Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.9.2002
 Monza test - onsdag
 Hakkinen skifter klasse
 
4.9.2002
 Pollock afviser interesse i andre teams
 Ny Ferrari endnu bedre
 Monza test - tirsdag
 Verstappen stadig på jagt efter et sæde
 Fiorano test - Tirsdag
 Badoer på Paul Ricard
 

Hop til top5.9.2002

Monza test - onsdag

15 kørere kom på banen i testen, der ligesom tirsdag var noget ramt af regnvejr. Hurtigste kører på dagen blev Ralf Schumacher.

Som altid var der lidt småafkørsler og et par røde flag, især da der lå en del regn på banen. Eddie Irvien satte sin racer af og det samme var tilfældet for Jacques Villeneuve, da hans motor satte ud. Det går ikke så godt for Honda-motorerne! Nick Heidfeld stod for den mest dramatiske afkørsel, da hans brandslukker gik af da han var på vej på banen, hvilket kostede Sauber-teamet ekstra arbejde. Endelig var der problemer med Marc Genes racer, da gearkasse røg og han tabte olie.

Williams: Marc Gene gennemførte en hel løbsdistance. Der blev lavet nogle ændringer på Ralf Schumachers racer og så var han heldig at være godt kørende på et tidspunkt hvor banen var bedst. I dag træder Juan Pablo Montoya og Antonio Pizzonia til.

Ferrari: Igen var Michael Schumacher i aktion og gennemførte over 100 omgange - fokus igen på aerodynamik og dæk. Barrichello kører resten af testen.

Jaguar: Pedro de la Rosa var helt oppe på 3. pladsen, mens Irvine lå som 6er. Set-up og dæk var det primære fokus hos Jaguar.


De la Rosa kørte sig helt op på en 3. plads - er Jaguar på rette vej?
(Foto: Jaguar Media)

BAR: Olivier Panis, den kommende Toyota kører var 5er og satte en tid der var bedre end Villeneuves.

McLaren: Noget overraskende var McLaren tilbage på en 7. med David Coulthard.

Renault: Trulli fortsatte med at evaluere Michelins regnvejrsdæk, for derefter at arbejde med holdbarhed. En løbsdistance blev gennemført uden problemer. Button arbejdede med downforce til det kommende race på banen. I dag skifter de to kørere fokus.

Sauber: Nick Heidfeld var som før omtalt meget uheldig. En del af motorcoveret løsnede sig og satte gang i brandslukkeren. Det tog to timer at få raceren klar igen. "Jeg er alt i alt tilfreds med den måde som raceren kørte under testen. Vi burde være i god form til løbet," siger Heidfeld der nu overlader raceren til Massa.

Jordan: Takuma Sato var i ilden for Jordan. En lækage i gearkassen kostede tid. "Det var en skam at jeg ikke fik kørt så meget i dag," var kommentaren fra japaneren der blandt andet skulle have testet dæk.

Toyota: McNish stødte til i dag, men fik ikke så mange omgange på grund af vejret. Han fik dog kørt noget i regnvejret. "Michelin har taget et nyt regnvejrsdæk med og som det ser ud i dag er det en stor forbedring," siger skotten. Sarrazin fortsatte også sit arbejde, og kørte blandt andet sammenlignelighedstest med regnvejrs- og intermediate dæk.


Allan McNish var tilbage
(Foto: Toyota F1)

Minardi: Tilbage igen - Alex Yoong var igen tilbage i F1-raceren efter sin pause. Han kørte på dagen for at vænne sig raceren igen.

Testtider fra Monza, onsdag den 4. september 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
BB  


Hop til top
Hakkinen skifter klasse

Efter at Mika Hakkinen du definitivt har lagt Formel 1 bag sig, så ser han sig i øjeblikket om efter nye udfordringer, og her ser det ud til at det bliver rally sporten som han begiver sig ud i næste gang.

Hakkinen var allerede i år ude for at se på Arctic Tuntiri Rally som køres i januar måned, og efter at have sonderet terrænet og set på hvilke muligheder der var for at stille op i løbet i 2003, så har han nu besluttet at stille op næste år.
Der forlyder på nuværende tidspunkt ikke noget om hvilket bilmærke han skal stille op eller noget om hvem han skal køre sammen med.

Arctic Tuntiri Rally har tidligere haft forhenværende Formel 1 kørere til start i rallyet, blandt andet har både Keke Rosberg og JJ Lehto deltaget i løbet.

AN  


 

Hop til top4.9.2002

Pollock afviser interesse i andre teams

Craig Pollock var tæt på med Arrows, men tilsyneladende har Tom Walkinshaw valgt en ældre amerikansk rigmand. Men hvad med Craig Pollock?

Craig Pollock var langt i forhandlingerne med Tom Walkinshaw om at erhverve sig Arrows teamet. Men Tom Walkinshaw har valgt at satse på et andet tilbud. Det lader Craig Pollock tilbage uden et team. Tidligere i år blev han som bekendt "gået" fra BAR teamet hvor dog forsat er menigt bestyrelsesmedlem. Samtidigt skal han også varetage Jacques Villeneuves interesser i sin egenskab af at være manager for JV.

Lige så snart det blev kendt at Pollock var ude af billedet hos Arrows, gik spekulationerne igen. Craig Pollock og Minardi? Efter den store interesse havde mange den ide at Craig Pollock kunne være interesseret i et andet team. Det afviser Craig Pollock på det kraftigste.

"Nej, det tror jeg absolut ikke. Denne ide er dødfødt. Skal man starte noget i dag, skal der være en stor bilfabrik med, ellers er det så godt som dødsdømt fra starten. Arrows var vel den sidste egentlige mulighed. I øjeblikket har jeg ingen interesse for Minardi, jeg ønsker ikke at overtage de mange italienske problemer. At skære igennem i England er vanskeligt, men ikke så vanskeligt som i Italien. Og jeg kan ikke tale italiensk."

Dermed skulle det være ganske vist at Paul Stoddart ikke skal vente nogen hjælp fra den side.

PDL  


Hop til top
Ny Ferrari endnu bedre

Ferrari arbejder - ligesom alle andre teams - med næste års model. Ifølge Ross Brawn bliver den på mange områder endnu bedre end F2002.

De nye modeller til næste sæson er på vej. Der er gang i tegnebordene og CAD programmerne rundt omkring. Hos Ferrari har man været i gang længe. Faktisk lige så snart man kunne se at nu var den ved at være hjemme for i år, gik man i gang. Man har for lang tid siden - i Formel 1 terminologi - flyttet flere og flere resurser og mandskab over på udviklingen af den nye bil.

Ross Brawn:
"Tidsskemaet er stort set det samme som sidste år, men vi har været i stand til at flytte flere resurser over på den nye tidligere end forventet grundet succesen med F2002. Vi har faktisk i lang tid brugt næsten alle resurser på den nye. Og allerede nu ser det rigtig godt ud. Jeg er dog også sikker på at både McLaren og Williams arbejder meget med deres nye. Sidste års bil var rigtig god, dette års bil er endnu mere perfekt, og hvor langt kan vi egentlig nå? Udviklingen går selvfølgelig i retning af flere hestekræfter. Og jo flere hestekræfter jo mere greb kan man få fordi det giver større muligheder for en bedre aerodynamik og downforce. Der udvikles hele tiden forbedringer på aerodynamikken. Vi venter os igen meget af den nye bil."

PDL  


Hop til top
Monza test - tirsdag

Der blev testet på den hurtige Monza-bane, men et kraftigt regnvejr kom til at ødelægge testdagen. Hurtigste kører på dagen - selvom der som altid er forskellige lister over de uofficielle tider - blev kørt af Michael Schumacher, Ferrari.

Det er den første test efter forbudet mod test i august. De hurtigste tider blev af gode grunde sat før det kraftige regnvejr der også bød på en god omgang torden. Først omkring klokken 15.00 var banen igen nogenlunde fremkommelig at anvende. Stort set alle teams kommer til testen, undtagen Arrows der jo er i store problemer.

Ferrari: Schumacher arbejdede med set-up og dæk. Han fortsætter arbejdet i dag.


Michael Schumacher var hurtigst på den regnvåde Monza-bane
(Foto: Ferrari)

BAR: Teamet har igen fået Anthony Davidson tilbage som testkører, og han satte noget overraskende den næstbedste tid. Også Patrick Lemarie var langt fremme, hvilket ikke plejer at være normalt.

Williams: Dagen gik ikke helt efter bogen for Williams. Ralf Schumacher stod blandt andet for en ødelagt motor, samt yderligere et andet teknisk problem. Marc Gene fortsatte sit vanlige testarbejde og sluttede 3er på dagen. Teamet arbejder frem mod det kommende Grand Prix på banen.

Sauber: Heidfeld kørte sig ind på en 4. plads - lige lidt under et sekund fra den bedste tid. "Vi har taget et skridt frem i set-up på denne bane af alle som kræver mindst downforce. Teamet er i god form til testen og vi fortsætter med at udvikle hvis vejret bliver godt i morgen," sagde Nick Heidfeld. Teamet har især fokus på aerodynamik og bremser.

Renault: Button og Trulli endte på dagen som nummer 7 og 8. De brugte regnvejret til at teste Michelins seneste regnvejrsdæk - som der er ønsket meget af. "Vejret gjorde det selvfølgelig svært ved den første testdag. Begge kørere var dog i stand til at gennemføre en aerodynamisk evolution til morgen, mens de om eftermiddagen fik den første smag af Michelins seneste regnvejrsdæk," siger Mike Gascoyne.


Trulli fik prøvet den seneste udgave af Michelins regnvejrsdæk
(Foto: Renault F1)

Toyota: Det var testkørernes dag for Toyota - hverken Salo eller McNish var i aktion. Bedste kører for det japanske mærke var Ryan Briscoe foran franskmanden Stephane Sarrazin. Briscoe udarbejdede data til at lægge strategi, og ellers teste launccontrol systemet på den våde bane. Sarrazin prøvede nye aerodynamiske dele, blandt andet en ny frontvinge. Allan McNish træder til i dag og kører test sammen med Sarrazin.

Minardi: David Saelens var rosinen i pølseenden med en tid langt fra alle andre - han nåede så også kun at køre i regnvejr. Den belgiske testkører nød at få en tur i en Formel 1-racer. Alex Yoong og Mark Webber deler raceren de kommende dage.

Testtider fra Monza, tirsdag den 3. september 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
BB  


Hop til top
Verstappen stadig på jagt efter et sæde

Det var godt nyt for Jos Verstappen at Toyota valgte at opsige deres kontrakter med Mika Salo og Allan McNish. Olivier Panis har fået det ene sæde, men hvad med det andet?

Ifølge uofficielle kilder skulle Verstappen være blevet kontaktet af Toyota og angiveligt har de ført flere samtaler i den seneste tid. Det er dog ikke kommet noget decideret officielt fra nogen af parterne. Fakta er dog at Jos Verstappen og hans manager, Huub Rothengatter, var på Spa i weekenden og havde mange små samtaler kørende rundt omkring i paddock. Rothengatter er dog ret optimistisk mht. næste sæson. Ifølge Verstappens egen hjemmeside er der nok noget på vej.

Huub Rothengatter:
"Det var dejligt at se repræsentanterne fra mange teams ansigt til ansigt efter at have talt med dem flere gange på anden vis. Jeg bemærkede at der stadig er en stor interesse for Jos. Jeg er absolut positiv for hans fremtid i Formel 1. Men vi skal være forsigtige, alt skal være på plads. En 99 % sikker aftale har vist sig ikke at holde, og det vil vi fremover tage højde for. Der blev i weekenden udvist stor interesse for Jos, så på det grundlag er jeg ret optimistisk for hans fremtid i Formel 1."

PDL  


Hop til top
Fiorano test - Tirsdag

Det lille KL Minardi Asiatech team testede i går både på Monza, sammen med næsten hele Formel 1 feltet, og på Fiorano banen som de havde helt for sig selv.

På Ferrari's private testbane Fiorano testede Minardi teamet med den rusiske Formel 3000 kører Sergey Zlobin samt teamets italienske testkører Matteo Bobbi.
Og dermed blev Minardi teamet de første som kørte på den 2980 meter lange bane efter at den er blevet renoveret og har fået helt ny belægning.

For Zlobin, der normalt kører i Formel 3000 serien var det Formel 1 debut, og Bobbi var med som hans vejleder, 'kørelærer' og målestok.
Testen foregik i en Minardi PS01 racer (chassis nr. 04), som de to kørere delte imellem sig.

Sergey Zlobin udtalte efter testen:
"Jeg må nok indrømme at jeg var lidt nervør forud for testen og for hvordan det ville forløbe. Minardi PS01'eren er meget forskellig fra den Formel 3000 racer som jeg kører i til daglig - den er meget hurtigere, styrer bedre og har mere effektive bremser. Jeg er meget tilfreds med dagens resultater og takker teamet for deres indsats. Jeg ser nu frem til den næste test for teamet senere på måneden på Mugello banen."

Også teamets testkører Matteo Bobbi var på banen, og han udtalte efter dagens testkørsler:
"Hver gang jeg sidder i en Formel 1 racer er det sjovt, men banan havde på grund af den nye asfalt ikke det store 'bid' i dag. Det gik bedst om formiddagen hvor asfalten var køligst, men efterhånden som temperaturene steg så blev banen langsommere.

Teamchef Gian Carlo Minard var tilfreds med testen og kommenterede den således:
"Det var en god første test for Sergey. Han kørte fornuftigt første gang i en Formel 1 racer, men på grund af banen var det ikke muligt at presse raceren maksimalt, vi tester med han igen den 18. september på Mugello banen. Matteo præsterede igen i dag et godt arbejde og gav god feedback til vore inginører."

Tirsdagens tider på Fiorano:
Plac.KørerOmgangeTid
1Matteo Bobbi251:08,148
2Sergey Zlobin551:09,464

Tilsammenligning kan nævnes at Ferrari køreren Michael Schumacher's bedste tid på banen inden renoveringen var 0:58,620.

AN  


Hop til top
Badoer på Paul Ricard

I går startede Formel 1 testkørslerne igen efter ca. en måneds pause der har været i dem, og Scuderia Ferrari Marlboro testede både på Monza og Paul Ricard.

På den franske bane Poul Ricard eller Le Castellet som den også kaldes, testede Ferrari's testkører, Luca Badoer, i ensom majestæt.

Luft temp.:22 - 24C.
Bane temp: 25 - 41 C.
Badoer kørte i alt 64 omgange på den 5810 meter lange bane, hvorunder der blev testet forskellige setup kombinationer og han kørte ligeledes dæktest for Bridgestone, dagens bedste tid blev 1:40,098.
Testen blev kørt i Ferrari F2002 med chassis nr. 217.

Luca Badoer fortsætter testkørslerne på Paul Ricard i dag.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk