Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.9.2000
 Magny-Cours-test - onsdag
 Fiorano-test - onsdag
 Estoril-test - onsdag
 Silverstone-test - onsdag
 Marshall påkørt på Indy
 Schumacher ny favorit
 TV-seerne blev væk
 Todt håber på fair play
 Testkørsler i denne uge
 Fremtiden for Prost er endnu usikker
 
26.9.2000
 Indy-vindere roser løbet
 Montoya er ingen ny Zanardi
 Minardi solgt
 Coulthard afviser kritik
 Dennis - Det er kun to sejre
 Ferrari forbereder sig til slutspurten
 

Hop til top27.9.2000

Magny-Cours-test - onsdag

Spredt ud over hele Europa tester i disse dage adskillige af formel 1-teamene på livet løs. Prost-teamet er taget til Magny-Cours, hvor deres testkører Stephane Sarrazin var i aktion. Teamet har med denne 3-dagestest indledt forberedelserne til næste års bil, nu hvor det skulle være nogenlunde sikkert at der rent faktisk vil være brug for en. Stephane Sarrazin kørte ikke mindre end 147 omgange i Prost Peugeot AP03'eren.

Selvom vejret var noget ustabilt, vurderer Prost den første testdag til at have været meget nyttig. "Denne test har gjort det muligt for os at samle en hel del information til næste sæsons udviklingsprogram. Stephane gjorde et godt arbejde og hans meget akkurate feedback har hjulpet os til gøre fremskridt gennem tidskørslen, "fortæller John Walton, som er teamets sportslige leder. Sarrazins bedste tid var 1:17,672.

CBA  


Hop til top
Fiorano-test - onsdag

På Fiorano forsatte Luca Badoer og Ferrari arbejdet med udviklingen af nye mekaniske komponenter. Metrologerne har forudsagt byger til løbet på Suzuka og for at simulere en sådan situation, fik Badoer også mulighed for at teste dæk på den kunstigt våde bane. I alt blev det til 141 omgange med den bedste tid 1:00,451 på tør bane og 1:09.552 på den våde version. I morgen tager Ferrari til Mugello hvor Michael Schumacher skal teste.
CBA  


Hop til top
Estoril-test - onsdag

Mens BAR, Jordan og Jaguar ventede på at regnen skulle holde inde på Silverstone i dag, kunne BMW Williams' test-teams medarbejdere nyde solskinnet og de behagelige temperaturer i Sydeuropa. De er taget til Estoril-banen i Portugal, for at forberede sig til det japanske GP. Jenson Button kørte 44 omgange og testede set-up til Suzuka og vil forsætte med arbejdet i morgen. På testens sidste dag, fredag, tager Ralf Schumacher så over.

Dagens tider:
KørerTeamTidOmgange
Jenson ButtonWilliams1:20,898 44

CBA  


Hop til top
Silverstone-test - onsdag

Om to uger er der GP i Japan, men de tre team, der testede på Silverstone i dag, fik ikke udnyttet forberedelsestiden så godt som de gerne selv ville. Silverstone blv nemlig hjemsøgt af et typisk engelsk regn- og stormvejr, der begyndte klokken 10.30 og først stilnede af klokken 14.30. Før banen var begyndt at tørre rigtigt var det allerede sent på eftermiddagen.

De tre skuffede deltagere i testen var BAR, Jordan og Jaguar. Begge BAR's testkørere, Patrick Lemarie og Darren Manning, var til stede. Lemarie testede den nyeste udvikling af Honda-motoren, mens Manning arbejdede med ændringer til næste sæsons racer.

Hos Jordan stod Jarno Trulli for kørslen. Han testede også de seneste motorforbedringer til Suzuka og dele til Jordans 2001-model på sine 46 omgange. Derudover så man nærmere på stabiliteten.

Eddie Irvine var på arbejde for Jaguar i dag. Her koncentrerede man sig dækkene. Irvine var den, der fik kørt flest omgange på den regnvåde bane, nemlig 51. Bridgestone har fortalt at de kun medbringer 3 forskellige typer dæk til Japan: et tørverjsdæk (medium-hårdt) og to regnvejrsdæktyper.

Af de fire kørere var jarno Trulli hurtigst, en anelse hurtigere end Eddie Irvine. De to BAR-teskørere ligger lidt efter. I morgen forsætter testen på Silverstone.

Dagens tider:
KørerTeamTidOmgange
Jarno Trulli Jordan1:28,34 43
Eddie Irvine Jaguar1:28,48 52
Darren Manning BAR1:29,01 19
Patrick Lemarie BAR1:30,85 35

CBA  


Hop til top
Marshall påkørt på Indy

Endnu en gang er en Marshalls liv sat på spil, men i modsætning til dødsulykken på Monza foregik dramatikken denne gang uden for banen.

Den 58-årige sikkerhedsmand William Andis blev påkørt af en flugtbillist uden for en af Indianapolis' banens indgangsporte. Andis blev straks kørt på hospitalet hvor lægerne konstanterede et brækket bækken, brud på nakken og hjernerystelse.

Senere samme aften arresterede politiet den ansvarlige for påkørslen - Juan Diaz fra Indianapolis - og sigtede ham for spirituskørsel og for at forlade ulykkestedet uden at undersøge Andis' tilstand.

Julia Jensen

CBA  


Hop til top
Schumacher ny favorit

Før GP'et på Indianapolis var det en finne, som spillerne havde størst tiltro til, men siden Michael Schumachers sejr har dette ændret sig. Tyskeren er nu otte point foran sin rival, inden vi bevæger os fra vest til øst, for der kun to løb tilbage i mesterskabet.

Michael Schumacher er efter sine to sejre i træk favorit med odds'ene 7/5. Troen på at Mika Hakkinen vinder sit tredje mesterskab i træk er knapt så stor. Her er odds'ene blot 5/1.

CBA  


Hop til top
TV-seerne blev væk

De første undersøgelser har vist at de amerikanske TV-seere ikke strømmede til skærmene. Der var ikke ventet den helt store tilslutning, men alligevel kan det ikke kaldes en succes.

Tallene viser at det store hit var den forsinkede udsendelse på Fox. 4,7% af seerne fandt sig til rette for at se Formel 1 - det svarer til 43.000 seere... Løbet blev fulgt af 3,4% under den direkte udsendelse. Det er skuffende tal. "Vi ville gerne have haft bedre seertal, og det forventede vi," siger Jerry Harbin der er leder hos Fox's afdeling i Indianapolis.


Løbet bød på nogle tætte kampe - men de amerikanske seere blev væk

Ser man på hele USA blev tallet mindre - i flere stater nåede den end ikke op over 1%. Så den helt store PR fik de 11 teams og deres sponsorer ikke ud af det.

BB  


Hop til top
Todt håber på fair play

For Formel 1-sportens skyld, vil det være vigtigt at de to sidste løb bliver afgjort på fair vis. Dette kan man meget vel forvente, da de seneste to finaler i mesterskabet er blevet kørt indenfor reglementet.

David Coulthard har lovet sig selv som loyal andenkører og støtte for Hakkinen, og vil gøre hvad han - indefor reglementet, selvfølgelig - kan for at holde Schumacher fra fadet. Hakkinen skal under alle omstændigheder vinde på Suzuka hvis drømmen om et vaskeægte hattrick stadig skal være i live.

Ferrari-teamchef Jean Todt håber da også at der bliver kørt pænt - og det gælder både Coulthard og Barrichello. "Holdkammeraterne til Michael og Hakkinen skal være fair. Formel 1 er ikke noget man kan manipulere i," hævder han, selvom det vist er bevist før at det sagtens kan lade sig gøre... "Der er løbsledere til at følge løbet, og der folk der tager beslutninger, og dem skal vi være opmærksomme på," siger Jean Todt.

Såfremt der ikke bliver kørt fair - hvis en af de to andenkører "uheldigvis" kører den anden VM-rival af banen, så bliver det interessant at se hvilken straf der i givet fald bliver udmålt. Men det vil vi helst gerne være foruden.

BB  


Hop til top
Testkørsler i denne uge

To løb er tilbage. De er begge uden for Europa. Hvad gør man så? Alle løbsbiler og andet udstyr bliver i disse dage fløjet fra Indianapolis til Suzuka banen i Japan. Men det betyder ikke at nogle teams tillader sig at slappe af.

Alle teams har planlagt test i denne uge. Man bliver så nødt til enten at bruge tilbageværende reservebiler og/eller deciderede testbiler. Og det er gør man. Adskillige baner er allerede taget i brug i dag.

Silverstone: BAR, Benetton, Jaguar og Jordan.
Fiorano: Ferrari.
Mugello: Sauber.
Magny Cours: McLaren og Prost.
Estoril: Williams.

Alle teams vil selvfølgelig benytte sig af deres testkører, men ikke alle kørere vil deltage i denne uges test. Eksempelvis vil både Mika Hakkinen og David Coulthard holde ferie indtil weekenden, hvor de tager til østen for at opfylde forpligtigelser overfor sponsorerne, så Olivier Panis tester alene for McLaren. Hos Ferrari er Luca Badoer startet i dag, og torsdag vil Michael Schumacher deltage også. Ferrari har allerede meddelt at de også vil teste imellem det japanske og det malaysiske GP.

PDL  


Hop til top
Fremtiden for Prost er endnu usikker

Hvad gør Prost nu? I sidste uge sagde Vector Motorsport fra i sine bestræbelser på at overtage dele eller hele teamet. Og nu har teamets mest trofaste sponsor også sagt stop. Gauloises stopper sin sponsorering hos Prost teamet med udgangen af i år. Måske vil de sponsorere andre i motorsporten, men der foreligger ingen oplysninger om dette. Alain Prost har dog ikke været helt uvidende om Gauloises's disposition:
"Igennem hele vores partnerskab, har marketingsafdelingen hos Gauloises, været utrolig gode til at holde mig underrettet om deres strategi. Så afslutningen på deres sponsorat, kommer ikke som den store overraskelse for mig. Jeg har faktisk været forberedt på det længe. Det betyder så, at vi nu kan påbegynde en omstrukturering af vores organisation."

Prost mangler endnu at få forhandlet de sidste ting på plads med Internetportalen Yahoo. Det vides endnu ikke, hvorvidt de er interesseret i en forlængelse af deres sponsorat. Men måske er der håb forude. Et bryggeriselskab, Interbrew, som har bryggerier stort set over hele kloden, er interesseret i at skyde penge i teamet. Hvorvidt det drejer sig om køb eller sponsorat er endnu uvist. Men et medlem af den familie som kontroller selskabet, er set i dybe samtaler med Alain Prost, både på Monza og på Indianapolis, så måske er der drikkepenge til Prost teamet. Ifølge ikke officielle kilder, vil Interbrew ikke benytte selskabets navn, men et af deres store mærkers navn. Navnet på mærket er Stella Artois.

Hvis der er hold i disse forlydender, og de vil at mærke bliver til noget, vil det åbne for et par muligheder. Bertelsmann koncernen, som stadig udviser en lille interesse i Prost teamet, og så Interbrew. Det er også kommet frem, at hvis Prost kan skaffe nogle selskaber som er interesseret i, at skyde store penge i firmaet, er Vector, som ellers havde trukket sig, måske interesseret i et mindre sponsorat.

Det er godt man ikke hedder Alain Prost. Der er utroligt mange ender der snart skal bindes sammen, hvis man vil have en rimelig god fremtid i F1. Heldigvis har Alain Prost sikret sig Ferrari motorer for de næste to år.

PDL  


 

Hop til top26.9.2000

Indy-vindere roser løbet

15 ud af de 20 nulevende vindere af Indianapolis 500 besøgte banen under Formel 1's historiske comeback i søndags. Og der er ingen tvivl om at de gamle mestre fuldt ud bifalder den længe ventede tilbagevendelse. Udover Jacques Villeneuve, som vandt Indy 500 i 1995 og Juan Pablo Montoya var følgende vindere tilstede: A.J. Foyt, Johnny Rutherford, Rodger Ward, Emerson Fittipaldi, Al Unser Jr., Arie Luyendyk, Danny Sullivan, Parnelli Jones, Jim Rathmann, Buddy Lazier, Bobby Rahal, Mario Andretti and Eddie Cheever Jr.

Danny Sullivan som kørte formel 1 i 1983, men tilbragte det meste af sin karriere som Indy-kører udtalte om Indianapolis' nye status af Formel 1-bane: "Tony George har gjort et fantastisk job med at integrere det (ind i løbsprogrammet, red.) uden at det mister sin helhed i det øjeblikkelige Indianapolis 500 løb. Jeg synes at det viser, at det er her det (Formel 1, red.) skal finde sted."

Selv Michael Schumacher kom med en bemærkning om det specielle i at vinde det første Formel 1 løb i USA i næsten ti år: "Det at står her på podiet, være den første Formel 1 vinder i 10 år i USA, og den første på Indy er ret imponerende. Det betyder meget for mig. Jeg klarede de sidste runder ved at tænke på det."

Det kan vist roligt konkluderes at Indianapolis har været en succes. Men mon ikke det kan ses på billetpriserne til næste år...

Julia Jensen

CBA  


Hop til top
Montoya er ingen ny Zanardi

Williams har allerede brændt fingrene en gang, da Alessandro Zanardi blev hentet hjem til Formel 1, men det forhindrede dem ikke i at skifte stjerneskuddet Jenson Button ud med Juan Pablo Montoya. Den sammenligning håber Sir Frank Williams dog at slippe for i fremtiden. Situationen med Zanardi og situationen med Montoya er vidt forskellige, mener han.

Zanardi (th.) og Montoya (tv.) kan slet ikke sammen-lignes, siger Frank Williams, der er træt af at blive mindet om italienerens Formel 1-fiasko.

"Uden at diskutere Alex' problemer, så var han meget, meget god, da han var i ChampCar. Det fungerede bare ikke for ham i F1. Juan er langt yngre, en anden person, der viser et enestående talent," forklarer Williams og forsætter: "Vi får se. Jeg tror ikke at vi er på vej ind i næste sæson med tankegangen: 'Wow, Juan kommer til at banke dem alle sammen. Det er umuligt at gøre det. Sagens kerne er at han ved hvad han er oppe imod. Den mand, som han erstatter, bliver meget svær at leve op til. Det er klart at en team-ejer håber på at den kører han underskriver kontrakt med er bedre end den nuværende besidder, men det betyder på ingen måde sikkert at han er det. Vi bliver bare nødt at vente og se."

CBA  


Hop til top
Minardi solgt

Det lille Minardi-team er nu på argentinske hænder. Gabriele Rumi har solgt sine 70% af Minardi til kabel- og satellit-giganten Pan American Sport Network, forkortet til PSN. PSN har rettighederne til F1-transmissionerne til det meste af Sydamerika og ejer også en andel i spanske Telefonica, der har sponsoreret teamet igennem de sidste år.

Prisen for Minardi-aktierne skulle være omkring $50 millioner. 15,5% af teamet er stadig ejet af en gruppe italienske investorer, de restende 14,5% tilhører Giancarlo Minardi.

Minardi har fået ny en ejer, og Gaston Mazzacanes karriere er sikret foreløbigt.

I 17 år har Rumi, bl.a. via sit firma Fondmetal, været involveret i F1, og han har været en del af ledelsen i Minardi siden 1996, men med salget er hans tid i F1 definitivt slut. Alt andet ville gøre for ondt, siger den 61-årige Rumi. "USA's GP var mit sidste løb, fra i morgen af vil jeg intet have at gøre med Formel 1. Jeg håber oven i købet at jeg aldrig kommer til at se det på tv igen, for ville være alt for smertefuldt for mig."

Men hvis Gabriele Rumis farvel til F1 er tårevædet, er det da i det mindste ikke på grund af lommesmerter. Rumi siger at han længe har vidst, at man før eller siden måtte følge tendensen og lade teamet gå over til et firma i mastodontklassen: "Det er et virkelig sørgeligt øjeblik, men det handler om at give teamet en fremtid og der er behov for en stærk partner. Jeg har gjort alt for Minardi, men Formel 1 har i dag brug for massive investeringer, som kun store industrielle grupper kan komme med. Jeg har tabt ikke penge på min investering, jeg har tjent alt ind, som jeg har puttet ind i Minardi, og jeg har lært meget over årene, men fra nu af vil jeg ikke have mere at gøre med Formel 1."

CBA  


Hop til top
Coulthard afviser kritik

Efter det amerikanske grand prix kritiserede Michael Schumacher i hårde vendinger den måde som Coulthard kørte på. De to kørere bankede hjulene sammen - men Schumacher var ikke helt så arrig over det, da han jo i sidste ende sejrede.

Men skotten synes ikke er en fair kritik. "Det er virkelig unfair. Jeg giver Michael ros for hans overhaling og respekterer at han er en god kører, og jeg kan ikke forstå hvorfor han går efter mig fordi vi ramte hinanden," siger Coulthard forundret. "Det er irriterende af ham at sige sådan noget om mig, men nu får vi at se efter sæsonen hvem der bliver mester," siger han truende.

Han kunne - hvis han havde været vild - have kørt tyskeren af banen. "Michael beskylder mig for at presse ham bredt, men da han var på ydersiden i sit overhalingsforsøg, kunne jeg have kørt ham af banen. Det gjorde jeg ikke, fordi det ikke var sportsligt," siger han videre.

Han trækker nu tilbage for at hjælpe Hakkinen til titlen. "Det er slet ikke forbi endnu, og jeg håber at få indflydelse på at hjælpe Mika til titlen. Jeg arbejder for teamet og jeg grødet jeg bliver bedt om, men jeg vil ikke gøre noget der uden for reglementet," siger skotten og satser derfor på at være en fair kører i de to sidste løb.

BB  


Hop til top
Dennis - Det er kun to sejre

McLaren nægter at give op - der skal blot to sejre til: så kan Mika Hakkinen genvinde VM. Det kræver dog at Michael Schumacher mindst én gang i de to resterende løb slutter på 3. pladsen eller det der er dårligere.

Det er ikke en umulig opgave - siger Dennis. "Man kan ikke vinde eller tabe et mesterskab i et løb. Det er stadig kun et løb," siger McLaren-bossen. "Der er 20 point tilbage og vi er otte point efter. Alt hvad Mika skal, er blot at vinde de to næste løb," fortsætter han - og forsøger at bevare optimismen efter finnens exit i USA. Han mener ikke det bliver svært - de næste to baner vil passe raceren godt. Schumacher har som modspil erklæret at han vil tage sejren i Japan og sikre sig VM med det samme...

BB  


Hop til top
Ferrari forbereder sig til slutspurten

Efter den overbevisende sejr i søndags i Indianapolis, ligger Michael Schumacher rimelig godt til at vinde VM i år. 2 andenpladser i de resterende 2 løb er faktisk nok, men det får hverken Ferrari eller Michael Schumacher til at slappe af.

Michael Schumacher:
"Selvom jeg kun behøver at blive nr. 2 i de sidste 2 løb, er det ikke det vi går efter. Vi kan ikke tillade os, at tænke på titlen eller begynde at slappe af, før den er vundet. Vi skal arbejde lige så hårdt til de næste 2 løb, som til alle de andre i sæsonen."

Ross Brawn er for første gang ude med en udtalelse om sine direkte forhåbninger, og det er ikke svært at regne ud, hvordan han mener det går.

Ross Brawn:
"Dem som er stærkest på Suzuka, vil højest sandsynligvis vinde VM. McLaren var rigtig gode der sidste år, men gør vi det rigtige, er jeg sikker på, at vi kan slå dem der. Vi vandt over dem på Monza i en ren kamp, og det var på en bane, hvor de har været næsten uovervindelige tidligere. Men vi skal stadig arbejde hårdt og bevare vores koncentration. Der bliver ikke tid til at slappe af, der er stadig meget arbejde at gøre."

Det må siges. Michael Schumacher var lige ved at smide det hele væk i Indianapolis, da et koncentrationssvigt gjorde, at han pludseligt "tabte" bilen, men han fik reddet situationen, og kunne køre i mål som vinder. "Det så vel ud som om jeg sov, jeg var ikke koncentreret. Jeg nærmest cruisede rundt på det tidspunkt. Det var et ordentlig hul ned til Rubens, og teamet bad mig om, at tage den med ro, hvilket jeg også gjorde. Lige pludselig ramte jeg græsset og spandt rundt. Teamet bad mig om at koncentrere mig noget mere, det gjorde også, og svarede dem: "Jeg er vågen nu"."

Hvis han var ved at falde i søvn, kunne det måske have været undgået. Han har udtalt følgende, som mange sikkert vil mene, er grunden til hans koncentrationssvigt - skal dog nok tages med et vist forbehold. "Jeg har hørt om en metode, hvormed man faktisk kan forlænge den periode hvor man er i dyb søvn. Ens krop skulle derigennem kunne restituere sig bedre, og hvis teorien passer, skal det kunne give en et længere liv. Jeg kunne godt tænke mig at afprøve metoden." Hvis det er noget der virker, må Ferrari sørge for at han ikke falder i søvn ved rattet.

Sejren i søndags markerede en ny rekord for Ferrari teamet. Det var teamets 8 sejr i denne sæson, og man har scoret 143 points. Det er ny rekord for teamet, og da sæsonen ikke er slut endnu, kan det meget vel blive til en rekordforbedring eller to, når sæsonen er slut.

Ross Brawn er ikke den eneste, der er begyndt at være optimistisk i sine udtalelser. Også Jean Todt er begyndt at se lys for enden af tunnelen.

Jean Todt:
"En dag som denne, får en til at tænke på verdensmesterskabet, men vi ved også, at selvom der kun er to løb tilbage, så er intet afgjort endnu. Der skal stadig arbejdes hårdt."

Men hvad med Rubens Barrichello? Ham har vi slet ikke hørt om, han kom jo ind på en flot 2 plads, efter længe at have kørt rundt nede i feltet. Men han får faktisk mange roser med på vejen af Jean Todt. Han har tidligere i løbet af sæsonen udtrykt, hvor begejstret han er for at have Rubens som andenkører for Michael Schumacher. Og den begejstring er ikke blevet mindre efter søndagens GP, hvor Rubens resultat var med til at øge afstanden til McLaren i konstruktørernes mesterskab.

Jean Todt:
"Holdkammeraterne til Michael og Mika må nu køre fair. F1 er ikke noget man kan manipulere med. Der er officials som overvåger løbet, de er der for at tage nogle beslutninger i tilfælde af fejl og tvivl, og vi skal selvfølgelig rette os efter dem. Rubens har været enestående. Det var en af grundende til at vi skrev kontrakt med ham, fordi vi vidste at han ville være sådan. Vi er meget glade for at have ham hos os. Han er en god fyr, og en strålende kører. Det er vanskeligt at være medkører for Michael. Han er den stærkeste medkører som Michael nogensinde har haft."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk