Luciano Burti forlader som bekendt sædet, og dermed skulle der findes en ny mand til at overtage sædet. Tom Kristensen har været nævnt, men eftersom danskeren aldrig fik en 'rigtig' test for det britiske team, var der ikke helt så meget i rygtet sådan som det til tider blev slået op. Synd for Tom - men der er altså mere PR-værdi i Scheckter end Kristensen!
Tomas Scheckter er det næste nye hit - men hvis man skal pege på en kører der i den grad lever af sit efternavn, så må det være Tomas! Hans far er den tidligere Ferrari-verdensmester Jody Scheckter. Han kører for Stewart Racing i Formel 3 - men det kan altså ikke være resultaterne herfra der har givet ham sædet. Det er blot blevet til 2 sejre - men alligevel ligger han på andenpladsen i mesterskabet.
"Jeg er meget glad for at samarbejde med Jaguar. Det et meget spændende oplæg at være involveret i en så vigtig rolle," siger den 20-årige sydafrikaner. Det er første skridt i retning af at få et fast sæde som Formel 1-kører. "Mit store mål er at blive Formel 1-kører, men inden da er der et arbejde der skal laves, og det er at sikre at næste års R2 er så god som muligt," siger han videre.
Det var Neil Ressler der præsenterede Scheckter, men manden bag Scheckter junior er Stewart-klanen. Dermed fik de lidt igen, efter at Ressler totalt har overtaget styringen af teamet - som han nu deler med Bobby Rahal. "Tomas har hele tiden imponeret os med sin præstation i dette års Formel 3," forklarer Ressler.
Han indrømmer at der også ligger bagtanker i at få fat i unge Tomas. "Han kommer med en god stamtavle med hans far og mentor Jody, som opnåede den højeste pris i sporten," siger han videre - og så ved vi godt hvorfor han også var mere kvalificeret.
Så nu skal vi også til at høre meget mere til den største Tomas Scheckter-fan der findes, nemlig far Jody. "Tomas er vild med udviklingen af race, og jeg er sikker på at han vil gøre det godt for teamet. Det er en fantastisk chance for ham," siger farmand Jody. Her behøver Jackie Stewart ikke agitere for sine kørere - det klar Jody udmærket selv.
Dog er der lige lige et men: hvad med Minardi? Det lille italienske team har arbejdet henimod at sikre sig Supertec i 2001, men intet er endnu blevet underskrevet. Dermed står Supertec tilbage, og har indtil videre kun Benetton som kunde. Dog er der meget der indikerer at Renault mere og mere kommer til at sætte dagsorden i teamet - selvom det først er fra 2002 at de officielt overtaget Benetton-teamet.
Der ventes en afklaring indenfor den kommende tid. Meget afhænger også af aftalen med Minardi.
Tan Sri Basir Ismail forklarer at festlighederne har fået billetsalget til at stige. "Vi har øget antallet af sæder med 35.000 og indtil nu har vi solgt godt 70% af biletterne," forklarer chefen for banen. De nye siddepladser skulle give et godt overblik over banen.
Men det malaysiske grand prix kan også komme i fare. Der har været mange politiske spændinger i landet, og det ventes at nogle modstandere af regeringen vil rette et angreb mod grand prix'et, der er Malaysias største sportsbegivenhed. Vi håber dog at disse to ting ikke bliver blandet sammen.
Denne kontrakt udløber dog til vinter, og så skal der igen til at ske noget. "I øjeblikket planlægger jeg at køre i Formel 3000, men det kan være jeg dropper det, fordi vi har nogle gode muligheder i Formel 1 for at teste. Men det ved jeg endnu ikke," forklarer Pizzonia, der indtil videre har vundet alle de serier han har deltaget i, og er på march på vej til Formel 1.
Jordan-køreren brugte dagen til at teste dæk, sådan at de er klar til kamp på Suzuka. Testdagen markerede også at det er sidste gang at Jordan tester i denne sæson. De begynder først igen på deres testarbejde i december. Eddie Irvine kørte den næstbedste tid og arbejdede ligeledes henimod det japanske grand prix, og brugte dagen til at se på set-up.
De to testkørere hos BAR – Darren Manning og Patrick Lemarie var i aktion for BAR. Manning udførte testarbejde, hvor han arbejdede med dækkene, mens Lemarie fortsatte sit arbejde med udviklingen af Hondas Athena-projekt.
Testtider fra Silverstone, torsdag den 28. september 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:26,38 | 76 |
Eddie Irvine | Jaguar-Cosworth | 1:26,53 | 66 |
Darren Manning | BAR-Honda | 1:27,37 | 41 |
Patrick Lemarie | BAR-Honda | 1:28,76 | 42 |
Briten arbejdede med dækvalg til Suzuka. Som et kommende Michelin-team har Williams ingen indflydelse i udviklingen af dækkene, og derfor skal de teste de compounds der er blevet stillet til rådighed af Bridgestone. Tiden som blev sat i dag, var noget dårligere end i onsdags. Ralf Schumacher kører testen i dag.
Testtider fra Estoril, torsdag den 28. september 2000
Kører | Team | Omg. |
Jenson Button | BMW-Williams | 1:21:482 |
De er nemlig mere forbavsede over at Bernie Ecclestone i marts 2000 solgte 50% af aktierne i SLEC, der er holdingselskabet bag Formel 1, til det tyske multiemediefirma EM.TV. De har nemlig planer om at gøre Formel 1 langt mere digitalt end det er nu - og det tror de store bilgiganter ikke på.
Emnet bliver debatteret på et topmøde i dag i ACEA, der er en sammenslutning af de store europæiske bilfirmaer. Hvis de skal købe sig ind i SLEC bliver det ikke af Ecclestones del. "Ingen har talt om at sælge aktier. Vi vil ikke sælge vores aktier i firmaet," siger Ecclestone. Han er dog opmærksom på den stigende interesse (eller måske snarere, frygt) for SLEC. "Der vil være et møde mellem firmaerne, men jeg ved ikke hvilke der mødes, og om der sker noget fredag," forklarer Ecclestone der selv ejer 50% af aktierne i SLEC.
Det ventes at der kommer et tilbud, hvor de ønsker at købe mindst 30% af aktierne for at få indflydelse. De bilfirmaer der går med på ideen, ventes at oprette et fælles selskab hvorigennem aktierne bliver købt. I givet fald skal de meget dykke dybt i lommen for at få fingrene i aktierne. De skal lægge den nette sum af lidt over 6 milliarder kroner for at få aktierne i Formel 1.
22. marts 2000 - EM.TV køber 50% af Formel 1
27. maj 2000 - Hvad vil EM.TV med Formel 1?
27. juli 2000 - Interesse fra bilmærker i F1-aktier
Han forventer dog ikke at komme tilbage som fast kører for et team, men satser mere på et job som testkører. Og han udtaler i den forbindelse:
"Jeg er kun 34 år gammel, det sammen som f.eks. Olivier Panis, jeg har erfaring, jeg har kørt Formel 1 før, og jeg mener at jeg kan være værdifuld for et team".
Mark Blundell lige efter at han har krydset målstregen i den Engelskr Grand Prix 1995 - på tre hjul!
Blundell mener selv at grunden til at han aldrig kom til tops i Formel 1, var at han aldrig havde det rette materiel til rådighed, hvilket han nu høber på at få, ved at søge job som testkører i et top team.
Blundell som tidligere har kørt for Brabham, Ligier, Tyrrell og McLaren, og hvis bedste placering i Formel 1 er tre 3. pladser. Det var i Syd Afrika og Tyskland i 1993 for Ligier samt Spanien 1994 for Tyrrell.
Her ses Martin Brundle på podiet efter Spaniens Grand Prix 1994. Løbet blev vundet af Damon Hill og Michael Schumacher kom på anden pladsen.
Han har holdt forbindelsen til Formel 1 verdenen vedlige, og har i dag gode kontakter både hos Williams og McLaren.
Hovedårsagen til at han nu vil vende tilbage til Formel 1, skal nok findes i at han ikke har fået en god kontrakt hjem for næste sæson i den amerikanske CART serie.
Og han er ikke interesseret i "bare" at køre med i serien, skal han være med, skal det være i et top team.
I CART serien har Blundell tidligere gjort sig flot bemærket. I 1996, i hans debut sæson, blev nr. 5 i Indianapolis 500 løbet, og i 1997 vandt han 3 løb. Og han har indtil nu kørt 79 CART løb.
Men siden da er det ikke blevet til de store resultater, og i dette års mesterskab ligger han i øjeblikket på en 20. plads ud af de 29. kørere der har deltaget i denne sæson. Han har 16 point, og til sammenligning, så har Gil de Ferran der fører mesterskabet 137 point.
BAR valgte nemlig allerede efter fredagens træninger, at ændre dæktrykket til et lavere end det Bridgestone, havde foreskrevet. Ifølge Jacques Villeneuve, var bilen helt umulig at køre med den anbefalede værdi. Og resten af weekenden kørte BAR så med et lavere dæktryk. Og nu er bebrejdelserne begyndt at blive udvekslet mellem de to parter.
"Jeg er virkelig gal over det her. Jeg har klaget flere gange til BAR over deres handlemåde, fordi vi sætter sikkerheden i højsædet."
Jacques Villeneuve:
"Det er virkelig irriterende det her, for de har villet tvinge os til at bruge et højere dæktryk, end vi behøvede. Det var faktisk umuligt at køre bilen med det de anbefalede."
Bridgestone trak dog lidt i land senere i løbet weekenden, og sagde til alle teams, at man godt kunne bruge et lidt lavere dæktryk, end det først anbefalede.
Jean Alesi er altid blevet udråbt som det evige talent, men har ikke været heldig nok til at sidde i en vinderbil. Alesi har et år tilbage af sin kontrakt med Prost, og måske vil vi se ham drage af til USA efter næste sæson.
Jean Alesi:
"På en måde er jeg lidt misundelig på Johnny Herbert, et eller andet sted, har jeg en drøm om at vinde et mesterskab, hvor det er køreren der er vigtig. Det er der ikke plads til i F1."
Jean Alesi er med sit bevarede talent, næsten sikker på at kunne finde en plads i Champ Cart serien. Han blev under det amerikanske GP set i samtale med flere personer fra den amerikanske serie. Spændingen i Champ Cart er lige stor som i F1 i øjeblikket. Efter 17 løb, er der 13 kørere der har chancen for at vinde mesterskabet i serien.
Honda betyder meget for BAR teamet, ikke alene er man motorleverandør, men hjælper også med udviklingen af chassis'et og dele af elektronikken. Det fik Ricardo Zonta virkelig god gavn af. I den første del af løbet var der visse motorproblemer i Zontas bil pga. af en elektronisk fejl, og han var faktisk ved at udgå, men ved hjælp af et nyudviklet backup system i motorens elektronik, kunne han forsætte.
Takefumi Hosaka, Honda:
"Ricardo led under en elektronisk fejl i det første stadie af løbet, men takket være backup systemet, kunne han forsætte, og han kørte jo fantastisk. Systemet blev endeligt færdig lørdag og blev straks monteret i bilerne."
Søndagens resultat for BAR teamet, har givet teamet nyt håb om en forbedret placering i konstruktørernes VM. Efter sidste års miserable placering, er man nu fremme på en femteplads. Og man er kun 3 points efter Benetton på 4 pladsen, så nu er forhåbningerne steget i teamet, og man håber på at kunne forbedre teamets resultater i de 2 resterende løb.
Craig Pollock:
"Jeg tror at det er det bedste GP vi har set i denne sæson. At vi fik begge biler i mål i pointene, er et resultat som vi har prøvet opnå igennem hele sæsonen. Begge kørere lavede et fint stykke arbejde, samtidigt med at det var den rigtige strategi, der blev valgt. Nu kan vi se meget mere forhåbningsfuldt frem til det japanske GP."
Han vil dog ikke juble endnu. "På den ene side er titlen tæt på, ja næsten allerede taget, men på den anden side så skal vi huske på at vi der stadig er lang vej tilbage, fordi alt kan ske i Formel 1," siger Michael Schumacher. Han satser stærkt på at vinde på Suzuka, for at afgøre VM med det samme. "Jeg skal vinde på Suzuka. Ellers kommer jeg til det sidste løb, som i de sidste par år altid har været fatal," siger han med erindring på det der skete i 1997 på Jerez og 1998 på Suzuka, hvor han henholdsvis tabte VM til Villeneuve og Hakkinen.
Men titlen bør tilfalde Schumacher - det mener han selv. "Jeg mener at jeg fortjener titlen, fordi jeg har vundet syv løb. Jeg har været på pole syv gange, og jeg har domineret denne sæson, og har kun lidt under et blackout i midten ad sæsonen, fordi jeg havde tre løb med sammenstød i starten," forklarer Schumacher. Nu håber han på at Ferrari-raceren holder på Suzuka - sker det samme for tyskeren som det skete for Hakkinen, så står de igen lige. Og så er Hakkinen måske favoritten.
Michael Schumacher satte dagens hurtigste tid - 1:24,71. Men hvad der var mere interessant, var at Sauber havde to af deres kandidater til pladsen som testkører, i aktion. Her trak deres nyfundne talent, Kimi Räikkönen sig ud som sejrvinder. Han delte nemlig raceren med teamets nuværende testkører, Enrique Bernoldi.
Räikkönen glæder sig over igen at få chancen. "Denne uge giver mig yderligere erfaring i Formel 1, og jeg føler allerede at jeg er faldet til. Vi arbejdede hård og fik et godt set-up til næste uges løb," siger finnen der er udset som en mulig testkører for teamet i 2001.
Deres nuværende testkører Enrique Bernoldi har følgende kommentar til dagens test. "Jeg kørte et par omgange før frokost, men min bedste omgang blev sat da banen var varmere end tidligere på dagen, så det var en god forbedring," siger Bernoldi.
Jacky Eeckelaert forklarede hvordan testen var bygge op. "Kimi fortsatte vores set-up program til morgen og fokuserede på det mekaniske og aerodynamiske arbejde til Suzuka," siger Saubers testleder. "Til eftermiddag bekræftede Enrique set-up'et," siger han videre.
Testtider fra Mugello, torsdag den 28. september 2000
Kører | Team | Bedste tid |
Michael Schumacher | Ferrari | 1:24,71 |
Kimi Räikkönen | Sauber-Petronas | 1:26,43 |
Enrique Bernoldi | Sauber-Petronas | 1:26,48 |
Således har Prost – sammen med Minardi – ikke fået et eneste point. Da forholdet mellem Peugeot og Prost faldt til under frysepunktet, begyndte han for første gang at overveje sin fremtid i Formel 1. "Jeg tænkte på at stoppe. Jeg mente at der var for meget modgang, og jeg ville aldrig kunne matche Ferrari eller McLaren," siger han desillusioneret.
Nu har han i stedet købt ældre Ferrari-motorer, og den konstruktion tror han meget på. "Vi har aldrig været et førende team, men jeg ved at vi kan gøre fremskridt indenfor to eller tre år, hvor vi kan være gode nok til at være seriøse konkurrenter," mener Alain Prost. Det er dog yderst tvivlsomt om det kommer til at give det helt store – har Sauber ligefrem taget stormskridt frem i Formel 1? Nej, vel…
Alligevel har han en meget stærk tro på megainvesteringen. "Jeg anser motoren som en stor investering, og som absolut nødvendig for teamets fremtid," siger Alain Prost. Fremtiden er dog ikke lys som bruger af ældre motorer. Der skal en fabriksmotor til at få teamet tilbage på rette køl.
"Jeg vil selvfølgelig helst ikke være pessimistisk, men hvis jeg tager et kort overblik over Formel 1, så skal man se hvor gode McLaren og Ferrari er," siger Williams, og kan konstatere at der er 100 point i forskel mellem anden- og tredjepladsen i konstruktørernes VM.
Der er meget arbejde der skal udføres før Williams er tilbage på det niveau de havde i 1997. "De er et sekund hurtigere end alle andre, og det er en stor afstand at minimere," forklarer Williams. Derfor slår han sig ikke om med store fagter - sådan som vi så Craig Pollock gøre det i 1999. "Jeg vil derfor tale lavt, og måske levere noget stort, frem for at tale højt og så levere mindre," siger Frank Williams. Klogt valg!
Brasilianeren tror simpelthen ikke længere på Sauber-teamet. "Problemet med Sauber, er at de ikke gør nogen fremskridt. Prost-Ferrari aftalen gør en stor forskel og jeg tror på Alain," siger Diniz. Hvis man skal se på de to teams har ingen af det gjort det særlig godt - men så langt fra har det været Prost der har været de mest overbevisende. Hvis han skifter team, vender han tilbage til Prost - han kørte for teamet før det blev helt overtaget af den 4-dobbelte verdensmester.
Det bliver nok en langt mere seriøs Hakkinen vi får at se ved de to næste løb...
Konkurrenten Michael Schumacher er før blevet skuffet i mesterskabsfinalerne og selv med det behagelig forspring, tør han ikke love noget: "Lad os tage det med ro, når vi taler om, at alt er afgjort. Som vi siger i Tyskland, er det for tidligt at pakke takerne sammen. Jeg tager aldrig forskud på glæderne og disse mesterskabspoint giver os ikke et sikkert forspring. Det er sandt at vi har en privilegeret position, men man bør aldrig miste koncentrationen, for intet er sikkert i Formel 1. Med den Ferrari jeg har, kan jeg vinde hvor som helst. Jeg vil forsøge at gøre det i det næste GP i Japan og så kan vi endelig begynde at feste."
Ron Dennis har også tænkt nærmere over situationen: "Man vinder eller taber ikke et verdensmesterskab på ét løb. Der er tyve point tilbage og vi er otte point bagefter. Vores vilje til at vinde verdensmesterskab er forsat uformindsket. Mika er et stærkt, fokuseret individ og det vil ikke ændre sig. Vi er tydeligvis på en rutschebanetur for tiden, men Formel 1 er ikke en sport for dem med svage hjerter!"
Eddie Irvine er ikke særlig interesseret i resten af sæsonen, han er så småt begyndt at rette blikket i mod næste sæson.
Irvine:
"Løbet i søndags markerede egentlig det samme, som er sket for os igennem hele sæsonen. Bilen føles egentlig god nok, men hver gang vi passerer målstregen, så er tiden bare ikke god nok. Jeg nyder faktisk at køre i den, men vi er bare ikke hurtige nok. Jeg tror, at det som modarbejdede os denne gang, var de hårde dæk. Bilen arbejder ikke ret godt, når der er et dårligt vejgreb. Jeg tror dog også, at det bliver bedre på Suzuka, der kan vi køre med blødere dæk."
Irvine føler sig faktisk helt godt hjemme hos Jaguar. Og på trods af en ikke så god sæson, så er han klar til at forlænge sin kontrakt hos Jaguar, når den udløber om 2 år.
Irvine:
"Jeg har 2 år tilbage af min kontrakt hos Jaguar, men jeg vil gerne forsætte. Jeg ligesom føler, at vi er på vej til at kunne kæmpe med McLaren og Ferrari. Så længe der er lys for enden af tunnelen, vil jeg gerne blive hos teamet - hvis de da ellers vil beholde mig - fordi jeg har ingen ønsker om, at køre for andre. Jeg vil gerne være med til at høste udbyttet af vores indsats. Jeg ville ikke føle det på den måde, hvis ikke jeg troede på teamet."
Jaguar venter at kunne starte byggeriet af helt nye bygninger og faciliteter i løbet 3 - 4 uger. Man venter kun på den sidste og endelige godkendelse. Det betyder så at Silverstone og Jordan teamet får nye naboer. Jordan har for øvrigt også planlagt at udvide deres faciliteter. Jaguar har, inden Jackie Stewart blev formand for BRDC som ejer Silverstone, indledt forhandlinger med BRDC, om et jordareal op til banen. Man vil her samle al Jaguars F1 indsats, Cosworth og Stewart F3. Man vil gerne have en vindtunnel opført også. Man har indgået aftale om, at det parkeringsområde, som blev vandet godt og grundigt i påsken, skal stilles til rådighed for teamet, til gengæld skal Jaguar, så klargøre et andet område til parkering, som erstatning for området som de overtager.
Bobby Rahal, som bliver teamchef for Jaguar fra næste sæson - han starter faktisk allerede 1 december i år - kommer faktisk til Jaguar ved lidt af en tilfældighed.
Bobby Rahal:
"Det hele startede med, at jeg så et GP på tv engang i maj måned. Så sagde kommentatoren, Derek Bell, at jeg bliver den nye teamchef hos Jaguar. Det var helt nyt for mig, fordi ingen havde sagt et ord til mig om noget sådant. Så blev der et frygteligt rend af mennesker, men jeg kunne kun sige til dem, at jeg ikke havde hørt om dette. Men så i slutningen af juni ringede Neil Ressler til mig og spurgte mig, om jeg var interesseret. Vi snakkede lidt frem og tilbage om det, samt at jeg skulle også snakke med min kone om det. I første omgang lød det meget tiltrækkende, men ved nærmere eftertanke, ja så tog det næsten pusten fra én. Jeg tog så over og besøgte Neil Ressler og så fabrikken. Både min kone og jeg har tidligere boet i England, og det ville nok ikke blive så vanskeligt at omstille sig igen. Men så var der det med mit eget team. Det er noget stort og vigtigt for mig. Nu har vi fundet en løsning, så det ikke giver nogen negativ påvirkning på det."
Det bliver nok lidt af en omvæltning, og en stor opgave han kommer til at overtage. Men Bobby Rahal har lang tids erfaring i formel sporten, både foran og bag kulisserne, og mon ikke Jaguar vil have godt af hans erfaring?
Men brasilianeren har været totalt sat i skyggen af Schumacher - dog med sejren på Hockenheim som det store højdepunkt. Men han har hentet masser af vigtige point - her og der. Derfor giver Jean Todt masser af roser til deres nye andenkører. "Rubens har været utrolig," berettede den franske general i det italienske team. "Det var af den grund at vi tog ham, og vi er meget glade ved at have ham," siger han rosende.
En af vore egne: Barrichello er den perfekte andenkører
Det er dog svært, for ikke at sige umuligt at være holdkammerat til Schumacher, da teamet alene er bygget op omkring tyskeren. At det er svært medgiver Todt. "Det er svært at være Michaels holdkammerat, og han er nok den stærkeste holdkammerat som Michael nogensinde har haft," siger Todt - tag den, Eddie!
Men den kritik som Hakkinen efter løbet kom med, giver han ikke så meget for. 3 omgange var han i stand til at holde den forsvarende verdensmester bag sig i kampen for 3. pladsen. Det må siges at være en fornem præstation. "Han burde have overhalet mig, hvis han virkelig var så hurtig, men sådan var det ikke," forklarer Mazzacane og mener at han var hurtigst når man så over hele banen - dette synes TV-billederne dog ikke helt at understøtte. Men faktum var dog at finnen ikke kunne komme forbi - og der var absolut ingen grund til at Mazzacane skulle vige.
"Jeg var hurtigere, og han kunne ikke engang overhale mig i slipstrømmen, på trods af at hans motor har flere hestekræfter. Så jeg sagde til mig selv: 'det kan godt være du er verdensmester, men du kan blive bag mig,'" siger Mazzacane som modsvar. Løbet blev dog ikke den helt store succes, idet han udgik og var indblandet i uheldet hvor et par mekanikere blev påkørt i pitten.
Derfor bliver der ingen slapperferie den sidste måned. "Vi har ingen pauser fra nu og til Suzuka og Malaysia - vi har en meget hård udfordring foran os på Suzuka," siger teamets tekniske leder. Det er ikke fordi Ferrari blot skal pine sig selv. "McLaren, vil som os, arbejdet hårdere end tidligere i denne uge. Vi vil være glade for at vinde mesterskabet på Suzuka, men vi skal arbejde med tanken om at det kan gå helt ned til sidste løb," forklarer Brawn.
Derudover mener Ferraris tekniske leder at formen på Suzuka bliver altafgørende. "Dem som er stærkes på Suzuka, vil sikkert også vinde VM. McLaren var gode her sidste år, men vi kan gøre det godt og jeg er sikker på at vi kan slå dem," vurderer Ross Brawn.
Hele Minardi-familien er snart samlet igen
De to mekanikere arbejder henholdsvis som benzinpåfylder og mekaniker. Begge kørere fik stillet diagnosen skadede ankler. Minardi vil hverken be- eller afkræfte om de to mekanikere kommer med til Japan. Men det gør næppe den helt store forskel.