Williams satte 2 rekorder under kvalifikationen på Monza i weekenden. Juan Pablo Montoya satte en ny rekord for den hurtigst kørte omgang. Den gamle rekord havde Keke Rosberg, sat i 1985 på Silverstone. Den rekord er for den højeste gennemsnitshastighed på en omgang. Den lyder nu på 259,827 km/t. En forbedring på 822/1000 sek.
Men det var ikke den eneste rekord som blev slået. Williams prøvede en ny motor fra BMW som satte ny omdrejningsrekord. Begge biler blev målt til 19.050 omdr./min. Williams/BMW er dermed de første til at bryde 19.000 omdr./min grænsen. Men motoren er endnu hel klar til en fuld løbsdistance, men det kommer.
Mario Theissen, BMW:
"På Monza fik vores udviklingsteam i München bevis for at de har opnået den ønskede effekt. Jeg mener det danner god grund for de sidste 2 løb i denne sæson. Vi vil nu prøve at få tilladelse til at køre med de nye specifikationer. Det betyder at vi nu vil afslutte vores lange test af motoren og anvende den i løb. Hvis alt går vel i de sidste tests vil vi anvende motoren på Indianapolis, ellers bliver det i Japan."
Toyota har vel et ledigt sæde efter man har sagt farvel til begge denne sæsons kørere. Olivier Panis har sikret sig det ene sæde, men hvem skal have det andet? I den kommende uges tid skal Toyota kikke nærmere på i hvert fald 2 brasilianske kørere - Helio Castroneves fra IRL serien og Cristiano de Matta fra CART serien. Muligvis får de 2 landsmænd selskab af yderligere en brasilianer, nemlig Felipe Massa, som indtil videre står uden et sæde i næste sæson.
Både Castroneves og de Matta er taget til Köln for at få lavet et sæde til bilen. Og så bliver det spændende at se hvordan de klarer sig. Toyota vil gerne øge sine markedsandele i specielt Sydamerika, og bl.a. derfor kikker man lidt efter de brasilianske kørere, begge har en god formel erfaring, dog i de amerikanske udgaver. Der er dog en lille hage ved Castroneves eventuelle engagement. Han er på kontrakt hos Roger Penske også i 2003.
Helio Castroneves:
"Jeg har altid haft en drøm at køre i en Formel 1 bil, og nu er muligheden der. Jeg er glad for at få denne mulighed. Jeg regner med at testen finder sted i løbet af weekenden. Jeg tager af sted allerede nu for jeg skal have lavet et sæde til bilen. Med hensyn til næste år, ser det ud til at jeg stadig er hos Roger Penske."
Cristiano de Matta er i en lignende situation, bare hos Newmann/Haas teamet. Der spekuleres i om Toyota vil og kan købe en af kørerne fri af deres nuværende kontrakter. Toyota har interesser i både IRL og CART, så måske kan en levering af motorer hjælpe en af kørerne på vej. Begge er topkørere i deres respektive serier. Og måske er kørerne fra de amerikanske serier ikke så ringe endda. Senest har Jacques Villeneuve og Juan Pablo Montoya klaret skiftet fra det amerikanske til Formel 1 med ganske god succes. Andre har dog ikke været så heldige.
Tidligere har spanieren kørt for sæsoner for Minardi i 1999 og 2000, inden han altså kom til Williams som testkører. Og den rolle er han meget godt tilfreds med, ligesom også teamet er tilfreds. "Jeg er glad for at Marc vil arbejde sammen med os i yderligere en sæson. Han er en utrættelig arbejder som er tilpasset til den måde vi arbejder. Det arbejde som han har udført indtil videre for vores team, har givet meget til vores præstation på banen og Marcs fortsatte støtte vil blive nødvendigt hvis vi skal nå vores mål om at vende tilbage som vindere," siger teamchef Frank Williams.
Flere oplysninger om Marc Gene
Michael Schumacher har en kontrakt der udløber efter næste sæson. Ferrari vil sikkert gerne have en forlængelse af denne kontrakt, men de må vente. Michael Schumacher vil nemlig ikke snakke kontrakt før til næste år.
Willi Weber:
"Michaels kontrakt løber indtil 2004. Det er derfor vi vil vente med at tale om en eventuel forlængelse til 2003. Michael siger at hvis han forsætter bliver det hos Ferrari og kun Ferrari. I princippet ønsker begge parter at forsætte, men nu må vi vente og se."
En af grundende til at Schumacher og Weber vil vente med al snakken om en forlængelse, er højst sandsynligvis at flere af de ledende personer hos Ferrari - deriblandt Ross Brawn - har kontrakter der udløber samtidigt med Michael Schumachers kontrakt. Det forlyder at Michael Schumacher er blevet tilbudt 150 mill. euro for yderligere 2 år hos Ferrari, men det er italienske aviser der er kommet med det beløb, så måske er det et ret optimistisk gæt, men hvem ved.
Lidt regn prægede første del af testdagen, men det tørrede senere op så tiderne blev bedre i løbet af dagen. 80 omgange blev det til for Wurz mens McLaren for en sjælden gangs skyld havde indkaldt Darren Turner til at teste for dem i den anden racer. 42 omgange blev det til for briten.
Dog var det ikke helt nemt for Williams der blandt andet havde lidt problemer med en motor. Pizzonia måtte stoppe med en motorfejl, men teamet fik lagt en ny motor i. Den brasilianske kører, der blandt andet er booket til en test for Jaguar indenfor den nærmeste tid, testede blandt andet nye ophængsdele og dæk. Marc Gene kørte kun om eftermiddagen og fik således blot 26 omgange på dagen. "En produktiv dag i Barcelona med Antonio Pizzonia som arbejdede med nye ophængskomponenter og dæktest med vores tekniske partner, Michelin. Marc Gene havde en langsom start på sin første dag og vi arbejder på forbedringer til i morgen," siger Tim Newton.
Testtider fra Barcelona, tirsdag den 17. september 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Alexander Wurz | McLaren-Mercedes | 1:19,229 | 80 |
2. | Antonio Pizzonia | Williams-BMW | 1:19,578 | 76 |
3. | Darren Turner | McLaren-Mercedes | 1:22,033 | 42 |
4. | Marc Gene | Williams-BMW | 1:23,664 | 26 |
Men det kan også være sidste gang at Massa rigtigt kommer til at køre raceren. Sauber har hentet Heinz-Harald Frentzen ind til testen, og det vil vides at tyskeren meget vel kan komme til at erstatte Massa de to sidste løb i år. "Det var godt at være tilbage i raceren igen så tidligt efter Monza, og vi havde en problemfri dag som gav os masser af data som jeg håber bliver brugbart til vores program i næste uge i USA," siger Massa der altså stadig føler sig overbevist om at han kører C21'eren på Indianapolis. Heidfeld tester raceren i dag inden Frentzen tager over torsdag.
Renault havde en brugbar dag. Button udviklede dæk for Michelin - næste år skal han iøvrigt køre for et Bridgestone-team - mens Alonso brugte dagen på generel set-up arbejde og lidt udvikling af støddæmpere. "En meget brugbar første dag på Silverstone. VI håber at kørerne vil fortsætte på samme måde de kommende to dage hvor teamet gør sig klar til at tage afsted til Indianapolis," siger Mike Gascoyne.
Testtider fra Silverstone, tirsdag den 17. september 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Felipe Massa | Sauber-Petronas | 1:22,409 | 64 |
2. | Jenson Button | Renault | 1:22,791 | 69 |
3. | Fernando Alonso | Renault | 1:23,118 | 64 |
Frentzen skal i morgen (torsdag) teste for Sauber teamet på Silverstone banen, hvor teamets to faste kørere, Nick Heidfeld og Felipe Massa, allerede er startet på forberedelserne til løbet på Indy.
Grunden til at Sauber ønsker at fremskynde Frentzen's indtræden i teamet, er den straf som Massa blev idømt under Italiend Grand Prix, som vil rykke ham ti placeringer tilbage i starten til løbet på Indy.
Men et af de problemer som teamet står overfor er om Frentzen overhovedet kan være i Sauber C12 raceren!
Det bliver afprøvet ved testen i morgen, og det kan godt gå hen og blive et problem, da Frentzen rent fysisk er en del større end både Heidfeld og Massa. Frentzen var hos Sauber i HGinwil i går for at få støbt sæde, og udtalte i den forbindelse:
Peter Sauber ringede til mig i mandags og satte mig ind i situationen, og han ønskede at jeg skulle køre på Indy, hvilket jeg vil være meget glad for at kunne. Så nu må vi se om sædestillingen fungerer så jeg kan køre optimalt."
Således har de fem teams, Ferrari, McLaren, Jordan, BAR og Renault alle modtaget et girokort fra de italienske myndigheder med krav om betaling af en bøde på mellem 2.800 og 28.200 euro - svarende til mellem 20.000 og 200.000 kroner.
Derudover har arrangørerne af løbet også fået en klækkelig bøde.
For begge køreres vedkomne var der tale om test af elektroniske komponenter samt dæktest for Bridgestone.
Luca Badoer kørte 79 omgange i en F2002 model, og Lusiano Burti kørte 41 omgange i en F2002 model samt yderligere 29 omgange i en F2001 model.
Dagens bedste tider:
Plac. | Kører | Ferrari | Tid |
1 | Luca Badoer | F2002 | 1:23,257 |
2 | Luciano Burti | F2002 | 1:24,775 |
3 | Luciano Burti | F2001 | 1:26,551 |
Testkørslerne fortsætter i dag med begge kørerne.