Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.9.2002
 Asiatech præsenterer deres nye F1 model
 Irvine til Jordan?
 Irvine på podiet
 Bahrain erstatter europæisk GP
 
16.9.2002
 Williams hurtige - på én omgang
 

Hop til top17.9.2002

Asiatech præsenterer deres nye F1 model

Asiatech som overtog stumperne efter Peugeot og nu leverer motorer til Minardi, har ambitioner om mere. I weekenden præsenterede de deres nye model.

Asiatech overtog Peugeots motorengangement i Formel 1 da Peugeot trak sig ud. Man fik endda en god del Peugeot teknikere med. Siden har man prøvet at opdatere og videreudvikle på den gamle Peugeot motor. Motoren som Minardi anvender i denne sæson ligner ikke den gamle Peugeot motor ret meget mere.

Men Asiatech har ambitioner om mere end blot at lave motorer. I denne weekend præsenterede man en foreløbig model på hvad man har af planer. Planerne er kort beskrevet at udover at designe, udvikle og bygge nye motorer, at man med tiden også vil lave egen bil. Enten alene eller i samarbejde med en stor bilfabrik.

John Gano, CEO i Asiatech:
"Vores andelshavere har givet en positiv tilbagemelding. Der sker nok ikke meget i 2003 da de fleste ting allerede er faldet på plads, så i stedet vil vi forberede os bedst muligt til 2004. Vi har mange ting på bedding og der arbejdes hårdt for Asiatechs fremtid i Formel 1. Den nuværende motor er en videreudvikling af Peugeots motor. Men der arbejdes med forskning og udvikling hos os. Et nyt projekt er undervejs. Der er noget nyt på vej, om det ender hos Minardi eller ej, er endnu ikke afgjort. Den tekniske udvikling gør at der skal udvikles og bygges nyt. Alle ved hvilke områder det drejer sig om. Vi udvikler i retning af det nye FIA reglement. Vores motorer er meget pålidelige hvilket Minardi har bevist også. Vi arbejder også i retning af et nyt chassis. Vi satser på at være producent af både motorer og chassis. Om det bliver som eget team eller i samarbejde med en stor bilfabrik, er endnu ikke klart."

Det kan tyde på at Asiatech med tiden satser på at blive et fast team i Formel 1. Lykkedes det under eget navn er det lidt af en præstation. I dag skal man næsten have en bilfabrik i ryggen for at have økonomi og overskud til at kunne begå sig.

PDL  


Hop til top
Irvine til Jordan?

Rygterne har igen talt. Er Eddie Irvine på vej til Jordan? Måske, måske ikke. Jaguar er endnu ikke kommet med et udspil - ifølge Niki Lauda.

Kørerrokeringerne er i fuld gang. En af de måske mere interessante er hvad Eddie Irvine har gang i. Sædet hos Jaguar er en af de mest bekostelige i Formel 1. Irvines gage vejer tungt i Jaguars økonomi, hvilket også flere Ford ledere har mere end antydet. Ifølge Niki Lauda har man endnu ikke forhandlet kontraktforlængelse med Eddie Irvine.

"Vi endnu ikke diskuteret nogen kontrakt med Irvine fordi vores hovedmål har været at få bilen lavet bedre. Nu skal vi have overstået de sidste 2 løb, og så kan vi snakke sammen. Men jeg må sige at Eddie kørte et fantastisk løb."

Derimod kommer Eddie Irvine med antydninger der kan forstås på mere end én måde.

"Jeg ved hvad jeg skal lave næste år og det forandrer ingenting. Min fremtid ser lys ud. Jeg ved hvad jeg skal lave. Andre må bare vente og se. Jeg har haft nogle få muligheder at vælge imellem og har stadig et par enkelte. Jeg har besluttet hvad jeg vil. Det er inde i mit hoved og kun dér."

Irvine er i den seneste tid nævnt som en afløser for Takuma Sato, som mange stiller store spørgsmålstegn ved. Meget tyder på at han ryger eftersom Jordan sikkert ikke får de japanske Honda motorer. Eddie Irvine er altid god for en skarp bemærkning. Det gælder også når det drejer sig om Sato. Om Jordan siger han:

"De har haft én god kører gennem hele året, men det er ikke måden at gøre det på i Formel 1. Fisichella har udført et fantastisk stykke arbejde, men Sato. Mama mia, jeg ved ikke rigtigt hvad det er han har gang i."

Eddie Irvines tvetydige og skjulte ironi kunne tyde på et skifte, men hvem ved?

PDL  


Hop til top
Irvine på podiet

Så lykkedes det for Jaguar og Irvine. Langt om længe sikrede man sig en podieplacering. Bilerne i håbets farve var fremme som aldrig før.

Jaguar stod for en af de mest positive præstationer i kvalifikationen lørdag. Irvine på 6 pladsen (blev til en 5 plads pga. Räikkönens straf) og de la Rosa på en 8 plads. Kunne det holde i selve Grand Prixet? Det kunne det faktisk. Godt nok udgik de la Rosa efter en batalje med Felipe Massa, hvor bilen blev beskadiget. Felipe Massa får nu en straf for sin usportslige kørsel som er udmålt til at blive hans kvalifikationspladsering plus 10 pladser nedad.

Til Irvine havde man valgt en ét stopsstrategi. Og det viste sig at holde. Godt nok blev han presset hårdt og overhalet af Panis lige omkring den sidste tredjedel af løbet, men Panis måtte i pit til sit andet pitsstop og dermed var 3 pladsen hjemme for det hårdt prøvede Jaguar team. Efter løbet sagde Eddie Irvine bl.a:

"Det er godt at være tilbage på podiet efter så lang tid. Det er en sejr for teamet. Bilen har været utrolig stærk igennem hele weekenden. Alle i teamet har udført et storartet og godt stykke arbejde. Det var et hårdt løb, lige fra starten var mit mål at komme på podiet. Farten i bilen var god, jeg følte ikke nogen problemer overhovedet. Efter at jeg havde nået tredjepladsen, tog jeg den lidt med ro for at spare bilen og i særdeleshed bremserne. Ca. 15 omgange før mål bad teamet mig om at øge tempoet igen fordi Jarno Trulli var begyndt at nærme sig betænkeligt meget. Bilen er siden sæsonstarten blevet ændret på alle punkter undtagen lige der hvor jeg sidder. Noget er redesignet, noget er helt nyt."

Pedro de la Rosa var også godt tilfreds med bilen. At han så blev involveret i flere uheldige episoder er noget helt andet. Felipe Massa var ikke ret populær i den grønne lejr, men Massa har allerede fået sin straf. Men det kostede måske sæsonens bedste resultatet for Jaguars andenkører.

Også Niki Lauda som længe har siddet i det varme sæde, var godt tilfreds efter løbet. De to seneste løb har givet points til teamet. Nogle hårdt tiltrængte points efter al det tilsyneladende forgæves arbejde. Faktisk blev Irvines Jaguar den bedst placerede Michelin bil, efter at både Williams og McLaren måtte se deres biler udgå. David Coulthard kom dog i mål på 6 pladsen. Nu må vi se hvad Jaguar kan drive det til i de to sidste løb i år.

PDL  


Hop til top
Bahrain erstatter europæisk GP

Den lille ørkenstat ved den persiske Golf, Bahrain, har sikret sig plads i Grand Prix kalenderen fra og med 2004. Ud ryger et af de europæiske Grand Prix'er.

I lørdags kunne kronprinsen i Bahrain, Sheik Hamed Al-Khalifa, meddele at han og Bernie Ecclestone har underskrevet en aftale om at Bahrain skal være vært for Formel 1 løb. Man har indgået en langtidskontrakt, men hvor længe denne kontrakt skal løbe er endnu ikke offentliggjort.

Man er helt godt tilfredse med de 17 løb om året som det er nu. Det betyder at et andet Grand Prix må vige pladsen. På tale er enten Belgiens eller San Marinos Grand Prix som det ser ud lige nu. Belgien har en meget stram politik mht. tobaksreklamer, strammere end det EU ligger op til. San Marino er for så vidt et ekstra italiensk Grand Prix.

Den nye bane i Bahrain bliver tegnet af den tyske arkitekt, Tilke, som allerede har tegnet flere af de nyeste baner, bl.a. Sepang i Malaysia. Banen bliver ca. 5,2 km lang. Omgangstiden for en Formel 1 bil er anslået til at blive ca. 1,35 min. Rent faktisk bliver det 3 baner som bygges i et kompleks. Desuden bliver der også plads til en dragstrip til drag-racerne. Hovedtribunen får plads til ca. 16.000 tilskuere. Prisen for anlægget er anslået til at blive i omegnen af $ 79 mill. Hvordan layoutet ellers kommer til at fremstå, må vi vente en tid med at se.

PDL  


 

Hop til top16.9.2002

Williams hurtige - på én omgang

Endnu en gang måtte Williams give fortabt i bestræbelserne på at vippe Ferrari af som løbsvindere. En ellers meget sikker pole position gav ikke succes. Teamet må erkende at de ikke kan matche Ferrari over en hel løbsdistance.

Juan Pablo Montoya var ellers godt med, men kunne ikke holde farten fra de hurtige Ferrari'er. "Jeg fik ikke en god start, da motoren næsten stallede, og Ralf kom forbi mig under nedbremsning og han kørte lige ud. Det er en skam at jeg fik et problem med mit chassis, som tvang mig til at udgå, fordi jeg stadig kunne være sluttet som nummer 3, da jeg var hurtigere end Kimi Raikkonen," siger Montoya.

Han peger også på at teamet ikke p.t. kan matche Ferrari. "Det er tydeligt at vi stadig er efter Ferrari. Over en løbsdistance er de stadig meget foran os," konkluderer han. For Ralf Schumacher blev det en kort oplevelse at køre på Monza. "Det var en meget underlig start hvor Juan havde nogle problemer med at komme af sted, så jeg drog fordel af det i første chikane. Teamet blev ringet op af FIA om at jeg skulle bytte plads med Juan. Sam Michael bad mig om det, så jeg slækkede på farten. Lige efter det fik jeg en motorskade," siger Ralf Schumacher der startede løbet i reservebilen og ellers indikerede at han også var på en 1-stop strategi.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk