Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.9.2001
 Toyota på Hungaroring
 Minardi på vej øst på?
 Burtis uheld og kommentarer hertil
 Giancarlo Fisichella skuffet
 Wurz satser på McLaren-sæde
 Gascoyne: Button har meget at lære
 
9.9.2001
 Magny-Cours test - fredag
 Mugello test - fredag
 

Hop til top10.9.2001

Toyota på Hungaroring

Toyota har i den forløbne uge været på Hungaroring for at teste. Der er blevet kørt mange testkilometer, rigtigt mange. Og det skete med en helt nu motor.

Toyota er nået et skridt videre i klargøringen til næste sæson. I den forløbne uge var teamet i Ungarn på Hungaroring. Med sig havde teamet en spritny motor som skulle testes. Flere kræfter var nogle af de forbedringer man havde lavet ved den nye motor. Samtidigt begyndte man også at teste på en anden måde.

Allan McNish:
”Den nye motor er helt sikkert en stor forbedring. Jeg koncentrerede mig mest om at finde nye parametre for den nye motor, samtidigt var der den sædvanlige testprocedure. Vi fik kørt rigtig mange kilometer med den nye motor, det beviser at der er god holdbarhed i motoren. Der også en god balance i chassiset nu, også et godt tegn.”

Mika Salo:
”I denne test har vi også arbejdet med gearskiftsprocedure. Der er foretaget mange op- og nedgearinger samt med forskellige udvekslinger. Jeg har også arbejdet med launch kontrollen. Det er faktisk meget behageligt. Vi er forsat med arbejdet fra den sidste test og har gjort flere fremskridt. Vi er nu begyndt at samle de forskellige systemer når vi tester.”

Dago Rohrer, teknisk chef med ansvar for chassis:
”Vi er nu begyndt at teste de forskellige systemer samlet. Det være sig launch kontrol, traction kontrol, elektronik og de forskellige motorkurver osv. Tidligere har vi testet hver ting for sig, men nu samler vi det for at optimere det hele på en gang.”

Allan McNish fik kørt 180 omgange og Mika Salo 230 omgange på Hungaroring. Bedste tid satte Mika Salo 1:20.64. McNish var kun 2/1000 efter på sin hurtigste omgang. Det er dog 5,5 sekund langsommere end Michael Schumachers pole tid fra i år. Men det er en kvalifikationstid – ikke en testtid.

PDL  


Hop til top
Minardi på vej øst på?

Minardi chefen Paul Stoddart har ambitiøse planer med det team han overtog i foråret. Men der skal midler til. Mange af dem kan findes i østen.

Paul Stoddart er i gang med en opbygningsfase af Minardi teamet. Til det skal der bruges mange ting. Udover vigtige og højt kvalificerede medarbejdere, skal der også bruges penge, rigtig mange penge.

I foråret købte Paul Stoddart Minardi teamet. Men undervejs mistede man en af de geniale mennesker i teamet, nemlig Gustav Brunner der valgte at arbejde for Toyota i stedet for. Man indsatte så Gabriele Tredozi som en substitut for Brunner. Han fik dog ikke helt samme beføjelser og titel som Brunner. Tredozi blev teknisk koordinator. Det forventes at han forsætter på denne post. Derudover er Paul Stoddart i alvorlige forhandlinger for at få John Davis, chef for Arrows R&D, til teamet. Det er meningen at han skal arbejde parallelt sammen med Tredozi. Davis har ret stor Formel 1 erfaring idet han tidligere har arbejdet hos Lotus og Jordan inden han kom til Arrows.

Men det koster alt sammen penge. Med ansættelsen af Alex Yoong åbnede det op for muligheder i østen og specielt i Malaysia. Sammen med Yoong kom der en ny sponsor, Magnum. Deres reklamer var allerede at finde på bilerne i det belgiske Grand Prix. Derudover er Paul Stoddart i kontakt med firmaet Proton, også med hjemsted i Malaysia. Firmaet producerer bl.a. motorer. Stoddart har bl.a. været på rundvisning på en af firmaets fabrikker, og er dybt imponeret over hvad han har set. I de hidtidige samtaler har firmaet udtrykt ønske om at komme i Formel 1 på en eller anden måde. Nu taler Paul Stoddart med Proton om at udvikle en ny motor til Formel 1. I første omgang kun til Minardi, som har et alvorligt motorproblem. Det er simpelthen for gamle og svage motorer som teamet har benyttet de senere år. Årsag: for lidt eller ingen penge.

Det skal der nu laves om på. Ved hjælp af nye østlige sponsorater og forbindelser skal Minardi gennemgå en vækst og udvikling, så det i løbet af forholdsvis kort årrække er at finde væsentligt højere oppe på resultatlisten. Men det bliver hårdt. Udviklingen står ikke stille i Formel 1. Ydermere kommer Toyota med et team til næste samt en stor pose penge. Det er ikke nemt at være lille i motorsportens kongeklasse.

PDL  


Hop til top
Burtis uheld og kommentarer hertil

Ugerapport om Luciano Burtis uheld i det Belgiske Grand Prix samt hans helbredstilstand op til nu.

04-09 - tirsdag:
David Coulthard der er aktiv medlem af GPDA (Grand Prix Drivers' Association) udtaler: "Jeg er glad for den fortsatte udvikling omkring sikkerheden inden for Formel 1, specielt efter Luciano Burti's overlevelse af hans frygtelige uheld i søndagens Grand Prix på Spa-Francorchamps banen. Blanchimont svinget på Spa er blevet forbedret med en større sikkerhedszone, var uheldet sket to eller tre år tidligere ville udfaldet måske have være fatalt."

Burti kørte ind i dækbarrieren med godt 260 km/t. Efter uheldet blev Burti bragt til Universitets Hospitalet i Liege på den intensive afdeling, han var ved bevidsthed og træk vejret normalt.

Eddie Irvine's Jaguar racer og Luciano Burti's Prost racer kørte sammen på den fjerde omgang i Blanchimont svinget på Spa. Irvin's racer blev beskadiget ved sammenstødet med barrieren, men han slap selv uskadt. Burti blev begravet under dækkene foran barrieren. Og Eddie Irvine kom hurtigt brasilianeren til undsætning.

Eddie Irvine udtaler: "Det er sandsynligvis HANS systemet (head and neck restraint system), som alle Formel 1 kører har i deres racere, der reddede Burti's liv. Jeg er glad for at han er ok, han ramte barrieren meget hårdt og jeg frygtede at uheldet ville blive en tragedie."
Burti's diagnose var hjernerystelse og ingen brækkede knogler. Irvine var tydeligt rystet over uheldet og han genoptog ikke løbet da det blev genstartet.

Ferrari's kører Rubens Barrichello, der er en nær ven af Burti, besøgte ham på hospitalet da løbet var slut. Barrichello udtaler: "Irvine er ikke skyld i uheldet, i Formel 1 sporten er ingen kører 100% sikret mod ulykker. Endnu engang skal vi være glade for den stor sikkerhed der er i Formel 1 sporten, det har reddet Burti's liv."

Luciano Burti har indrømmet at han er desperat for at vende tilbage til cockpitet i Prost raceren så hurtig som mulig, men han har smerter i hele kroppen, specielt i ryggen. Burti udtaler: "Jeg kan ikke fortælle hvad der skete. Jeg husker at jeg kørte meget hurtig og at jeg prøvede at overhale Eddie Irvine, men jeg husker intet omkring selve sammenstødet."

Gary Harstein, en af FIA's læger, er med i undersøgelserne af Burti og han udtaler: "Burti vil ikke få men af uheldet. Der er ingen brud eller skader, kun nogle få blodansamlinger i kroppen, som vil forsvinde i løbet af få dage." Burti vil blive flyttet fra den intensive afdeling på onsdag.

05.09. - onsdag:
Det er blevet bekræftet at Luciano Burti er blevet flyttet fra intensive til anden afdeling allerede tirsdag. Burti er oppegående dog har han stadig brug for meget hvile og smerterne er ved at fortage sig.

Vera Burti, Luciano's mor udtaler: "Vi er meget glade for at vide hvor afholdt Luciano er og vi føler at alle ønskerne for hans tilbage venden er ærlige og oprigtige."

06.09 - torsdag:
Onsdag eftermiddag var Burti underlagt flere helbredsundersøgelser. Gary Hartstein udtaler: "Blødningerne er forsvundet og Luciano's fysiske tilstand er fortræffelig og i stadig fremgang. Vi ønsker dog i sammenråd med familien at beholde Burti på hospitalet under fortsat observation weekenden over."

07.09. - fredag:
På trods af Luciano Burti's helbredsmæssige fremgang efter uheldet er der stor sandsynlighed for at han ikke vil være istand til at gennemføre de sidste tre løb i Formel 1 sæsonen 2001. Selv om lægerne er forbløffet over Burti's hurtige helbredelse tilråder de endnu 4 - 8 ugers revalidering inden han vender tilbage i Prost raceren. Rådet er en sikkerheds foranstaltning hvis uheldet skulle være ud endnu engang, så vil det være yderst farlig for Burti's helbred.

Max Mosley FIA's præsident udtaler: "Der er lagt mange kræfter i at forbedre sikkerheden siden Michael Schumacher's ulykke på Silverstone i 1999, der var meget lig Burti's ulykke. Det ser ud so

AN  


Hop til top
Giancarlo Fisichella skuffet

Da Giancarlo Fisichella efter sin første fulde sæson i F1 i 1997 skiftede til Benetton, skulle der en retssag til før Eddie Jordan ville overlade 'årets fund' til Flavio Briatore. Men siden da er det gået nedad for Benetton-teamet. Briatore røg ud af teamet, men nu hvor han er tilbage igen, ser det faktisk ud til at der er lys forude. Ikke så meget på grund af Briatore, men fordi Benetton snart ikke længere vil være Benetton, men Renault med alt hvad det indebærer. Giancarlo Fisichella vil bare ikke længere være der.

Efter en rokade med landsmanden Jarno Trulli organiseret af deres fælles manager Briatore er Fisichella tilbage hos Jordan. Umiddelbart kunne det måske se ud som et fremskridt, men på længere sigt ser Benetton/Renaults fremtid mere lovende ud. Fisichella føler sig derfor ikke overraskende en anelse dårligt behandlet efter fire sæsoner i en bil, hvis ydeevne er forringet år for år. I Belgiens GP sidste weekend lykkedes det Fisichella at komme på podiet, og udover at være klart hurtigere end sin om end langt mindre erfarne teamkammerat, har han flere gange i år vist glimrende kørsel. Alligevel er det Trulli, teamet satser på.

"Jeg er lidt skuffet for nu at sige sandheden. Jeg ville have forventet en bedre anerkendelse af hvad, jeg har gjort. Jeg føler mig ikke betalt for mine anstrengelser og resultater i et mesterskab, hvor vi oprindeligt troede, at vi kunne vinde et par løb," siger Fisichella, der selv valgte at skifte allerede efter denne sæson: "Jeg var ikke interesseret i at forny for blot et enkelt år, i at gøre alt arbejdet uden at føle mig sikker på om jeg kunne nyde frugterne af det, men vi har tre løb ilbage, og jeg vil gøre mit bedste."

Nu håber Fisichella bare, at han får muligheden for at triumfere lidt i 2002: "Jeg ved ikke hvor konkurrencedygtige Benetton vil være næste år. Jeg ved ikke, om de vil være et af de stærkeste team i F1 næste år. Men jeg håber, at Jordan vil være hurtigere. Jeg tror, Jordan har en god bil og kun har brug for lidt stabilitet."

CBA  


Hop til top
Wurz satser på McLaren-sæde

Endnu ligger det ikke helt fast om Mika Hakkinen fortsætter i F1 for McLaren-teamet, og med kun tre løb tilbage af sæsonen er der nok af rygter.

Alexander Wurz er teamets testkører, men alligevel er det ikke ham, rygterne summer højest om. Wurz tror dog selv på, at chancen er der, og skal man gå efter hans udtalelser, har det en vis berettigelse. Wurz siger, at hans fremtid helt afhænger af Ron Dennis' beslutning: "Som situationen er nu, er jeg McLarens 3. kører, Jeg nyder mit arbejde, men mit mål er at køre løb, og situationen for næste år er, at jeg afventer, at McLaren-teamet skal træffe nogle beslutninger, og derefter vil jeg beslutte, hvad jeg skal gøre."

"Jeg spiller højt spil for tiden, måske for højt, for jeg har afslået nogle muligheder," indrømmer østrigeren. "Det er et spil poker, og nogle gange må man bare vente på det, som er værd at vente på." Wurz håber på en afklaring inden længe: "Jeg håber på, at det sker inden længe, men man ved aldrig, hvad der foregår lige nu, men jeg skulle ikke vente mere end tre uger."

Kimi Raikkonens manager afslørede for nylig, at to topteams, deriblandt McLaren, skulle være ude efter finnen, og også den anden Sauber-kører, Nick Heidfeld, som har været tilknyttet Mercedes gennem hele sin karriere, har været nævnt. Derudover er det slet ikke sikkert Hakkinen ikke vælger at tage endnu et år hos McLaren, når kontrakt-forhandlingerne endelig er udredt.
Hvad end der sker, ville det ikke være en katastrofe for Wurz at tage endnu et år bag kulissen: "Mit førstevalg ville være at køre for et hæderligt team, men jeg tror, at McLaren er et af de bedste sæder, der er inden for rækkevidde for tiden. Efter to år som testkører ville jeg sige noget andet, men jeg tror ikke, at det er noget problem at teste i to år."

CBA  


Hop til top
Gascoyne: Button har meget at lære

Selvom det fra begyndelsen lå fast, at Jenson Button skulle køre sin sæson nr. 3 hos Benetton i forlængelse af denne, blev der alligevel stillet spørgsmål ved hans fremtid, som sæsonen skred frem. Oven på den overraskende succesfulde debut sidste år falmede glansen nemlig hurtigt, da Englands nye superstjerne gang på gang fik baghjul af sin teamkammerat Giancarlo Fisichella. I 2002 får Button en ny teamkammerat, en anden italiener Jarno Trulli.

Det store problem har især været kommunikationsvanskeligheder mellem briten og hans mekanikere og ingeniører, men dette skulle efterhånden være løst. Team og kører har endnu et år tilbage sammen - og nu skal Button tage sig sammen, har både Briatore og teamets tekniske direktør Mike Gascoyne meldt ud. "Jenson kæmper stadigt hårdt. Han er en ung fyr, han har meget at lære. Han har talentet, han skal bare lære lektien," siger Mike Gascoyne. "Han er her til næste år, men han har en hel del at lære. Han skal tage meget ind."

CBA  


 

Hop til top9.9.2001

Magny-Cours test - fredag

Den sidste testdag på Magny-Cours havde kun et element af dramatik, men det var til gengæld en af de mere alvorlige. Kimi Räikkönen kørte af banen med 170 km/t.

Den unge finne som har gjort det så godt hele sæsonen, kørte af banen med 170km/t.. Skaderne bilen var ret store men det vigtigste var at Kimi Räikkönen ikke kom alvorligt til skade. Efter et lægetjek blev han udskrevet fra sygehuset. Han tog umiddelbart efter hjem til Finland, og det forlyder fra både læger og teamet at Kimi Räikkönen er klar til at køre igen på Monza.

Ellers stod den sidste testdag i det franske i Williams kørernes tegn igen. Både Montoya og Marc Gene kørte igen fredag og man arbejdede med motorstyringen. Men også forbedringer ved chassiset blev afprøvet. Desuden har Williams arbejdet med store forbedringer på udstødningssystemet, og disse forbedringer og ændringer fik også en tur igennem testapparatet fredag. Ikke overraskende var de Williams kørere hurtigst af alle på banen.

Sauber stoppede deres test da Kimi Räikkönen kørte af banen. Det der skulle have været Räikkönens eneste testdag i denne omgang, blev en meget kort fornøjelse. Allerede kl. 10.15 kørte Räikkönen af banen. Bl.a. blev begge hjul i venstre side af bilen flået af. Räikkönen skulle have kørt en del omgange for at se om han fik det samme ud af diverse ændringer som Nick Heidfeld fik de første dage.

Fredag havde Prost teamet både Heinz-Harald Frentzen og den unge nye testkører, tjekken Tomas Enge, på banen. Meget tyder på at Tomas Enge får tjansen af at skal køre i hvert fald på Monza, og måske også i de resterende løb i sæsonen. Burti bliver muligvis ikke klar som alt ellers tydede på. Prost teamet havde sammensat et helt specielt program for Tomas Enge for at vurdere hans evner og indsats. I dette program indgik elementer som dæktest og afprøvning af nogle forskellige aerodynamiske setups. Frentzen arbejdede med forskellige justeringer og indstillinger af affjedringssystemet. Og egentlig er de to Prost kører i nogenlunde samme situation. Bilen er ny for dem begge. Efter testen var der i teamet stor begejstring for det Tomas Enge havde præsteret. Man havde noteret sig at hans præstation generelt havde været meget flot. Den måde han tog fat i tingene og klarede dem er også noget man har lagt mærke til. Stor tilfredshed med Tomas Enge hos Prost teamet.

PDL  


Hop til top
Mugello test - fredag

Fredag var sidste dag på Mugello i Italien. Og igen viste Michael Schumacher at det ikke er nogen tilfældighed at han er blevet verdensmester.

Michael Schumacher var over ét sekund hurtigere end nærmeste mand. Schumacher forsatte arbejdet fra torsdag. Men også BAR, Jordan og Minardi er på Mugello. For alle gjaldt det om at runde testrunden af. BAR havde dog nogle enkelte problemer. Det gav sig udslag i at man var langsommere end forventet. Noget af skylden fik vejret. Men det var jo altså ens for alle.

Tiderne fra Mugello fredag:

1. Michael Schumacher - Ferrari - 1:24.226
2. Olivier Panis - BAR - 1:25.626
3. Fernando Alonso - Minardi - 1:25.687
4. Jean Alesi - Jordan - 1:26.172
5. Takuma Sato - BAR - 1:26.818

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk