Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.9.2000
 Den kedelige 4. plads
 Frentzen uheld endelig vendt
 Williams om Montoya
 Panik i Minardi-pitten
 Prost med både Ferrari motor og gearkasse
 Mere ballade mellem topkørere
 
24.9.2000
 Pneumatisk fejl hos Hakkinen
 Hakkinen - Det kunne have været et flot show
 Kørerne får deres vilje
 Fisichella arbejder ikke nok
 Trulli håber på mange overhalinger
 Mika hjalp Coulthard - og sig selv...
 Button fortsætter succesen
 Tre fans fundet døde
 Coulthard - Hvad skal jeg gøre?
 Problemer ved starten?
 Flere F1 løb i USA?
 Villeneuve giver Montoya gode råd
 5 kører besøger børnenes hospital
 Formel 1 på oval-bane?
 Villeneuve støtter Montoyas overgang til F1
 Mosley forlader USA
 

Hop til top25.9.2000

Den kedelige 4. plads

Næsten i hel OL-stil, så er 4. pladser ikke helt så meget værd. Godt nok giver det 3 gode point, men det giver et særligt boost at få en plads på podiet.

Derfor var Villeneuve ikke rigtig tilfreds med sin 4. plads - han var under 3/10 fra BARs første podieplads. "Det er et godt resultat, men jeg er irriteret over ikke at have fået tredjepladsen. Vi kørte med mere downforce i dag," forklarer canadieren, og derfor var han ikke i stand til at følge tyskeren rundt på langsiden. Han forsøgte dog en enkelt gang - og tror selv at det kunne have været lykkedes.

!Jeg var ikke rigtig tæt nok på, men jeg besluttede at det var værd at tage en chance og bremse sent og forhåbentlig blive på banen. Problemet var at jeg kom på indersiden og jeg mistede banen lige hvor svinget var. Da jeg bremsede, vidste jeg at jeg bremsede alt for sent - jeg skulle have bremset få meter tidligere og så ville jeg stadig have overhalet ham," vurderer Villeneuve - men mon dog.

BB  


Hop til top
Frentzen uheld endelig vendt

Det lykkedes langt om længe for Heinz-Harald Frentzen at sikre sig en plads på podiet. Tyskeren der sidste år sejrede to gange og en kort overgang var med i VM-kampen, sikrede sig den sidste plads på podiet – og det resultat har han jagtet længe.

I slutfasen viste det sig at hans opsætning nok var den mest fordelagtige. "Jeg havde sat min racer op til topfart, men det betød at jeg kæmpede på inderkredsen. Jeg blevet presset meget hårdt af Jacques Villeneuve, og han forsøgte meget optimistisk at overhale mig en gang, og kørte ud på græsse, hvilket gav mig et pusterum," siger Frentzen.


Frentzen blev hårdt presset af Villeneuve - men holdt stand

Villeneuve kom dog tilbage, men kom ikke igen rigtig tæt på til at forsøge en overhaling. 3. pladsen betyder meget for Jordan, idet kampen om placeringerne 4-6 i konstruktørernes mesterskab ligger meget tæt. "Jeg vidste hvor vigtig denne tredjeplads ville være for mig og teamet. Vi har haft mange chancer for at slutte på podiet denne sæson, men heldet er aldrig gået vores vej," glæder Frentzen sig.

BB  


Hop til top
Williams om Montoya

Der har været talt og diskuteret meget om andenkøreren hos Williams. Udefra ser det lidt mærkværdigt ud, at Frank Williams skifter andenkøreren ud hvert år, som han har gjort et par gange i træk nu. Ralf Schumacher har gjort det rigtigt godt hos Williams. Men en fast makker i teamet har han endnu ikke opnået at have. Det var ingen succes med Alex Zanardi. Nu skifter man Jenson Button ud. Og ind kommer endnu en ny makker til Ralf Schumacher. Nemlig Juan Pablo Montoya. Frank Williams har udtalt sig om dette:

"Juan er en ung kører, en anderledes personlighed og meget talentfuld. Jeg tror dog ikke at vi næste år vil sige: "Her kommer en der vil køre de andre agterud." Det er umuligt at gøre dette. Det væsentlige er, at han ved hvad han er oppe imod. Han skal erstatte en anden, og det vil i dette tilfælde blive meget svært. Alle teamejere håber selvfølgelig på, at den nye kører man ansætter, vil være bedre end forgængeren, men det er der ikke altid en garanti for. Nu må vi vente og se."

Det virker som en meget politisk udtalelse. Frank Williams handlemåder er sommetider totalt uforståelige. Men han må være overbevist om, at hans beslutninger er rigtige.

Han forsætter sin forklaring om konkurrencen i F1:
"Der findes mange potentielle verdensmestre i Kina f.eks. Hvis de eksempelvis kom til Europa, vil vi alle se deres evner og potentiale. Det samme er der med de amerikanske kørere. Der er mange gode kørere derovre. Nu har der været et F1 GP , og det vil måske hjælpe dem til et gennembrud. Jeg tror heller ikke forskellen til McLaren og Ferrari er ret stor. De har de bedste kørere, og de er altid et sekund hurtigere end alle andre. De er bare det bedre til at gøre tingene fuldt ud, end alle andre. Men jeg vil hellere holde lav profil, og så lave gode resultater, end omvendt."

Alle er efterhånden blevet overbevist om, at Jenson Button har klaret sig over al forventning. Hvis ikke Montoya klarer det lige så godt næste år, kan det virke som om, at Flavio Briatore og Benetton kunne blive de store vindere, i hvert fald i forhold til kørere.

PDL  


Hop til top
Panik i Minardi-pitten

Minardi leverede igen pitstops der ikke kan anbefales at efterfølge. Denne gang slog teamet alle rekorder: begge kørere skadede hver en mekaniker! Når man ikke kan få ram på pointene kan man jo altid...

Kørerne giver dog den våde asfalt og den øgede fart i pitten skylden for de to kedelige uheld, hvor to mekanikere brækkede benet. "Jeg lavede en fejl under nedbremsningen ved det andet stop og blokerede mine dæk, og kørte to fra mit hold over," siger en ærgerlig Mazzacane, der i øvrigt sloges med Mika Hakkinen - i reel kamp!!!

Marc Gene var også i gang med at påkøre mekanikerne. "Jeg lavede en fejl under pitstoppet og bremsede ikke det rette sted. Jeg mistede 20 sekunder og nogle af mekanikerne blev lidt skadede. Det var vådt og jeg var på slicks, og de burde have advaret mig," klager Gene og Mazzacane har også en forklaring. "Normalt er farten i pitten 80 km/t, men til dette løb var den på 120 km/t. Jeg synes det var lidt farligt. I disse forhold - med en våd bane - kørte jeg nok for hurtigt," siger argentineren der udgik 14 omgange før tid.

Teamet var kede af at det skulle slutte på en sørgelig måde. "Begge køreres præstation viste sig at være rigtig gode. Desværre lavede de to fejl ved det andet stop, ved at påkøre to mekanikere," siger Gabriele Rumi. Da de to blev skadet blev fokus taget væk fra løbet. "Kort efter var løbet ikke så vigtigt mere, og vi tog os af det der skete i garagen, hvilket var langt mere vigtigt for os," siger Rumi. Marc Gene sluttede på 12. pladsen

BB  


Hop til top
Prost med både Ferrari motor og gearkasse

Nu skulle det være ganske vist. Prost teamet vil bruge Ferrari motorer de næste 2 år. Man har nu sikret sig Ferraris motorer de næste 2 år, til en pris i omegnen af $ 27 mill. om året. Man har desuden sikret sig en option, for at forlænge aftalen med endnu et år.

Det bliver samme motor som Sauber teamet får, altså en motor der er 1 år gammel. Deri ligger at man kan bruge evolutioner af motoren, i takt med den udvikling Ferrari har lavet på motoren, for et år siden. Det forlyder også, at Prost vil benytte Ferrari gearkasser. Men der endnu ikke klare oplysninger om dette. Det er heller ikke afklaret endnu, om der kommer til at stå Ferrari på motoren, eller et andet navn, som eksempelvis Sauber benytter sig af. Ferrari har, for at kunne leve op til sine forpligtigelser overfor Sauber, og fra næste år, også Prost, startet en ny afdeling til kun at håndtere levering af kundemotorer.

Nu er motoren så på plads for Prost. Jean Alesi har allerede offentliggjort, at han forsætter hos Prost. Men et stort problem er ikke løst endnu. Hvem skal designe 2001 modellen? Alain Prost vil gerne have, at John Barnard tager sig af dette, men John Barnard er ikke interesseret i dette mere, han koncentrerer sig om at udvikle og producere nye dele til bl.a. Prost teamet. Alesi er lidt i bekneb for en bildesigner, efter at Alan Jenkins blev gået tidligere på året.

PDL  


Hop til top
Mere ballade mellem topkørere

Det er ikke første gang i denne sæson at Michael Schumacher og David Coulthard duellere på ord - efter lidt ballade på banen. Skotten kiksede sin start og da det blev klart for McLaren at han måtte ind til en ti-sekunders straf, blev han beordret til at køre taktisk overfor Michael Schumacher.

Den taktik følte Michael Schumacher var lige på grænsen - selvom det er tilladt at køre defensivt og taktisk. Tyskeren stiller ikke spørgsmålstegn om hvorvidt det var i orden, da det er tilladt at køre taktisk - blot det sker indenfor reglementet. Men han tvivler på om skottens intentioner hele tiden var reelle. "Jeg overhalede ham på ydersiden i første sving. Jeg kørte meget bredt for at sikre mig at han ikke ramte mig, og jeg vil sige at han ikke tog den snævreste for at undlade at ramme mig," siger han.

Han beskylder skotten for at ville køre ham af. "Han kørte på en måde så han troede at et sammenstød kunne ske, og han forsøgte simpelthen ikke at undgå det," raser tyskeren. Nu overlevede han og sikrede sig også sejren, men det psykologiske spil fortsætter også udenfor banen. "At køre langsomt er i orden. At køre ind i nogen, det bør ikke være tilfældet, da man ikke kan vide hvordan det vil udvikle sig - og det ønsker vi ikke at se," siger Schumacher videre, og dermed fortsætter den drabelige duel på ord som brød ud på Spa i 1998.

BB  


 

Hop til top24.9.2000

Pneumatisk fejl hos Hakkinen

Der var meget stor skuffelse over Mika Hakkinens farvel. Finnen udgik efter lidt over en snes omgange med et teknisk problem. Norbert Haug er den første til at tage ansvaret for den tekniske fejl, der meget vel kan koste ham VM.

Mercedes har endnu ikke fundet årsagen, men Norbert Haug mener at det kan være en fejl i det pneumatikken eller måske en fejl direkte i ventilen. Dette skal Mercedes dog analysere nærmere. "Vi havde ellers forberedt os rigtig godt, og man kunne se at der var god fart, så jeg kan kun sige undskyld til Mika - det var slet ikke planlagt," siger Mercedes-bossen.

Norbert Haug vil dog ikke kaste håndklædet i ringen. "Vi er otte point efter nu, og alt kan ske, så vi giver ikke op," lover Haug. Også i konstruktørernes VM er McLaren og Mercedes sat tilbage, så der skal virkelig arbejdes hårdt for at sikre de to mesterskaber.

BB  


Hop til top
Hakkinen - Det kunne have været et flot show

Materiellet var Hakkinen imod, og det var skuffende for finnen at han måtte parkere sin syge racer i garagen. Han var ellers godt på vej til at varme op under en ny flot duel - men motoren holdt ikke.

"Som I alle kunne se så kom der masser af røg ud, og det må have været på grund af en eller anden fejl og så mistede jeg motoren," beretter Hakkinen der nu skal på meget hårdt arbejde hvis det skal lykkes ham at genvinde VM.

Finnen satsede meget tidligt på at skifte til tørvejrsdæk og det kom til at koste. "Jeg var ved virkelig at hente ind på Michael, og så kom jeg til at ligge bag Minardi'en. Det var virkelig en katastrofe – jeg var vist fem eller seks omgange efter ham," siger han noget irriteret og mener at han der mindst mistede 6-7 sekunder.


I røg og damp - exit Hakkinen. Måske også i VM!

Det ærgrer ham rigtig meget at motoren skulle sætte ud. "Jeg var kun seks sekunder efter Michael, og jeg er sikker på at det ville have været et rigtig flot show, men sådan skulle det ikke blive," konkluderer Hakkinen skuffet. Nu bliver det spændende at se hvordan han klarer sig i de to sidste løb – nu kan Schumacher for alvor satse defensivt og med en sejr på Suzuka kan tyskeren allerede kåres som verdensmester. Det er hårde odds for Hakkinen…

BB  


Hop til top
Kørerne får deres vilje

Det lykkedes for Michael Schumacher at få flyttet grid'en så meget tilbage at han ikke får problemer i starten. Tyskeren starter i dag fra pole, og lige foran sig ville han oprindeligt have de berømte brosten, der er et minde fra den originale Indianapolis-oval.

Men det lykkedes Ferrari-kørere at få FIA overtalt til at flytte startpladserne lidt længere tilbage. Ferraris teamchef, Jean Todt har ligefrem kaldt brostenene livsfarlige - især fordi kørerne skal igennem en stående start. Selvom det så lykkedes Ferrari at få sin vilje, så har McLaren også været bekymrede, så derfor har Ron Dennis næppe noget krudt at skyde med denne gang.

"Hele start grid'en er blevet flyttet tilbage i nat efter at kørerne i forreste række, Michael Schumacher og David Coulthard, udtrykte bekymring om hjulspind på grund af brostenene ved start/slut-linien," siger FIAs sikkerhedsdelegerede, Charlie Whiting. Derudover bliver farten i pitlane forhøjet til 120 km/t. eftersom pitlane på Indianapolis er bred og sikker nok til at køre med højere hastighed.

Alt i alt - de to beslutninger er meget fair - så det kan der ikke sættes en finger på.

BB  


Hop til top
Fisichella arbejder ikke nok

Selvom man har sikret sig en kontrakt i yderligere en sæson, så skal en kører ikke tro at alt så er sikret. Benetton var langt fra tilfreds med den indsats Giancarlo Fisichella lagde for dagen i kvalifikationen. Der blev han meget skuffende blot nummer 15, mens Wurz arbejde sig til en 11. plads.

Og det er simpelthen ikke godt nok, hvilket Flavio Briatore kommenterer uden omsvøb. "Resultatet af kvalifikationen viser én af forskellene på kørerne. Alex har fokuseret meget på løbet, og har virkelig studeret alting inden vi kom herover. Giancarlo har sat sin lid til hans talent, det er ingen erstatning for hårdt arbejde," siger han meget kontant og det er et vink med en vognstang til Fisichella - 'hvis du vil videre, så skal du tage dig sammen.'


Et godt råd fra Briatore: 'du skal arbejde, Giancarlo!'

Teamchefen henviser til en lignende situation hvor forskellen viste sig. "Det ligner situation i Malaysia sidste år," siger Briatore videre. Der var Wurz også bedre - 4 pladser og med en afstand på 7/10 sek.

Men Fisichella fatter ikke selv hvorfor det gik så dårligt. "Jeg forstår det simpelthen ikke. I formiddags var bilen rigtig god, men i kvalifikationen var næsten al vejgreb væk, og det gjorde utrolig svært for mig at køre bilen," siger han skuffet. Pat Symonds forsøger at forsvare det noget arbejdssky italienske talent. "Giancarlo har ikke rigtigt forstået banen, måske et resultat af den fejltagelse han lavede i går," siger han. Fredag kørte han tidligt af banen og mistede meget tid.

Det er dog ikke nogen undskyldning. "Det er alligevel lidt svært at forstå, hvorfor han er så langsom, som han er," slutter Symonds. Så Giancarlo: talentet er der, men der skal hårdt arbejde til! Dette var måske første vink med den nok så berømte vognstang.

BB  


Hop til top
Trulli håber på mange overhalinger

Jarno Trulli formåede at kvalificere sig som nummer 5, og italieneren viser her i den sidste halvdel af sæsonen at han efterhånden har fundet sig til rette hos Jordan. Nu mangler han blot at få ram på flere point.

Italieneren var da også ovenud tilfreds med resultatet. "Jeg er glad for dagens resultat. Alle gjorde et godt stykke arbejde og det er altid tilfredsstillende at kvalificere sig efter de to topteams, selvom jeg følte at vi kunne gøre det bedre," siger Trulli. Han ser især frem til at få muligheden for at levere nogle overhalinger. "De lange strækninger giver muligheden for at overhale i slipstrømmen, hvilket vil give et interessant race," siger han videre - men spørgsmålet er om han overhovedet kan følge de fire forreste. Det er meget tvivlsomt.

Det er hans første løb i Staterne, så derfor vil han gerne begynde med en flot rekord. "Jeg er meget spændt, da det i morgen vil være mit første løb i Formel 1 i USA. Jeg er sikker på vores præstation, og jeg tror at det vil blive et meget interessant løb, specielt med chancen for at overhale i slipstrømmen på den lange strækning," siger Trulli forventningsfuldt.

BB  


Hop til top
Mika hjalp Coulthard - og sig selv...

McLaren viste flot teamarbejde, da Mika Hakkinen trak David Coulthard ned ad langsiden for at vinde noget mere fart, inden skotten blev sendt af sted for at køre resten af omgangen færdig.

Men om det var det der udelukkende gav skotten 2. pladsen skal der regnes på. "Man mærker selvfølgelig forskellen, da vi gik derud med den intention," forklarer skotten der i de sidste minutter kørte sig frem i den forreste række. "Men jeg ved ikke hvor meget det giver indtil detaljerne viser det. Det er dog en stor ting, og jeg vil gerne takke ham for det," siger Coulthard der fik fortjent støtte fra Hakkinen.


Mika hjalp Coulthard en plads frem, og med fordel sig selv tilbage...

Det rykkede Hakkinen en plads tilbage - men intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Derfor bekymrer det ikke finnen meget at han starter i anden række. "Jeg var sikker på at den måde jeg hjalp David på, ville forbedre hans fart på det lige stræk, og forhåbentlig ville det give noget moment der ville forbedre hans samlede tid, og det gjorde det," forklarer Hakkinen.

Men han er ikke bitter fordi det kostede ham en plads. "Jeg er ikke skuffet over at falde en plads tilbage. Anden startrække er ikke så dårlige endda," konkluderer han og henviser til bekymringen for de brosten der ligger lige foran den forreste række.

BB  


Hop til top
Button fortsætter succesen

Jenson Button fortsætter med at imponere. Således blev kvalifikationen i USA blot en bekræftelse af at den blot 20-årige brite er noget helt specielt. Han viste gode takter og klarede sig bedre end sin langt mere erfarne holdkammerat, Ralf Schumacher.

Briten var i de frie træninger med fremme og bide i skeer med de store, og derfor kunne han måske sikre sig pladsen som 'best of the rest'. Dette glippede dog, men trods dette er Button meget forventningsfuld forud for løbet. "Jeg ville selvfølgelig gerne have været på anden række, som jeg var i træningen til morgen, men jeg er alligevel meget glad for min 6. plads, især fordi der ikke er så stor forskel mellem mig og de fire forreste kørere," siger en stolt brite.

I de sidste sekunder forsøgte han at presse sig op på 5. pladsen, "men jeg tror at jeg pressede lidt for hårdt," konkluderer han. Måske er der mere succes i vente for Button.

BB  


Hop til top
Tre fans fundet døde

Tre canadiske Formel 1-fans er fundet døde udenfor Indianapolis. De blev fundet af politiet i deres motorhome.

De tre Formel 1-fans holdt om aften motoren kørende og uheldigvis var deres udstødningsrør blevet tilstoppet af græs og mudder, og de uheldige fans overlevede ikke kulilteforgiftningen. "De gik i seng om aftenen ved 21-tiden og da vennerne forsøgte at vække dem om morgenen, var det uden succes," forklarer Jeffrey Dine. Politiet fandt efterfølgende de tre mænd.

BB  


Hop til top
Coulthard - Hvad skal jeg gøre?

David Coulthard skal formelt set fortsat køre sin egen chance. Men hvad nu hvis. Er der teamordre - eller hvordan kommer det til at fungere?

Det ved skotten ikke rigtig selv, men alt kan ske. "Hvis Mika og Michael kører af i det første sving, så vil der ikke være nogen teamordre," siger han indledningsvis - og det er jo ganske rigtig. Men der kunne opstå en anden situation. "Hvis jeg fører og Michael er toer og Mika er treer - hvad skal jeg så gøre? Jeg kan ikke få Mika til at overhale Michael," siger skotten. Det vil være en taktisk brøler, men skotten tror det bliver aktuelt hvis han ligger lige umiddelbart foran.

"Der er kun få omstændigheder hvor teamordre vil blive sat ind, og det vil selvfølgelig være hvis Michael fører, at jeg er toer og Mika er nummer 3. så kan jeg forvente en ordre," siger skotten. Ron Dennis har afvist at det bliver aktuelt i dette løb - men lad os nu se.

BB  


Hop til top
Problemer ved starten?

Den berømte Indianapolis bane, hvor der skal køres GP på, senere på dagen, har måske et problem. Den har tidligere haft en overflade bestående af brosten, men man har for mange år siden asfalteret hele banelegemet, undtagen en smalstribe ved start/mål linjen.

Det kan få betydningen for manden i pole, i dette tilfælde Michael Schumacher. Afhængig af hvor selve startplaceringerne er placeret i forhold til start/mål linjen, kan endda nogle af de forreste risikere at producerer en masse hjulspind, fordi der er en meget mindre friktion på brostenene. Både Michael Schumacher og David Coulthard er ikke så glade for den smalle stribe brosten.


Fisichella og Wurz ser på de legendariske brosten - men de kan give problemer

Michael Schumacher:
"Jeg er endnu ikke helt klar over hvor startplaceringerne er, i forhold til brostenene. Men det skal der findes ud, det kan skabe problemer. Det burde det ikke gøre, fordi bilen i pole, ikke burde have en sådan ulempe eller forhindring. Det er noget vi skal have talt om. Man skal ikke straffes, fordi man er i pole."

David Coulthard:
"Pole er det man normalt foretrækker. Her tror jeg dog, at det kan være en fordel at være i den anden side af startgridden. Det kan være en fordel, fordi man vil få et længere stykke asfalt til at få fart i bilen, og dermed undgå hjulspind."

PDL  


Hop til top
Flere F1 løb i USA?

Præsidenten for Indianapolis International Motor Speedway, Tony George, forventer at der vil være F1 GP'er i USA i fremtiden. På et af de mange pressemøder på Indianapolis, er han blevet spurgt, om han mener om der vil være i F1 i USA om 10 år:

Tony George:
"Det er en langtidsinvestering. Forhåbentlig vil det være med til at øge interessen for F1, så der om 5 eller 10 år, vil være et USA GP hvert år. Indianapolis er et af de mange steder, hvor der kan køres F1 i USA."

Bernie Ecclestone siger dog, at man i øjeblikket ikke har planer om løb andre steder i USA.

PDL  


Hop til top
Villeneuve giver Montoya gode råd

Ex-Williams-verdensmesteren og nuværende BAR-kører, Jacques Villeneuve, har givet Juan Pablo Montoya hans første råd med på vejen, efter at denne i går underskrev en 2-årig kontrakt med Williams' Formel 1-team.

Siden mesterskabet i 1997 har Williams haft deres problemer lige indtil i år. Efter BMW's ankomst er tingene vendt til det postive og Ralf Schumacher har indtil videre sørget for 3 podie-pladser til teamet.

Villeneuve tror på, at Montoya har det nødvendige talent, som skal til for at få success i Formel 1, og det, at han var testkører for teamet i 1998 - før han skiftede til CART-serien - gjorde at han nåede at udviklet et samarbejde med teamet. Villeneuve skiftede også fra at være CART-mester og vinder af INDY-500 til Formel 1, og han har udtalt at Williams er et af de nemmeste team, at arbejde sammen med.

"Jeg vil fortælle Juan Pablo, at Williams er et meget nemt team at arbejde sammen med. De er et stækt team med meget erfaring og de har vundet både løb og mesterskaber", udtalte Villeneuve.

"Både Frank Williams og Patrick Head er væddeløbere med hjertet og de lever for at vinde. Du skal bare vide hvad du vil, holde fast i dine principper og samtidig sørge for, at der er en god portion respekt indenfor teamet. Hvis dette fungerer, skal resultaterne komme og da Juan Pablo har arbejdet med teamet i 1998 er han allerede godt bekendt med teamet."

Per Liebst

XT  


Hop til top
5 kører besøger børnenes hospital

Fem formel-1 kørere mødte op på 'Riley's Children Hospital' i Indianapolis for at give autografer samt deltage i fotografering sammen med de unge patienter. Den dobbelte verdensmester Michael Schumacher fra Ferrari, Jordans holdkammerater Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli, Williams-køreren Jenson Button og Benetton-køreren Giancarlo Fisichella tilbragte en del af eftermiddagen i selskab med børnene.

En anden verdensberømt deltager var professor Sid Watkins, nervekirurgen som også er præsident for FIA's medicinske kommision.

Kørerne signerede plakater fra denne weekends grand prix samtidig med, at de fik talt med forældre og børn. "Det var skønt at de kom," sagde Heather Tishner, som er "special event"-koordinator for 'Riley's Children's Hospital'. "De sørgede for at alle børn og forældre fik en uforglemmelig dag."

Mange andre plakater fik påført autografer, som så senere ville uddeles til de børn, som ikke selv kunne være med under det fine besøg.

Per Liebst

XT  


Hop til top
Formel 1 på oval-bane?

Nu, hvor Indianapolis Speedway er en del af løbskalenderen i Formel 1, så kan man jo egentlig godt lege med tanken om, hvorvidt der kunne køres et Formel 1-løb på en oval-bane.

Først og fremmest vil det dog kræve, at man i et sådan løb skulle køre i special-byggede biler af hensyn til sikkerheden. Her kunne F1 med fordel skele lidt til CART og IRL.

Men udover skrappere sikkerhedsregler for F1-feltet på oval-baner, så er der ikke noget yderligere teknisk, der forhindrer dette. Adrian Newey og Patrick Head havde bl.a. følgende kommentar, da de blev spurgt om det ville skabe yderligere problemer, hvis F1-feltet skulle køre på hele oval-banen på Indianapolis Speedway:

"Egentlig ikke. Det kunne jeg egentlig godt tænke mig, men jeg er ikke så sikker på, at de fleste af kørerne deler mit synspunkt," siger Newey.

"Hvis vi kørte på hele oval-banen, så ville vi bruge mindre downforce end på Hockenheim. Der ville altså blive kørt utrolig hurtigt," siger Head.

Det største problem handler dog nok om holdninger. Vi har gang på gang måtte høre på, at oval-bane-løb ikke har noget med rigtig motorsport at gøre. 'Herregud - de kører jo bare venstre om hele tiden med 4xspeeder og 4xbremse. Det er der da ikke særlig svært,' er efterhånden en standard-kommentar.

Og jo, det er meget nemt at køre på en oval-bane. Teoretisk set behøver kørerne i CART rent faktisk slet ikke holde hænderne på rattet igennem kurverne p.g.a. det setup, der hedder Stagger. Dette betyder, kort sagt, at de to yderste hjul (de højre) har en smule større diameter end de inderste (venstre). Du kan også forestille dig et papkrus. Hvis du lægger det på siden, og giver det et skub, ja, så vil det jo også helt automatisk dreje. Og det er rent faktisk princippet med et Stagger setup.

At kørerne ikke behøver at holde hænderne på rattet, er selvfølgelig udelukkende teoretisk, men Stagger setup'et giver dem en hjæpende hånd. Det største problem er rent faktisk, når de skal en tur i pit. P.g.a. setup'et skal de nemlig være meget forsigtige da bilen jo stadig vil dreje til venstre.

Så jo, det er meget nemt at køre på en oval-bane - vel at mærke når man er den eneste bil på banen. Hvis der pludselig er 25-26 andre biler samtidig, ja så er det altså en helt anden sag. At ligge side om side igennem kurverne og måske med en bil foran og en bagved, ja, det er altså ikke bare så ligetil.

Udover det tætte race som et oval-bane-løb helt naturligt kan byde på, så er der også en anden meget stor fordel ved den slags baner. Alle tilskuerne har komplet overblik over banen. Dvs. at de kan følge bilerne hele vejen rundt på banen i modsætning til f.eks. Hockenheim, hvor bilerne jo forsvinder ret hurtigt efter at de har passeret.

Formel 1 på oval-baner engang i fremtiden? Tja, hvorfor egentlig ikke? Udover den store barriere, som hedder holdninger, så er der absolut intet, der taler imod dette. Det sikkerhedsmæssige spørgsmål er uden diskussion det vigtigste i denne sammenhæng, og sammenlagt med holdninger (og selvfølgelig også fordomme), så er det nok det, der er den største forhindring.

Personligt kunne vi godt tænke os at se F1 feltet drøne rundt på hele oval-banen i Indianapolis.

www.cart.dk

XT  


Hop til top
Villeneuve støtter Montoyas overgang til F1

Juan Pablo Montoya blve bekræftet som Williams afløser for Jenson Button i torsdags og han bakkes godt op af Jacques Vileneuve.

Craig Pollock udtalte desuden omkring skiftet: "Jeg tror på, at der et et godt skifte og jeg bekræftiger Jacques udtalelser, at Williams er et fantastisk team at komme til for en ung kører. Jacques kontrollerede dette virkelig godt for nogle år siden og han vandt respekt, ved at få resultater i et tidligt forløb. Jeg tror på at hurtige resultater vil gavne Juan Pablo fremtid i teamet."

Per Liebst

XT  


Hop til top
Mosley forlader USA

FIAs præsident, Max Mosley kommer ikke til at overvære hele det amerikanske grand prix. Briten har været nødsaget til at tage hjem igen. "Større forpligtigelser har krævet at jeg desværre må forlade løbet før slutningen på denne ekstraordinære weekend på Indianapolis," siger Mosley.

Han når dog at give banen og folkene bag den, stor ros. "Jeg har været meget overrasket over standarden her og den utrolige kvalitet som faciliteter har," siger han videre og mener at Formel 1 ikke alene er kommet til en god bane, men også til "et historisk motorsportscenter."

Derfor er der tak til Tony George der har stået bag arrangementet. "Jeg vil også gerne takke alle de amerikanske fans og medierne for den varme og entusiastiske velkomst som de har givet Formel 1 i vores comeback i USA," slutter han inden han begav sig på vej tilbage til Europa.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk