Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.9.2000
 Michelin test på Monza
 Mugello test - fredag
 Ny sponsor til Jordan
 Coulthard - Næste år er mit!
 Øget forberedelse til Malaysia
 Jaguar nyt
 Schumacher - Ingen skyldig
 Gislimberti begravet
 Montoya ikke nervøs
 
14.9.2000
 Test på Mugello
 Schumacher tjener bedst i Europa
 Schumacher forklarer tårerne
 Nye afsløringer
 Hakkinen spillernes favorit
 Premier 1 stadig på vej
 To dage på Estoril
 Jaguar på point-jagt
 Mosley og Dennis i bitter krig
 Dennis - Schumachers udbrud i orden
 Button er den nye Mansell!
 

Hop til top15.9.2000

Michelin test på Monza

Michelin, som melder deres ankomst til F1 i næste sæson, er fuld gang med testarbejdet. Specielt Tom Kristensen har testet meget for dem. Og nu hvor tiden nærmer sig mere og mere, er den anden testkører Jörg Müller også blevet involveret mere og mere i testarbejdet.

I et par dage i denne uge, har de to kørere testet på Monza. Som sædvanlig er der ikke sluppet nogle resultater ud fra Michelins test, men ifølge uofficielle kilder, er der kørt på tider på omkring 1:28, hvor eksempelvis Mika Hakkinen kørte hurtigste omgang i weekenden på 1:25.595. Det skal dertil nævnes, at Michelin testen forgår i henholdsvis Williams og Stewart biler fra sidste år. Og en ting er test, noget andet løb.

PDL  


Hop til top
Mugello test - fredag

Så kom testen på Mugello til en ende. Olivier Panis scorede et hattrick - dem har han vist haft et par stykker af i denne sæson. Franskmanden, der om kort tid forlader sædet til fordel for sædet hos BAR. Michael Schumacher var godt 7/10 langsommere, mens Sauber igen havde Räikkönen i sædet.

Jacky Eeckelaert summer testen sammen. "Vi erkendte efter tirsdag at han var ret godt hjemme i cockpittet, og han præstation i de tre dage viser at han er en ung mand som kører utrolig godt på trods af hans manglende erfaring. I alt kørte han 550 km. og gjorde det godt," siger testlederen som tak til finnen.

Räikkönnen siger mange tak for tilliden. "Jeg har virkelig nydt denne fantastiske oplevelse med Sauber i denne uge," siger en tilfreds finne. Han ved dog godt at han ikke er klar til Formel 1 endnu - men han har fået lyst til mere. "Der er mange ting der skal læres om en Formel 1-racer og selvfølgelig behøver man tid til det. Men jeg er tilfreds med den måde jeg har kørt, og hvordan min nakke klarede de hårde G-kræfter. Jeg har haft det godt," siger Kimi Räikkönen.

At Sauber tænker i finske tanker - og har store forhåbninger, ses af deres pressemeddelelse. Der blev Kimi omdøbt til Mika. Jo - den næste Mika kan være på vej!

KørerTeamBedste tidOmg.
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:24,6434
Michael SchumacherFerrari1:25,3240
Kimi RäikkönenSauber-Petronas1:27,4637

BB  


Hop til top
Ny sponsor til Jordan

Så kom der yderligere et klistermærke på Eddie Jordans racere. Kontrakten gælder dog først fra den kommende sæsonstart. Det er LeggMason Investors der har tegnet aftale med Jordan Grand Prix.

Sponsoratet gælder for tre sæsoner. LeggMason Investors er, som det fremgår af navnet, involveret i investeringer for mere end 85.000 kunder, og dermed har Jordan gode muligheder for at få fyldt de ledige reklamepladser ud. "Vi er glade for at kunne sige velkommen til LeggMason Investors som en sponsor. De er meget dynamisk og innovativt management-firma, og er derfor en unik sponsor for Jordan," siger Eddie Jordan og har belagt ordene med rigtige PR-ord.

LeggMason ser mange muligheder i Formel 1. "Formel 1 er en spændende og stor sport i global størrelse og med millioner af seere," siger direktøren for LeggMason Investors Rebecca Tomas.

BB  


Hop til top
Coulthard - Næste år er mit!

Coulthard er færdig i år - han kommer næppe til at vinde VM i denne sæson. Derfor han se yderligere et år frem. Næste år bliver det bedre - sådan som vi hørte det sidste år.

Han bliver hos McLaren yderligere en sæson, og der skal han vinde VM. Han mener at der er vigtigt at fortsætte i det sammen team. "Kontinuitet er en stor fordel i dette konkurrenceprægede felt og at komme til min sjette sæson med teamet, er meget vigtigt for min fremtid," erklærer skotten. Det er især vigtigt at han kender teamet godt. Så nu begynder han at se frem til 2001.

"Jeg er naturligvis glad for at blive i et VM-vindende team og jeg koncentrerer mig om at gøre det næste mesterskab til mit eget," siger Coulthard. Derfor har han nu trukket sig i VM-kampen og overlader det til Schumacher og Hakkinen at dele mesterskabet imellem sig. Men derfor skal Mika ikke tro der bliver nemt. "Jeg er ikke hos McLaren for at gøre det nemmere for Mikas VM - jeg er her for mig selv!" erklærer han.

BB  


Hop til top
Øget forberedelse til Malaysia

Efter det tragiske uheld på Monza har arrangørerne af det malaysiske grand prix beordret de deltagende officials til ekstra undervisning i håbet om at sikkerheden kan øges.

Ifølge Azhar Ghazali, der er pressetalsmand for Sepang-banen, er de 1200 marshalls og officials blevet instrueret i hvordan de skal opføre sig for at holde den bedste sikkerhed - især for dem selv! "Under et møde i går, har Azmi (løbsarrangøren - red.) spurgt Jeff Amin om at notere sig at marshals skal følge reglerne og udvise ekstra forsigtighed," siger Ghazali og fortæller at de øger træningen af officials.

BB  


Hop til top
Jaguar nyt

Holdets ambitioner om at skabe et godt resultat i næste GP er efterhånden en forslidt frase, måske derfor er de nu lidt mere konkrete i deres udtalelser. Løbet på Indianapolis betragtes som Jaguar (Fords) andet løb på hjemmebane, så alle sejl sættes: Cosworth har med 'det yderste af neglene' frembragt to nye motorer. Den ene, med tredive(!) ekstra HK, er beregnet på kvalifikationen. Og man tør ikke engang stole på, den kan holde til det, men går det godt vil man med overvejende sandsynlighed anvende en lidt mindre presset udgave i selve løbet. Det er den udgave, der blev brugt på Monza, men dér blev holdets løbsdistance jo yderst begrænset, så man møder også frem med den sædvanlige udgave. De nye motorer skulle have en bedre (bredere) fordeling af momentkurven, så man kan komme bedre ud af svingene.

Derudover har man konstrueret et nyt bagtøj, der i kombination med en ny diffuser skulle løse problemerne med ustabilitet bagi, dvs slut med at spinde rundt for et godt ord. Uden tvivl forbedringer Irvine og Herbert vil sætte stor pris på. Sidstnævnte bliver nu af rygtesmedene hægtet på Chip Ganassi Racings CART team, som erstatning for Juan Pablo Montoya. Disse vil vide at nyheden offentliggøres under det Amerikanske GP. Herbert selv har nægtet at kommentere, og det er nok det mest interessante i den historie.

Ligeledes vil man vide at Jaguar team'et skal styrkes på forskellige niveauer. Fungerende CART President Bobby Rahal skal enten supplere eller erstatte landsmanden Neil Ressler, mest sandsynligt erstatte de to Stewart'er, der jo er på vej væk fra ledelsen. Nyheden skal efter sigende først præsenteres for Jaguars medarbejdere på mandag (20/9) og derefter udsendes pressemeddelser. På den tekniske front skal holdet styrkes med James Robinson, tidligere Williams, i en ny rolle som chef for løbsingeniørerne, ligesom man kigger efter en etableret designer. Ferraris Ross Brawn har været efterstræbt, men realistiskt set tror man ikke, han kan lokkes væk indenfor en overskuelig fremtid.

På Monza udtalte Ressler: "Vi laver nogle justeringer i personalet, eller måske snarere nogle udvidelser. Det er den slags luksus man kan tillade sig, når man er i en opbygningsfase. De nye tiltag skulle gerne give holdet et virkeligt løft til næste år, men at love at fremskaffe resultater i form af podiepladser kan jeg ikke. Alle de andre (hold) er jo også dygtige og har allerede velfungerede teams. Vi må blot sikre os, at hvis Mclaren og Ferrari svigter, så er vi på pletten og udnytter det."

Luciano Burti er naturligvis stadig begejstret for at have fået Herberts sæde næste år og har store forhåbninger til gode resultater, måske ikke i 2001 men så i hvert fald i 2002. "Folk er ikke rigtig klar over hvor hårdt vi har arbejdet i år, og den udvikling vi har skabt. Vi har en masse potentiale, og det skal vi så vise næste år. Nok ikke i form af podiepladser, men året efter skulle vi gerne vise os på podiet."


Jaguar's kørere i 2001, Eddie Irvine og Luciano Burti.

På den anden side vil han ikke stille sine Brazilianske fans for store resulateter i udsigt: "Jeg kan ikke bare lige gå i de store Brazilianske køreres fodspor, Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi og ikke mindst Ayrton Senna var store personligheder og blændende kørere. Men jeg tror, folk har lært det gennem Rubens Barrichello, da de prøvede at gøre ham til en ny Senna. Det går ikke, kørerne er forskellige, bilerne er forskellige, og tiderne skifter. Men jeg vil da gerne forsøge at bidrage til Braziliens gode navn og rygte i denne sport."

Barrichello gi'r Burti et par tips inden Østrigs Grand Prix.

Og netop Rubens Barrichello er en af Burtis gode venner; de deler endda hus, når Rubens er i England. Det var da også ham, Burti kunne takke for at have fået en minimal chance for at skabe et godt resul

GRN  


Hop til top
Schumacher - Ingen skyldig

Der tales meget om hvem der har skylden for uheldet på Monza sidste weekend. Barrichello og Frentzen har peget på hinanden som den der bærer skylden, men det lader til at der bliver lagt låg på balladen.

Michael Schumacher - der ikke var impliceret i uheldet - men dog ikke der er nogen der kan klandres for ulykken. "Jeg tror ikke det er en god ide i den situation, når der tydeligvis har været kaos, at kigge efter en som man kan skyde skylden på," siger Schumacher.

Han betegner det ene og alene som et hændeligt uheld. "Man bliver nødt til at acceptere at noget simpelthen er løbsuheld. Der har været tidligere episoder før, og de vil sikkert komme igen i fremtiden," vurderer tyskeren der sejrede på Monza. Dermed er han ikke af samme mening som sin holdkammerat, Rubens Barrichello der mener at Frentzen burde udelukkes i 10 løb...

BB  


Hop til top
Gislimberti begravet

Paolo Gislimberti, brandmanden, der blev dræbt på første omgang af det italienske GP, blev begravet i går aftes fra San Ulderico-kirken i Lavis nær Trento. Følget var stort og talte ud over venner og familie, der i blandt konen Elena, mange kendte f1-mennesker, der kom for at vise deres respekt. Gislimberti var passioneret Ferrari-fan og kisten var hyldet i det røde flag. Luca Badoer, Claudio Berro og Stefano Domenicali var der på vegne af teamet.

Desuden var begge Jordan-kørere mødt op. Det var et løsrevet dæk fra Frentzens racer, der forårsagede de kvæstelser, som Gislimberti døde af. Gaston Mazzacane var også til stede og Rubens Barrichello havde sendt dekoration med 110 røde roser. Der var også kranse fra Bernie Ecclestone, Flavio Briatore, Williams, Ferrari, Benetton, Arrows, FIA og fra kørernes forening, GPDA.

CBA  


Hop til top
Montoya ikke nervøs

Ralf Schumacher gav ikke Juan Pablo Montoya den varmeste velkomst, da han udtalte at, han virkelig tvivler på om colombianeren er så fremragende som rygtet siger, og samtidigt sagde, at teamet vil få mere ud af Jenson Button. Montoya har dog ikke lade sig afskrække. Han er ikke bange for nogen i f1 - heller ikke Schumacher'ne.

"Ingen er uovervindelige - heller ikke Michael Schumacher. Jeg tror ikke på, at der er nogen, der ikke kan slås. Han har to arme, to ben, to øjne og en hjerne," konkluderer Montoya og tager således både biologien og matematikken til hjælp. "Med Williams-teamet i ryggen er jeg sikker på, at jeg nok skal klare det fint. De var i stand til at gøre det, da Jacques kom over." Villeneuve, blev nr. 2 i mesterskabet i sin debutsæson i f1 efter holdkammeraten Damon Hill, men Montoya sætter ikke forventningerne så højt - og at gå efter mesterskabet, overvejer han ikke - ikke i denne serie. Han siger: "Folk burde ikke forvente, at jeg gør det samme som jeg gjorde i USA. Jeg kender ingen som kom og vandt det i første år."

Hvad angår Jenson Button er Montoya helst fri for sammenligninger: "På det her tidspunkt sidste år, havde ingen hørt om Button. Han har kun to års løbserfaring, så jeg synes, at han har klaret det godt, men det er ikke retfærdig at sammenligne os."

CBA  


 

Hop til top14.9.2000

Test på Mugello

Tirsdag og onsdag blev der testet på Mugello. McLaren, Ferrari og Sauber er samlet for at teste på banen der ligger godt 30 kilometer fra Firenze.

Begge dage har Olivier Panis været den hurtigste. Hos Ferrari har først Luca Badoer og siden Michael Schumacher været i aktion. Hos Sauber testet man en ny kører, finnen Kimi Räikkönen. Så det næste hold finner er på vej til Formel 1...

Räikkönen kører for Manor Motorsport i Formula Renault - et mesterskab han vandt i år, og i testen for Sauber viste han meget gode takter. "Det var en god chance at få evalueret Kimi, da han prøver en Formel 1-racer for første gang. Jeg var bane for at han ville køre den i stykker, men han har ikke lavet nogen fejl og var på de samme dæk kun 1,5 sekund langsommere end Pedro, på trods af hans mindre erfaring," siger Jacky Eeckerlaert, der står for testteamet hos Sauber.

Räikkönen var da også lykkelig. "Det har været en fantastisk dag for mig. Formel 1-raceren er rarere at køre end en Formel 3, og det var meget spændende," siger Kimi der skal forsøge at køre i hjulsporet på to gange Mika. "Jeg tror at jeg har det største smil på - nogensinde!" jubler han.

Ferrari testede opsætning af ophænget, samt aerodynamik.

KørerTeamBedste tidOmg.
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:25,9686
Pedro DinizSauber-Petronas1:27,6678
Luca BadoerFerrari1:28,1465
Kimi RäikkönenSauber-Petronas1:30,0129

Onsdag fortsatte testen, igen med Panis som den hurtigste. Sauber havde kun Räikkönen i aktion, da Diniz havde stærke smerte i sin ene hånd. Det er et hårdt program for den unge finne. "Jeg var træt i går, men jeg fik noget nakkemassage som har hjulpet mig til at klare presset i svingene," siger debutanten der takker Peter Sauber for æren.

BB  


Hop til top
Schumacher tjener bedst i Europa

Michael Schumacher topper listen over de 100 bedst lønnede sportsstjerner i Europa. Det viser en undersøgelse foretaget af Eurobusiness Magazine og som er offentliggjort i deres oktober nummer.

Tyskeren indkasserede således ikke mindre end 474 millioner danske kroner i 1999, og der er lang vej ned til nummer 2, verdensmesteren i sværvægtsboksning, briten Lennox Lewis, der blot tjener lidt under tredjedel af dette beløb; - nemlig 135 millioner dansker kroner.

'Sådan brormand - vi tjener rigtig godt!'

Andre navne på listen er blandt andet fodboldspillerne Dennis Bergkamp og David Beckham.

Ralf Schumacher ligger også godt til - det menes at Ralf tjener næsten 100 millioner kroner om året - som den næstbedste betalte europæiske kører i Formel 1... Så ved vi da også at deres manager Willy Weber alene på Schumacher-brødrene tjener på den rigtige side af 100 millioner kroner.

BB  


Hop til top
Schumacher forklarer tårerne

Det var mindet om Ayrton Senna, der fik Michael Schumacher til at bryde sammen i gråd for øjnene af alverdens tv-tilskuere på pressekonferencen efter GP’et på Monza. Det betroede Schumacher i hvert fald selv til den tyske tv-kanal RTL i går. Senna blev dræbt på Imola i 1994 og var den seneste dødsulykke i formel 1 indtil i søndags, hvor det gik udover en brandmand. Det var Sennas rekord på 41 sejre, det endelig lykkedes Schumacher at komme op på i løbet. "Det var en blanding af mange ting der bevægede mig i Monza. Da jeg tænkte på Senna, blev det virkelig for meget for mig," fortalte Schumacher.

Samtidig kritiserede Schumacher sin holdkammerat Barrchello og Frentzen - ikke så meget for at anklage hinanden og fralægge sig ethvert ansvar, men for i det hele taget at forsøge at placere skylden. "Jeg tror ikke, at det er en god ide i en situation som denne, hvor kaos så afgjort opstod, at lede efter nogen at skyde skylden på, " sagde Schumacher. "Man er nødt til at acceptere nogle ting som simpelthen løbsulykker. Der har været lignende situationer i fortiden og det vil formodentlig opstå idgen i fremtiden. Vi ved at vi følger en farlig karriere, hvor uheld kan ske. Mange uforudsete ting kan ske i motorsport."

CBA  


Hop til top
Nye afsløringer

Heinz-Harald Frentzen har kaldt episoden på Monza i søndags for en af de mørkeste i sin karriere. Han får det næppe bedre nu, efter at det har vist sig at det sandsynligvis var et af hans dæk, der ramte Paolo Gislimberti og derved forårsagede de kvæstelser der derved kostede brandmanden livet. Der har været en del uenighed om mange omstændigheder ved ulykken, bl.a. andet Gislimbertis position i forhold til barrieren.

Amatør-optagelsen, der er for denne ulykke, hvad Zabruder-filmen var for Kennedy-mordet, viser nu hvad der i virkeligheden skete. Her ses det at den 33-årige Gislimberti ganske rigtig stod meget tæt på barrieren, men bag den. Da Frentzen, efter nærkontakt med Rubens Barrichello, rammer Trulli, spinder tyskeren. Det højre forhjul flås af og flyver mod en skikkelse, der forsøger at dukke sig bag barrieren. Han bliver ramt og falder til jorden. Når alle oplysninger om ulykken er blevet gået igennem kan vi forvente de første rapporter om hvordan sikkerheden for banemedarbejderne kan forbedres.

CBA  


Hop til top
Hakkinen spillernes favorit

Der spilles som aldrig før på udfaldet af formel 1-verdensmesterskabet 2000. Mika Hakkinen har efter Italiens GP stadig et forspring på to point ned til Michael Schumcher, og et lille flertal af spillerne tror da også på at finnen tager sin tredje titel i træk. Hakkinen har scoret 48 point ud af 60 mulige i de sidste 6 løb. Odds: 7/4.

Med tre løb tilbage er der lagt op til en spændende finale. Michael Schumacher vandt løbet på Monza og hans sammenbrud efter løbet har ikke svækket spillernes tiltro til ham. Odds: 2/1.

At spille på andre end de to ovennævnte er mere end almindeligt optimistisk, men rent matematisk har David Coulthard stadig en chance. Skotten ville dog ikke selv spille på sig selv. Han har opgivet VM for i år, siger han. Odds: 66/1.

CBA  


Hop til top
Premier 1 stadig på vej

Der har været megen kritik af fodbold-formel 1-hybriden, Premier 1-serien, men projektet er bestemt ikke blevet stedt til hvile, forsikrer Robin Webb, der er manden, der skal få den nye motorsportsserie på benene. En kritikerne er Ron Dennis, der lige frem har udtalt at Premier 1, efter hans mening, næppe er værd at spilde ord på. Men Webb siger: "Der er dokumentation for at fodboldfans vil krydse over til motorsport - og også gør det. Næsten fire ud af fem ejere af fodboldsæsonkort har en stor interesse for formel 1 eller noget lignende." Det lyder nu stadigvæk som lidt af et misfoster.
CBA  


Hop til top
To dage på Estoril

Benetton og Williams har i fællesskab testet på den portugisiske Estoril-bane. Den test sluttede i går, hvor Webber var hurtigt.

Men der blev også kørt på banen mandag og tirsdag. Tirsdag kørte Ralf Schumacher den hurtigste tid efter 86 omgange. Fisichella fulgte efter - godt 2/10 langsommere, mens Mark Webber viste god form ved at køre en tid der var 6/10 langsommere end Fisichella. Efter testen var det endelig tid for Ralf at slappe af. "Efter at have kørt fem dage i træk, tager jeg nu til Staterne for at slappe af til det amerikanske grand prix," siger Ralf.

I går var det så Webber der kørte den hurtigste tid. Fisichella var blot på banen til en halv dags test. Benetton var positivt overrasket over australierens kørsel. "Mark Webber har hjulpet os med testen, og gav ham chancen for at arbejde med teamet og komme til at kende dem," siger Pat Symonds. Han hæfter sig både ved hans kørsel og hans stil. "Hans indgang til det var meget overvejende og modent. Han var i stand til at give god feedback og viste sig at være til stor hjælp for teamet," siger han rosende. Måske har han en chance hos Benetton/Renault. Testen kan ikke komme mere belejligt...

Bruno Junqueira trådte til i stedet for Ralf Schumacher - Williams har valgt at lade Button få fri for tests resten af sæsonen, så derfor måtte Junqueira træde til. "Det har været en meget hård men positiv dag, og jeg er glad for de opnåede kilometer," siger brasilianeren.

Han får også ros. "Bruno gjorde det godt i dag," siger Tim Newton. "Han holdt raceren på banen hele dagen og gav os meget god feedback," siger han videre og betegner hele testen som tilfredsstillende.

Dr. Mario Theissen forklarer at BMW også er klar til det amerikanske grand prix. "Vi testede mindre ændringer af V10-motoren til det kommende amerikanske grand prix. Vores elektronikingeniører har forsøgt sig med forskellige motoropsætninger og jeg tror at vi har fået nogle gode data," siger han.

Testtider fra Estoril, tirsdag den 12. september 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Ralf SchumacherBMW-Williams1:21,52486
Giancarlo FisichellaBenetton-Playlife1:21,71655
Mark WebberBenetton-Playlife1:22,35127

Testtider fra Estoril, onsdag den 13. september 2000
BB  


Hop til top
Jaguar på point-jagt

Jaguars tekniske dirketør Gary Anderson har gjort lidt hovedregning siden det sidste GP og han er kommet frem til den konkulsion at det slet ikke er så let at være et team længere nede i hierarkiet i f1. "Pointene er ikke så lette at komme til," siger Anderson og uddyber: "Hvis de to McLaren'er og de to Ferrari'er er pålidelige, så er allerede fire af de seks pointscoringer taget. Hvis vi gør et godt arbejde bliver det Williams, Jordan og os, der kæmper mod hinanden. Det giver seks eller otte biler med kun to potentielle point tilbage."

Jaguar har indtil videre sluttet i pointene en enkelt gang. Det var i Monaco. I det italienske GP var man ikke engang tæt på, da både Herbert og Irvine udgik på første omgang.

CBA  


Hop til top
Mosley og Dennis i bitter krig

Nu er der intriger i Formel 1 på allerhøjeste plan. Som vi tidligere har berettet har der været en meget bitter stemning blandt især de engelske teamchefer mod Max Mosley og FIA. De mener at de i al for stort omfang tilgodeser Ferrari. Kritikken er gået så vidt, så der var tæt på at blive sat kupplaner på sporet for at få Mosley af vejen.

Kritikken af FIA har været enorm, men nu tyder meget på at Formel 1-teams'ene er ved at være trætte af FIAs regler og ikke mindst deres afgørelser ved appeldomstolen. Husk også på at Bernie Ecclestone direkte er stået frem og erklæret sig som Ferrari-fan. Han er næstkommanderende hos FIA - så.

Tilbage til intrigerne. Frank Williams og Ron Dennis har nemlig i fællesskab sendt et brev til EU hvori de kritiserer FIA og ønsker at der skal oprettes en anden appelinstans. Max Mosley tager til genmæle og forsøger nu at bagtale Ron Dennis - i et brev til dennes 'kompagnon'. Se nu begynder det at blive sjovt (eller måske i grunden dybt komisk!)

Der er tale om et åbent brev - FIA er ellers ikke kendt for deres store åbenhed, så det er nye toner. Her er hvad Max Mosley mener om Ron Dennis: "Han tror at han har en mission om at skulle lede Formel 1, selvom ingen har inviteret ham til det," siges der i det brev der er stilet til Frank Williams - måske for at kalde Sir Frank til fornuft.

Mosley mener at Ron Dennis faktisk er ved at ødelægge Formel 1. "Det er frit for alle at starte deres egen motorsportsserie," siger han - altså når blot det lever op til sikkerhedskravene og reglerne som sættes op - af FIA. "Det er hvad Ron skulle gøre hvis han ønsker at lede en international motorsportsserie for sig selv," raser Mosley.

Det ventes at Dennis kommenterer Mosleys brev. Efter al balladen har Mosley truet med at blive på præsident-taburetten. Der er ved at gå lidt for meget politik og personligt fnidder i 'valgkampen' - og det sker på bekostning af sporten. FIA er som alle andre store sportslige verdensforbund - FIFA, IOC og hvad de ellers hedder - præget af for meget personfikseret politik. Måske er dette startskuddet til 'Første Mosley-krig'

31. august 2000 - Kupforsøg mod Mosley?
6. september 2000 - Mosley vil genvælges
9. september 2000 - Ny F1-krig

BB  


Hop til top
Dennis - Schumachers udbrud i orden

Fra et helt uventet hold kommer der nu støtte til Michael Schumachers udbrud under pressemødet efter det italienske grand prix. Ron Dennis, teamchef hos McLaren siger at det er helt i orden. Det betyder blandt andet også at tyskeren er sårbar, så derfor har McLaren mulighed for at bruge dette i de tre resterende løb.

Faktisk var Ron Dennis slet ikke overrasket. "Når man har succes under svære forhold, og når adrenalinen som styrer ens følelser ikke er der mere, så flyder alt over. Jeg er meget sympatisk over det, men hvor det kom fra kan han kun selv sige," siger teamchefen der også ser det som en mulighed for at der kan lægges et tonstungt pres på tyskeren.

BB  


Hop til top
Button er den nye Mansell!

Tror det eller lad være - Jenson Button er den nye Nigel Mansell! Det er den store Formel 1-boss, Bernie Ecclestone der ser en stor fremtid i det unge britiske håb.

Nigel Mansell var briternes største kører i 1980'erne og 1990'erne, men alligevel blev det blot til én VM-titel - i 1992 for Williams. Selvom Button har mange gode år foran sig, så ser Ecclestone en ny Mansell være på vej. "Jeg tror at Jenson har karakteren til at blive en Mansell," vurderer Ecclestone. "Jeg mente at Nigel skulle have prisen som verdensmester og en Oscar for skuespil - sådan var han," siger Ecclestone med en slet skjult hentydning til den måde som Button opfører sig på.

Der er ingen tvivl om at Button er kommet ind i Formel 1 med succes, men nu må vi se om han kan blive en ny Mansell. Måske med de samme hypokonder-tendenser og ikke mindst forstå sig på at være mest mulig umulig.

BB  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk