Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.9.2001
 Skifter McLaren til Michelin i 2002
 Mugello test - torsdag
 
7.9.2001
 Valencia test - torsdag
 Magny-Cours test - torsdag
 Fiorano og Variano tests
 Magny-Cours test - onsdag
 

Hop til top8.9.2001

Skifter McLaren til Michelin i 2002

Med kun tre løb tilbage i 2001 sæsonen venter alle på McLaren teamets intentioner for 2002 sæsonen. McLaren har endnu ikke besluttet sig til hvem der skal køre for teamet samt hvilken type dæk der skal køres på.

I øjeblikket er der en masse spekulationer angående teamets udformning i fremtiden. Skal Kimi Raikkonen erstatte Mika Hakkinen? Et andet punkt på dagsordenen er valg af dæk. For øjeblikket køres der på Bridgestone dæk og teamet er yderst tilfredse med den Japanske dæk gigant. Men mange tror på at sandsynligheden for at de skifter til Michelin næste år er stor, i håb om at teamet så vil kunne konkurrere med Ferrari teamet.

BMW Williams teamet har bevist Michelin's konkurrence evne i løbet af 2001 sæsonen, men der er stadig behov for at dækket forbedres.

Da Ferrari teamet har forpligtet sig til endnu tre år med Bridgestone dæk, er det seriøse rygter angående McLaren teamets skift til Michelin dæk. McLaren tror det er en ugunstigt udvikling for Ferrari teamet at de fortsætter på Bridgestone dæk. Williams teamet vil dog nok stadig få en særlig opmærksomhed af Michelin fabrikanten, hvis de fortsat kan leverer top præstationer.

LC

AN  


Hop til top
Mugello test - torsdag

Torsdag var sidste testdag på Mugello. Som sædvanligt fristes man til at sige, så dominerede Ferrari igen. Denne gang med Michael Schumacher bag rattet.

MS arbejde med setup, noget elektronik og så dæktest. Specielt setup og dæk kan få afgørende betydning på Monza. I hvert fald er man hos Ferrari ganske opmærksom på de kvaliteter som Williams og Michelin har på de hurtige baner, som Monza også hører til. Bridgestone havde nogle nye dæk med til Mugello, som Ferrari skulle teste. Dækkene som oprindeligt var tiltænkt til det italienske Grand Prix, fungerede ikke optimalt, så nogle nye er blevet produceret. De nye skulle ganske givet være meget bedre. I det bedste vejr der har været i de tre dage, satte MS den hurtigste tid - over ét sekund hurtigere end næsthurtigste, Olivier Panis i BAR.

Og netop BAR var meget opløftede over testen:
Arbejdet med at finde setup gik meget fint.
Udvikling og test af nye dele til næste års model - nogle af dem kan måske også kan findes i bilen i de sidste løb i år - er også forløbet tilfredsstillende.
Og man skulle prøve Anthony Davidsons evner i en Formel 1 bil. Også det forløb tilfredsstillende efter de udmeldinger teamet er kommet med. Davidson tilpassede ganske hurtigt bilen. Desværre begik han en lille fejl som stoppede hans forsatte test. Men han får chancen igen senere på Silverstone.

Jean Alesi testede også den sidste dag for Jordan. På sidstedagen testede han nogle ændringer ved chassiset. Geometriske ændringer på fronten, samt nogle ændringer ved kølesystemet. Hvorvidt det har været luftindtag til kølerne eller selve kølesystemet har Prost teamet ikke oplyst. Ricardo Zonta tester også, men det sker på Vairano. Den lange langside på denne bane er ideel til test af aerodynamikken under ligeud kørsel. Ricardo Zonta tester også fredag på Vairano.

Minardi, det ganske lille ydmyge team fra Italien, er også med på Mugello. Og sandelig om ikke Fernando Alonso satte dagens tredjehurtigste tid. Minardi har arbejdet meget med at finde setup. Og i torsdag var det Alonsos tur. De andre dage har Andrea Piccini og Alex Yoong testet. Den nye gearkasse som Minardi har præsenteret tidligere i år, har ikke fungeret optimalt. Udover at arbejde med setuppet, har Alonso også gennemført et omfattende testprogram specielt med denne gearkasse. Da Minardi ikke tester helt så meget som de fleste andre teams, får man meget ud af disse test. Tidligere har økonomien forhindret det, men det ser ud til at Paul Stoddart efterhånden har fundet så mange penge at komme i teamet, at der også bliver plads til at teste. Og forhåbentligt med nogle bedre placeringer i løbene som resultat.Torsdagens tider fra Mugello:

1. Michael Schumacher - Ferrari - 1:24.23
2. Olivier Panis - BAR - 1:25.62
3. Fernando Alonso - Minardi - 1:25.69
4. Jean Alesi - Jordan - 1:26.18
5. Takuma Sato - BAR - 1:26.82

PDL  


 

Hop til top7.9.2001

Valencia test - torsdag

McLaren har i denne omgang valgt ikke at teste sammen med andre teams. I stedet har man valgt at teste på Valencia banen i Spanien.

Forberedelserne går videre end bare det næste løb. Man er allerede godt i gang med forberedelser til næste sæson. Onsdag havde man et ganske godt vejr. Høj sol med skyer ind i mellem. Alex Wurz og David Coulthard forestår testen. Og onsdag blev der kørt i alt 150 omgange. Torsdag blev der kørt endnu mere. I alt over 190 omgange.

Fokus i testarbejdet har været lagt på dæktest og setup. Derudover er man i gang med forberedelserne til næste sæson. Og i det arbejde har der været fokus på aerodynamik, affjedringssystemet og noget nyt software. Testen slutter i dag fredag.

PDL  


Hop til top
Magny-Cours test - torsdag

På Magny-Cours banen i det franske tester 4 teams. På førstedagen var Montoya i Williams hurtigst. På andendagen kørte en anden kører den hurtigste tid.

Onsdag var Montoya hurtigst i sin Williams. Torsdag skiftede det så en anden kører var den hurtigtste. Nick Heidfeld i Sauber fik virkelig fart i bilen og kørte den hurtigste tid. Onsdag havde Sauber visse problemer med bilen, men de ting var blevet rettet til gårsdagens test. Udover at teste dæk, så fik man prøvet de nye indstillinger på bilen. Nick Heidfeld udtalte efter dagens arbejde, at det arbejde man havde lavet med setuppet nu var på plads. Bilen var meget nemmere at styre, bilens balance var stort set perfekt. Og så var der plads til at arbejde videre med det aerodynamiske. Kan Sauber holde kursen kan de meget nemt komme i pointene på Monza om godt en uges tid.

Benetton er også på Magny-Cours. Jenson Button var også på andendagen bag rattet i bilen. Torsdag var der fokus på dæktest og arbejde med affjedringen. Derfor havde Benetton ikke de hurtigste tider. I dag fredag vil der så blive arbejdet videre med dækkene, og man vil også teste flere små ændringer ved motoren.

Efter den første dags test var Prost teamet meget imponerede over Tomas Enges indsats. Teamets sportsdirektør, John Walton, udtalte efter testen at man var meget imponeret over hans tekniske feedback. Ligeledes så man at han utroligt konstante tider. Et udtryk for at han føler sig godt tilpas i bilen, og allerede har fundet en rytme at køre. På andendagen var afstanden til den hurtigste bil dog større end på førstedagen, men teamet var fuldt ud tilfreds med Enges indsats.

Williams er også på Magny-Cours. På andendagen måtte Montoya se Heidfeld være hurtigst. Marc Gene er også med og indtog tredjepladsen. Det har dog været meget småt med oplysninger om hvad Williams har arbejdet med.

Torsdagens tider fra Magny-Cours:

Plac.KørerTeamTodPmg.
1Nick HeidfeldSauber1:13,8479
2Juan Pablo MontoyaWilliams1:14,3689
3Marc GeneWilliams1:14,9461
PDL  


Hop til top
Fiorano og Variano tests

Sideløbende med test på Mugello, tester både Ferrari og Jordan på andre baner også. Fiorano og Variano lægger asfalt til testkørerne fra de to teams.

Ferrari har sendt Luca Badoer til Fiorano for at teste der. Tirsdag skulle Luca Badoer arbejde med elektronikken i Ferrari'en. Samtidigt blev der testet dæk, både tørvejrsdæk og regnvejrsdæk. Ligesom på Mugello var der vådt på Fiorano. Så man benyttede også der muligheden for at teste begge dæktyper. Onsdag lavede Luca Badoer test af nogle mekaniske komponenter. Hvilke er ikke blevet oplyst fra det italienske. Også startproceduren blev øvet. Måske har Ferrari noget nyt i gære. Barrichello har også øvet startproceduren på Mugello.

På Vairano kører Jordans testkører Ricardo Zonta rundt. Rundt og rundt er måske så meget sagt. Man benytter den lange lige langside til aerodynamisk test. Over 100 hundrede ture frem og tilbage er der blevet kørt. Ind i mellem øvede Zonta også startproceduren.

PDL  


Hop til top
Magny-Cours test - onsdag

På den franske Grand Prix bane Magny-Cours testes der i øjeblikket som forberedelser til det italienske Grand Prix. Tilstede er der 4 teams.

Williams, Sauber, Benetton og Prost tester i disse dage på Magny-Cours. Forberedelserne er i fuld gang til det italienske Grand Prix. Hos Sauber har man to vigtige ting man vil teste. Nemlig at få løst de gearkasseproblemer man led under i Belgien og så at teste dæk. Gearkasseproblemerne skulle gerne være løst når testen er omme. Mange forberedelser er gjort hjemme på fabrikken og skal testes nu. Og foreløbig er det gået rimeligt, men flere ting mangler at blive testet. Nick Heidfeld forestår testen hos Sauber onsdag og torsdag. Kimi Räikkönen tester fredag.

Prost teamet har en debutant på banen. Tjekken Tomas Enge som til dagligt kører i Formel 3000 er blevet testkører for Prost resten af sæsonen. Tomas Enge er dermed den første tjekke der kommer i Formel 1. I første omgang har klaret det utroligt fint. Den første dag fik han kørt 63 omgange og var mindre end ét sekund efter hurtigste man, Montoya. Så der er allerede skabt visse forventninger til den unge mand.

Benetton har Jenson Button med i det franske. Button fik kørt 45 omgange, man havde enkelte problemer pga. motorproblemer. Planen var ellers at man skulle have kørt noget mere, men man var trods alt tilfreds alligevel. Fra teamet forlyder det at de tider man fik trods motorproblemerne var yderst tilfredsstillende. Button havde problemer med motoren, men til gengæld forløb dæktesten tilfredsstillende. Den aerodynamiske pakke som Benetton har fået sat sammen har vist sig at være rigtig god på de hurtige baner. Beviset så vi i Belgien.

Williams har sendt Montoya og Marc Gene til Magny-Cours banen. Montoya var hurtigste mand ved den første dags test. Williams arbejder videre med aerodynamikken og dæk. Desuden bliver der sikkert også kikket nærmere på årsagen til Montoyas for tidlige exit fra det belgiske Grand Prix.

Onsdagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Juan Pablo MontoyaWilliams1:15,36645
2Jenson ButtonBenetton1:15,40145
3Marc GeneWilliams1:15,60674
PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk