Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.9.2002
 Pole til Montoya i rekordfart!
 Sauber og Bridgestone fortsætter
 
13.9.2002
 Italiens GP - 2. fri træning
 Italiens GP - 1. fri træning
 2. pladsen i mesterskabet
 

Hop til top14.9.2002

Pole til Montoya i rekordfart!

For tiende gang i Formel 1-karrieren holder Juan Pablo Montoya i pole position, da han var i stand til at vippe Ferrari'en med Michael Schumacher af pinden for at holde forrest.

Monza er så også den eneste bane nogen sinde hvor Montoya har været i stand til at konvertere en pole til sejr, da han vandt på banen sidste år. Med tiden 1:20,264 slog colombianeren den tidligere rekord for den hurtigste gennemsnitsfart. På Silverstone i et tidligere layout end det vi kender det i dag, kørte Keke Rosberg den hidtil hurtigste omgang – indtil i dag! Nu hedder rekorden 259,379 km./t.

Som altid blev meget af kvalifikationen brugt på ventetid – kørerne ventede så længe som muligt. Den første til at bryde den larmende tavshed var Mark Webber der som enlig solist kørte sin Minardi rundt i Monza-parken. Imens stiger varmen og temperaturen og den første runde gennemføres. Michael Schumacher foran Montoya i første forsøg.

Rubens Barrichello tager som den første af de "store" sit andet forsøg – det første forsøg til brasilianeren gik i vasken efter en mindre kørerfejl. Også McLaren forsøger at være med, men er langt efter Williams og Ferrari. Michael Schumacher rykker pole længere væk, for blot at blive slået tilbage af sin broder der nu har overtaget spidsen. Montoya følger efter og kiler sig ind mellem de to brødre – Ralf fører nu foran Montoya og Michael.

Tredje runde giver også et par overraskelser efter de førende. Blandt andet er Eddie Irvine rigtig godt kørende og kommer indenfor i top 6, og også BAR-racerne holder sig godt til. Montoya kører ind sin toptid og hverken Ralf eller Michael kan svare igen – den eneste der forbedrer sig er Michael der sikrer at Ferrari har én racer i forreste række i morgen. Til sidst kører de to Williams-racere en sidste kamp om pole – men ingen af de to kørere forbedrer sig.

Barrichello nåede ikke rigtig med i topkampen og skal starte som 4'er, mens Kimi Raikkonen – et godt stykke efter – blev 5er. Meget overraskende kan Eddie Irvine findes fremme på 6. pladsen, og efter at han scorede point på Spa ser det ud til at Jaguar er ved at få vendt skuden. Det har så også taget et godt stykke tid! David Coulthard skuffede igen og blev sat til vægs af sin yngre holdkammerat, og skal starte fra en skuffende 7. plads. Jacques Villeneuve viste pæne takter og blev bedste Honda-kører på 9. pladsen, og dermed fik Honda slået Toyota, der har Mika Salo fremme på en hæderlig 10. plads. Renault havde en decideret ringe kvalifikation. Trulli som nummer 11 og Button helt tilbage på 17. pladsen er langt fra det forventelige. Sauber er også faldet tilbage og ligger i den tungere ende, ligesom Jordan heller ikke viste prangende form. Minardi – jo, det er som det plejer. Og Yoong kvalificerede sig for en gangs skyld – men på Monza gælder det jo stort set også om at holde klampen i bund, selvom det måske nok ikke lige er det malaysierne er mest kendt for.

Kortene kunne se ud til at være blandet godt, men mon ikke taktisk snilde og spil kommer til at gøre udslaget i sidste ende – Ferrari ser stadig ud til at være det bedste bud på sejren!

BB  


Hop til top
Sauber og Bridgestone fortsætter

Som et af de første team har Sauber teamet meldt ud at det fortsætter med Bridgestone dæk i 2003 sæsonen.

Sauber har benyttet Bridgestones dæk siden 1999 sæsonen og Peter Saubers kommentar til forlængelsen af kontakten var:
"Det er et vigtigt skridt for Sauber teamet til at siker den tekniske kontinuitet samt konkurranceevnen. Bridgestone har været en pålidelig partner, som har givet teamet konkurrence dygtige dæk, og jeg er sikker på at partnerskabet fortsat vil være en succes."

AN  


 

Hop til top13.9.2002

Italiens GP - 2. fri træning

Allerede i dagens første fri træning var den hurtigste tid kun 0,4 sek. fra sidste års poletid, så det bliver spændende at se om den bliver slået allerede her i dagens anden fri træning.

I den første fri træning var det Ferrari køreren Michael Schumacher der var forrest, herefter kom de to Williams racere med Juan Pablo Montoya foran Ralf Schumacher.
På de næste pladser var det Pedro de la Rosa, Jarno Trulli samt Eddie Irvine.

For McLaren teamet gik det knapt så godt, David Coulthard og Kimi Raikkonen sluttede på 8. og 9. pladsen.

Dagens anden fri træning er lige som den først på 60 minutter, og der er ingen begrænsning på antallet af kørte omgange.
Den kører der nåede flest omgange i den første fri træning var BAR køreren Olivier Panis, han nåede op på 21, hvilket er næsten en halv løbslængde på Monza banen, hvor løbet er sat til 53 omgange af hver 5783 meter.

Solen er brudt gennem skyerne her tik den anden træning, og banetemperaturen er i øjeblikket 23 C.

Italiens Grand Prix - 2. fri træning:
TidHændelse
13:00 Der holder en ensom Jaguar klar i pitudkørslen.Så er de grønne lamper tændt, og dagens anden og sidste fri træning er i gang.
13:02 Der er nu livlig trafik på banen, og også Rubens Barrichello er på banen, så Ferrari må have fået klaret hans bremse problem.
13:04 Raikkonen - 1:23,828 - 3. pl.
Irvine - 1:24,582 - 6. pl.
13:05 Så er der gule flag fremme ude på banen, det er Coulthard der er kørt i gruset ved Lesmo, og han kommer ikke fri derfra igen ved egen kraft, dermed er hans dag omme.

Fisichella - 1:25,033 - 9. pl.
Salo - 1:25,080 - 11. pl.
13:08 Villeneuve - 1:25,590 - 14. pl.
Button - 1:25,049 - 11. pl.
13:10 Barrichello - 1:28,844 - 20. pl.
Han er stadig 1,5 sek. langsommere end Webber på 19. pladsen!
AN  


Hop til top
Italiens GP - 1. fri træning

Italiens Grand Prix på Monza banen er det sidste løb i den europæriske det af årets Formel 1 sæson, og selv om både kørernes og konstruktørenes mesterskab er afgjort, så er der stadig meget for teamne at køre om.

Monza banen er en af de ældste baner som stadig benyttes til Formel 1 løb, men den er selvfølgelig blevet bygget om mange gange i tiden løb, og således også til dette års Grand Prix.
Der er foretaget en ombygning af en del af curbs'ne, så ikke kørerne føler sig helt så fristet til at skære hjørneren af!
Men måden som det er udført på har allerede fået mange kørere til at gøre indsigelser mod disse ændringer, som de finder "farlige" både for dem og deres racere.
Om disse ombygninger får indflydelse på tiderne i år må weekenden vise, men for at have lidt at sammenligne med, så var Juan Pablo Montoya's pole tid sidste år 1:22,216.

Der vil kun være 20 racere til start her i den første fri træning, da Arrows teamet ikke stiller op denne weekend på grund af deres økonomiske problemer.

Vejret her til den første fri træning er overskyet, og luft temperaturen er 17 C.

Italiens Grand Prix - 1. fri træning:
TidHændelse
11:00 Så tændte de grønne lamper og 1. fri træning forud for Italiens Grand Prix 2002 er i gang.

Første racer på banen er Minardi'en med Alex Yoong der er tilbage i teamet efter at have siddet over de sidste to løb.
11:01 Så er det meste af feltet ude på en installations runde
11:03 De to Ferrari'er med Michael Dchumacher og Rubens Barrichello har endnu ikke været på banen, og det samme gælder for BAR køreren Jacques Villeneuve, Renault's Jenson Button og Giancarlo Fisichella fra Jordan teamet.
11:05 Fisichella på banen.
11:08 Villeneuve på banen.
AN  


Hop til top
2. pladsen i mesterskabet

Williams teamet skal scorer 4 point mere end McLaren teamet denne wekend at sikre sig 2. pladsen i konstruktørenes mesterskab, bag Ferrari teamet der allerede på nuværende tidspunkt har vundet mesterskabet.

Stillingen er den i øjeblikket at Williams teamet her før det Italienske Grand Prix er 29 point foran McLaren som pt er på 3. pladsen.

Scorer Williams to kørere, Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya, fire point mere end David Coulthard og Kimi Raikkonen, så er ikke engang to 1-2 sejre til McLaren teamet i de to sidste Grand Prix løb nok til at de kan indhente Williams 2. plads i konstruktørenes mesterskab.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk