Som altid var der lidt småafkørsler og et par røde flag, især da der lå en del regn på banen. Eddie Irvien satte sin racer af og det samme var tilfældet for Jacques Villeneuve, da hans motor satte ud. Det går ikke så godt for Honda-motorerne! Nick Heidfeld stod for den mest dramatiske afkørsel, da hans brandslukker gik af da han var på vej på banen, hvilket kostede Sauber-teamet ekstra arbejde. Endelig var der problemer med Marc Genes racer, da gearkasse røg og han tabte olie.
Williams: Marc Gene gennemførte en hel løbsdistance. Der blev lavet nogle ændringer på Ralf Schumachers racer og så var han heldig at være godt kørende på et tidspunkt hvor banen var bedst. I dag træder Juan Pablo Montoya og Antonio Pizzonia til.
Ferrari: Igen var Michael Schumacher i aktion og gennemførte over 100 omgange - fokus igen på aerodynamik og dæk. Barrichello kører resten af testen.
Jaguar: Pedro de la Rosa var helt oppe på 3. pladsen, mens Irvine lå som 6er. Set-up og dæk var det primære fokus hos Jaguar.
De la Rosa kørte sig helt op på en 3. plads - er Jaguar på rette vej?
(Foto: Jaguar Media)
BAR: Olivier Panis, den kommende Toyota kører var 5er og satte en tid der var bedre end Villeneuves.
McLaren: Noget overraskende var McLaren tilbage på en 7. med David Coulthard.
Renault: Trulli fortsatte med at evaluere Michelins regnvejrsdæk, for derefter at arbejde med holdbarhed. En løbsdistance blev gennemført uden problemer. Button arbejdede med downforce til det kommende race på banen. I dag skifter de to kørere fokus.
Sauber: Nick Heidfeld var som før omtalt meget uheldig. En del af motorcoveret løsnede sig og satte gang i brandslukkeren. Det tog to timer at få raceren klar igen. "Jeg er alt i alt tilfreds med den måde som raceren kørte under testen. Vi burde være i god form til løbet," siger Heidfeld der nu overlader raceren til Massa.
Jordan: Takuma Sato var i ilden for Jordan. En lækage i gearkassen kostede tid. "Det var en skam at jeg ikke fik kørt så meget i dag," var kommentaren fra japaneren der blandt andet skulle have testet dæk.
Toyota: McNish stødte til i dag, men fik ikke så mange omgange på grund af vejret. Han fik dog kørt noget i regnvejret. "Michelin har taget et nyt regnvejrsdæk med og som det ser ud i dag er det en stor forbedring," siger skotten. Sarrazin fortsatte også sit arbejde, og kørte blandt andet sammenlignelighedstest med regnvejrs- og intermediate dæk.
Allan McNish var tilbage
(Foto: Toyota F1)
Minardi: Tilbage igen - Alex Yoong var igen tilbage i F1-raceren efter sin pause. Han kørte på dagen for at vænne sig raceren igen.
Testtider fra Monza, onsdag den 4. september 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BB Efter at Mika Hakkinen du definitivt har lagt Formel 1 bag sig, så ser han sig i øjeblikket om efter nye udfordringer, og her ser det ud til at det bliver rally sporten som han begiver sig ud i næste gang.
Hakkinen var allerede i år ude for at se på Arctic Tuntiri Rally som køres i januar måned, og efter at have sonderet terrænet og set på hvilke muligheder der var for at stille op i løbet i 2003, så har han nu besluttet at stille op næste år. Arctic Tuntiri Rally har tidligere haft forhenværende Formel 1 kørere til start i rallyet, blandt andet har både Keke Rosberg og JJ Lehto deltaget i løbet. AN 4.9.2002 Pollock afviser interesse i andre teamsCraig Pollock var tæt på med Arrows, men tilsyneladende har Tom Walkinshaw valgt en ældre amerikansk rigmand. Men hvad med Craig Pollock?Craig Pollock var langt i forhandlingerne med Tom Walkinshaw om at erhverve sig Arrows teamet. Men Tom Walkinshaw har valgt at satse på et andet tilbud. Det lader Craig Pollock tilbage uden et team. Tidligere i år blev han som bekendt "gået" fra BAR teamet hvor dog forsat er menigt bestyrelsesmedlem. Samtidigt skal han også varetage Jacques Villeneuves interesser i sin egenskab af at være manager for JV. Lige så snart det blev kendt at Pollock var ude af billedet hos Arrows, gik spekulationerne igen. Craig Pollock og Minardi? Efter den store interesse havde mange den ide at Craig Pollock kunne være interesseret i et andet team. Det afviser Craig Pollock på det kraftigste. "Nej, det tror jeg absolut ikke. Denne ide er dødfødt. Skal man starte noget i dag, skal der være en stor bilfabrik med, ellers er det så godt som dødsdømt fra starten. Arrows var vel den sidste egentlige mulighed. I øjeblikket har jeg ingen interesse for Minardi, jeg ønsker ikke at overtage de mange italienske problemer. At skære igennem i England er vanskeligt, men ikke så vanskeligt som i Italien. Og jeg kan ikke tale italiensk." Dermed skulle det være ganske vist at Paul Stoddart ikke skal vente nogen hjælp fra den side. PDL Ferrari arbejder - ligesom alle andre teams - med næste års model. Ifølge Ross Brawn bliver den på mange områder endnu bedre end F2002.De nye modeller til næste sæson er på vej. Der er gang i tegnebordene og CAD programmerne rundt omkring. Hos Ferrari har man været i gang længe. Faktisk lige så snart man kunne se at nu var den ved at være hjemme for i år, gik man i gang. Man har for lang tid siden - i Formel 1 terminologi - flyttet flere og flere resurser og mandskab over på udviklingen af den nye bil. Ross Brawn: PDL Der blev testet på den hurtige Monza-bane, men et kraftigt regnvejr kom til at ødelægge testdagen. Hurtigste kører på dagen - selvom der som altid er forskellige lister over de uofficielle tider - blev kørt af Michael Schumacher, Ferrari. Det er den første test efter forbudet mod test i august. De hurtigste tider blev af gode grunde sat før det kraftige regnvejr der også bød på en god omgang torden. Først omkring klokken 15.00 var banen igen nogenlunde fremkommelig at anvende. Stort set alle teams kommer til testen, undtagen Arrows der jo er i store problemer. Ferrari: Schumacher arbejdede med set-up og dæk. Han fortsætter arbejdet i dag.
BAR: Teamet har igen fået Anthony Davidson tilbage som testkører, og han satte noget overraskende den næstbedste tid. Også Patrick Lemarie var langt fremme, hvilket ikke plejer at være normalt. Williams: Dagen gik ikke helt efter bogen for Williams. Ralf Schumacher stod blandt andet for en ødelagt motor, samt yderligere et andet teknisk problem. Marc Gene fortsatte sit vanlige testarbejde og sluttede 3er på dagen. Teamet arbejder frem mod det kommende Grand Prix på banen. Sauber: Heidfeld kørte sig ind på en 4. plads - lige lidt under et sekund fra den bedste tid. "Vi har taget et skridt frem i set-up på denne bane af alle som kræver mindst downforce. Teamet er i god form til testen og vi fortsætter med at udvikle hvis vejret bliver godt i morgen," sagde Nick Heidfeld. Teamet har især fokus på aerodynamik og bremser. Renault: Button og Trulli endte på dagen som nummer 7 og 8. De brugte regnvejret til at teste Michelins seneste regnvejrsdæk - som der er ønsket meget af. "Vejret gjorde det selvfølgelig svært ved den første testdag. Begge kørere var dog i stand til at gennemføre en aerodynamisk evolution til morgen, mens de om eftermiddagen fik den første smag af Michelins seneste regnvejrsdæk," siger Mike Gascoyne.
Toyota: Det var testkørernes dag for Toyota - hverken Salo eller McNish var i aktion. Bedste kører for det japanske mærke var Ryan Briscoe foran franskmanden Stephane Sarrazin. Briscoe udarbejdede data til at lægge strategi, og ellers teste launccontrol systemet på den våde bane. Sarrazin prøvede nye aerodynamiske dele, blandt andet en ny frontvinge. Allan McNish træder til i dag og kører test sammen med Sarrazin. Minardi: David Saelens var rosinen i pølseenden med en tid langt fra alle andre - han nåede så også kun at køre i regnvejr. Den belgiske testkører nød at få en tur i en Formel 1-racer. Alex Yoong og Mark Webber deler raceren de kommende dage. Testtider fra Monza, tirsdag den 3. september 2002
|