Silly Season


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.5.2002
 Cosworths til Jordan?
 
22.11.2000
 Ny teknisk leder hos Jaguar?
 

Hop til top3.5.2002

Cosworths til Jordan?

Den Ford ejede motorproducent Cosworth, der allerede leverer motorer til Jaguar og Arrows, er angiveligt villige til at levere motorer til et tredie team, nemlig Jordan

For det lille engelske team kommer udmeldingen fra Cosworth meget belejligt. For kort tid siden kunne man nemlig høre de modsatte toner fra Honda, der er den nuværende motor-pusher for Jordan. Efter generelt dårlige resultater vil det japanske mærke med de store traditioner, sandsynligvis koncentrere sig om et enkelt team, nemlig BAR.

Jaguar bossen Niki Lauda, erkendte for nyligt, at den nuværende Cosworth CR3 er meget bedre end resultaterne antyder, hvilket man også kunne så af Frentzens gode resultater i kvalifikation og løb i Spanien. Cosworth motoren regnes af mange for at være en af de stærkeste motorer i dagens Formel 1.

At levere motorer til mange teams er ikke noget nyt for Cosworth, der dukkede op på F1 scenen for 35 år siden. Det var i Det Hollandske Grand Prix 1967 at Jim Clark og Lotus gav debut til Cosworth DFV motoren - med en sejr. Fra 1967 til 1983 blev det til 155 sejre og 11 verdensmesterskaber.

Op gennem 70'erne var Cosworth ikke bare den dominerende motor, det var stort set den eneste motor. Undtagelser var Matra, BRM, hvis storhedstid var de tidlige 60'ere og Ferrari, der var den eneste motor der kunne bryde med Cosworth dominans. Senere forsøgte både Alfa Romeo og Renault sig, men det var først med turboens fremkomst, at Cosworth blev kørt agterud.

Sjovt nok falder Cosworths dominans sammen med en tid i F1, hvor jævnbyrdigheden for alvor var udbredt, hvor gode kørere vandt i dårlige biler, hvor selv middelmådige kørere kunne vinde løb.

Ironisk nok er det manden, der i dag er chef for Fords F1 eventyr, østrigeren Niki Lauda, der dengang sad i Ferrarien og var køreren der brød med Cosworths monopol.

MMT  


 

Hop til top22.11.2000

Ny teknisk leder hos Jaguar?

Der skal fortsat oprustes hos Jaguar, og Neil Ressler har tidligere ikke afvist at det også kan komme på tale at finde en ny teknisk leder som erstatning for Gary Anderson.

Det er Bobby Rahal der er i fuld sving for at finde nye folk der kan føre Jaguar til tops, og manden som han i øjeblikket går efter er en tidligere Formel 1-ingeniør, Gordon Kimball. Han forlod Formel 1 helt tilbage i 1991, så det er længe siden han har haft fat i Formel 1-teorien. Jaguar har tidligere sikret sig Mark Handford fra Lola, der skal rette op på racerens aerodynamik.

11. oktober 2000 - Handford til Jaguar
18. november 2000 - Skal Jaguar Racing genopbygges ?

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk