Ferrari uden røg i USA!
Det er ikke fordi Ferrari eller Jordan særligt skal straffes. Men både Marlboro og Benson & Hedges har brugt deres ene chance for at være sponsor. I USA må tobaksfirmaer kun være sponsor for en stor sportsbegivenhed, og det har de allerede anvendt. Derfor har de to teams måtte finde de hvide klistermærker frem.
Her er nogle hurtige kommentarer til banen - og vi lægger ud med de positive kommentarer:
Mika Hakkinen - "Banen er god og fornøjelig at køre. Den er svær nogle steder og den vil være svært at finde det optimale set-up."
David Coulthard - "Det er meget interessant i inderkredsen, og sikkert mere interessant end nogen anden bane end Monaco. Ovaldelen er meget sjov."
Michael Schumacher - "Jeg havde ikke svært ved at tilpasse mig banen. At køre gennem svinget på ovalen var ikke så utroligt som det kunne se ud."
Rubens Barrichello - "Min første oplevelse var at jeg kan lide banen som ikke er bumlet."
Heinz-Harald Frentzen - "Det er en sjov bane at køre på, hvor den bakkede sektion gør karakteristikken meget anderledes i forhold til de andre baner vi bruger."
Alexander Wurz - "På denne bane er krængningerne interessante og ret lette at tage med fuld speedere, men inderkredsen er meget langsom og snæver."
Mika Salo - "Jeg kan rigtig godt lide banen, men jeg kan ikke lide de tre førstegears sving."
Eddie Irvine - "Den er et mix mellem Monza og Budapest. Inderkredsen er meget langsom, og den er faktisk langsommere end Budapest flere steder."
Pedro de la Rosa - "Banen er ret god, selvom der er to sving er alt for langsomme. For mig er banen interessant på grund det lange stræk."
Jos Verstappen - "Det er en rimelig udfordrende bane, og jeg kan rigtig godt lide den."
Jacques Villeneuve - "Det er en meget svær bane. Inderkredsen er meget langsom. Der er to meget langsomme sving til slut som ikke skulle have været der. Og krængningen er ingenting."
Ricardo Zonta - "For mig, er inderkredsen for langsom til et Formel 1-løb og de to sidste sving er bare fuld speeder."
Williams og Dennis er enige om at FIA og Mosley i al for høj grad favoriserer Ferrari, og derfor har de brokket sig over dette med trussel om at indblande EU, der stadig undersøger Formel 1-sporten for et muligt monopol. Men de vil ikke kommentere Mosleys brev yderligere. "Det er ikke det rette forum at tale dybt om dette," forklarer Dennis der også peger på at det ikke har været meningen at overøse Mosley med kritik. "Frank og jeg deler mange synspunkter, og disse synspunkter er ofte ens og lig med andre grand prix-teams, så måske mangler muligheden for at være så åbne og direkte til at forklare deres problemer," siger Dennis.
Frank Williams var meget skuffet over at Mosley sendte et brev til Williams-teamet hvori Ron Dennis beskyldes for at være interesseret i at styre Formel 1 på egen hånd. Egentlig vil han ikke rigtig sige meget om de problemer der har været mellem teams'ene og FIA, men han er især skuffet over Mosleys svar. "Han valgte at lade brevet cirkulere til de andre teams, så det blev lækket," forklarer Frank Williams.
Teamchefen fortæller at han har svaret på Mosleys brev - men hvad han svarer får vi ikke at vide. "Jeg har i mellemtiden svaret ham og jeg har valgt ikke at lade mit svar cirkulere. Det kan også siges på anden vis: jeg har altid følt at det er bedste at tale om det privat," siger Williams kritisk.
Krigen mellem de britiske topteams og Mosley er næppe stoppet, så selvom der officielt forsøges at blive lagt låg på balladen, så ulmer den fortsat.
9. september 2000 - Ny F1-krig
14. september 2000 - Mosley og Dennis i bitter krig
17. september 2000 - Dennis tager til genmæle
"Det var en god overraskelse at høre de positive kommentarer fra vores kørere om banen. De nød træningerne, selvom de var lidt kortere end de kunne have ønsket," siger Ron Dennis. Teamchefen er meget glad for de nye faciliteter. "Som jeg ser det, er faciliteterne rigtig gode, og der er masser af plads, hvilket har gjort det lettere," forklarer han.
Han glæder sig især over at lyden af Formel 1-motorerne bliver spredt ud på langsiden. "Det er sådan som det skal være og jeg forventer at tilskuerne vil være meget entusiastiske omkring dynamikken i Formel 1," vurderer McLaren-teamchefen.
Ron Dennis afviser derfor at det bliver aktuelt på Indianapolis. "Hvis han kan få indflydelse på resultatet af løbet, så vil vi træde ind, og hvis vi træder ind, så vil vi gøre det kendt for alle medierne. Men det har vi ikke gjort indtil videre," siger Ron Dennis. Så det venter vi så på.
Og pressen får også som nogle af de første at vide hvem der bliver deres testkører i 2001 - men det kan Ron Dennis ikke sige i denne weekend, hvilket ellers var ventet. Meget afhænger nemlig af hvem der får det andet sæde hos Sauber, hvor deres to emner, Alexander Wurz og Ricardo Zonta bejler til sædet.
"Det eneste som jeg ser efter på en racerbane er - at den giver mulighed for overhalinger og at det køres lige for alle. Om det er en god eller svær bane, så vil teamet med den bedste mentale og tekniske indgang gøre det bedst og vinde," analyserer Frank Williams.
Hvordan amerikanerne tager imod Formel 1 er også vitalt. "Jeg er meget interesseret i at se hvad folk skriver mandag morgen. Det er en stor chance for alle, men i særdeleshed for Bernie fordi han har arbejdet hårdt for at få Formel 1 tilbage til USA," siger han. Så Formel 1 skal virkelig gøre et godt indtryk på amerikanerne hvis løbet skal få fremtidig succes. "Mandag betyder meget for mig," siger teamchefen.
"Det er tydeligt at han er en utrolig talentfuld kører," forklarer Frank Williams der for fjerde gang henter en kører fra CART-serien ind i sit team. I den første tid skal han suge til sig og udvikle sit talent så det bliver tilpasset Formel 1. Williams mener også at det har givet en god oplæring at køre i CART. "Disse CART-racere har 900 hestekræfter, som er pinligt mere end det vi har," siger han.
Netop fordi Montoya er et totalt ubeskrevet blad i Formel 1, ved ingen om han bliver et hit eller et flop. "Ingen kan virkelig være sikker på hvordan hans præstation bliver eller ikke bliver," siger han videre. Men han tager også meget af ansvaret på sig, hvis det viser sig at teamet ikke får det bedste ud af Montoya. "Uanset om vi kan lide det eller ej, så bliver alle kørerens præstation overdækket af teamets og dets materiel, og hans succes vil være en måling på vores mulige succes," forklarer Frank Williams.
Sidste gang den ellers så konservative Frank Williams hentede en kører i CART-serien blev det et flop af store dimensioner. Men han forventer sig meget af deres nye guldæg. "Jeg tror han bliver spændende at følge," siger teamchefen. Men hvorfor tage Montoya, når det nu viste sig at Jenson Button blev et hit? "Alle teamchefer som skriver kontrakt med en kører, håbes det at han hyrer en som er bedre end hans nuværende ansatte," forklarer han.
Med på en lytter - Montoya gæster Williams i denne weekend
Derudover var det allerede givet på forhånd at Button ikke ville få sædet i 2001. "Vi er meget kede af at han skal gå et andet sted hen i en periode, men vi havde allerede en forpligtigelse overfor Juan og vi havde ikke i sinde at trække os fordi det pludselig var ubekvemt," siger Frank Williams der altså valgte at holde sit ord - selvom det blev på bekostning af Jenson Button.
Colombianeren var ellers tæt på at komme til teamet på et tidligere tidspunkt, men der valgte teamet at satse på Ralf Schumacher. De havde holdt øje med tyskeren, som brugte halvandet år med at køre som en gal. "Der var to teorier - enten vidste han ikke hvad han lavede, eller også prøvede han grænser. Efter det sidste halve år, omkring tiden hvor vi blev interesserede i 1998, viste han sikker og solid kørsel," forklarer Frank Williams - og derfor blev Montoya siet fra. Nu mødes de to kandidater igen - som holdkammerater.
Som konkurrenter er det svært at acceptere at andre vinder, og det vil være en hindring for et muligt venskab. "Man ønsker at vinde hele tiden, og når en anden gør det, så er det svært at acceptere. Det er derfor det er svært at opbygge et godt forhold til en anden konkurrent," siger den forsvarende verdensmester.
Kun en kan vinde - og som kørere er et venskab mellem disse to herrer en umulighed
Schumacher giver finnen ret på dette område. Som konkurrenter kan de ikke komme for tæt på hinanden. "Vi ser nogengang hinanden, og måske får vi også en drink sammen efter løbet, hvilket kun er naturligt, men det er så langt som det går," forklarer Michael Schumacher, der også peger på at det vil være svært at opbygge ret meget venskab, da de koncentrerer sig om deres egen præstation.
Jean Todt forklarer at det er nødvendigt at lave denne nye opdeling. "Næste år vil vi give to teams vores motorer - Prost og Sauber. Det er en vigtig beslutning, men vi åbner en ny butik, som er helt uafhængig af Scuderia Ferrari, som alene står for at levere motorer til vores to kunder," forklarer Jean Todt.
Der bliver ingen ændring i mønsteret som vi ser med Sauber. Begge teams får motorer der er dateret et år tilbage. "Kundemotorerne vil være et år efter dem som vi bruger sæsonen igennem," forklarer han videre. For Ferrari betyder det også en god ekstra indtægt ved levering af motorer til de to teams.
Det burde jo ikke være så overraskende at Ecclestone var manden, men det har da vist sig at være en succes. Frank Williams var meget betaget af canadierens kørsel på ovalerne hvor der kæmpes hjul til hjul. "Men vi testede Jacques og vi var ubeslutsomme," forklarer Frank Williams. Men så kom Bernie på banen. "Bernie lagde masser af pres på mig, så måske skal Jacques takke Bernie mere, end at takke mig og Patrick," forklarer teamchefen.
Luca Badoer, der i øvrigt ventes at forlænge kontrakten med Ferrari som testkører, blev beordret på arbejde. Han kørte ikke mange omgange, men brugte dagen på at teste starter. Måske har Ferrari noget nyt i ærmet som skal prøves af inden der skal køres løb på søndag i USA.
Prost har været på jagt efter en ny motor efter at Peugeot takkede farvel til Formel 1 efter et ulykkeligt eventyr. Resterne af Peugeot er solgt til AMT og de går over til Arrows fra næste sæson. "Jeg er glad for at have sikret en af de mest konkurrencedygtigste og fornemste motorer i Formel 1," siger Alain Prost. Dog bliver det ikke tale om at det er nye motorer, og skal man se på Sauber-teamet der også bruger Ferraris aflagte motorer, er der en verden til forskel mellem Ferrari-motoren anno 2000 og den fra forgående sæson.
En bekymring mindre - Prost får Ferrari næste år
Men det har reddet Prost fra at skulle sælge sit team. "Aftalen med Ferrari giver ekstra til teamet, som har været igennem en svær sæson. Nu kan vi blive klar med næste sæsons program," siger en lettet teamchef. Teamet har ellers været tæt på et salg, men teamet blev reddet på stregen. Spørgsmålet er så om teamet kan vende udviklingen. Det er næppe fremtiden at køre med en ældre Ferrari-motor!
Nu mangler Alain Prost blot at fortælle hvilke kørere der skal køre Prost-Ferrari næste år. Jean Alesi og Pedro Diniz er et godt bud. Prost skal nemlig bruge en uhyrlig sum for at få motorer næste år. Aftalen menes at komme til at koste teamet mellem 150 og 200 millioner kroner. Så vil det være rart hvis Diniz kan dække store dele af disse udgifter.
3. juli 2000 - Jagten på motorleverandør
5. juli 2000 - Bliver Ferrari Prosts redning?
20. september 2000 - Vector Motorsports trækker sig
"Frank mener at han lever for meget på sit talent. Jeg er ikke sikker på at jeg vil bruge ordet sløv," siger Head advarende og med rette. Der skal meget fokus på at få det bedste ud af raceren. "Han er utrolig talentfuld og han har levet meget på sin kontrol over raceren," forklarer Head. Det har haft en bagside som der skal arbejdes med. "Det betyder at han ikke er så vild med at bruge timer med sin ingeniør. Frank har forsøgt at fortælle ham at han skal arbejde," siger Head videre.
Talentet rækker ikke alene - samarbejde og hårdt arbejde skal også være med. "Meget af det en kører opnår bliver udført på den måde han klarer sig med de folk der er omkring ham og forstår at bruge de evner," siger Head. Kun fremtiden vil vise om Williams kan få slebet deres diamant til. Han kommer til et team der har succes, så det kan give en god ballast.
Derfor tæller sejren for mere end de ti point der gives. "Man ønsker at vinde her uanset hvilken formel man kører. Der er lidt mere end de 10 point som man får for en sejr, så det vil være en særlig følelse for den der vinder," siger Coulthard.
Men det sker ikke i det amerikanske grand prix. "Det var Hubberts mening, og det er ikke noget jeg vil begynde at modsige," siger Dennis indledningsvis. Men han vil ikke følge rådet. "Både Mika og David, som jeg har talt med forud for løbet, forventes at forsøge at sætte raceren på pole og begge skal forsøge at vinde løbet," forklarer han. Dennis er meget indstillet på at Coulthard ikke skal føle sig udenfor. "Han har ikke tabt VM endnu. Michael og Mika kan ramme hinanden i det første sving og køre sig selv af. I den situation er det essentielt at David er der til at vinde," forklarer Dennis.
Det vil være demotiverende for Coulthard blot at stå i skyggen af Hakkinen. "Han er der for at vinde - ja vi forventer at han vinder," siger McLaren-bossen.
Teamet er nemlig ekstremt professionelt og vil gøre alt for at komme tilbage på vinderkurs. "Williams er et nemt team at arbejde sammen med. Patrick Head er en flink mand og han har et racerhjerte som Frank Williams," siger Villeneuve - så kan man jo spørge om de er mere besværlige hos BAR. Men for at få succes skal Montoya stille krav. "Man skal vide hvad man vil og holde sig til sine principper og håbe at de viser en noget respekt," råder canadieren.
Han bliver støttet af Craig Pollock, der mener at Williams er det rette sted at debutere. "BMW-Williams er et godt team for nye kørere, fordi de er veletablerede og ved hvad de laver," siger han direkte. "Det forkerte team for en ny kører, er et team som BAR, fordi vi endnu ikke er etablerede," fortsætter han.
Og det har han jo meget ret i - de har bevist at Ricardo Zonta ikke har formået at falde til - men det har ikke været en fejl. Zonta har bare lært Formel 1 i et alt for langsomt tempo. "At vi tog Zonta var ikke en fejl, men det har taget ham næsten to år at komme op på Jacques' niveau," siger Pollock. Hvorfor skulle Zonta så sparkes hvis han nu er blevet god - vi undres fortsat.
"Jean Todt kom fra rally til Ferrari og han gør et godt stykke arbejde der. Jeg tror at Bobby kan give de ting," siger Irvine. Derudover har Rahal flere gode kvaliteter som kan omsættes med fordel i teamet. "Han er en tidligere kører, så han kan sætte sig ind i mine og Lucianos problemer næste år," forklarer han.
Rahals rolle bliver hovedsagelig administrativt. "Bobbys arbejde er at hyre folk og få gennemført arbejdet. Han skal ikke gå derude og designe raceren eller skifte dæk - han arbejde er at hyre folk som vil gøre deres bedste med deres talent," siger Irvine, der hilser den nye teamchef velkommen.
Men derfor bliver det ikke lettere at lære en ny bane at kende. "Det er ret svært at lære Formel 1 og banerne, så jeg tror at jeg må følge efter Jacques," siger han spøgende med henvisning til Villeneuves kendskab til banen fra tidligere race.
Finnen er dog ikke videre optaget af at gå ned i historien som den første vinder af et officielt VM-grand prix på Indianapolis. "På denne tid af året fokuserer jeg meget på VM. Jeg tænker på at vinde et løb og ikke på hvilken bane det er på," siger han med nogen distance til det kommende løb. "Jeg er sikker på at der vil være særlige følelser efter løbet, men i øjeblikket tænker jeg blot på at køre på og forsøge at få det bedst mulige resultat," siger Hakkinen.
I den første frie træning viste det sig også at finnen ikke fik den bedste start - han er godt 8/10 sek. efter rivalen i VM, Michael Schumacher.
Det interessante ved sponsoraterne, er at firmaer med baggrund i IT og højteknologi der lægger penge i Formel 1, og det understeger det som forventes at blive trenden de kommende år. BAR har skrevet kontrakt med Bee-Trade.com, som indeholder aktioner og e-forretning. De har indgået en længerevarende kontrakt. Deres logo - 'racer-bien' bliver placeret på frontvingen af BAR-raceren - allerede fra og med dette amerikanske grand prix.
Den anden sponsor er ART Advanced Research Technologies Inc. - en canadisk firma som arbejder med udvikling af især laser- og termisk udstyr, og deres samarbejde indeholder også samarbejde på det tekniske område. "Vi er meget glade for at byde Bee-Trade.com og ART velkomne hos British American Racing," siger Craig Pollock.
Bridgestone har to compounds til regnvejr - en hård og en blød. Men hvornår der eventuelt skal skiftes dæk, vil Bridgestone ikke råde om. Meget afhænger af mængden af vand på banen, eftersom de nuværende tørvejrsdæk med deres riller, er i stand til at give lidt vejgreb. Derudover kan der også blive noget ballade om hvorvidt der skal køres på banen - det hurtige sving på ovalen kan blive farligt. Ved de 'normale' løb på Indy, bliver løbet aflyst - men det er fordi det er for farligt at køre ovalløb i regnvejr. Dette bør dog ikke influere på den måde der køres grand prix-løb - her er regnvejr velkomment.
For Jacques Villeneuve gælder det at han har kørt her før, men kun på ovalen, og kun i den sædvanlige retning, nemlig venstre rundt. Så det er nyt for ham, at skulle den anden vej rundt på "The Brickyard". Men ellers er omgivelserne de samme, og han glæder sig da også til et gensyn med den berømte bane, det er første gang han er her, siden han vandt Indy 500 i 1995.
Ricardo Zonta har aldrig kørt her før, men adskillige af hans brasilianske landsmænd, har fortalt ham om banen og den omgivelser og traditioner. Der kører en del brasilianere i de to Cart serier i USA. Og mon ikke Zonta håber på et godt resultat? Hans seneste indsats på Monza, med en sjetteplads er ikke noget han eller omgivelserne har glemt, og det har givet ham visse forhåbninger.
Der er i øjeblikket meget snak om, hvad der sker i BAR teamet. De seneste forlydender har gået på, Craig Pollock skulle være på vej ud, og at Jacques Villeneuves tidligere teamchef, Barry Green, skulle overtage Pollocks job, men det har Barry Green flere steder selv benægtet. JV har på et pressemøde i onsdags forklaret, at han ingen indflydelse har haft på disse påstande, og heller ikke ønsker at blive involveret. Tværtimod har han intet hørt internt i teamet, og kan egentlig ikke forstå al skriveriet. På samme pressemøde blev han bl.a. spurgt om forskellige forhold omkring sin kontraktforlængelse med teamet. Han sagde bl.a. at en af grundene til at han har forlænget kontrakten med teamet, er at han har et godt forhold til teamet, og han føler at man nu er i gang med de fremskridt, der gør at teamet kan vinde sejre. Han er stadig selv sulten efter sejre, og han ser flere muligheder i fremtiden, for at det kan lade sig gøre.
Hvis BAR bilerne kan forsætte med det tempo, som man viste på Monza, og motoren kan holde, så er der øgede muligheder for, at JV næste år kan vinde sin og teamet første sejr.
Men han kender - som alle andre- ikke den nye bane, så det er med en vis spænding, at han og McLaren teamet tager til Indianapolis. Der er forskellig måder at lære banen at kende på, hvad vil MH gøre?
Mika Hakkinen:
"Inden den frie træning starter, vil jeg køre banen rundt i en bil, derefter til fods, jeg vil se lidt på kerberne, og finde ud af karakteristikken af de forskellige sving. En del af banen har kraftigt hældende kurver, og jeg tror at det er vigtigt, at finde ud af hvor stejle de i virkeligheden er. Der kan være muligheder for alternative ideallinjer der. Og jeg vil også kikke efter hvor ujævn banen kan være. Under træningen vil jeg prøve at følge Jacques Villeneuve rundt på banen, han har kørt her før."
Den sidste bemærkning skal nok tages med et vist forbehold. JV har godt nok kørt på banen før, men det var udelukkende på ovalen, og der er kørselsretningen helt modsat den man vil bruge i F1 løbet.
David Coulthard har studeret banen på nogle film og videooptagelser. Hans umiddelbare mening om den er, at den ser teknisk krævende ud, og de hældende kurver er noget helt nyt som alle skal vænne sig til. Men hvordan bliver DC's rolle i løbet, og for så vidt også i de resterende løb? Der har i den seneste tid verseret forskellige udtalelser om dette fra McLaren teamet, nogle mener at DC skal køre sin chance - altså ingen teamordre. Andre mener at han nu udelukkende skal køre for at støtte MH, da han er et godt stykke foran DC i pointene - altså teamordre. Senest har Jürgen Hubbert, bestyrelsesmedlem og en af motorsportscheferne hos Mercedes, udtalt at han forventer, at DC nu udelukkende kører for at bakke MH op. Det er næsten den mest direkte måde, at sige at der er teamordre. Mercedes har af naturlige årsager også et ord at skulle have sagt i den sag.
Begge kørere forventer et godt og spændende løb, og håber at alle vil være med til at give de amerikanske tilskuere et godt show, så chancen for at F1 kan slå igennem i USA øges.
Som tidligere beskrevet ser vi nu hos Jaguar et stilskifte hvor der gøres op med den tidligere Stewart-tid, og med ansættelsen af Rahal bliver Jaguar mobiliseret om. Ressler har vist at han er manden der tager de tunge beslutninger, og valget af Luciano Burti som andenkører i 2001, viser også at manden med de mange arbejdsopgaver, er chefen i teamet.
Men han kommer til at holde fast i teamet. "Jeg bliver på fabrikken. Mit kontor flyttes ikke," siger Ressler. I stedet ser han muligheden for at arbejde samme i et team. "Vi vil blive et team, og jeg tror at vi er i stand til at gøre fremskridt," siger Ressler videre. Det vil også aflaste Ressler en hel del - men han er altså fortsat manden der er indsat som problemknuseren i teamet af Ford-bossen Jac Nasser.
8. september 2000 - Magtforskydning hos Jaguar
10. september 2000 - Ressler om Jaguars fremtid
Glad for den nye bane - Schumacher på gåtur.
Han er ankommet til en bane hvor legender har udspillet drabelige slag, og forholdene er da også utrolige. "Pladsen er bare så stor," siger en overvældet tysker. "Når man går her, ser man den store plads. Men jeg har ikke noget overblik over banen eller miljøet omkring," siger han videre.
Nu gælder det om at racerne vise hvordan banen er. "Lad os nu få nogle omgange, og se byen inden jeg kan give et bedre svar," slutter han.
Det første sving er en chikane med stort set samme layout som det der findes på Monza. Den tætte kamp til det første sving kan give problemer. "Det kan blive lidt ligesom Monza i starten. Jeg tror at der er mange racere der misser lidt, da det er noget snævert," forklarer han. "Så man kan måske se nogen af os køre lige ud og fortsætte på ovalen," siger han spøgende.
Andre kørere er dog meget begejstrede for banen - og hvis man husker tilbage på den første chikane på Monza, så var der ikke de store problemer der... Så lad os nu se - uheldet på Monza
Canadieren sejrede i Indy 500 i 1995, og siden da har han etableret sig som en af de hurtigste og vildeste kørere i Formel 1. "Jeg tror ikke at kendskabet vil hjælpe ret meget. Vi kører gennem det første sving i den forkerte retning, så jeg skal huske ikke at dreje til venstre men til højre," siger han spøgefuldt. Villeneuve kender ikke banen ret godt. "Jeg har kun set den nye bane i fugleperspektiv fra et fly," siger han - men i dag begynder det så for alvor.
Det bliver hårdt arbejde. "Vi har kun to timer fredag til at lære banen at kende. Det bedste er at gå den rundt, eller køre den på scooter, blot for at få en ide om hvordan banen ligger, hvor bremsemarkeringerne er, og om der skal drejes til venstre eller højre," udtaler han. Dog er han meget skeptisk over hvordan amerikanerne modtager Formel 1. "Når der er et kedeligt løb, ser det ikke ud til at genere Europa. Europæerne kan se på teknologien og de er vokset op med det, så de forstår hvad der sker på racerbanen," vurderer han.
På det område er amerikanerne nok ikke nær så tålmodige. "Jeg er ikke sikker på hvordan det vil gå hvis vi får et kedeligt løb," siger han og tror at det mere er Indianapolis der trækker end det er Formel 1. "Jeg tror at det er på grund af at det er Indianapolis - fansene som kommer vil komme til ethvert løb på banen. Men det er en god chance for dem at se Formel 1-race," siger Villeneuve.
19. september 2000 - Villeneuve skeptisk om F1 succes i USA
"Michael har været hos Ferrari i 5 år og han har vundet 22 løb. Dette er absolut en rekord. Schumacher føler sig hjemme i dette team - det er mere et sentimentalt spørgsmål end det er et spørgsmål om resultater" - kommenterede Todt.
Per Liebst
Efter det italienske Grand Prix, hvor Rubens udgik på første omgang - som lignede et mindre kaos - takkede Michael Schumacher ham for den rolle han spillede i opsætningen af bilen til løbet på Monza. For brasilianeren - betød denne udtalelse virkelig meget - især efter at Michael vandt på Monza og RB udtalte herefter, at han ville gøre alt som stod i hans magt for at hjælpe Michael til hans 3. verdensmesterskab.
"Jeg ved, at Michael fighter for dette mesterskab og det er ikke mere tilfældet for mig selv, men jeg er glad, fordi jeg så Michael efter løbet - hvor jeg fik "en krammer" ,hvorpå han takkede mig for min deltagelse i bilens setup."
"På dette tidspunkt i mesterskabet er jeg nødt til at hjælpe ham og tilbyde min hjælp i fremtiden."
Per Liebst
Den største årsag til de trafikale problemer er, at der er et omfattende vejarbejde i gang flere steder i området. Arrangørerne tilråder derfor alle, at tage af sted til banen mindst en time før end de havde beregnet. I området vil der på strategiske steder være placeret ekstra indkaldt mandskab, til at dirigere trafikken. De som bor i Indianapolis området, der har mulighed for at tage de offentlige transportmidler, anbefales at gøre dette. En af årsagerne til dette er, at der normalt også er mulighed for at parkere i inderkredsen, men den er ligesom optaget til et andet meget vigtigt formål.
Ellers er det ikke service der mangler. Man har hyret adskillige tolke til at hjælpe alle udenbys tilskuere, der måtte komme i problemer af en eller anden art. Ca. 20 sprog bliver dækket, dog ikke dansk.