Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.9.2004
 Sidste stop i Europa
 Italiens GP - Dæk preview
 
2.9.2004
 Jordan teamet tilsyneladende solgt
 Fiorano test - onsdag
 Skarp kerpkant årsag til punkteringer
 Ny bil til Trulli - Jaguar skifter navn
 

Hop til top8.9.2004

Sidste stop i Europa

På søndag vil de 20 Formel 1 racere for sidste gang i år kører løb i Europa. Europa-turneen slutter af med den legendariske Monza bane, tæt på Milano. Banen er gammel og løbet klassisk, for hjemmebane publikummet er der ikke noget der hedder en kedelig sæson når Ferrari har vundet 12 af 14 løb.

Monza blev engang beskrevet som et "a temple of speed" - et tempel for fart. Det var hvad Monza handlede om engang - fart, fart og kun fart. Det var dengang den bestod af fire langsider, med nogle få sving imellem. Hastighederne var svimlende, og kørerne og holdene gjorde hvad de kunne for at få tophastigheden op. I slutningen af 60'erne fik Formel 1 racerne vinger på, men ikke på Monza. Vinger sænker tophastigheden, men giver bedre vejgreb og højere svinghastigheder. Vejgreb og svinghastigheder var ikke interessante på Monza, så til det løb blev vingerne pillet af og bilerne kørte med så lidt downforce som muligt. Fart skulle der til.

Banen har derfor også lagt asfalt til en række uheld, hvor specielt Jochen Rindts fatale uheld i 1970 skiller sig ud. Rindt havde inden ulykken så stort et forspring i VM at han ikke blev nået, og er derfor til dato den eneste (heldgivis) post hume verdensmester. Mere kuriøst var Derek Warwicks uheld i 20 år senere, også i Lotus, hvor han endte på siden i slutningen af 1. omgang. Warwick kravlede resolut ud af bilen og satte i løb ned mod pitten, for at få klargjort reservebilen til omstarten. Det kræsne italienske publikum rejste sig op og klappede af Warwicks indsats, mens en skør journalist prøvede at holde trit med ham og interviewe ham samtidig.

Den oprindelige bane bestod af den nuværende, dog uden chikanerne, og så autodromen. Autodromen var en oval bane som vi kender fra Amerika, med hældning i svingene. Planen var så at bilerne først kørte en omgang på banen og så på autodromen - i alt 14 kilometer på et i virkeligheden lille areal. De to baner, smeltet sammen til en, giver så også forklaringen på hvorfor Monzas opløbsstrækning er det bredeste stykke asfalt i Formel 1 - stykket indgik nemlig i begge baners lay-out og blev blot adskilt af en række kegler.

På trods af ændringerne der er kommet gennem tiden, som alle har været for at sætte hastigheden ned, er Monza stadig den hurtigste bane. Ikke bare i kalenderen, men af alle. I 2001, da Montoya vandt sin første sejr, var det samtidig det hurtigste Formel 1 løb der nogensinde var kørt - det med den højeste gennemsnitshastighed. Dermed blev en 30 år gammel rekord, også fra Monza, slået. I dramatik vinder løbet fra 1971 dog stadig. Dengang var der 0,6 sekund mellem vinderen og 5. pladsen!

I Belgien vandt Kimi Raikkonen i årets hidtil mest dramatiske løb. Michael Schumacher var en tæt nummer to, men det tætte skyldtes nok hovedsagligt de mange safety-car perioder. Mens Schumacher i år har vundet flere sejre uden at have brug for held på nogen måde, kan man argumentere for at han i Belgien faktisk var heldig med sin 2. plads. Både Renault, McLaren og Williams virkede umiddelbart i bedre form end Ferrari bilerne.

Men at tro at Belgien signalerede en pludselig nedtur for Ferrari vil være mere end almindeligt naivt. Det er muligt at de andre teams er ved at få greb om haserne på det italienske team, men end ikke hvis andre vinder de resterende fire løb i år, har de fået fat i andet end haserne. Det er ikke helt umuligt at forestille sig at Ferrari på nuværende tidspunkt bruger flere ressourcer på 2005 end på 2004. Og for andre teams er der stadig noget prestige i at få nogle gode resultater i år. Når nu det næste løb hedder Italien, vil det dog være rimeligt at antage, at Ferrari lige giver 2004 sæsonen en sidste seriøs skalle. Man spiller ikke godt på udebane og sikrer sig mesterskabet og så strækker våben på hjemmebane. Nej da, de mest loyale og trofaste Ferrari fans i verdenen skal da have en ordentlig indsats. At vinde på Monza for Ferrari vil være en ganske høj prioritet.

Så derfor må Michael Schumache

MMT  


Hop til top
Italiens GP - Dæk preview

Årets sidste GP - i hvert fald i Europa. Begge de officielle mesterskaber er afgjort og Bridgestone står bag dem begge. Men tæller man alle pointene sammen er der så ikke en anden vinder?

Selv om begge mesterskaber er placeret, så er der stadig noget at kæmpe for. Med Michael Schumacher som verdensmester for kørerne og Ferrari som verdensmester for konstruktørerne er den store spænding udløst. Men tæller man alle de pointgivende placeringer sammen, mon så ikke at det er Michelin som er vinderen? Godt nok har Ferrari sat sig på førstepladsen i langt de fleste løb hidtil, men det har som regel været med Michelin på de seks resterende placeringer, og det giver flere points sammenlagt. Derfor er der stadig noget at køre om de to dækmærker imellem. De kommer absolut ikke uforberedt til Monza banen.

Bridgestone:
Bridgestone stiller med det sædvanlige antal dæk, nemlig 1400 stk. De er fordelt over ikke mindre end seks forskellige tørvejrscompounds og de to typer til regnvejr og meget regnvejr. Tørvejrsdækkene vil være af medium til hård type. Banen er jo en af de allerhurtigste baner på kalenderen. Bridgestone regner med hastigheder op til 360 km/t på i hvert fald 3 steder på banen. I forbindelse med testen i sidste uge på netop Monza har Bridgestone selvfølgelig fået testet de compounds man forventer at deres teams vil vælge til den kommende weekend.

Michelin:
Michelin "nøjes" med at tage 4 tørvejrscompounds med samt de to typer regnvejrsdæk. Michelin kan prale af at deres dæk var hurtigst på Monza i sidste uge i testforløbet der. Tiden blev sat af Antonio Pizzonia i Williams der får endnu en chance for teamet. Michelin havde også visse vanskeligheder under denne test. Ikke de store, men der er noget som er taget til efterretning. Hos Michelin konstaterede man under testen på Monza, at det er yderst vigtigt at hætten over ventilen til dækket, faktisk skal være der. Flere kørere mistede luften i deres dæk - primært bagdækkene - og ved et tilfælde fandt man på at skrue hætten på, og så var dette problem løst. Om det så også har været en medvirkende årsag til punkteringer man oplevede på Monza, og også i det seneste GP på Spa, har man endnu ikke kunnet konstatere 100 %, men Michelin har underrettet deres teams om nødvendigheden af at anvende hætten. Michelin forventer at de får stor succes med netop deres dæk på Monza.

PDL  


 

Hop til top2.9.2004

Jordan teamet tilsyneladende solgt

Ifølge flere af de større medier, er Jordan teamet blevet solgt i går onsdag til en gruppe af arabiske investorer. Jordan teamet har dog endnu ikke selv bekræftet disse forlydender.

Ved et møde i går onsdag har Eddie Jordan tilsyneladende solgt sit Formel 1 team til en gruppe investorer fra Dubai. Nyheden som er at læse på flere engelske nyhedssider, er endnu ikke officielt bekræftet, men en unavngiven talskvinde har tilsyneladende, trods mundkurv, ladet nyheden sive til pressen. Ifølge hende er teamet blevet solgt for ca. $ 90 millioner. Eddie Jordan beholder indtil videre 15 % af aktierne i teamet og bliver i teamet som teamchef i to år.

I sidste uge kom det ellers frem at forhandlingerne var afsluttet uden at man kunne komme til enighed, men tilsyneladende er der kommet en vending. Men som tidligere nævnt, har Jordan teamet endnu ikke selv bekræftet - eller afvist - oplysningerne.

PDL  


Hop til top
Fiorano test - onsdag

Ferrari's faste testkører var i år på Fiorano, fabrikkens egen testbane, for at teste i en F2004 model.

Badoer kørte 137 omgange på Fiorano, som udviklingstest for Bridgestone, og han sluttede dagen med en bedste tid på 0:57,340.

Testen fortsætter i dag.

AN  


Hop til top
Skarp kerpkant årsag til punkteringer

Ovenpå de mange punkteringer i det belgiske GP i søndags, har specielt Michelin - på opfordring - undersøgt årsagen til dette.

Williams teamet forlangte efter det belgiske GP i søndags, at Michelin skulle undersøge hvorfor Montoya udgik med en punktering. En punktering som ødelagde flere vitale dele i undervognen på bilen. Siden har Michelin kikket nærmere på årsagen. Michelin er kommet frem til at det er en for skarp kerpkant i den ombyggede busstop-chikane som er årsagen. Det begrunder man bl.a. med at en meget stor del af de mange punkteringer man oplevede, faktisk kom på banens længste strækning - Kemmel - eller lige efter. Michelin siger dog også at man ikke kun kan give kerpkanten skylden. De mange vragrester efterlod skarpe kulfiberstykker som er rasende skarpe, og de er også årsag til en del punkteringer.

PDL  


Hop til top
Ny bil til Trulli - Jaguar skifter navn

Ny bil til Trulli - Jaguar skifter måske navn og Nielsen bliver hos Renault. Vi har samlet et par af de seneste dages små korte nyheder.

Efter det belgiske GP klagede Jarno Trulli over at bilen var meget vanskelig at styre. Man har siden gået bilen igennem, inkl. dækkene da man først mente at det var der problemet var. Men nu er man nået til et andet resultat. Det har hele tiden været planen at begge kørere skulle have helt nye chassiser ved det kinesiske GP, men nu fremrykker man datoen i Trullis tilfælde. Han får et nyt chassis på Monza.

Ford er træt af Jaguar i Grand Prix sammenhænge. De store resultater er udeblevet. Alt tyder på at bestyrelsen hjemme i Dearborn i USA nu vil have Formel 1 indsatsen lanceret direkte under Ford navnet. Ifølge unavngivne kilder har teamchef Tony Purnell allerede fået underretningen. Dermed vil alle beslutninger blive styret fra USA. Det ventes at der kommer en officiel og mere dybdegående meddelelse fra Ford ledelsen sidst i denne måned.

Hos Renault har man en sportschef med et danskklingende efternavn, nemlig Steve Nielsen. Man har netop forlænget kontrakten med Steve Nielsen frem til og med 2006. Steve Nielsen har været i Formel 1 i godt 10 år, bl.a. hos Tyrrell, Arrows og Honda Racing Development. Renault har i øjeblikket lidt travlt med at sikre sig at udskiftningen ikke bliver alt for stor. Siden Mike Gascoynes afgang, har designeren Mark Smith også forladt teamet, og flere er måske på vej. Kontraktforlængelsen med Steve Nielsen, er den første for at imødegå for stor afgang. Der kommer sikkert flere småmeddelelser af lign. karakter fra Renault i den kommende tid. Der er dog rygter fremme om at de to ledende personer i teamet, Patrick Faure og Flavio Briatore forlader teamet næste, fordi der kommer ny bestyrelsesformand hos Renault næste år. En person som man måske har problemer med at samarbejde med???

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk