Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.9.2002
 Ingen kontraktforhandlinger for Schumi
 Barcelona test - tirsdag
 Silverstone test - tirsdag
 Frentzen i USA´s GP?
 Bøder for reklamer
 Mugello test - tirsdag
 
17.9.2002
 Asiatech præsenterer deres nye F1 model
 Irvine til Jordan?
 Irvine på podiet
 Bahrain erstatter europæisk GP
 

Hop til top18.9.2002

Ingen kontraktforhandlinger for Schumi

Michael Schumacher har stadig godt et år tilbage af sin kontrakt med Ferrari. Han vil ikke tale med Ferrari om nye kontraktforhandlinger før til næste år.

Michael Schumacher har en kontrakt der udløber efter næste sæson. Ferrari vil sikkert gerne have en forlængelse af denne kontrakt, men de må vente. Michael Schumacher vil nemlig ikke snakke kontrakt før til næste år.

Willi Weber:
"Michaels kontrakt løber indtil 2004. Det er derfor vi vil vente med at tale om en eventuel forlængelse til 2003. Michael siger at hvis han forsætter bliver det hos Ferrari og kun Ferrari. I princippet ønsker begge parter at forsætte, men nu må vi vente og se."

En af grundende til at Schumacher og Weber vil vente med al snakken om en forlængelse, er højst sandsynligvis at flere af de ledende personer hos Ferrari - deriblandt Ross Brawn - har kontrakter der udløber samtidigt med Michael Schumachers kontrakt. Det forlyder at Michael Schumacher er blevet tilbudt 150 mill. euro for yderligere 2 år hos Ferrari, men det er italienske aviser der er kommet med det beløb, så måske er det et ret optimistisk gæt, men hvem ved.

PDL  


Hop til top
Barcelona test - tirsdag

McLaren og Williams testede i Barcelona, hvor de to teams havde medbragt deres testteams. Alexander Wurz kørte på dagens hurtigste tid foran Antonio Pizzonia.

Lidt regn prægede første del af testdagen, men det tørrede senere op så tiderne blev bedre i løbet af dagen. 80 omgange blev det til for Wurz mens McLaren for en sjælden gangs skyld havde indkaldt Darren Turner til at teste for dem i den anden racer. 42 omgange blev det til for briten.

Dog var det ikke helt nemt for Williams der blandt andet havde lidt problemer med en motor. Pizzonia måtte stoppe med en motorfejl, men teamet fik lagt en ny motor i. Den brasilianske kører, der blandt andet er booket til en test for Jaguar indenfor den nærmeste tid, testede blandt andet nye ophængsdele og dæk. Marc Gene kørte kun om eftermiddagen og fik således blot 26 omgange på dagen. "En produktiv dag i Barcelona med Antonio Pizzonia som arbejdede med nye ophængskomponenter og dæktest med vores tekniske partner, Michelin. Marc Gene havde en langsom start på sin første dag og vi arbejder på forbedringer til i morgen," siger Tim Newton.

Testtider fra Barcelona, tirsdag den 17. september 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Alexander WurzMcLaren-Mercedes1:19,22980
2.Antonio PizzoniaWilliams-BMW1:19,57876
3.Darren TurnerMcLaren-Mercedes1:22,03342
4.Marc GeneWilliams-BMW1:23,66426

BB  


Hop til top
Silverstone test - tirsdag

To teams testede på Silverstone som forberedelse til det amerikanske Grand Prix. Felipe Massa kørte på bedste tid foran de to Renault-kørere, Jenson Button og Fernando Alonso.

Men det kan også være sidste gang at Massa rigtigt kommer til at køre raceren. Sauber har hentet Heinz-Harald Frentzen ind til testen, og det vil vides at tyskeren meget vel kan komme til at erstatte Massa de to sidste løb i år. "Det var godt at være tilbage i raceren igen så tidligt efter Monza, og vi havde en problemfri dag som gav os masser af data som jeg håber bliver brugbart til vores program i næste uge i USA," siger Massa der altså stadig føler sig overbevist om at han kører C21'eren på Indianapolis. Heidfeld tester raceren i dag inden Frentzen tager over torsdag.

Renault havde en brugbar dag. Button udviklede dæk for Michelin - næste år skal han iøvrigt køre for et Bridgestone-team - mens Alonso brugte dagen på generel set-up arbejde og lidt udvikling af støddæmpere. "En meget brugbar første dag på Silverstone. VI håber at kørerne vil fortsætte på samme måde de kommende to dage hvor teamet gør sig klar til at tage afsted til Indianapolis," siger Mike Gascoyne.

Testtider fra Silverstone, tirsdag den 17. september 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Felipe MassaSauber-Petronas1:22,40964
2.Jenson ButtonRenault1:22,79169
3.Fernando AlonsoRenault1:23,11864

BB  


Hop til top
Frentzen i USA´s GP?

Tyskeren Heinz-Harald Frentzen, der har forladt Arrows teamet og skrevet kontrakt med Sauber teamet for næste sæson, kommer måske på banen for ddet nye team allerede i forbindelse med Grand Prix'et på Indianapolis.

Frentzen skal i morgen (torsdag) teste for Sauber teamet på Silverstone banen, hvor teamets to faste kørere, Nick Heidfeld og Felipe Massa, allerede er startet på forberedelserne til løbet på Indy.

Grunden til at Sauber ønsker at fremskynde Frentzen's indtræden i teamet, er den straf som Massa blev idømt under Italiend Grand Prix, som vil rykke ham ti placeringer tilbage i starten til løbet på Indy.

Men et af de problemer som teamet står overfor er om Frentzen overhovedet kan være i Sauber C12 raceren!
Det bliver afprøvet ved testen i morgen, og det kan godt gå hen og blive et problem, da Frentzen rent fysisk er en del større end både Heidfeld og Massa. Frentzen var hos Sauber i HGinwil i går for at få støbt sæde, og udtalte i den forbindelse:
Peter Sauber ringede til mig i mandags og satte mig ind i situationen, og han ønskede at jeg skulle køre på Indy, hvilket jeg vil være meget glad for at kunne. Så nu må vi se om sædestillingen fungerer så jeg kan køre optimalt."

AN  


Hop til top
Bøder for reklamer

De storrygende teams i feltet kørte på Monza med reklamer for tobaksfirmaer. Og det var måske lidt i overkanten i forhold til den "nedtrapnings"-aftale der er.

Således har de fem teams, Ferrari, McLaren, Jordan, BAR og Renault alle modtaget et girokort fra de italienske myndigheder med krav om betaling af en bøde på mellem 2.800 og 28.200 euro - svarende til mellem 20.000 og 200.000 kroner.

Derudover har arrangørerne af løbet også fået en klækkelig bøde.

BB  


Hop til top
Mugello test - tirsdag

Ferrari teamet var ene om at teste på Mugello i Italien banen i går, og der havde de begge deres testkørere i arbejde.

For begge køreres vedkomne var der tale om test af elektroniske komponenter samt dæktest for Bridgestone.

Luca Badoer kørte 79 omgange i en F2002 model, og Lusiano Burti kørte 41 omgange i en F2002 model samt yderligere 29 omgange i en F2001 model.

Dagens bedste tider:
Plac.KørerFerrariTid
1Luca BadoerF20021:23,257
2Luciano BurtiF20021:24,775
3Luciano BurtiF20011:26,551

Testkørslerne fortsætter i dag med begge kørerne.

AN  


 

Hop til top17.9.2002

Asiatech præsenterer deres nye F1 model

Asiatech som overtog stumperne efter Peugeot og nu leverer motorer til Minardi, har ambitioner om mere. I weekenden præsenterede de deres nye model.

Asiatech overtog Peugeots motorengangement i Formel 1 da Peugeot trak sig ud. Man fik endda en god del Peugeot teknikere med. Siden har man prøvet at opdatere og videreudvikle på den gamle Peugeot motor. Motoren som Minardi anvender i denne sæson ligner ikke den gamle Peugeot motor ret meget mere.

Men Asiatech har ambitioner om mere end blot at lave motorer. I denne weekend præsenterede man en foreløbig model på hvad man har af planer. Planerne er kort beskrevet at udover at designe, udvikle og bygge nye motorer, at man med tiden også vil lave egen bil. Enten alene eller i samarbejde med en stor bilfabrik.

John Gano, CEO i Asiatech:
"Vores andelshavere har givet en positiv tilbagemelding. Der sker nok ikke meget i 2003 da de fleste ting allerede er faldet på plads, så i stedet vil vi forberede os bedst muligt til 2004. Vi har mange ting på bedding og der arbejdes hårdt for Asiatechs fremtid i Formel 1. Den nuværende motor er en videreudvikling af Peugeots motor. Men der arbejdes med forskning og udvikling hos os. Et nyt projekt er undervejs. Der er noget nyt på vej, om det ender hos Minardi eller ej, er endnu ikke afgjort. Den tekniske udvikling gør at der skal udvikles og bygges nyt. Alle ved hvilke områder det drejer sig om. Vi udvikler i retning af det nye FIA reglement. Vores motorer er meget pålidelige hvilket Minardi har bevist også. Vi arbejder også i retning af et nyt chassis. Vi satser på at være producent af både motorer og chassis. Om det bliver som eget team eller i samarbejde med en stor bilfabrik, er endnu ikke klart."

Det kan tyde på at Asiatech med tiden satser på at blive et fast team i Formel 1. Lykkedes det under eget navn er det lidt af en præstation. I dag skal man næsten have en bilfabrik i ryggen for at have økonomi og overskud til at kunne begå sig.

PDL  


Hop til top
Irvine til Jordan?

Rygterne har igen talt. Er Eddie Irvine på vej til Jordan? Måske, måske ikke. Jaguar er endnu ikke kommet med et udspil - ifølge Niki Lauda.

Kørerrokeringerne er i fuld gang. En af de måske mere interessante er hvad Eddie Irvine har gang i. Sædet hos Jaguar er en af de mest bekostelige i Formel 1. Irvines gage vejer tungt i Jaguars økonomi, hvilket også flere Ford ledere har mere end antydet. Ifølge Niki Lauda har man endnu ikke forhandlet kontraktforlængelse med Eddie Irvine.

"Vi endnu ikke diskuteret nogen kontrakt med Irvine fordi vores hovedmål har været at få bilen lavet bedre. Nu skal vi have overstået de sidste 2 løb, og så kan vi snakke sammen. Men jeg må sige at Eddie kørte et fantastisk løb."

Derimod kommer Eddie Irvine med antydninger der kan forstås på mere end én måde.

"Jeg ved hvad jeg skal lave næste år og det forandrer ingenting. Min fremtid ser lys ud. Jeg ved hvad jeg skal lave. Andre må bare vente og se. Jeg har haft nogle få muligheder at vælge imellem og har stadig et par enkelte. Jeg har besluttet hvad jeg vil. Det er inde i mit hoved og kun dér."

Irvine er i den seneste tid nævnt som en afløser for Takuma Sato, som mange stiller store spørgsmålstegn ved. Meget tyder på at han ryger eftersom Jordan sikkert ikke får de japanske Honda motorer. Eddie Irvine er altid god for en skarp bemærkning. Det gælder også når det drejer sig om Sato. Om Jordan siger han:

"De har haft én god kører gennem hele året, men det er ikke måden at gøre det på i Formel 1. Fisichella har udført et fantastisk stykke arbejde, men Sato. Mama mia, jeg ved ikke rigtigt hvad det er han har gang i."

Eddie Irvines tvetydige og skjulte ironi kunne tyde på et skifte, men hvem ved?

PDL  


Hop til top
Irvine på podiet

Så lykkedes det for Jaguar og Irvine. Langt om længe sikrede man sig en podieplacering. Bilerne i håbets farve var fremme som aldrig før.

Jaguar stod for en af de mest positive præstationer i kvalifikationen lørdag. Irvine på 6 pladsen (blev til en 5 plads pga. Räikkönens straf) og de la Rosa på en 8 plads. Kunne det holde i selve Grand Prixet? Det kunne det faktisk. Godt nok udgik de la Rosa efter en batalje med Felipe Massa, hvor bilen blev beskadiget. Felipe Massa får nu en straf for sin usportslige kørsel som er udmålt til at blive hans kvalifikationspladsering plus 10 pladser nedad.

Til Irvine havde man valgt en ét stopsstrategi. Og det viste sig at holde. Godt nok blev han presset hårdt og overhalet af Panis lige omkring den sidste tredjedel af løbet, men Panis måtte i pit til sit andet pitsstop og dermed var 3 pladsen hjemme for det hårdt prøvede Jaguar team. Efter løbet sagde Eddie Irvine bl.a:

"Det er godt at være tilbage på podiet efter så lang tid. Det er en sejr for teamet. Bilen har været utrolig stærk igennem hele weekenden. Alle i teamet har udført et storartet og godt stykke arbejde. Det var et hårdt løb, lige fra starten var mit mål at komme på podiet. Farten i bilen var god, jeg følte ikke nogen problemer overhovedet. Efter at jeg havde nået tredjepladsen, tog jeg den lidt med ro for at spare bilen og i særdeleshed bremserne. Ca. 15 omgange før mål bad teamet mig om at øge tempoet igen fordi Jarno Trulli var begyndt at nærme sig betænkeligt meget. Bilen er siden sæsonstarten blevet ændret på alle punkter undtagen lige der hvor jeg sidder. Noget er redesignet, noget er helt nyt."

Pedro de la Rosa var også godt tilfreds med bilen. At han så blev involveret i flere uheldige episoder er noget helt andet. Felipe Massa var ikke ret populær i den grønne lejr, men Massa har allerede fået sin straf. Men det kostede måske sæsonens bedste resultatet for Jaguars andenkører.

Også Niki Lauda som længe har siddet i det varme sæde, var godt tilfreds efter løbet. De to seneste løb har givet points til teamet. Nogle hårdt tiltrængte points efter al det tilsyneladende forgæves arbejde. Faktisk blev Irvines Jaguar den bedst placerede Michelin bil, efter at både Williams og McLaren måtte se deres biler udgå. David Coulthard kom dog i mål på 6 pladsen. Nu må vi se hvad Jaguar kan drive det til i de to sidste løb i år.

PDL  


Hop til top
Bahrain erstatter europæisk GP

Den lille ørkenstat ved den persiske Golf, Bahrain, har sikret sig plads i Grand Prix kalenderen fra og med 2004. Ud ryger et af de europæiske Grand Prix'er.

I lørdags kunne kronprinsen i Bahrain, Sheik Hamed Al-Khalifa, meddele at han og Bernie Ecclestone har underskrevet en aftale om at Bahrain skal være vært for Formel 1 løb. Man har indgået en langtidskontrakt, men hvor længe denne kontrakt skal løbe er endnu ikke offentliggjort.

Man er helt godt tilfredse med de 17 løb om året som det er nu. Det betyder at et andet Grand Prix må vige pladsen. På tale er enten Belgiens eller San Marinos Grand Prix som det ser ud lige nu. Belgien har en meget stram politik mht. tobaksreklamer, strammere end det EU ligger op til. San Marino er for så vidt et ekstra italiensk Grand Prix.

Den nye bane i Bahrain bliver tegnet af den tyske arkitekt, Tilke, som allerede har tegnet flere af de nyeste baner, bl.a. Sepang i Malaysia. Banen bliver ca. 5,2 km lang. Omgangstiden for en Formel 1 bil er anslået til at blive ca. 1,35 min. Rent faktisk bliver det 3 baner som bygges i et kompleks. Desuden bliver der også plads til en dragstrip til drag-racerne. Hovedtribunen får plads til ca. 16.000 tilskuere. Prisen for anlægget er anslået til at blive i omegnen af $ 79 mill. Hvordan layoutet ellers kommer til at fremstå, må vi vente en tid med at se.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk