Räikkönen i aktion, da Diniz havde stærke smerte i sin ene hånd. Det er et hårdt program for den unge finne. "Jeg var træt i går, men jeg fik noget nakkemassage som har hjulpet mig til at klare presset i svingene," siger debutanten der takker Peter Sauber for æren.

BB  


Hop til top
Schumacher tjener bedst i Europa

Michael Schumacher topper listen over de 100 bedst lønnede sportsstjerner i Europa. Det viser en undersøgelse foretaget af Eurobusiness Magazine og som er offentliggjort i deres oktober nummer.

Tyskeren indkasserede således ikke mindre end 474 millioner danske kroner i 1999, og der er lang vej ned til nummer 2, verdensmesteren i sværvægtsboksning, briten Lennox Lewis, der blot tjener lidt under tredjedel af dette beløb; - nemlig 135 millioner dansker kroner.

'Sådan brormand - vi tjener rigtig godt!'

Andre navne på listen er blandt andet fodboldspillerne Dennis Bergkamp og David Beckham.

Ralf Schumacher ligger også godt til - det menes at Ralf tjener næsten 100 millioner kroner om året - som den næstbedste betalte europæiske kører i Formel 1... Så ved vi da også at deres manager Willy Weber alene på Schumacher-brødrene tjener på den rigtige side af 100 millioner kroner.

BB  


Hop til top
Schumacher forklarer tårerne

Det var mindet om Ayrton Senna, der fik Michael Schumacher til at bryde sammen i gråd for øjnene af alverdens tv-tilskuere på pressekonferencen efter GP’et på Monza. Det betroede Schumacher i hvert fald selv til den tyske tv-kanal RTL i går. Senna blev dræbt på Imola i 1994 og var den seneste dødsulykke i formel 1 indtil i søndags, hvor det gik udover en brandmand. Det var Sennas rekord på 41 sejre, det endelig lykkedes Schumacher at komme op på i løbet. "Det var en blanding af mange ting der bevægede mig i Monza. Da jeg tænkte på Senna, blev det virkelig for meget for mig," fortalte Schumacher.

Samtidig kritiserede Schumacher sin holdkammerat Barrchello og Frentzen - ikke så meget for at anklage hinanden og fralægge sig ethvert ansvar, men for i det hele taget at forsøge at placere skylden. "Jeg tror ikke, at det er en god ide i en situation som denne, hvor kaos så afgjort opstod, at lede efter nogen at skyde skylden på, " sagde Schumacher. "Man er nødt til at acceptere nogle ting som simpelthen løbsulykker. Der har været lignende situationer i fortiden og det vil formodentlig opstå idgen i fremtiden. Vi ved at vi følger en farlig karriere, hvor uheld kan ske. Mange uforudsete ting kan ske i motorsport."

CBA  


Hop til top
Nye afsløringer

Heinz-Harald Frentzen har kaldt episoden på Monza i søndags for en af de mørkeste i sin karriere. Han får det næppe bedre nu, efter at det har vist sig at det sandsynligvis var et af hans dæk, der ramte Paolo Gislimberti og derved forårsagede de kvæstelser der derved kostede brandmanden livet. Der har været en del uenighed om mange omstændigheder ved ulykken, bl.a. andet Gislimbertis position i forhold til barrieren.

Amatør-optagelsen, der er for denne ulykke, hvad Zabruder-filmen var for Kennedy-mordet, viser nu hvad der i virkeligheden skete. Her ses det at den 33-årige Gislimberti ganske rigtig stod meget tæt på barrieren, men bag den. Da Frentzen, efter nærkontakt med Rubens Barrichello, rammer Trulli, spinder tyskeren. Det højre forhjul flås af og flyver mod en skikkelse, der forsøger at dukke sig bag barrieren. Han bliver ramt og falder til jorden. Når alle oplysninger om ulykken er blevet gået igennem kan vi forvente de første rapporter om hvordan sikkerheden for banemedarbejderne kan forbedres.

CBA  


Hop til top
Hakkinen spillernes favorit

Der spilles som aldrig før på udfaldet af formel 1-verdensmesterskabet 2000. Mika Hakkinen har efter Italiens GP stadig et forspring på to point ned til Michael Schumcher, og et lille flertal af spillerne tror da også på at finnen tager sin tredje titel i træk. Hakkinen har scoret 48 point ud af 60 mulige i de sidste 6 løb. Odds: 7/4.

Med tre løb tilbage er der lagt op til en spændende finale. Michael Schumacher vandt løbet på Monza og hans sammenbrud efter løbet har ikke svækket spillernes tiltro til ham. Odds: 2/1.

At spille på andre end de to ovennævnte er mere end almindeligt optimistisk, men rent matematisk har David Coulthard stadig en chance. Skotten ville dog ikke selv spille på sig selv. Han har opgivet VM for i år, siger han. Odds: 66/1.

CBA  


Hop til top
Premier 1 stadig på vej

Der har været megen kritik af fodbold-formel 1-hybriden, Premier 1-serien, men projektet er bestemt ikke blevet stedt til hvile, forsikrer Robin Webb, der er manden, der skal få den nye motorsportsserie på benene. En kritikerne er Ron Dennis, der lige frem har udtalt at Premier 1, efter hans mening, næppe er værd at spilde ord på. Men Webb siger: "Der er dokumentation for at fodboldfans vil krydse over til motorsport - og også gør det. Næsten fire ud af fem ejere af fodboldsæsonkort har en stor interesse for formel 1 eller noget lignende." Det lyder nu stadigvæk som lidt af et misfoster.
CBA  


Hop til top
To dage på Estoril

Benetton og Williams har i fællesskab testet på den portugisiske Estoril-bane. Den test sluttede i går, hvor Webber var hurtigt.

Men der blev også kørt på banen mandag og tirsdag. Tirsdag kørte Ralf Schumacher den hurtigste tid efter 86 omgange. Fisichella fulgte efter - godt 2/10 langsommere, mens Mark Webber viste god form ved at køre en tid der var 6/10 langsommere end Fisichella. Efter testen var det endelig tid for Ralf at slappe af. "Efter at have kørt fem dage i træk, tager jeg nu til Staterne for at slappe af til det amerikanske grand prix," siger Ralf.

I går var det så Webber der kørte den hurtigste tid. Fisichella var blot på banen til en halv dags test. Benetton var positivt overrasket over australierens kørsel. "Mark Webber har hjulpet os med testen, og gav ham chancen for at arbejde med teamet og komme til at kende dem," siger Pat Symonds. Han hæfter sig både ved hans kørsel og hans stil. "Hans indgang til det var meget overvejende og modent. Han var i stand til at give god feedback og viste sig at være til stor hjælp for teamet," siger han rosende. Måske har han en chance hos Benetton/Renault. Testen kan ikke komme mere belejligt...

Bruno Junqueira trådte til i stedet for Ralf Schumacher - Williams har valgt at lade Button få fri for tests resten af sæsonen, så derfor måtte Junqueira træde til. "Det har været en meget hård men positiv dag, og jeg er glad for de opnåede kilometer," siger brasilianeren.

Han får også ros. "Bruno gjorde det godt i dag," siger Tim Newton. "Han holdt raceren på banen hele dagen og gav os meget god feedback," siger han videre og betegner hele testen som tilfredsstillende.

Dr. Mario Theissen forklarer at BMW også er klar til det amerikanske grand prix. "Vi testede mindre ændringer af V10-motoren til det kommende amerikanske grand prix. Vores elektronikingeniører har forsøgt sig med forskellige motoropsætninger og jeg tror at vi har fået nogle gode data," siger han.

Testtider fra Estoril, tirsdag den 12. september 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Ralf SchumacherBMW-Williams1:21,52486
Giancarlo FisichellaBenetton-Playlife1:21,71655
Mark WebberBenetton-Playlife1:22,35127

Testtider fra Estoril, onsdag den 13. september 2000
BB  


Hop til top
Jaguar på point-jagt

Jaguars tekniske dirketør Gary Anderson har gjort lidt hovedregning siden det sidste GP og han er kommet frem til den konkulsion at det slet ikke er så let at være et team længere nede i hierarkiet i f1. "Pointene er ikke så lette at komme til," siger Anderson og uddyber: "Hvis de to McLaren'er og de to Ferrari'er er pålidelige, så er allerede fire af de seks pointscoringer taget. Hvis vi gør et godt arbejde bliver det Williams, Jordan og os, der kæmper mod hinanden. Det giver seks eller otte biler med kun to potentielle point tilbage."

Jaguar har indtil videre sluttet i pointene en enkelt gang. Det var i Monaco. I det italienske GP var man ikke engang tæt på, da både Herbert og Irvine udgik på første omgang.

CBA  


Hop til top
Mosley og Dennis i bitter krig

Nu er der intriger i Formel 1 på allerhøjeste plan. Som vi tidligere har berettet har der været en meget bitter stemning blandt især de engelske teamchefer mod Max Mosley og FIA. De mener at de i al for stort omfang tilgodeser Ferrari. Kritikken er gået så vidt, så der var tæt på at blive sat kupplaner på sporet for at få Mosley af vejen.

Kritikken af FIA har været enorm, men nu tyder meget på at Formel 1-teams'ene er ved at være trætte af FIAs regler og ikke mindst deres afgørelser ved appeldomstolen. Husk også på at Bernie Ecclestone direkte er stået frem og erklæret sig som Ferrari-fan. Han er næstkommanderende hos FIA - så.

Tilbage til intrigerne. Frank Williams og Ron Dennis har nemlig i fællesskab sendt et brev til EU hvori de kritiserer FIA og ønsker at der skal oprettes en anden appelinstans. Max Mosley tager til genmæle og forsøger nu at bagtale Ron Dennis - i et brev til dennes 'kompagnon'. Se nu begynder det at blive sjovt (eller måske i grunden dybt komisk!)

Der er tale om et åbent brev - FIA er ellers ikke kendt for deres store åbenhed, så det er nye toner. Her er hvad Max Mosley mener om Ron Dennis: "Han tror at han har en mission om at skulle lede Formel 1, selvom ingen har inviteret ham til det," siges der i det brev der er stilet til Frank Williams - måske for at kalde Sir Frank til fornuft.

Mosley mener at Ron Dennis faktisk er ved at ødelægge Formel 1. "Det er frit for alle at starte deres egen motorsportsserie," siger han - altså når blot det lever op til sikkerhedskravene og reglerne som sættes op - af FIA. "Det er hvad Ron skulle gøre hvis han ønsker at lede en international motorsportsserie for sig selv," raser Mosley.

Det ventes at Dennis kommenterer Mosleys brev. Efter al balladen har Mosley truet med at blive på præsident-taburetten. Der er ved at gå lidt for meget politik og personligt fnidder i 'valgkampen' - og det sker på bekostning af sporten. FIA er som alle andre store sportslige verdensforbund - FIFA, IOC og hvad de ellers hedder - præget af for meget personfikseret politik. Måske er dette startskuddet til 'Første Mosley-krig'

31. august 2000 - Kupforsøg mod Mosley?
6. september 2000 - Mosley vil genvælges
9. september 2000 - Ny F1-krig

BB  


Hop til top
Dennis - Schumachers udbrud i orden

Fra et helt uventet hold kommer der nu støtte til Michael Schumachers udbrud under pressemødet efter det italienske grand prix. Ron Dennis, teamchef hos McLaren siger at det er helt i orden. Det betyder blandt andet også at tyskeren er sårbar, så derfor har McLaren mulighed for at bruge dette i de tre resterende løb.

Faktisk var Ron Dennis slet ikke overrasket. "Når man har succes under svære forhold, og når adrenalinen som styrer ens følelser ikke er der mere, så flyder alt over. Jeg er meget sympatisk over det, men hvor det kom fra kan han kun selv sige," siger teamchefen der også ser det som en mulighed for at der kan lægges et tonstungt pres på tyskeren.

BB  


Hop til top
Button er den nye Mansell!

Tror det eller lad være - Jenson Button er den nye Nigel Mansell! Det er den store Formel 1-boss, Bernie Ecclestone der ser en stor fremtid i det unge britiske håb.

Nigel Mansell var briternes største kører i 1980'erne og 1990'erne, men alligevel blev det blot til én VM-titel - i 1992 for Williams. Selvom Button har mange gode år foran sig, så ser Ecclestone en ny Mansell være på vej. "Jeg tror at Jenson har karakteren til at blive en Mansell," vurderer Ecclestone. "Jeg mente at Nigel skulle have prisen som verdensmester og en Oscar for skuespil - sådan var han," siger Ecclestone med en slet skjult hentydning til den måde som Button opfører sig på.

Der er ingen tvivl om at Button er kommet ind i Formel 1 med succes, men nu må vi se om han kan blive en ny Mansell. Måske med de samme hypokonder-tendenser og ikke mindst forstå sig på at være mest mulig umulig.

BB  


 

Hop til top13.9.2000

Hakkinen om VM

Hvilket spørgsmål hader f1-stjernerne allermest at blive spurgt om? Et godt gæt er, at de må være grundigt trætte af at blive bedt om deres mening om hvordan resten af sæsonen vil forløbe. Der er nemlig ikke så meget at sige for kørerne er ikke synske og kan alligevel ikke udtale sig om den tekniske afdelings seneste revolutionerende fremskridt. Et sådant spørgsmål er VM-duellant Mika Hakkinen blevet spurgt om: således han vurderer situationen i de sidste løb i sæsonen til at være 'meget interessant'. Det der jo ikke så meget at sige til.

Hvad Mika Hakkinen ellers forudsagde om resten af VM-kampen var dette: "Jeg ved det ikke. Det næste løb bliver meget svært for alle, at finde den rette opsætning, de rigtige gearfohold, den rigtige balance og de korrekte linier gennem banen. Det bliver lidt af en satsning. Det næste GP bliver meget svært."

Hakkinen er praler altså ikke med en tiltro til at han nok skal afkode den nye bane før resten af feltet. Han glæder sig mere til de to sidste løb i kalenderen. "Japan er en bane, som jeg kender godt, så jeg tror at vi skulle være ganske konkurrencedygtige der, Og vi var temmelig hurtige i Malaysia også, så jeg tror det bliver meget interessant." Vi tror ham.

CBA  


Hop til top
2 stk. EJ10 retur

Jordan-teamet får nu de to racerbiler tilbage fra undersøgelseskomiteen ledet af Salvatore Bellomo. Efter ulykken på Monza, der kostede Paolo Gislimberti livet, blev Frentzen og Trullis biler tilbageholdt til nærmere undersøgelse, sammen med Rubens Barrichellos Ferrari, David Coulthards McLaren og Pedro de la Rosas Arrows. Bellomo har nu gået bilerne i gennem og sendt dem på vej.

"De to Jordan EJ10'er, som sammen med de andre biler, der var involveret i søndagens ulykke, blev beslaglagt, er blevet givet tilbage til teamet og er nu på vej tilbage til Jordans fabrik ved Silverstone," lyder det fra Jordan. Man mener ikke at nogen af bilerne er blevet så slemt beskadiget, at de ikke kan repareres til det amerikanske grand prix, men for en sikkerheds skyld, er Jordan alligevel i gang med forberede to ekstra chassis'er til løbet.

CBA  


Hop til top
Bernie støtter Montoya

På det sidste er antallet af udtalelser om Jenson Buttons fortræffeligheder fra folk, der er mere eller mindre involverede i Formel 1, steget drastisk. Buttons manager var den første til at sige at Frank William begik sit livs fejltagelse og senest har Ralf Schumacher sagt at han ville foretrække Button som holdkammerat, frem for Montoya. Frank Williams selv har også fortalt om sin tvivl, men nu beroliges han af Bernie Ecclestone.

Ecclestone siger: “Da Frank traf den beslutning, gjorde han det helt rigtige, men nu og i det kommende år får vi se om det stadig er den rette beslutning.” Tilfældet Zanardi har sået en vis usikkerhed, men Ecclestone mener at: "Den nye fyr (Montoya, red.) bliver meget god.” Han er selvfølgelig helt bevidst om at formel 1 igen har snuppet en af ChampCars store profiler. Hvis Montoya skuffer kan Williams hente Jenson Button hjem i 2003.

CBA  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk