Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.9.2002
 Frentzen tilbage - med et brag
 Kvindelig kører i McLaren Formel 1
 Arrows ude resten af sæsonen
 
19.9.2002
 Ny motor til Williams
 Toyota kikker mod vest - efter kørere
 Gene fortsætter hos Williams
 

Hop til top20.9.2002

Frentzen tilbage - med et brag

I går testede Heinz-Harald Frentzen på Silverstone banen for første gang i en Sauber C21 racer, og på trods af at den ikke rigtig "passede" til ham, så satte han alligevel dagens hurtigste tid.

Sauber teknikerne havde måtte arbejde en del på cockpittet på Massa's Sauber racer blot for at Frentzen kunne være der, og det var bestemt ikke optimale forhold han kørte på banen i.
Dette forhindrede ikke Frentzen i at køre over 70 omgange og oven i købet sætte dagens hurtigste tid.
Formiddagen blev brugt på setup's til USA's Grand Prix på Indianapolis, og eftermiddagen blev brugt på dæktest for Bridgestone samt selvfølgelig almindelig tilvænning til Sauber raceren for Frentzen.

Men på omgang nummer 72 spandt han af banen og kørte baglæns ind i dækbarrieren med ca. 110 km/t.
Han var selv i stand til at kravle ud af raceren og gå hen på banens Medical Center, hvor imod Sauber raceren var svært beskadiget i bagpartiet.
Efter undersøgelse på Medical Center blev det oplyst at Frentzen var uskadt, men at man ville sende ham til yderligere undersøgelser på Oxford's hospital, da han klagede over svimmelhed og nakke smerter.

Det var første gang siden 1996 at Frentzen kørte i en Sauber racer.

AN  


Hop til top
Kvindelig kører i McLaren Formel 1

Dem der kender noget til Indy Racing League, kender også navnet Sarah Fisher. Sarah Fisher skal ud prøve kræfter med McLarens reservebil i næste weekend.

Sarah Fisher, en af de sjældne kvindelige kørere i top motorsport, får chancen for at prøve én McLaren Formel 1 bil i forbindelse med det amerikanske Grand Prix næste weekend. Det er meningen at hun skal køre nogle runder på banen efter at fredagens frie træninger er afsluttet. Og at det ikke er helt show det hele beviser McLaren ved at stille deres reservebil til rådighed for Sarah Fisher.


Sarah Fisher
(Foto: Daimler Chrysler)

Sarah Fisher er en af de kørere der ligger godt med fremme i IRL. I august måned tillod hun sig endog at indtage pole position i Kentucky. Det er hun faktisk den første kvinde der har præsteret i IRL. Arrangementet er både show og alvor. Sarah Fisher er en af repræsentanter for TAG Heuer ure. Et selskab som McLaren ejer en ret stor del af. Meget belejligt er TAG Heuer også en af Sarah Fishers sponsorer. Og da hun er fra Indianapolis hvor løbet jo skal afholdes er det hele ikke nogen hemsko.

Sarah Fisher:
"Jeg er selvfølgelig meget spændt på at få muligheden for at prøve en Formel 1 bil. Det er utrolig sjældent at sådan en mulighed opstår, så jeg kan simpelthen næsten ikke vente. Jeg er taknemmelig for at TAG Heuer, Bernie Ecclestone og West McLaren Mercedes har givet mig denne chance, forhåbentligt kan det også være med til at promovere Formel 1 i USA. Og selvfølgelig også rette noget opmærksomhed på min egen serie."

Martin Whitmarsh, McLaren:
"Vi er glade for at kunne tilbyde denne enestående mulighed. Igennem vores 39 årige historie har vi aldrig haft en kvindelig kører til at køre en af vores biler, så nu må det vist være tiden. Forhåbentligt vil Sarah Fishers demonstration være med til at promovere Formel 1 i USA yderligere, og samtidig give hende en smagsprøve på hvad det her drejer sig om."

At det skal promovere Formel 1 i særdeleshed og motorsport generelt er det drejer sig om. En som muligvis kan få gavn af dette arrangement, er Red Bull chefen, Dieter Mateschitz. Han har indenfor de seneste par år startet en racerskole op netop i USA med henblik på at finde de unge talenter og udvikle dem bl.a. til Formel 1.

Sidst der var en kvindelig kører i Formel 1 var i 1992 hvor Giovanna Amati i en halv sæson forgæves forsøgte at kvalificere sig til Grand Prix'erne. Den eneste med større succes var Lella Lombardi der køre midt i 70'erne. Hun formåede faktisk i det spanske Grand Prix i 1975 at placere sig på en 6 plads. Men da løbet blev flaget før det egentlig var slut pga. en voldsom ulykke, fik hun kun et halvt point. Men nu er tiden måske til at det kvindelige køn igen kan forsøge at gøre sig gældende.

PDL  


Hop til top
Arrows ude resten af sæsonen

Det ser mere og mere ud til at Arrows teamet ikke kommer til de sidste 2 Grand Prix'er i denne sæson. Er det helt slut for teamet nu?

Dagene går og går og det ser mere og mere ud til at Arrows ikke kommer til start mere i år. I de sidste mange dage har der ikke været noget nyt om den proklamerede overtagelse af teamet.

Det forlød ellers at en rig amerikansk investor var ved at overtage teamet, men siden har der tilsyneladende været adskillige vanskeligheder forbundet med overtagelsen. Det er måske ved at gøre helt af sporet.

Det forlyder også at alle ansatte i teamet er blevet sendt hjem og skal afvente evt. nyt fra deres arbejdsgiver. Lige nu er det som at det ser ret sort ud for teamet.

Dog har FIA stadig en dør til at stå åben. Men dog kun i begrænset omfang.

"FIA har noteret sig fraværet af Orange Arrows teamet i de seneste Grand Prix'er. Hvis dette skyldes insolventhed kan Arrows miste sine rettigheder og licenser under Concorde aftalen. Dog har vi hos FIA endnu ikke nogen endelige beviser for at Arrows teamets fravær skyldes insolventhed."

PDL  


 

Hop til top19.9.2002

Ny motor til Williams

Williams får en ny motor. Om den bliver indsat ved det amerikanske eller japanske Grand Prix, er endnu ikke afgjort. De endelige tests er endnu ikke afsluttet.

Williams satte 2 rekorder under kvalifikationen på Monza i weekenden. Juan Pablo Montoya satte en ny rekord for den hurtigst kørte omgang. Den gamle rekord havde Keke Rosberg, sat i 1985 på Silverstone. Den rekord er for den højeste gennemsnitshastighed på en omgang. Den lyder nu på 259,827 km/t. En forbedring på 822/1000 sek.

Men det var ikke den eneste rekord som blev slået. Williams prøvede en ny motor fra BMW som satte ny omdrejningsrekord. Begge biler blev målt til 19.050 omdr./min. Williams/BMW er dermed de første til at bryde 19.000 omdr./min grænsen. Men motoren er endnu hel klar til en fuld løbsdistance, men det kommer.

Mario Theissen, BMW:
"På Monza fik vores udviklingsteam i München bevis for at de har opnået den ønskede effekt. Jeg mener det danner god grund for de sidste 2 løb i denne sæson. Vi vil nu prøve at få tilladelse til at køre med de nye specifikationer. Det betyder at vi nu vil afslutte vores lange test af motoren og anvende den i løb. Hvis alt går vel i de sidste tests vil vi anvende motoren på Indianapolis, ellers bliver det i Japan."

PDL  


Hop til top
Toyota kikker mod vest - efter kørere

Toyota har et måske ledigt sæde. Indenfor den næste uge skal 2 brasilianske kørere teste hos Toyota. Paul Ricard banen ligger asfalt til testen.

Toyota har vel et ledigt sæde efter man har sagt farvel til begge denne sæsons kørere. Olivier Panis har sikret sig det ene sæde, men hvem skal have det andet? I den kommende uges tid skal Toyota kikke nærmere på i hvert fald 2 brasilianske kørere - Helio Castroneves fra IRL serien og Cristiano de Matta fra CART serien. Muligvis får de 2 landsmænd selskab af yderligere en brasilianer, nemlig Felipe Massa, som indtil videre står uden et sæde i næste sæson.

Både Castroneves og de Matta er taget til Köln for at få lavet et sæde til bilen. Og så bliver det spændende at se hvordan de klarer sig. Toyota vil gerne øge sine markedsandele i specielt Sydamerika, og bl.a. derfor kikker man lidt efter de brasilianske kørere, begge har en god formel erfaring, dog i de amerikanske udgaver. Der er dog en lille hage ved Castroneves eventuelle engagement. Han er på kontrakt hos Roger Penske også i 2003.

Helio Castroneves:
"Jeg har altid haft en drøm at køre i en Formel 1 bil, og nu er muligheden der. Jeg er glad for at få denne mulighed. Jeg regner med at testen finder sted i løbet af weekenden. Jeg tager af sted allerede nu for jeg skal have lavet et sæde til bilen. Med hensyn til næste år, ser det ud til at jeg stadig er hos Roger Penske."

Cristiano de Matta er i en lignende situation, bare hos Newmann/Haas teamet. Der spekuleres i om Toyota vil og kan købe en af kørerne fri af deres nuværende kontrakter. Toyota har interesser i både IRL og CART, så måske kan en levering af motorer hjælpe en af kørerne på vej. Begge er topkørere i deres respektive serier. Og måske er kørerne fra de amerikanske serier ikke så ringe endda. Senest har Jacques Villeneuve og Juan Pablo Montoya klaret skiftet fra det amerikanske til Formel 1 med ganske god succes. Andre har dog ikke været så heldige.

PDL  


Hop til top
Gene fortsætter hos Williams

Williams' spanske testkører Marc Gene har underskrevet en ny kontrakt for 2003, hvor han bliver teamets test- og reservekører. Dermed bliver det tredje år i træk han har rollen som testkører.

Tidligere har spanieren kørt for sæsoner for Minardi i 1999 og 2000, inden han altså kom til Williams som testkører. Og den rolle er han meget godt tilfreds med, ligesom også teamet er tilfreds. "Jeg er glad for at Marc vil arbejde sammen med os i yderligere en sæson. Han er en utrættelig arbejder som er tilpasset til den måde vi arbejder. Det arbejde som han har udført indtil videre for vores team, har givet meget til vores præstation på banen og Marcs fortsatte støtte vil blive nødvendigt hvis vi skal nå vores mål om at vende tilbage som vindere," siger teamchef Frank Williams.

Flere oplysninger om Marc Gene

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk