Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.9.2002
 Williams hurtige - på én omgang
 
15.9.2002
 Endnu en 1-2 Ferrari sejr
 Bell test hos Minardi
 

Hop til top16.9.2002

Williams hurtige - på én omgang

Endnu en gang måtte Williams give fortabt i bestræbelserne på at vippe Ferrari af som løbsvindere. En ellers meget sikker pole position gav ikke succes. Teamet må erkende at de ikke kan matche Ferrari over en hel løbsdistance.

Juan Pablo Montoya var ellers godt med, men kunne ikke holde farten fra de hurtige Ferrari'er. "Jeg fik ikke en god start, da motoren næsten stallede, og Ralf kom forbi mig under nedbremsning og han kørte lige ud. Det er en skam at jeg fik et problem med mit chassis, som tvang mig til at udgå, fordi jeg stadig kunne være sluttet som nummer 3, da jeg var hurtigere end Kimi Raikkonen," siger Montoya.

Han peger også på at teamet ikke p.t. kan matche Ferrari. "Det er tydeligt at vi stadig er efter Ferrari. Over en løbsdistance er de stadig meget foran os," konkluderer han. For Ralf Schumacher blev det en kort oplevelse at køre på Monza. "Det var en meget underlig start hvor Juan havde nogle problemer med at komme af sted, så jeg drog fordel af det i første chikane. Teamet blev ringet op af FIA om at jeg skulle bytte plads med Juan. Sam Michael bad mig om det, så jeg slækkede på farten. Lige efter det fik jeg en motorskade," siger Ralf Schumacher der startede løbet i reservebilen og ellers indikerede at han også var på en 1-stop strategi.

BB  


 

Hop til top15.9.2002

Endnu en 1-2 Ferrari sejr

Endnu en gang kørte Ferrari en 1-2 sejr hjem. Det skete foran godt 200.000 tilskuere på den legendariske "hjemmebane" Monza.

Optakten og dermed kvalifikationen var ikke helt gået efter Ferraris hoved. Montoya og Ralf Schumacher var så flinke at tage 1 og 3 pladsen i startfeltet. Spørgsmålet var også om Williams ville bruge deres utrolige omdrejningsvillige motorer i Grand Prix'et. Under lørdagens kvalifikation nåede man nemlig op over den magiske grænse på 19.000 omdr./min. Motorerne blev målt til 19.050 omdr./min. En ændring er også sket på 5 pladsen. Räikkönen er degraderet til 6 pladsen pga. en straf for ikke at flytte sig for Sato under kvalifikationen, hvilket medførte en voldsom ulykke for Sato. Finnen bytter derfor plads med overraskelsen Eddie Irvine.

Klokken er lige før kl. 14,00. Luften er 25 grader og asfalten 33 grader. Bilerne holder klar til start efter opvarmningsomgangen og kørere er klar. Starten går og alle drøner af sted. Ved udgangen af den første chikane er der allerede sket rokader i spidsen af feltet. Forrest er R. Schumacher foran Montoya, Barrichello og M. Schumacher. David Coulthard mister frontvingen i svinget efter en sammenkørsel med en konkurrent. Han må i pit og have skiftet vingen. I løbet af de første 7- 8 omgange kæmper kørerne for at finde deres rytme samtidig med at de skal forsvare deres positioner.

4 omg.
R. Schumacher som startede i reservebilen udgår efter at motoren sagde stop. Derefter er stillingen: Barrichello, Montoya, M. Schumacher. Montoya var endda en tur i sandet men formåede at holde fast i 2 pladsen.

Efter 6 omgange er stillingen i Top 6:
Barrichello, M. Schumacher, Montoya, Räikkönen, Irvine, McNish.
Længere nede i feltet kæmpes der godt og dejligt om placeringerne. Lige efter de forreste er 7 - 8 biler tæt sammen.

12 omg.
McNish kører i pit med et problem ved bilen. Han kører dog ud igen efter man har rodet ved bagenden af bilen.

13 omg.
McNish udgår efter at have kørt en omgang efter det ufrivillige pitstop. I mens er Mika Salo og Nick Heidfeld involveret i en tæt kamp. I front er Top 3 allerede langt langt foran de næste.

17 omg.
Pedro de la Rosa udgår med det der ligner et sammenbrud i venstre forhjulsophæng. Felipe Massa udgår på samme omgang. Højre baghjul er punkteret og han kan ikke styre uden om sandkassen.

18 omg.
Heidfeld åbner pitstoprunden. Lige efter ham kommer Barrichello i pit. Stillingen i Top 3 er nu: M. Schumacher, Barrichello, Montoya.

20 omg.
David Coulthard er på vej op igennem feltet efter sit ufrivillige pitstop kort efter starten. Mark Webber udgår med en teknisk defekt.

Stillingen i Top 6 er nu:
M. Schumacher, Barrichello, Montoya, Räikkönen, Irvine, Salo.

27 omg.
M. Schumacher kører ind til sit eneste pitstop. Irvine gør det samme.

28 omg.
Stillingen i Top 5:
Barrichello, Montoya, M. Schumacher, Panis, Salo. Montoya, Panis og Salo har på nuværende tidspunkt ikke været i pit til ordinært pitstop.

29 omg.
Alex Yoong udgår, samme skæbne overgår Räikkönen som igen er uheldig med Mercedes motoren. Montoya kører i pit.

En omgang senere kører Montoya igen i pit. Det er galt med forhjulsophænget i højre side af bilen. Salo kører lige igennem pittet. Han har fået en drive-through straf for for høj fart i pitlane.

35 omg.
Stillingen i Top 6:
Barrichello, M. Schumacher, Irvine, Fisichella, Panis, Heidfeld.

37 omg.
Barrichello i pit til sit andet pitstop. Han kommer ud lige foran M. Schumacher. Er der så lagt op til Ferrari paradekørsel i den resterende del af løbet?

Irvine kommer ud for et stort pres fra Olivier Panis som et par omgange senere overhaler Irvine. Panis bliver nødt til at køre i pit til sit andet pitstop og dermed overtager Irvine igen sin overraskende 3 plads.

43 omg.
M. Schumacher kører væsentligt langsommere og lader flere konkurrenter komme forbi. Er der noget galt med bilen eller er det bare for at spare materialet? Begge Ferrari'er er mere end ét minut fo

PDL  


Hop til top
Bell test hos Minardi

Den tidligere CART kører, amerikaneren Townsend Bell, skal i næste uge teste for Minardi teamet på Mugello banen i Italien, sammen med russeren Sergey Zlobin og teamets testkører Matteo Bobbi.

Når Bell sætter sig i Minardi PS01 raceren, så vil han være den anden amerikaner der tester for Minardi teamet i år, tidliger har også Bryan Herta testet for teamet.
Testen finder sted den 17. og 18.

Det bliver første gang at Bell skal sidde i en racerbil siden brudet med CART teamet Patrick Racing i juli, hvor han blev afløst af Oriol Servia.
Bell har været sammen med Minardi teamet både på Hungaroring i Ungarn samt på Spa-Francoechamps i Belgien, og han er meget opsat på at komme i gang med testen.

Minardi teamchef og -ejer Paul Stoddart har tidligere udtalt at han meget gerne ser en amerikansk kører i Formel 1 feltet og helst i en Minardi racer. Og så står Stoddart i øvrigt med et luksusproblem, for som han udtaler:
"Vi er i den heldige situation at kørerne ringer til os for at få et sæde til 2003 sæsonen, og vi har i øjeblikket fem seriøse tilbud på vores to sæder."

Blandt de mere seriøse tilbud menes at være Anthony Davidson, Justin Wilson og Jos Verstappen, selv om teamet ikke vil bekræfte dette.

Sidste nyt:

Det forlyder nu fra en talsmand fra Minardi teamet at Bell ikke skal teste for teamet næste uge på Mugello banen, der er kun planlagt test med Sergey Zlobin og Matteo Bobbi.
Men talsmanden udtaler dog:
"Det er ikke utænkeligt at Townsend Bell skal teste for os senere på året!"

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk