Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.9.2000
 Bobby Rahal - den konstante faktor
 Så blev Montoya bekræftet
 Hvem er bedst i regn?
 Formel 1´s fremtid ligger i USA
 Jordan ser muligheden
 Mosley vil forbedre sikkerheden
 God timing for amerikansk grand prix
 
20.9.2000
 Rahal fik jobbet hos Jaguar
 Tom K snydes igen
 De frie amerikanere ikke så frie endda
 Minardi satser forsat på ungdommen
 VM afgøres i sidste løb
 Toyota tænder for deres første V10
 VM duellanterne
 Vector Motorsports trækker sig
 Jaguar viser US F1-vejen.
 Prost om USA´s Grand Prix
 Rejsen til Amerika
 Købes Formel 1 af Formel 1?
 Michelin er bekymrede
 

Hop til top21.9.2000

Bobby Rahal - den konstante faktor

Jaguar valgte at overlade styringen af teamet til Bobby Rahal. Hans navn sættes ikke umiddelbart i særlig stor sammenhæng med Formel 1, så vi skal over på den anden side af Atlanten for at finde ud af hvilken person der gemmer sig bag navnet.

Bobby Rahal har været med i motorsport i en lang årrække - efter sæsonen 1998 lagde han hjelmen på hylden, for derefter at være teamchef for sit eget CART-team. Han er 47 år gammel, og har næsten været en institution i CART-serien siden 1982 hvor han debuterede. Den samlede score hedder: 24 sejre i 265 løb - og ikke mindst: 3 mesterskaber. Men han har været hele vejen rundt.


Rahal var en institution i CART - her ses han under sit sidste race på Fontana i 1998

Han nåede i Formel 1 - for en meget kort bemærkning. I USA slog han igennem, og det som har været Rahals store varemærke, er det at være konstant. Hvis der var noget som Rahal var, så var det at køre konstant. Måske er det en metodik som Jaguar har set frem til at få tilført i teamet. Efter sin aktive karriere har han stået i spidsen for sit eget team. Det har givet et par enkelte sejre i ny og næ, men der mangler lige det sidste til at få teamet helt i top - igen har det vist sig at Rahal er konstant - dog ikke på en hel så positiv måde, da teamet ikke rigtig rykker meget tættere på.

Men han har en forståelse for ledelse - dels fra sit eget team, men også efter at have været præsident for CART-serien. Den ledelsesmæssige erfaring kommer også fra talrige forhandlinger med sponsorer og kørere. Derudover er han kendt for at have et godt lune, så det har ikke ødelagt hans store popularitet.

Godt tegn: Rahal er ivrig golfspiller - det passer sig godt til Jaguar...

Nu gælder det om for Rahal at omsætte den store erfaring så det kan bruges hos Jaguar. De trænger virkelig til et skub fremad, hvis de inden for de kommende år vil være rigtig godt med. Imens overlader han sit CART-team til Scott Roembke - nu gælder det de tårnhøje udfordringer hos Jaguar. Han har dog ikke en mirakelkur med i bagagen som det første når han tager fat fra den 1. december. "Jeg kan ikke gøre det selv - det er en teamindsats. Jeg forventer ingen mirakler," siger Rahal om sit arbejde hos Jaguar. Han forventer dog at vinde mens han er på posten - men hvornår vil han ikke sige. "Jeg er kommet for at vinde, men jeg siger ikke hvornår. Jeg vil ikke give medierne noget at hænge mig i," siger han - så han er også ankommet til et varmt sæde.


Velkommen til - her der den ny boss, venner!

Den 1. december træder Rahal til hos Jaguar - kan han give den springende jaguar en mere konstant fremgang?

20. september 2000 - Rahal fik jobbet hos Jaguar

BB  


Hop til top
Så blev Montoya bekræftet

Det har igennem flere måneder været en offentlig hemmelighed at Juan Pablo Montoya skulle være holdkammerat til Ralf Schumacher hos BMW-Williams. Ganske som ventet blev Montoya præsenteret i USA som ny Williams-kører.

Colombianeren har haft meget stor succes i USA, men dette er ikke altid transparent til succes i Formel 1. Det ved Williams kun alt for godt, da floppede i indkøbet af Alessandro Zanardi. Men Montoya har taget samme rute, så nu bliver det spændende at se om det så denne gang bliver en succes. Han sætter dog ikke vilde målsætninger for den første sæson. "Jeg tror at Formel 1 bliver en ny lærerproces. Jeg skal lære at forstå racere i begyndelsen og forstå hvordan teamet arbejder," siger Montoya der har indgået en toårig kontrakt med BMW-Williams.


Montoya har taget USA med storm - nu skal han forsøge sig i Formel 1

Han har tidligere Formel 1-erfaring, men det lægger nogle år tilbage. Teamet har dog hele tiden været overbevist om Montoyas kunnen, så de tager ham til teamet, næsten helt uprøvet, udover de 8.000 km. han dog fik for et par år siden. Der ventes meget af Montoya, der i 1998 vandt det internationale Formel 3000-mesterskab. Derefter gik det videre til USA hvor han i 1999 vandt CART-mesterskabet. Denne bedrift bliver det næppe til i år – men han har sejren i årets Indy 500-løb som årets bedste resultat.

Nu gælder det så Formel 1 og den mere Williams-racer med helt andre egenskaber.

BB  


Hop til top
Hvem er bedst i regn?

Det har Bridgestone allerede fundet ud af. Chancerne for at der kommer regn i det amerikanske grand prix er nemlig ikke så ringe endda. Det kan give en ny drejning og gøre løbet endnu sværere at tolke end det er i forvejen.

Men alligevel ved Bridgestone godt hvem de ville satse på. De har fundet deres gyldne firkløver. "Der er to eller tre der er utrolig i regnvejr. Begge Ferrari-kørere, Michael Schumacher og Rubens Barrichello er ret gode i regnen, og Frentzen er også ret hurtig i regnvejr," siger Peter Grzelinski fra Bridgestone. Hvem er så den sidste rigtig dygtige kører i regnvejr?

Det er såmænd Jean Alesi - den rutinerede franskmand med de hurtige reflekser. "Jean Alesi plejer også at klare sig ret godt i regnvejr," lyder Grzelinskis vurdering. Så hvis man skulle vælge de fire bedste i regnvejr, så har du her de fire bedste.

BB  


Hop til top
Formel 1´s fremtid ligger i USA

Der er blevet lagt meget stor betydning i det amerikanske grand prix. Det vil betyde meget for Formel 1 at amerikanerne tager sporten til sig - men det bliver svært i forhold til deres egne nationale serier - CART, IRL og NASCAR.

"Hvordan amerikanerne finder Formel 1, bliver meget centralt. Det er en meget anderledes oplevelse for tilskuerne end super speedway-race som de er vant til," siger Adrian Newey. Det vil være ekstremt vigtigt at Formel 1 gør en god figur - ellers bliver tilskuerne væk. Og så bliver PR-værdien mindre værd.

Newey kender Indianapolis meget godt fra sit tidligere arbejde. "Jeg arbejdede hos March på Indy 500 i fire år, så jeg ser meget frem til at komme tilbage, fordi jeg har en masse venner der," siger en forventningsfuld Newey.

BB  


Hop til top
Jordan ser muligheden

Eddie Jordan vender igen tilbage til USA - sidste gang hans team stillede op til grand prix i Staterne var i 1991 - og det var deres debutløb. Dengang var det ikke nær så prangende - Bertrand Gachot placerede sin racer på 14. pladsen i kvalifikationen. Han gennemførte dog ikke løbet, men blev klassificeret som nummer 10 - 6 omgange efter.

Nu er Jordan tilbage i USA. Denne gang i mere storslået rammer. Teamchef Eddie Jordan ser gode muligheder i det amerikanske grand prix - hvor det også vil glæde flere af deres amerikanske sponsorer! "Jeg har altid været meget opmærksom på at bevare forbindelsen til Amerika. Der er utroligt store muligheder i USA så vi må gøre alt for at skabe det rigtige billede af os og Forme 1," siger Eddie Jordan.

Han håber på stor støtte til teamet, så de får en nogenlunde afslutning på en pauver sæson. "Vi har stor støtte i USA, og jeg ser frem til at vi kan konkurrere på mange af vores sponsoreres hjemmebane," siger Jordan videre. Også kørerne ser frem til løbet - selvom det er en ubekendt faktor. "Den ene bane som egentlig kommer tæt på, er Hockenheim, men banen i Indianapolis er meget mere komplekst," siger Frentzen der mener at de meget vel kan komme til at bruge et set-up der minder meget om det der blev brugt på Spa.

Trulli ser frem til den store oplevelse det bliver at indtage USA. "Jeg ser frem til at køre på denne historiske bane, og så foran en kvart million tilskuere," siger italieneren.

Presse - Indianapolis - Jordan preview

BB  


Hop til top
Mosley vil forbedre sikkerheden

Efter den seneste dødsulykke i F1 var det til at forudse, at der ikke ville gå lang tid, inden man var klar med liste over de ting, der skal forbedres for undgå en gentagelse af den tragiske episode. Max Mosley er nået frem til to punkter, der bør kunne gøre en forskel. Den første er, at der skal gøres mere for at sørge for at hjulene ikke flås af bilen og derved kan forvolde skader. Hjulene er ellers blevet sikret med kabler, for at undgå dette, men, som vi efterhånden har set mange gange i denne sæson, er systemet langt fra fejlfrit. Disse kabler skal fra næste sæson klare træk på op til 10 tons, hvilket er en fordobling.

Det andet område, som Mosley mener kan forbedres, er kørernes sikkerhed i bilen, altså cockpittets styrke. Denne regnes ellers for at være virkelig god, men FIA-præsidenten mener, at der kan gøres mere endnu. "Stærkere cockpits og bedre sammenstødsmodstandskraft vil komme frem med forbedrede detaljer," lover Mosley. Men faren vil altid være der: "Formel 1 er en farlig sport, som kan føre til læsion og død når som helst, og realistisk set kan vi kun minimere risikoen."

Max Mosley afviste enhver tale om, at kun held har gjort, at der ikke er sket nogle dødsulykker i årene siden Ayrton Senna omkom. "Det er først og fremmest fordi at vi har gjort et enestående arbejde for kørernes sikkerhed," siger Mosley, der dog påpeger at lige præcist banemedarbejdernes sikkerhed kan være svær at sikre: "Men marshallerne er frivillige, som har arbejdet hårdt for det privilegium at stå i de områder, hvor publikum er forbudt af sikkerhedsårsager. Vi ville næppe have nogen marshaller tilbage hvis vi ændrer dette."

CBA  


Hop til top
God timing for amerikansk grand prix

Der ses meget frem til det kommende amerikanske grand prix. Flere teams glæder sig til at forsøge sig på den nye Indianapolis-bane, og derudover er timingen af løbet perfekt. VM står helt lige - og hvis der er noget amerikanerne gerne vil se, så er det drama.

Nu kan det ikke loves at der kommer drama og flot race, men det må vi så håbe på. Flavio Briatore mener at løbet ikke kan ligge meget bedre placeret i kalenderen. "Vi kommer til Amerika på et vigtigt tidspunkt i mesterskabet, og det burde give flere tilskuere og opmærksomhed fra TV og aviser," siger Benetton-teamchefen der håber at det er første skridt i Formel 1's konsolidering i USA.

"Det er meget vigtigt for Formel 1 at komme til Staterne med et seriøst race," siger han videre. Den store opmærksomhed har da også givet pote - alle billetter er revet væk. Nu ser han frem til løbet. "Vi har manglet Amerika i vores kalender," siger han og peger på den store værdi der ligger i det kommende grand prix.

BB  


 

Hop til top20.9.2000

Rahal fik jobbet hos Jaguar

Bobby Rahal er blevet ny leder og teamchef hos Jaguar. Den behagelige amerikaner overtager den daglige ledelse, og det er et job han skal have fra 1. december 2000 og tre sæsoner frem.

Her er han - Jaguars nye teamchef og leder

Amerikaneren er teamejer og præsident i CART-serien, som han også selv har været med til at præge i 1980'erne og 1990'erne. Nu skal han så være leder i et af Formel 1's mest ambitiøse projekter. Jaguar har haft en svær 'debut' og teamet har analyseret mulighederne for at styrke teamet. De har fundet at Bobby Rahal har den profil der skal til for at rette op på teamet.

"Hans kendskab til motorrace på topniveau, sammen med hans forretningstalenter og lederskab, gør han kvalificeret til at komme til Jaguar Racing," sagde Neil Ressler ved pressemødet. Rahal er også glad for at have fået jobbet. "Det er en stor ære at blive spurgt af Ford og Jaguar Racing, om at overtage denne post. Jeg har ingen tvivl over den store udfordring der ligger foran mig, men jeg føler at med støtte fra de gode folk hos Jaguar Racing, kan vi realisere det potentiale som dette arbejde repræsenterer," siger en stolt Rahal.

Den nyudnævnte leder i teamet har gode forbindelser til Ford, blandt andet eftersom de har været motorleverandør til hans CART-team. Det menes at det især er Fords magtfulde præsident Jac Nasser, der står bag udnævnelsen af Rahal. Han har også flere gode kontakter i Formel 1, hvor han er en nær ven af Adrian Newey – så mon ikke Jaguar også har det i tankerne…

Rahal har ikke den store Formel 1-erfaring, da han blot har kørt to løb tilbage i 1978 for Wolf Racing. Så der er flere ting der skal læres på det nye job. "Som ung var Formel 1 mit mål," forklarer han. Drømmen blev dog ikke rigtig opfyldt som aktiv kører. "Jeg må sige at det nye job ikke er nogen lille måde at realisere den drøm. Jeg ser meget frem til udfordringen," siger Rahal.

Lad os se om det bliver en succes, eller om det blot er en ambassadørstilling der gives til Rahal. Resultaterne fra CART har de seneste år ikke været prangende for Rahal – men lad os nu se...

BB  


Hop til top
Tom K snydes igen

Meget tyder på at Tom Kristensen igen-igen bliver skubbet til side i Formel 1. Selvom danskeren har været Michelins bedste mand, så vælger Jaguar ikke at gøre brug af det danske multitalent. Igen er danskeren blevet ofret til fordel for en kører med et bedre klingende navn.

Det bliver nemlig Tomas Scheckter der får det ledige testsæde som Luciano Burti forlader. Så nu skal vi i fremtiden til at høre flere rosende udtalelser fra Jody Scheckter om sønnike. Sydafrikaneren kørte tidligere på året en test for Jaguar, som han klarede pænt. Derudover har han været stand-in hos McLarens juniorteam i Formel 3000.

At Tom Kristensen igen får sorteper, viser blot at flere døre bliver lukket når man ikke har den rette nationalitet og erfaring er totalt ubrugeligt. Det ventes også at Scheckter ryger ind i Michelins testteam. Dette er næppe særlig genialt set fra Michelins synspunkt, da Scheckter er total grøn og er uden større erfaring i en Formel 1-racer.

BB  


Hop til top
De frie amerikanere ikke så frie endda

De amerikanske motorsportsfans kan meget vel få sig et ordentlig kulturchok. Formel 1 er nemlig ekstremt tillukket, og ingen får fri adgang til banen så bilerne kan studeres på nærmeste hold. Og det er noget som amerikanerne ikke er vant til!

Amerikanerne bor jo i 'the land of liberty', så de skal nok brokke sig over Ecclestones lukkede sport. Dermed er Formel 1's fremtid i USA i fare - sådan som en tidligere amerikansk Formel 1-kører vurderer det.

Eddie Cheever har kørt i Formel 1 i 11 år for adskillige teams. Han tror ikke at Formel 1 vil overleve, hvis Formel 1 fortsat skal være så indelukket. I CART såvel som i amerikanerens store hit, NASCAR er der fri adgang, hvor det er muligt at komme helt tæt på racere og kørere. "Formel 1 skal være mere tilgængeligt for at appellere til amerikanerne," vurderer Cheever der også mener at kørerne ikke skal komme til USA for at lege primadonnaer - det vil prelle helt af på amerikanerne.

Så nu må vi se om amerikanerne holder Formel 1 ud - og der kunne godt komme lidt mere åbenhed i Formel 1 i al almindelighed. Det er blevet alt for indelukket.

BB  


Hop til top
Minardi satser forsat på ungdommen

Et af de teams der har produceret flere kommende talenter, er det upåagtede Minardi-team. Flere kørere har rundet teamet inden de er blevet sendt videre til andre teams. I flere tilfælde har det dog også været med støtte fra især Benetton, så derfor ligger der jo også en del af incitamentet her.

Men dagene er ikke forbi hvor nye kørere følger i Fisichella og Trullis hjulspor. "Minardi var tidligere det eneste team der har ført unge kørere frem," siger Giancarlo Minardi. Han henviser til Williams' satsning i denne sæson, hvor de gav debut til en helt uprøvet kører, Jenson Button. "Williams tog også en chance med Button og viste at man kan være foran. Jeg håber at der vil komme flere unge kørere," siger Minardi.

Hvem der skal være kørerne i hans team i 2001 er dog fortsat ukendt. Hverken Marc Gene eller Gaston Mazzacane har fået at vide om de fortsætter - Gene burde af de to have de bedste muligheder for at fortsætte. En af de unge kørere der kunne være på vej, er Fernando Alonso, som sejrede i finalen på Spa. Hans sæson i Formel 3000 inkluderede dog alt for mange sammenstød, så et år mere i serien under Formel 1 vil nok være at foretrække.

BB  


Hop til top
VM afgøres i sidste løb

Giancarlo Fisichella tror at VM først bliver afgjort i det allersidste grand prix i Malaysia. Italieneren vurderer at de to VM-duellanter ligger så tæt at der næppe kommer en afgørelse i Japan om cirka to uger. "Michael og Mika er næsten lige og jeg tror at mesterskabet ikke vil blive afgjort før det sidste løb," siger italieneren.

Selv ser Fisichella frem til at få succes i den kommende tid. Om det bliver næste år er måske lige at satse højt, men med Renaults kommende engagement i teamet, er Fisichella nu i et team der vil fremad. Men det bliver ikke let med Hakkinen og Schumacher som konkurrenter. "Efter denne sæson, håber jeg at de begge ville give plads, fordi jeg ønsker at vinde det næste mesterskab," siger han spøgende.

BB  


Hop til top
Toyota tænder for deres første V10

Toyota tog i går et vigtigt skridt mod deres indtræden i F1 i 2002, da de fyrede op for deres første V10 F1-motor nogensinde. Begivenheden, som fandt sted i F1-hovedkvarteret i Köln, blev bl.a. overværet af motorsportschefen Ove Andersson, Teknisk Direktør André De Cortanze, og Motorchef Norbert Kreyer.

Motoren som efter gældende Formel 1-specifikationer er en 3000 ccm, V10 sugemotor, er udelukkende blevet bygget in-house og blev startet præcis kl. 10.00 på testbænken. Gennem hele sessionen spandt den fejlfrit.

Motorsportschefen Ove Andersson udtalte: "Jeg er meget glad for vores fremskridt indtil videre, og dette var meget vigtigt for os alle. Vi føler nu, at bilens hjerte banker, og det er godt for vores motivation".

André De Cortanze var ligeledes glad, og er sikker på, at programmet kører efter tiden. Han ser frem til den næste milepæl; nemlig når motoren parres med chassis'et. Chefen for testteamet, Norbert Kreyer kommenterede: "Dette er et stort øjeblik for motorafdelingen, men det er endnu for tidligt til at blive for opstemt. Der er stadig en hel del arbejde, der skal gøres på testbænken, inden vi vil være klar til at teste på banen næste år, men selvfølgelig er jeg glad for, at vi har vores første motor kørende".

Efter testarbejdet forestår produktionen af flere ens motorer, som skal bruges, når bilen bliver præsenteret til marts næste år. Dette giver Toyota omkring 6 måneder før det intensive testarbejde på banen påbegyndes til næste år.

ISH  


Hop til top
VM duellanterne

Kampen forsætter. Hvem bliver verdensmester? Vi har vel alle vores favorit, og det kan skabe masser af samtale og diskussioner. Udover at være de to nærmeste til at vinde VM titlen, og dermed skarpe konkurrenter, så er der også visse lighedspunkter imellem de to konkurrenter. Som noget lidt usædvanligt, tager Michael Schumacher sin værste konkurrent lidt i forsvar over for noget af den kritik, der huserer.

Michael Schumacher:
"Jeg har vundet 41 løb og 2 verdensmesterskaber, det er et faktum. Mika har vundet et antal løb og 2 verdensmesterskaber, det er et ligeså stort faktum. Han begyndte at køre lidt før mig, men han var til gengæld ude et års tid pga. af sin alvorlige ulykke i Australien. I år er måske første gang hvor vi konkurrerer under næsten lige vilkår. Det eneste der mangler, er at vi kan køre i samme bil."

De to kørere mærker også et næsten ens pres, måske er presset lidt større på MS. De to kørere har næsten det samme antal points, kun 2 points adskiller dem til fordel for Hakkinen i øjeblikket. Udover den store lighed i resultater, så har MS det pres hvilende på sig, at Ferrari ikke har vundet kørernes VM i 21 år. Og det har man arbejdet hårdt og intenst på, specielt i de senere år.

Hvordan forbereder kørerne sig så til en ny bane? Nogle af kørerne bruger computersimulationer, men ikke de to VM kandidater.

Mika Hakkinen:
"Det kan være en smule vanskeligt at sidde hjemme og spille, fordi du behøver et udstyr, hvor du kan sidde ned og styre og skifte gear. Man får slet ikke den rigtige fornemmelse af banen, og man sidder egentlig bare og trykker på nogle knapper. Det er ikke det samme."

Michael Schumacher:
"Det er noget man skal finde ud af selv, og jeg har aldrig været særlig vild med at spille på computer. Jeg har aldrig haft et problem med at komme til en ny bane, og så lære den at kende."

Hvordan har de det med at komme til en ny bane, der er stor forskel på hvor hurtigt man kan lære en ny bane at kende.

Michael Schumacher:
"Jeg har aldrig haft problemer med at komme til en ny bane og vænne mig til den, og jeg kan ikke se at der denne gang skulle være nogen forskel på det. Jeg er meget tilfreds med det testforløb vi har haft. Vi kommer til USA meget velforberedte."

PDL  


Hop til top
Vector Motorsports trækker sig

En af køberne til det pressede Prost-team, Vector Motorsports har valgt at trække deres købstilbud tilbage. De har forhandlet, men flere aspekter i aftalen faldt til jorden, og derfor trækker canadierne sig tilbage.

Vector har trukket sig - hvad nu Alain?

Chefen for Vector Motorsports fortæller om hvad der er sket. "Jeg mødtes flere gange med Alain weekenden igennem ved det canadiske grand prix, og vi kom meget hurtigt til en aftale om overtagelse, som blot krævede en garanti for beløbet," siger Marc Bourdeau til en canadisk avis.

De var dog ikke i stand til at rejse beløbet på 100 millioner dollars - svarende til godt 850 millioner kroner, og derfor blev aftalen ikke til noget. Derudover var der et par punkter i aftalen som der var noget usikkerhed omkring, så dette gjorde at de har valgt at trække deres tilbud tilbage.

24. juli 2000 - Prost sat til salg?
7. september 2000 - Ulven kommer, ulven kommer

BB  


Hop til top
Jaguar viser US F1-vejen.

Irvine og Herbert tog turen ned ad New Yorks Broadway henholdvis i Jaguars R1 og en yellow cab i en reklame stunt, der fik tusindvis af amerikanere til at flokkes på fortorvene. Alene lyden af den ikke-dæmpede V10 Cosworth motor - selv i de forholdsvis lave omdrejninger - fik folk til at dreje hovedet af led. R1'eren var naturligvis behørigt eskorteret af NYPD, der holdt et adstadigt tempo.

Oplevelsen fik det store smil frem his Irvine: "Jeg er lykkeligt for at have fået lov til at være midt i rampelyset (Broadway er teatergaden, red.), selvom det var på asfalt. Det var skægt. Jeg har godt nok oplevet trafik i R1'eren, men det her slår alt ! Og så var det en perfekt måde at gøre reklame for Jaguar og Formel-1, før det går løs på Indianapolis."

JohnnyHerbert var ikke mindre påvirket af begivenheden: "Jeg nok regnet med at vi ville vække opsigt, men oplevelsen var overvældende. Det viser at amerikanerne virkelig interesserer sig for Formel-1." Reklameindslaget havde målstreg på Times Square, og Herbert benyttede også lejligheden til at ser frem til weekendens løb: "Jeg ser fem til udfordringerne på den for os stort set ukendte bane. Jeg kan næsten ikke vente med at komme ud og prøve de hævede sving og den abnormt lange lige strækning."

Herbert er dog en af de få kørere i feltet, der har kørt på de amerikanske ovalbaner, men det var helt tilbage i 1989. "Jeg tror publikum bliver overraskede over F1, farten - teknikken - teknikerne - rivaliseringen mellem holdene. Alt er så forskelligt fra hvad Amerikansk racing er, og det ellers meget varieret. Men om interessen kan fastholdes er en anden sag - grundlæggende er Formel-1 jo ikke en Amerikansk ide - så det kan vise sig svært at levere en oplevelse, der får folk til at komme, igen og igen."

GRN  


Hop til top
Prost om USA´s Grand Prix

Alain Prost forudsiger, at inden længe, vil der være 2 GP'er i USA om året. Alain Prost har tidligere i hans aktive karriere kørt F1 i USA. Hans første løb i USA var på bybanen i Long Beach, Californien i 1980. Hans bedste placering i USA, var en andenplads i 1988 i Detroit.

"Jeg er sikker på, at hvis løbet i Indianapolis viser sig at være en succes, så vil de amerikanske arrangører prøve at få mere end et løb pr. sæson. Det vil bevare interessen hos det amerikanske publikum i gennem hele sæsonen, fordi der er en hård konkurrence med Champ Cart og NASCAR. Jeg mener at der mange gode steder i USA, hvor man kunne afholde et GP. Amerikanerne er ved at revidere deres opfattelse af F1, og netop det at reintroducere F1 på Indianapolis, er helt perfekt. En anden fordel er også, at de store bilmærker har en større interesse i F1. Bare se på Ford som har Jaguar-navnet med i F1. Men der skal også det til, at de unge amerikanske kørere kommer til Europa, for at lære den noget anderledes form for race, som vi har. Det vil give dem meget bedre betingelser for at komme til at køre i F1. Der er mange gode kørere i USA, men de gennemgår ikke den samme oplæring som man gør i Europa."

En der sikkert vil være uenig med Alain Prost, er Jacques Villeneuve. Hans opfattelse af F1's fremtid i USA er væsentlig mere skeptisk. Han har så også den fordel, at han er født og opvokset på det nordamerikanske kontinent, og derfor kender amerikanernes opfattelse af motorløb fra deres egen vinkel.

PDL  


Hop til top
Rejsen til Amerika

USA byder Formel 1 velkommen tilbage – og Formel 1 vender tilbage til Staterne i de bedste omgivelser – på den ærkeamerikanske Indianapolis-bane.

Hvad er det der gør USA og Indianapolis til noget specielt? Det er jo – hvis vi skal se helt nøgternt på det – blot et løb som alle andre. Og så alligevel ikke. Det har ikke været nogen hemmelighed at mange sponsorer netop i denne sæson er blevet meget mere interesseret i at poste penge i Formel 1. Europæiske virksomheder har en formidabel chance for at vise sig frem i USA. PR-værdien er derfor yderst vigtig og de store bilkoncerner ser det også som en stor chance for at få PR i det store amerikanske marked.

Formel 1 i USA

Det første amerikanske grand prix blev først kørt i 1959, hvor det var McLaren-teamets grundlægger, Bruce McLaren der sejrede i en Cooper. New zealænderen blev den yngste kører til at vinde et Formel 1-grand prix – og den rekord har han fortsat! Det amerikanske grand prix cyklede meget mellem flere baner – og det var først da man kørte på Watkins Glen at der blev fundet en bane som blev anvendt mere regelmæssigt. I 1970'erne og 80'erne gik Formel 1 så meget amok at der blev to løb i USA – én sæson nåede man op på tre løb i Staterne.

Det amerikanske grand prix blev til sidst placeret i Phoenix, Arizona – en snæver bybane sådan som de amerikanske bybaner nu en gang er! Men så var der ikke flere penge i kassen, og så var USA ikke rigtig interessant mere. Imens voksede den amerikanske Indy-car serie sig større, og så var Formel 1 for en stund glemt.


Ayrton Senna fører feltet an i Phoenix i 1989

Sidst i 1990'erne begyndte så det hårde lobbyarbejde for at få Formel 1 tilbage. Der blev talt om et løb i Las Vegas – men til sidst blev det Indianapolis der fik rettighederne til at afholde Formel 1-grand prix. Formel 1 køres ikke på ovaler, så derfor var der ikke tale om at det var superovalen der skulle anvendes. I december 1998 begyndte arbejdet med at konstruere en ny inderkreds. Tilskuertribuner blev nedlagt og alle faciliteter blev gået efter i sømmene. Pressefolkene kan endvidere ser frem til helt nye faciliteter – så der bliver ikke sparet på noget for at give alle indtryk af at i USA forstår man virkelig hvordan et arrangement af den størrelse skal afholdes.

Ekko af legender

Den 'rigtige' Indianapolis-oval blev bygget i foråret 1909 – oprindeligt som en testbane for bilfirmaerne i delstaten Indiana. Banen var helt enkel – fire sving med en krængning på lige lidt over 9 grader – og så stod en af verdens mest berømte baner klar.

Siden da er legender blevet skabt på "Brickyard" som er blevet dens kælenavn. Den gang kørte man ikke på fin blød asfalt – men som Brickyard antyder, blev der kørt på brosten. Flere af de originale brosten findes fortsat findes under den nuværende asfalt. De oprindelige sten findes dog fortsat på banen – lige ved målstregen. Det har sikkert været en yderst ubehagelig oplevelse at køre på Indianapolis før den blev asfalteret…

Det berømte Indy 500-løb blev sat i gang i 1911 – og siden da har det været en årligt tilbagevendende begivenhed (dog blev der ikke kørt i 1917 og 1918 samt fra 1943-45 på grund af verdenskrigene). Det er et show i sig selv – og det er skræmmende at tænke over at racerne når godt op omkring 400 km./t. Banen har dog også krævet sine ofre. Utallige kørere har mistet livet på den lynhurtige bane, hvor der ikke vises nogen nåde hvis køreren fejler.

Den nye bane er på 4,195 km. og er faktisk konstrueret eksklusivt til Formel 1. Der kommer til at blive kørt noget på ovalen – og de kommer igennem et af svingene på ovalen hvor de kommer til at få lidt af fornemmelsen af den ægte Indy… "Gentlemen – start your engines!"

BB  


Hop til top
Købes Formel 1 af Formel 1?

I øjeblikket er det Bernie Ecclestone og EM.TV som ejer hver 50% af det holdingselskab som har rettighederne til Formel 1. Men der er stor bekymring over dette - især fra dem der udgør Formel 1 - de store bilgiganter.

Derfor tumler de med planer om at gå sammen for at købe sig ind i Formel 1. De er nemlig bekymrede over EM.TV, som arbejder på at gøre oplevelsen af Formel 1 mere avanceret og i fremtiden gå over til digitale transmissioner. Men bilgiganterne tror mere på det brede marked, hvor de har større mulighed for at blive eksponeret.

De får sikkert svært ved at købe sig ind i holdingselskabet. Derfor går de efter at købe sig ind hos FOA, der forhandler rettighederne til transmissioner fra løbene. Det menes at de er tæt på at underskrive en aftale, og det vil endvidere sikre Ecclestone at de deltagende bilmærker ikke forlader Formel 1 uden videre.

BB  


Hop til top
Michelin er bekymrede

Michelin er alt andet begejstret for fremtiden. Det er de fordi, de i øjeblikket er ved at klargøre sig til deres comeback i F1. Og så ser de, at konkurrenten lige udvikler et nyt dæk til et helt nyt GP.

Michelin tester på livet løs på en del af de baner som der bliver kørt på i øjeblikket. Men en del baner kender de ikke, og har måske heller ingen data på dem. Så en del af sæsonen næste år vil blive lidt hen imod løb til løb forberedelser. Derimod har Bridgestone den fordel, at de har været på alle baner, undtagen eksempelvis den ny anlagte Indianapolis bane. Men ved hjælp af datterselskaber har de en del informationer til rådighed - fra eksempelvis Firestone.

Michelin kan kun få hjælp fra de andre serier, som man leverer dæk til. Det giver mulighed for at få kendskab til nogle af de forskellige baneoverflader, og der kan også simuleres, men de får ikke et fuldstændigt billede af hvordan forholdene er, før de selv har gjort deres erfaringer på banerne. Bridgestone har den store fordel, at de har været med i nogle sæsoner nu, og har 22 biler til at give dem data. Michelins bekymring er forståelig.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk