Silly Season


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.8.1999
 Silly season - september update
 
26.8.1999
 Silly season - august update - Vol. 3
 

Hop til top30.8.1999

Silly season - september update

I løbet af weekenden omkring det Belgiske Grand Prix faldt en del brikker på plads i puslespillet om næste års formel 1 sæder. Det er nu muligt at få et næsten komplet overblik over, hvem der skifter hold, hvem bliver, hvem ryger ud osv. De sidste spørgsmål skulle blive afklaret i forbindelse med det næste Grand Prix på Monza, hvor Ferrari traditionelt offentliggør sine kørere for den kommende sæson. I nedenstående gennemgang, har vi desuden anført, hvilke motorer holdene anvender i år 2000. Angivelse med fed betyder at det er en officielt bekræftet sandhed.

McLaren/Mercedes (Mika Häkkinen, David Coulthard)
Såvel Mika Hakkinen som David Coulthard fortsætter i næste sæson. Nick Heidfeld, stopper som testkører, og erstattes formentlig af den unge australier Mark Webber, som også overtager Heidfelds plads i Team West F3000.

Ferrari/Ferrari (Michael Schumacher, Rubens Barrichello)
Efter Michael Schumachers uheld på, har spekulationerne hos Ferrari været talrige. Schumachers fravær har virket som EPO på rygtesmedene og selv en kører som Jacques Villeneuve har været nævnt som en kandidat for Ferrari. Efter Michael Schumachers vellykkede test i ugen op til Spa, synes brikkerne dog at være faldet på plads. Schumacher fortsætter med Barrichello som ny holdkammerat. Irvine går til Jaguar-Stewart og Salo til Sauber.

Jordan/Mugen-Honda (Heinz-Harald Frentzen, Jarno Trulli)
Efter sin fantastisk flotte sæson fortsætter Frentzen naturligvis hos Jordan i 2000. I weekenden blev det så offentliggjort at Jarno Trulli afløse Damon Hill, som stopper efter denne sæson. Som testkører forventes det at Shinji Nakano fortsætter, mest af alt for at bevare det gode forhold til Honda.

Jaguar Sport a.k.a. Stewart/Ford (Eddie Irvine, Johnny Herbert, Luciano Burti)
Efter at Ford købte teamet tidligere i år skifter holdet navn til Jaguar, som er ejet af Ford. I den forbindelse er det tilmed sandsynligt at bilerne i næste sæson bliver malet i den klassiske Racing Green, som altid har været Jaguars kendetegn i motorsport. Ford mener deres investering alvorligt og angiveligt været ude med tilbud til både Michael Schumacher og Mika Häkkinen. Til gengæld. Det synes til gengæld at være givet, at Eddie Irvine har sagt ja tak, efter at Jackie Stewart for nylig betegnede Irvine som en bedre kører rent teknisk end Michael Schumacher. Barrichello går til Ferrari og selvom der har været sat spørgsmål ved Johnny Herbert er han nu favorit til at fortsætte. Som outsider nævnes Luciano Burti, som med stor succes har testet for holdet. Burti er godt på vej til at vinde det Engelske F3 mesterskab for Poul Stewart Racing og har derfor forbindelserne i orden.

Williams/BMW (Ralf Schumacher, Alessandro Zanardi)
Ralf Schumacher og Alex Zanardi fortsætter i 2000. Der har længe været usikkerhed omkring Zanardi, som pga. af sine dårlige resultater i år længe lå til at blive byttet ud med Juan Pablo Montoya, med hvem Williams har en option. Danske Tom Kristensen er blevet tilbudt en kontrakt som testkører i 2000, men foretrækker at søge lykken i CART-serien i USA. I stedet er det sandsynligt at Bruno Jungueira, som, udover at have mange penge, med succes kører for Williams' F3000 juniorteam Petrobas, bliver holdets testkører i næste sæson.

Benetton/Supertec (Giancarlo Fisichella, Alexander Wurz)
Rocco Benetton har ved flere lejligheder udtrykt stor tilfredshed med begge sine kørere og i weekenden blev det officielt, at de begge fortsætter et år mere. Der har været lidt tvivl mht. Wurz, på grund af hans svingende resultater og holdets efterhånden lidt trængte økonomi. Derfor var Pedro Diniz med sine mange dejlige Parmalat penge længe inde i billedet, som ny holdkammerat til Fisichella. Diniz valte dog at fortsætte hos Sauber, der nu endda vil betale ham for at blive.

Sauber/Petronas a.k.a. Ferrari (Pedro Diniz, Mika Salo)
Som nævnt fortsætter Diniz hos Sauber.

TK  


 

Hop til top26.8.1999

Silly season - august update - Vol. 3

Følgende er en gennemgribende opdatering af de sidste nye rygter samt omtale af de nyeste bekræftelser ang. team og kørere for sæsonen 2000.

McLaren:
Begge kørerer fortsætter næste år. Mika Hakkinen har hele tiden været en sikker mand i teamet, mens der har været rygter om, at David Coulthard skulle være på vej ud, grundet hans manglende resultater i 1999 sæsonen. Anden pladsen i det Ungarske Grand Prix har dog vist, at Coulthard kan leverer varen, hvis ellers bilen kan holde.

Ferrari:
Hos det Italienske team er det på forhånd givet, Michael Schumacher fortsætter. Hans nuværende kontrakt udløber først i år 2002. Hans iltre holdkammerat Eddie Irvine skulle derimod være på vej til Jaguar (nuværende Stewart-Ford), men endnu skulle intet være underskrevet, og det vil tidligst ske når Irvine's manager Enrico Zanarini vender tilbage fra ferie.

Williams:
Også her fortsætter begge kørere. Ralf Schumacher, der indtil videre har kørt en stærk sæson og scoret samtlige teamets point, forventer et indbringende samarbejde med næste års motorleverandør BMW. Alessandro Zanardi er også blevet bekræftet som Williams kører næste år, tiltrods for hans tydelige vanskeligheder ved at tilpasse sig formel-1. Det skal dog retfærdigvis nævnes, at det nødvendige held ikke altid har været på hans side.

Jordan:
Jordan teamet har i år etableret sig i top tre efter McLaren og Ferrari. Dette skyldes ikke mindst stærk kørsel af tyskeren Heinz-Harald Frentzen, hvilket også har resulteret i et sæde i år 2000. Damon Hill's sæde bliver derimod ledigt, da han trækker sig tilbage efter denne sæson. Erstatningen for Hill skal efter alt at dømme findes i Jarno Trulli, der dog også for næste år har kontrakt med Prost. En klausul i kontrakten siger dog, at han frit kan skifte til et andet team, såfremt Prost ikke havde opnået mindst en 6. Plads i VM for konstruktører efter det Ungarske Grand Prix - dette skete som bekendt ikke.

Benneton:
Både Alexander Wurz og Giancarlo Fisichella fortsætter hos Benneton næste sæson.

Sauber:
Mange navne bejler til den ledige plads efter Jean Alesi's dramatiske farvel til teamet. McLaren testkøreren Nick Heidfeld og Mika Salo har begge været nævnt som mulige afløsere. Derimod skulle det være sikkert, at Pedro Diniz tager endnu en sæson i teamet.

Arrows:
På kører siden er både Toranosuke Takagi og Pedro de la Rosa tæt på at have skrevet ny kontrakt for næste sæson. Derimod er der rygter om at Malik Ado Ibrahim og Tom Walkinshaw skulle gå hver til sit, men dette bliver benægtet af teamet.

Stewart:
.eller rettere Jaguar, som teamet kommer til at hedde næste år, skal hvis alt går efter Ford's planer forvandles til et fuldbyrdigt top team. Dette skal ske dels ved at hyre stjernekørere, og et af de hotteste rygter går på, at Eddie Irvine skulle være blevet tilbudt en kontrakt til en værdi af $16 mill. pr. år. Også Mika Salo er blevet sat i forbindelse med teamet. Johnny Herbert der allerede har kontrakt med teamet næste år kan vise sig at blive "overflødig", men han udtaler, at det kommer til at koste mange millioner, at købe ham ud af teamet. Også på motorsiden skulle der være gode nyheder. En ny "kraftkarl" af en motor skulle være på vej og samtidig forlyder det at næste års bil skrider planmæssigt frem på tegnebrættet. Teamets anden nuværende kører Rubens Barrichello skulle have underskrevet en option om at kører for Ferrari næste år, måske som led i en byttehandel med Eddie Irvine.

Prost:
Jarno Trulli forlader teamet, mens det forventes, at Olivier Panis fortsætter. Det rygtes ligeledes at Nick Heidfeld skulle være tæt på en kontrakt med teamet ligesom teamets nuværende testkører Stephane Sarrazin skulle være det. På motor siden har Peogeot bekræftet, at de vil levere motorer til teamet mindst frem til år 2001.

Minardi:
Rygter siger at teamet står overfor at bli

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk