Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.9.2000
 Frentzens vigtige løb
 Ferrari om Amerika og fremtiden
 Ny to-hjuler fra Ferrari
 McLaren indrømmer teamordre
 Ferrari og Amerika
 Ingen nem tjans
 3 kørere med USA erfaring
 Villeneuve skeptisk om F1 succes i USA
 
18.9.2000
 Jean Alesi har gode erfaringer fra USA
 Burti takker Button
 Barrichello - Den menneskelige Schumacher
 F1 støtter enken
 Frentzen takker
 Stor opmærksomhed på Pedro de la Rosa
 Flere australiere i F1
 Jordan klar til Indianapolis
 BAR velforberedte til USA
 

Hop til top19.9.2000

Frentzens vigtige løb

For Heinz-Harald Frentzen bliver det amerikanske grand prix yderst vigtigt. Han skal så at sige tilbage på hesten, efter den fatale ulykke på Monza forrige weekend.

Den meget følsomme og letpåvirkelige tysker, skal overkomme de tanker der uvægerlig vil komme når starten går til det amerikanske grand prix på Indianapolis. Han er blevet udsat for stor kritik for sin kørsel - selvom han gav Barrichello skylden for uheldet. "Den første omgang er den mest risikable tid i løbet, og det er uundgåeligt at tingene nogen gange falder sådan ud at det resulterer i et uheld," siger Frentzen.

Tyskeren har haft en meget omtumlet sæson og det er blot blevet til 7 point, mod 54 sidste år. Det er meget vigtigt for tyskerens selvtillid at han kommer rigtigt godt igennem løbet på Indianapolis.

BB  


Hop til top
Ferrari om Amerika og fremtiden

Ferrari har visse spekulationer omkring deltagelsen i GP'et på Indianapolis. Banen er helt ny, men det er et faktum som gælder for alle. Det man bekymrer sig om, er problemstillingen med at finde et setup. Banens karakteristik er total ukendt, og er så forskellig fra andre baner, at det uværgeligt må give overarbejde til ingeniørerne. Det lange hurtige stræk med de stærkt hældende kurver, samt kombinationen af de tætte og meget langsomme sving, er noget der giver hovedbrud hos ingeniørerne.

Vi vil for engang skyld opleve en meget travl fredag, fordi banen er ny, og alle skal vænne sig til den og køre sig ind på den.

Ross Brawn:
"Ethvert minut på banen er af allerstørste vigtighed. Kombinationen af det hurtige stykke og de langsomme sving i inderkredsen af ovalen, bliver meget interessant, set udfra et teknisk synspunkt."

Men mon ikke det stærke samarbejde mellem Michael Schumacher og Ross Brawn, kan give et godt resultat? De viste i hvert fald på Monza, at de kan kæmpe sig tilbage i forreste linje. Og ifølge Jean Todt, så er han sikker på, at Michael Schumacher vil arbejde hårdt på at finde det bedst mulige setup. "Vi ved ikke helt hvad vi kan forvente på banen, fordi der findes ingen data på den nybyggede del af banen. Men Michael Schumacher tager det som en stor udfordring, og plejer at være god til at finde det optimale i bilen."

Michael Schumacher var, som alle ved, meget dybt berørt efter sejren på Monza sidste weekend. Nu er han kommet med en lidt dybere forklaring på det: "Det var en kombination af flere ting. Jeg nåede Ayrton Sennas rekord. Der var en brandmand der desværre mistede livet. Men hovedgrunden var Ayrton Senna. Det var en kører som jeg så op til. Vi var ikke nære venner, men talte af og til sammen. Da han skulle begraves, valgte jeg at blive væk fra begravelsen, men det har jeg inderligt fortrudt siden. Mine følelser den gang var meget forvirrede, og jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre."

Jean Todt er for øvrigt meget sikker på, at Michael Schumacher bliver hos Ferrari, efter at hans nuværende kontrakt ophører. Det sker med udgangen af 2003. Han er også overbevist om, at hvis ikke Michael Schumacher ikke vinder VM i år, så vil han være endnu mere opsat næste år. Hvorfor?

Jean Todt:
"Michael, som har kørt for Ferrari de sidste 5 år, har vundet 22 GP'er for Ferrari indtil nu. Det er en rekord. Michael føler sig hjemme hos Ferrari, og det er et spørgsmål om følelser, ikke resultater. Det er en af grundende til, at Michael har intentioner om, at forsætte samarbejdet hos Ferrari mange år frem i tiden."

PDL  


Hop til top
Ny to-hjuler fra Ferrari

Så er det med at være hurtig. Ferrari har bygget en racercykel. Men kun i en begrænset mængde på 500 stk. Det er fjerde gang, at Ferrari laver en racercykel. Og det er en meget eksotisk sag.

Vi har i skrivende stund desværre ikke fået oplyst noget om konstruktionen i enkeltheder. Men det er et usædvanligt stykke high-tech det drejer sig om. Selve rammen vejer ikke mere end 7,8 kg. Den er støbt i ét stykke i carbonfibre og er dermed noget af det letteste og stærkeste der findes. Der er hovedsageligt brugt titanium de fleste andre steder på cyklen for at holde vægten så lav som muligt.

Det er den lille eksklusive Colnago fabrik der fremstiller den for Ferrari. Denne fabrik er en af verdens allerbedste racercykelfabrikanter ud i det eksklusive. Colnago og Ferrari har været tekniske partnere i 13 år. Prisen på denne eksklusive sag er omkring 60.000 kr. i Italien, dertil kommer alle diverse afgifter og moms, som vi desværre er plaget af.

PDL  


Hop til top
McLaren indrømmer teamordre

Ved sæsonstarten gøres der meget ud af at mane ethvert rygte om teamordrer i jorden, men når man nærmer sig de sidste løb i kalenderen og der kun er to point mellem rivalerne, er der ingen grund til at hykle ligestilling. Det har Jürgen Hubbert, medlem af Daimler Chryslers bestyrelse, i hvert fald ikke tænkt sig. "Så vidt jeg ved, vil vi koncentrere os om én i de sidste løb," udtalte Hubbert til en østrigsk avis for nylig.

Mercedes-overhovedet Norbert Haug har derimod nægtet at bekræfte dette. McLaren har allerede truffet nogle meget omdiskuterede beslutninger under løbene i år. Haug siger: "Vi har ikke talt om det endnu. Det vil vi gøre ved Indianapolis." Haug får ikke nogle problemer med David Coulthard. Så snart han var ude af det italienske GP bekendtgjorde han, at han havde opgivet sine chancer i VM og resten af sæsonen vil køre for Mika Hakkinens tredje titel.

CBA  


Hop til top
Ferrari og Amerika

I den kommende weekend vil man se et nyt stykke historie blive skrevet i den store Formel1 historiebog. Et nyt forsøg på at etablere sig i USA bliver gjort, og forhåbningerne til at det lykkedes denne gang, er store. Selvom Formel1 kun er repræsenteret i USA med indbyggede "pauser", så er der er en del historie i deltagelsen alligevel.

For Ferrari, og her tænkes der ikke kun på Formel1, er det et stort og vigtigt land. Ferrari har et stort marked netop i USA. Mange amerikanere kan godt lide de røde biler, og man skal bare tage en tur rundt i de mere eksklusive bydele i Los Angeles, der vil man straks opdage, at der kører adskillige Ferrari'er rundt. En lille del af Ferraris rødder ligger rent faktisk i USA.

Da Formel1 verdensmesterskabet startede officielt i 1950, var noget af det som betog nu afdøde Enzo Ferrari, lyden af Packards V12 motorer. Efter det fik Enzo Ferrari travlt med at få konstrueret en 12 cylindret motor.

Enzo Ferrari:
"Jeg har altid længtes efter en 12 cylindret motor. Jeg husker billeder af en Packard der kørte på Indianopolis i 1914. Lige efter krigen, havde jeg mulighed for at se en af deres 12 cylindrede motorer. Bare lyden af den var nok. Og så det, at Packard var de eneste, der kunne lave en ordentlig motor med så mange cylindre, var en udfordring." Resten af historien kender de fleste.

Ud af alle de nuværende teams i Formel1, er Ferrari det eneste mærke, der har kørt Indy 500, som tidligere var en del af verdensmesterskabet. Men det er aldrig lykkedes at vinde der, til stor ærgrelse for Enzo Ferrari. Noget gik altid galt. Ferrari har tidligere benyttet sig af amerikanske kørere i teamet. Dog med blandet succes. Den første viste sig også at være den bedste. Navnet er Phil Hill. En mand som tiltalte Enzo Ferrari meget. Og så gjorde det jo heller ikke noget, at han kunne tale italiensk.


Phil Hill var en af Enzo Ferraris foretrukne kørere. Her er han under Monaco's Grand Prix 1961 i den berømte "Shark-nose" Ferrari 156 F1.

Andre amerikanere, som har slået deres navn fast hos Ferrari var Dan Gurney og Mario Andretti. Enzo Ferrari regnede dog ikke Andretti for at være amerikaner. Andretti blev verdensmester, men det var for Lotus. Han er den sidste amerikaner, der har kørt for Ferrari. Han sluttede hans karriere hos Ferrari, da han blev kaldt til Ferrari, for at køre de sidste løb i sæsonen 1982, efter at Gilles Villeneuve havde mistet livet i Belgien.

PDL  


Hop til top
Ingen nem tjans

Tro ikke at det er nemt at ligge i front af Formel 1-feltet. Chaufføren i safety-car'en er ikke ude på en rolig søndags tur... Umiddelbart er det ikke det vildeste job, men der skal alligevel lægges masser af energi i arbejdet.

En af chaufførerne i safety-car'en har været tyskeren Bernd Mayländer. Han har mærket det hårde pres der har været fra de ivrige kørere der ligger bag ham. "Jeg kan godt lide arbejdet, da det er professionelt og kræver meget smidighed og koncentration," siger tyskeren der har ført feltet an et par gange.

I forrige weekend var det Andre Riberio der fik lov at ligge sig i front og han førte de første 10 omgange af det italienske grand prix. "På TV ser det meget let ud, men jeg har et stort pres på mig, og jeg skal arbejde meget hårdt," siger Mayländer.

BB  


Hop til top
3 kørere med USA erfaring

Ud af de 22 kørere der deltager i dette års verdensmesterskab i Formel 1, så er der kun 3 der tidligere har kørt Formel 1 race i Amerika. Og samtlige af de løb som de har deltaget i har været afviklet på gadebanen i Phoenix. De tre kørere er Johnny Herbert, Jean Alesi og Mika Hakkinen. Og herunder kan du se hvordan deres løb gik.

År Kører Team Kval. Race
1989 Johnny Herbert Benetton 25 5
1990 Jean Alesi Tyrrell 4 2
1991 Jean Alesi Ferrari 6 12
Mika Hakkinen Lotus 13 DNF

Nogle vil måske mene at det bliver svært for Formel 1 i USA, da de dels ikke kender kørerne, og dels ikke selv har nogle kørere med i løbsserien. Og det kan da godt være rigtigt, men Amerika har tidligere været meget flot repræsenteret i Formel 1 sporten.

Der er ialt 45 amerikanske kørere der har deltaget i Formel 1 siden starten i 1950, og af dem har de 5 vundet Grand Prix sejre, det er:
Ritchie Ginther, Peter Revson, Phil Hill, Dan Gurney og Mario Andretti.
To af de ovennævnte kørere, nemlig Phil Hill og Mario Andretti har desuden været verdensmestre i Formel 1.
Der er dog kun en amerikaner der har vundet sit hjemlands Grand Prix, det var Mario Andretti i 1977, og han er samtidig den sidste amerikaner der har vundet et Grand Prix løb (Holland 1978).


Mario Andretti under USA's Grand Prix på Long Beach

AN  


Hop til top
Villeneuve skeptisk om F1 succes i USA

Jacques Villeneuve sætter spørgsmålstegn ved de forventninger der er til det første amerikanske GP i næsten et årti. Flere gange i 70erne og 80erne var USA vært for 2 Grand Prix'er hver sæson. Men efter flere år med stærkt faldende seertal, blev baneejerne næsten tvunget til at vælge deres egen Cart serie. Den var og er mere lukrativ for amerikanerne. Villeneuve er i øjeblikket den eneste kører der har kørt i begge mesterskaber, og som også har vundet dem begge. Han mener, at kun lidt har ændret sig siden dengang i 70erne og 80erne.

Jacques Villeneuve:
"Tilskuerpladserne vil være fulde til GP'et fordi, det er første gang, at der køres F1 på Indianapolis, men det betyder ikke, at det forsat vil blive værdsat af det amerikanske publikum. Ved enhver sport i USA, plejer amerikanerne at støtte deres egne mestre, og de er ikke interesseret i hvad der sker i resten af verdenen. Motorsport er ingen undtagelse, så et amerikansk GP uden amerikanske kørere og biler, vil ikke være attraktivt nok. Den eneste fordel er, at løbet er netop på Indianapolis. Det er det eneste sted i hele USA, hvor der er ægte racerfans, ikke bare dem som kun følger en speciel kategori. Det er kun godt, men jeg håber at de amerikanske fans forstår, at det er helt anderledes at køre på en decideret bane i stedet for på en oval."

For hans eget vedkommende, kan man høre at han har sine rødder netop på ovalen. "Det bliver godt at komme til USA og køre, og da Indianapolis er centret for alle formeltyper i USA, så er det stedet at være. Det eneste jeg er skuffet over er, at vi ikke kommer til at køre på ovalen. Det var en fantastisk oplevelse og virkeliggørelse af drømme, at vinde Indy 500 i 1995, og det var efter den sejr, at Frank Williams besluttede sig til at skrive kontrakt med mig til den efterfølgende sæson."

PDL  


 

Hop til top18.9.2000

Jean Alesi har gode erfaringer fra USA

Prost-Peugeot blev hjemme på fabrikken forud for det amerikanske Grand Prix i Indianapolis. Prost-Peugeot fravalgte dermed chancen for at teste med de andre Formel 1-teams. 3 racere, plus et ekstra monocoque er sendt til USA, og resten af mandskabet vil ankomme til Indianapolis i morgen tirsdag.

For Jean Alesi, vil næste weekends løb frembringe nogle fantastiske minder. Den fransk/sicilianske kører, kørte for Ferrari tilbage i 1991, da Formel 1-cirkuset sidst var i USA og kørte det amerikanske Grand Prix i Phoenix. Jean lå og sloges om føringen med Ayrton Senna, men desværre for Jean brød gearkassen sammen på 72. omgang, og Ayrton Senna vandt løbet, 17 sekunder foran Alain Prost.

"For mig er det helt fantastisk at komme tilbage til USA, fordi USA er et drømmeland for os europæere, specielt for folk som mig som kommer fra en italiensk familie. Når vi tænker på Amerika, så tænker vi på drømme og gode forretninger, så jeg er meget glad for at være tilbage i USA. Jeg vil blive mindet om min kamp med Ayrton Senna i 1991. Jeg har været i Indianapolis en gang siden, og der prøvede jeg en tur på oval banen i en bus, sammen med en masse andre turister," siger Jean Alesi.

Når man har afsluttet weekendens løb fra den 25. til den 27. september, vil teamet teste på Magny-Cours, hvor testkøreren Stephane Sarrazin vil stå for testen.

BKP  


Hop til top
Burti takker Button

Luciano Burti tror ikke, at han havde fået en kontrakt med Jaguar næste år, hvis ikke at Jenson Button havde en finger med i spillet. Burti tror, at Buttons flotte debut i Formel 1 har overbevist Jaguar bossen om at satse på endnu en ung kører.

"Jeg er helt sikker på, at det er Buttons flotte debut, der har skaffet mig et sæde hos Jaguar næste år," siger Luciano Burti

Burti indrømmer at Buttons succes kan give bagslag: "Buttons succes vil øge presset på min person, for alle forventer at jeg også skal gøre det godt i min første sæson."

Den unge brasilianer er hurtig til at dysse forventninger ned om sin person, ved at sige: "Folk skal forstå, at man ikke er bedre end den racer man kører i. Jenson har en meget god racer, og når man sammenligner Jensons racer med Nick Heidfelds, så kan man se at Nick hele tiden slås med materialet, men som jeg ser det er han en bedre kører.”

BKP  


Hop til top
Barrichello - Den menneskelige Schumacher

Det at Michael Schumacher brød sammen efter det Italienske Grand Prix, har vist den menneskelig side af Michael Schumacher.

Det er ikke mere end 1 måned siden, at Rubens Barrichello selv stod og græd, da han vandt sit første Grand Prix.

"Det bedste ved hele løbet, var at Michael også viste at han kun er et menneske. Jeg har arbejdet meget tæt med ham, og jeg har set sider af ham, som ingen andre i verden har set. Jeg er glad for at folk har set den sande Michael, og jeg er sikker på at han har fået løftet et stort pres fra hans skuldre," siger Rubens Barrichello.

Michael Schumacher indrømmer at han var træt, og rørt, og han var også overvældet af den hyldest han fik af de mange fans, da han tangerede Ayrton Sennas sejrsrekord på 41 sejre.

BKP  


Hop til top
F1 støtter enken

Brandmanden Paolo Ghislimbertis død på Monza i sidste weekend har taget hårdt på f1-verdenen, der havde håbet på, at der ikke skulle ske flere dødsulykker efter de mange tiltag de seneste par år for at højne sikkerheden. Der dukkede mange repræsentanter for sporten op ved Gislimbertis begravelse i sidste uge og nu har Bernie Ecclestone taget initiativet til at donere en større sum penge til den afdødes familie. Til den tragiske historie hører nemlig at den 33-årige Gislimbertis hustru Elena er gravid i ottende måned.

Ecclestone opfordrer de elleve team til hver især at forære enken $10,000. Selv vil Ecclestone skyde $40,000 til. Ferrari-præsidenten Luca Montezemolo har også lovet økonomisk assistance, men Ferrari vil ikke lade det komme ud til pressen hvilket beløb det drejer sig om.

CBA  


Hop til top
Frentzen takker

Heinz-Harald Frentzen er blevet voldsomt kritiseret efter ulykken på Monza. En rasende Rubens Barrichello, der også blev mistænkt for at sætte ulykken i gang, mente endda at Frentzen skulle udelukkes i mindst ti løb for sin hasarderede kørsel. Siden er det blevet fastslået at der var tale om en af den slags ulykker, der bare sker, uden at skylden kan placeres, men Frentzen må bære rundt på den viden at det var et dæk fra hans Jordan, der dræbte marshallen.

I den svære tid, har Frentzen dog fået stor opbakning fra ikke blot venner og familie, men også fra fansene. "Igennem de sidste dage har jeg følt så meget støtte i så mange e-mails fra særlige Frentzen-fans eller bare fra almindelige motorsportsentusiaster. Jeg er totalt overvældet. Jeg vil gerne takke alle, der har sendt mig en e-mail. De e-mails viste at folk er seriøst interesserede i at diskutere Monza-ulykken. Disse e-mails har været og er stadig en stor hjælp i en situation, hvor jeg har været stærkt kritiseret fra få parter."

CBA  


Hop til top
Stor opmærksomhed på Pedro de la Rosa

Pedro de la Rosa, som vel var den der fik den voldsomste tur i den alvorlige ulykke på Monza, er under skærpet kontrol og opmærksomhed af Arrows teamets fysioterapeut. Grunden til det, er en forsinket psykisk reaktion ovenpå ulykken.

Pedro de la Rosa fik en gevaldig flyvetur i bilen, da han hamrede op i en af de forankørende biler. Det sendte bilen ud på den voldsomme flyvetur, samt at landingen ikke var blandt de blideste. Rent fysisk slap de la Rosa næsten uskadt fra ulykken. Udover nogle kraftige slag på den ene akillessene og ankel, kunne han gå uskadt fra ulykken. Men nogle dage efter ulykken lagde teamet fysioterapeut til, at han virkede udbrændt. Ved den efterfølgende samtale, kom beviset. Eftervirkningerne på ulykken gjorde sin indflydelse på ham. De fik så talt det hele igennem, og blev enige om, at det bedste lige nu, er at komme videre.

Simon Jones, fysioterapeut hos Arrows: "Straks efter ulykken var min første reaktion: Er der sket noget med køreren? Men det var det heldigvis ikke. Så der kunne vi tage det forholdsvis roligt. Men de næste dage lagde jeg mærke til, at Pedro virkede underlig træt og udbrændt. Vi fik så en god lang snak sammen, hvor han kom af med hvad han følte. Vi blev desuden enige om, hvordan vi skulle håndtere situationen i den nærmeste fremtid. Nu tager vi et løb af gangen. I de næste dage skal Pedro dobbelttjekkes, både fysisk og psykisk, vi vil ikke løbe nogen risiko. Han forsikrer mig allerede nu, at det er han, men det skal altså gøres. Det er Pedro også fuldt klar over, og han er med på, at han skal have den bedst mulige forberedelse op til det næste GP."

Men hvordan oplevede Pedro de la Rosa selv de sidste af ulykken? Det har ikke tidligere været muligt at få hans udtalelser om dette, men nu kan han tale næsten frit om det.

de la Rosa:
"Da bilen endelig stoppede, var det på hovedet. Jeg kunne lugte noget brændstof, og var ved at blive bange for at det skulle antændes. De tililende marshals prøvede at vende bilen om, men det lykkedes ikke. Jeg kunne nu mærke, at jeg ikke havde nogle alvorlige skader, og jeg kunne nu også se, at der var en åbning i mellem bilen og gruset. Jeg løsnede selen, og kom ud ved åbningen. Jeg havde egentlig troet, at jeg ville få det slemt i løbet af ugen efter alle de slag, men det har ikke været så slemt alligevel. Jeg har fået nogle tabletter imod betændelse pga. af de skader jeg fik på akillessenen, men ellers har jeg det fint. Da jeg mødte frem onsdag til den første fysiske træning, kunne jeg føle en stor lettelse hos teamet. Det viser hvor sikre bilerne er i dag. Arrows teamet har bygget en virkelig stærk bil, bl.a. ud fra FIAs reglement. Jeg er meget ked af, at marshalen mistede livet, og mine tanker er hos hans familie."

PDL  


Hop til top
Flere australiere i F1

Der er mangel på australiere i F1. Det er Mark Webber kommet frem til. Han prøver i øjeblikket at sikre sig et sæde hos Benetton, som testkører i sæsonen 2001. Webber har selv lugtet til F1 verdenen, idet han har været testkører for Arrows i år, indtil nogle kontraktmæssige uoverensstemmelser gjorde, at deres samarbejde ophørte.

Mark Webber har fundet ud af, at Australien ikke har haft en F1 kører siden David Brabham kørte for Simtek-Ford i 1994. David Brabham er i dag holdkammerat med Jan Magnussen hos Panoz i den amerikanske Le Mans serie.

Mark Webber:
"Det er meget vigtigt for Australien at have en kører i F1. Vi gør det godt i motorsport, og vi har et af de bedste GP'er, hvis det da ikke er det bedste GP i hele kalenderen. Vi klarer os rigtig godt i motorcykelløb, men vi mangler en F1 kører. F1 er noget rigtigt stort i Australien. Fremtiden ser lysere ud nu. Der er nogle unge kørere på vej frem. Men der er lang vej endnu. Da jeg vandt Formel Ford Festivalen på Brands Hatch i 1996, troede jeg, at jeg ville komme direkte til F1, men i den alder kan man ikke se, hvor langt der i virkeligheden er til F1, og hvor lang tid det virkelig tager."

PDL  


Hop til top
Jordan klar til Indianapolis

Jordan teamet, som fik tilbageholdt begge deres biler efter den alvorlige og voldsomme ulykke på Monza, er klar med bilerne igen. De vil ifølge teamet blive brugt igen i det amerikanske GP på Indianapolis i den kommende weekend.

Efter de tekniske undersøgelser som bilerne var igennem på Monza, blev de frigivet i tirsdags. Jordan teamet var ellers begyndt at opbygge to reservebiler, men dette arbejde blev afbrudt, og i stedet begyndte man sine egne undersøgelser af bilerne. De er derefter blevet totalt genopbygget.

Trevor Forster, Jordan: "Vi er nået dertil, hvor de to biler der blev brugt på Monza, er klar til indsats igen. Monocoquen var ubeskadiget, og de behøvede egentlig bare en grundig gennemgang, der er repareret og udskiftet dele, men ellers er bilerne klar igen. Vi fik dem klargjort i løbet af fredagen, og de blev sendt til lufthavnen fredag til afskibning der."

PDL  


Hop til top
BAR velforberedte til USA

Efter en hel god indsats i det italienske GP, har BAR teamet testet i et par dage på Silverstone. Alt hvad der foregik ved testen, var som forberedelse til det amerikanske GP. Testen har været fokuseret på specielt to ting. Afprøvning af motorer, og test af dæk til brug på det noget anderledes layout, som den amerikanske bane har.

De to kørere, og teamets to testkørere, var alle repræsenteret ved testen. Førstedagen var de to testkørere på banen. Darren Manning tog af motorudvikling, og Patrick Lemarie af chassisudvikling. På andendagen kom Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta til, og så begyndte man at teste det nye dæk som Bridgestone som stiller til rådighed, specielt til brug på Indianapolis.

Steve Farrell, Chefingeniør: "Det har været en meget brugbar test, specielt fordi vi kunne prøve de nyt dæk, som Bridgestone stiller til rådighed til Indianapolis. Det gav os meget vigtige informationer om chassis-setup i forhold til dette dæk."

Andrew Alsworth, Team testchef: "Det var to rigtige gode testdage. Vi har testet et nyt chassis, BAR009, som er udviklet i samarbejde med Honda. På forholdsvis kort tid har vi fået kørt mange testkilometer. Vi håber på, at testen vil gøre os konkurrencedygtige i det amerikanske GP."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk