Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.9.2004
 Formel 1 test til Liuzzi
 
31.8.2004
 Belgiens GP - Set og sket - top 5
 

Hop til top1.9.2004

Formel 1 test til Liuzzi

Efter at have vundet Formel 3000 mesterskabet på Spa Francorchamps banen her i weekenden, så er Vitantonio Liuzzi nu på vej mod sin første Formel 1 test.

Vitantonio Liuzzi mødtes med Peter Sauber og hans Formel 1 team på den belgiske bane, og det forlyder at det var for at få tilpasset et sæde i en af Sauber racerne, men henblik på en test umiddelbart efter Italiens Grand Prix.

Der har gennem de sidste par uger verseret rygter om at Vitantonio Liuzzi har en langtidskontrakt med Ferrari teamet, som måske ser ham som en eventuel mulig afløser for Michael Schumacher når han en gang stopper som Formel 1 kører.
I den forbindelse er det naturligt at han først skal et par år 'i lære' hos Sauber teamet, der har et stort samarbejde med Ferrari teamet, som strækker sig udover blot at levere motore.

Det forlyder at den omtalte test skal køres på Jerez banen i Spanien.

AN  


 

Hop til top31.8.2004

Belgiens GP - Set og sket - top 5

Det belgiske GP 2004 vil blive markeret i historiebøgerne på indtil flere punkter. Det højdramatiske GP skabte flere måske overraskende ting.

Det belgiske GP som blev kørt i den netop overståede weekend, markerede sig på flere punkter til historiebøgerne. Det var en tilbagekomst til Spa banen efter et års pause. Det var her at Michael Schumacher sikrede sig sin syvende VM titel. Det var her at Ferrari kørte deres GP nr. 700. Det var her at Kimi Raikkonen vandt sin anden sejr i Formel 1. Det er blot nogle af hændelserne i et meget dramatisk og underholdende, men ikke særlig godt race.

Ferrari - 216 points:
For en gangs skyld startede M. Schumacher ikke i pole, og for en gangs skyld vandt han ikke et GP. Det var rart for afvekslingens skyld. Men verdensmesterskabet er sikret. Andenpladsen på Spa gav de nødvendige to points mere end Barrichello for at den sidste teoretiske mulighed blev fjernet. Det virkede som at M. Schumacher ikke havde samme fart i bilen, som vi ellers har været vidne til i stort set hele sæsonen. Han dumpede da også et par placeringer allerede på første omgang. I et rodet og meget dramatisk løb med 3 SC perioder blev rytmen aldrig fundet 100 %. Barrichello blev ramt af Webber i første sving og måtte have skiftet bagvingen, det betød at han faktisk var allerbagerst da han kom ud igen. Men kørte sig i al ro og mag op gennem feltet og sluttede på tredjepladsen. Teamet var selvfølgelig glade for titlen til M. Schumacher og imponeret over Barrichellos kørsel op gennem feltet. Sejren til Raikkonen kunne de dog ikke gøre ret meget andet ved end at acceptere.

Renault - 91 points:
Det startede godt, men sluttede skidt. Det var konklusionen efter det belgiske GP hos Renault. I den første del af løbet lå de to blågule racere som etter og toer. Men efter første pitstop runde skete noget. På tolvte omgang sendte en olielækage Alonso ud af løbet. Trulli udgik ikke men kom i mål på én niendeplads, altså nul point til Renault. For inden var Trulli blevet "parkeret" af Montoya i busstop chikanen. Samtidigt blev Trullis bil ringere efter det første pitstop. Den var umulig at styre, den skred over bagenden, beklagede Trulli sig efter løbet. Flavio Briatore var synligt skuffet og sagde at den eneste trøst man havde efter det belgiske GP var, at BAR heller ikke fik nogen points.

BAR - 83 points:
BAR kørerne sørgede mere eller mindre ufrivilligt for en stor del af dramatikken på Spa søndag eftermiddag. På første omgang prøvede Sato at undgå at ramle ind i Webber som kørte uden frontvinge. Og da Montoya samtidigt pressede Sato, havde han faktisk ikke nogen muligheder for andet end at køre galt. At det så udviklede sig til noget mere må skyldes omstændighederne. Button startede svagt, men var pludselig på andenpladsen i løbet. Det holdt dog ikke og røg ned på femtepladsen. Derfra udgik han efter en punktering som sendte han og bilen i både autoværnet og ind i Baumgartners bil. Ikke nogen god weekend for BAR teamet som delte oplevelsen med Renault der heller ikke fik nogen points på kontoen. Med en afstand på kun 8 points, vil de to teams gøre alt for at sikre sig andenpladsen i konstruktørernes VM i de resterende 4 løb i år.

Williams - 54 points:
Williams teamet fik lige så meget ud af det som Renault og BAR, nemlig ingenting. Begge kørere var med helt fremme i det dramatiske løb, men begge udgik. Pizzonia pga. en defekt gearkasse, og Montoya pga. punktering. Punktering lavede flere skjulte skader på bilen end først antaget. På en måde lidt tragikomisk, at begge kørere udgik mens de var placeret på tredjepladsen. Der var selvfølgelig skuffelse i teamet, Mario Theissen opfordrede til at man godt kan begynde at undersøge hvad der forårsager de mange punkteringer som feltet oplevede aht. sikkerheden generelt. Noget som dækfirmaerne også har luftet efter weekendens GP.

McLaren - 49 points:
Ser man bort fra Ferrari, så var det McLaren der blev den helt store vinder i denne wee

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk