Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.9.2002
 Endnu en 1-2 Ferrari sejr
 Bell test hos Minardi
 
14.9.2002
 Pole til Montoya i rekordfart!
 Sauber og Bridgestone fortsætter
 

Hop til top15.9.2002

Endnu en 1-2 Ferrari sejr

Endnu en gang kørte Ferrari en 1-2 sejr hjem. Det skete foran godt 200.000 tilskuere på den legendariske "hjemmebane" Monza.

Optakten og dermed kvalifikationen var ikke helt gået efter Ferraris hoved. Montoya og Ralf Schumacher var så flinke at tage 1 og 3 pladsen i startfeltet. Spørgsmålet var også om Williams ville bruge deres utrolige omdrejningsvillige motorer i Grand Prix'et. Under lørdagens kvalifikation nåede man nemlig op over den magiske grænse på 19.000 omdr./min. Motorerne blev målt til 19.050 omdr./min. En ændring er også sket på 5 pladsen. Räikkönen er degraderet til 6 pladsen pga. en straf for ikke at flytte sig for Sato under kvalifikationen, hvilket medførte en voldsom ulykke for Sato. Finnen bytter derfor plads med overraskelsen Eddie Irvine.

Klokken er lige før kl. 14,00. Luften er 25 grader og asfalten 33 grader. Bilerne holder klar til start efter opvarmningsomgangen og kørere er klar. Starten går og alle drøner af sted. Ved udgangen af den første chikane er der allerede sket rokader i spidsen af feltet. Forrest er R. Schumacher foran Montoya, Barrichello og M. Schumacher. David Coulthard mister frontvingen i svinget efter en sammenkørsel med en konkurrent. Han må i pit og have skiftet vingen. I løbet af de første 7- 8 omgange kæmper kørerne for at finde deres rytme samtidig med at de skal forsvare deres positioner.

4 omg.
R. Schumacher som startede i reservebilen udgår efter at motoren sagde stop. Derefter er stillingen: Barrichello, Montoya, M. Schumacher. Montoya var endda en tur i sandet men formåede at holde fast i 2 pladsen.

Efter 6 omgange er stillingen i Top 6:
Barrichello, M. Schumacher, Montoya, Räikkönen, Irvine, McNish.
Længere nede i feltet kæmpes der godt og dejligt om placeringerne. Lige efter de forreste er 7 - 8 biler tæt sammen.

12 omg.
McNish kører i pit med et problem ved bilen. Han kører dog ud igen efter man har rodet ved bagenden af bilen.

13 omg.
McNish udgår efter at have kørt en omgang efter det ufrivillige pitstop. I mens er Mika Salo og Nick Heidfeld involveret i en tæt kamp. I front er Top 3 allerede langt langt foran de næste.

17 omg.
Pedro de la Rosa udgår med det der ligner et sammenbrud i venstre forhjulsophæng. Felipe Massa udgår på samme omgang. Højre baghjul er punkteret og han kan ikke styre uden om sandkassen.

18 omg.
Heidfeld åbner pitstoprunden. Lige efter ham kommer Barrichello i pit. Stillingen i Top 3 er nu: M. Schumacher, Barrichello, Montoya.

20 omg.
David Coulthard er på vej op igennem feltet efter sit ufrivillige pitstop kort efter starten. Mark Webber udgår med en teknisk defekt.

Stillingen i Top 6 er nu:
M. Schumacher, Barrichello, Montoya, Räikkönen, Irvine, Salo.

27 omg.
M. Schumacher kører ind til sit eneste pitstop. Irvine gør det samme.

28 omg.
Stillingen i Top 5:
Barrichello, Montoya, M. Schumacher, Panis, Salo. Montoya, Panis og Salo har på nuværende tidspunkt ikke været i pit til ordinært pitstop.

29 omg.
Alex Yoong udgår, samme skæbne overgår Räikkönen som igen er uheldig med Mercedes motoren. Montoya kører i pit.

En omgang senere kører Montoya igen i pit. Det er galt med forhjulsophænget i højre side af bilen. Salo kører lige igennem pittet. Han har fået en drive-through straf for for høj fart i pitlane.

35 omg.
Stillingen i Top 6:
Barrichello, M. Schumacher, Irvine, Fisichella, Panis, Heidfeld.

37 omg.
Barrichello i pit til sit andet pitstop. Han kommer ud lige foran M. Schumacher. Er der så lagt op til Ferrari paradekørsel i den resterende del af løbet?

Irvine kommer ud for et stort pres fra Olivier Panis som et par omgange senere overhaler Irvine. Panis bliver nødt til at køre i pit til sit andet pitstop og dermed overtager Irvine igen sin overraskende 3 plads.

43 omg.
M. Schumacher kører væsentligt langsommere og lader flere konkurrenter komme forbi. Er der noget galt med bilen eller er det bare for at spare materialet? Begge Ferrari'er er mere end ét minut fo

PDL  


Hop til top
Bell test hos Minardi

Den tidligere CART kører, amerikaneren Townsend Bell, skal i næste uge teste for Minardi teamet på Mugello banen i Italien, sammen med russeren Sergey Zlobin og teamets testkører Matteo Bobbi.

Når Bell sætter sig i Minardi PS01 raceren, så vil han være den anden amerikaner der tester for Minardi teamet i år, tidliger har også Bryan Herta testet for teamet.
Testen finder sted den 17. og 18.

Det bliver første gang at Bell skal sidde i en racerbil siden brudet med CART teamet Patrick Racing i juli, hvor han blev afløst af Oriol Servia.
Bell har været sammen med Minardi teamet både på Hungaroring i Ungarn samt på Spa-Francoechamps i Belgien, og han er meget opsat på at komme i gang med testen.

Minardi teamchef og -ejer Paul Stoddart har tidligere udtalt at han meget gerne ser en amerikansk kører i Formel 1 feltet og helst i en Minardi racer. Og så står Stoddart i øvrigt med et luksusproblem, for som han udtaler:
"Vi er i den heldige situation at kørerne ringer til os for at få et sæde til 2003 sæsonen, og vi har i øjeblikket fem seriøse tilbud på vores to sæder."

Blandt de mere seriøse tilbud menes at være Anthony Davidson, Justin Wilson og Jos Verstappen, selv om teamet ikke vil bekræfte dette.

Sidste nyt:

Det forlyder nu fra en talsmand fra Minardi teamet at Bell ikke skal teste for teamet næste uge på Mugello banen, der er kun planlagt test med Sergey Zlobin og Matteo Bobbi.
Men talsmanden udtaler dog:
"Det er ikke utænkeligt at Townsend Bell skal teste for os senere på året!"

AN  


 

Hop til top14.9.2002

Pole til Montoya i rekordfart!

For tiende gang i Formel 1-karrieren holder Juan Pablo Montoya i pole position, da han var i stand til at vippe Ferrari'en med Michael Schumacher af pinden for at holde forrest.

Monza er så også den eneste bane nogen sinde hvor Montoya har været i stand til at konvertere en pole til sejr, da han vandt på banen sidste år. Med tiden 1:20,264 slog colombianeren den tidligere rekord for den hurtigste gennemsnitsfart. På Silverstone i et tidligere layout end det vi kender det i dag, kørte Keke Rosberg den hidtil hurtigste omgang – indtil i dag! Nu hedder rekorden 259,379 km./t.

Som altid blev meget af kvalifikationen brugt på ventetid – kørerne ventede så længe som muligt. Den første til at bryde den larmende tavshed var Mark Webber der som enlig solist kørte sin Minardi rundt i Monza-parken. Imens stiger varmen og temperaturen og den første runde gennemføres. Michael Schumacher foran Montoya i første forsøg.

Rubens Barrichello tager som den første af de "store" sit andet forsøg – det første forsøg til brasilianeren gik i vasken efter en mindre kørerfejl. Også McLaren forsøger at være med, men er langt efter Williams og Ferrari. Michael Schumacher rykker pole længere væk, for blot at blive slået tilbage af sin broder der nu har overtaget spidsen. Montoya følger efter og kiler sig ind mellem de to brødre – Ralf fører nu foran Montoya og Michael.

Tredje runde giver også et par overraskelser efter de førende. Blandt andet er Eddie Irvine rigtig godt kørende og kommer indenfor i top 6, og også BAR-racerne holder sig godt til. Montoya kører ind sin toptid og hverken Ralf eller Michael kan svare igen – den eneste der forbedrer sig er Michael der sikrer at Ferrari har én racer i forreste række i morgen. Til sidst kører de to Williams-racere en sidste kamp om pole – men ingen af de to kørere forbedrer sig.

Barrichello nåede ikke rigtig med i topkampen og skal starte som 4'er, mens Kimi Raikkonen – et godt stykke efter – blev 5er. Meget overraskende kan Eddie Irvine findes fremme på 6. pladsen, og efter at han scorede point på Spa ser det ud til at Jaguar er ved at få vendt skuden. Det har så også taget et godt stykke tid! David Coulthard skuffede igen og blev sat til vægs af sin yngre holdkammerat, og skal starte fra en skuffende 7. plads. Jacques Villeneuve viste pæne takter og blev bedste Honda-kører på 9. pladsen, og dermed fik Honda slået Toyota, der har Mika Salo fremme på en hæderlig 10. plads. Renault havde en decideret ringe kvalifikation. Trulli som nummer 11 og Button helt tilbage på 17. pladsen er langt fra det forventelige. Sauber er også faldet tilbage og ligger i den tungere ende, ligesom Jordan heller ikke viste prangende form. Minardi – jo, det er som det plejer. Og Yoong kvalificerede sig for en gangs skyld – men på Monza gælder det jo stort set også om at holde klampen i bund, selvom det måske nok ikke lige er det malaysierne er mest kendt for.

Kortene kunne se ud til at være blandet godt, men mon ikke taktisk snilde og spil kommer til at gøre udslaget i sidste ende – Ferrari ser stadig ud til at være det bedste bud på sejren!

BB  


Hop til top
Sauber og Bridgestone fortsætter

Som et af de første team har Sauber teamet meldt ud at det fortsætter med Bridgestone dæk i 2003 sæsonen.

Sauber har benyttet Bridgestones dæk siden 1999 sæsonen og Peter Saubers kommentar til forlængelsen af kontakten var:
"Det er et vigtigt skridt for Sauber teamet til at siker den tekniske kontinuitet samt konkurranceevnen. Bridgestone har været en pålidelig partner, som har givet teamet konkurrence dygtige dæk, og jeg er sikker på at partnerskabet fortsat vil være en succes."

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk