Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.9.2004
 Italiens GP - Teams preview - top 5
 Panis slutter karrieren - og bliver testkører
 Italiens GP - Teams preview - bunden
 BRDC byder på Englands GP som arrangør
 
8.9.2004
 Sidste stop i Europa
 Italiens GP - Dæk preview
 

Hop til top9.9.2004

Italiens GP - Teams preview - top 5

Årets sidste GP på europæisk grund er lige på trapperne. Mesterskaberne er afgjort, men der er stadigvæk de sekundære placeringer at køre om.

Ferrari har sikret sig konstruktørernes mesterskab, og førstekøreren Michael Schumacher sikrede sig kørernes verdensmesterskab ved det seneste GP på Spa i Belgien. Den store spænding er udløst for længst, men der er dog stadig de sekundære placeringer at køre om. Med fire GP'er tilbage er der stadig kamp om andenpladsen hos kørerne, hvor Rubens Barrichello og Jenson Button stadig i teorien kan sikre sig andenpladsen. Tredjepladsen er der flere bejlere til. Hos konstruktørerne er der fire teams der kan sikre sig andenpladsen i teorien.

Ferrari:
Ferrari er om nogen på hjemmebane på Monza. Planen er at de verdensmesterskaber skal fejres i denne weekend foran hjemmepublikummet, men det er konkurrenterne nok ikke enige med Ferrari i. Michael Schumacher har stadig en rekord at jagte, nemlig rekorden for flest poles, som stadig tilhører Senna. Spørgsmålet er om Ferrari vil lade Rubens Barrichello vinde sin første sejr i år, nu hvor M. Schumacher næsten har gjort rent bord. Barrichello har stadig en andenplads i det samlede mesterskab at køre for. Button er nærmeste konkurrent, men er 23 points efter. Ferrari har som de andre teams testet på Monza, primært er det setup og dæk der er testet. Luca Badoer har været omkring Fiorano for at lave Ferraris vanlige shakedown test der. Ferrari har for længst annonceret at deres udviklingsarbejde næsten er sat i stå, og at man primært koncentrerer sig om næste års bil, men lidt har man dog lavet i forhold til netop Monza. Et af de store spørgsmål er hvad Barrichello får lov til denne gang? En sejr måske, det vil klæde både ham at vinde, men også teamet at han får lov til det.

Renault:
På en bane der på mange punkter ligner GP banen i Montreal, vil Renault køre med den måske mindste downforce i år. Det er et af de resultater man opnåede ved testen i sidste uge på netop Monza. Nu er der "kun" at finpudse setuppet inden det går løs. Der kan dog være forskellige faktorer der stadig kan spille ind. Vejr og vind med temperaturer bl.a. Det er ting som man endnu ikke kan 100 % højde for. Men grundsetuppet til banen er klar. Hvis Renaults forhåbninger holder, forventer man at kunne køre lige så stærkt som i netop Canada, hvor Renault kørte virkeligt stærkt. Siden er der sket meget med bil og motor, men man håber stadig at kunne gøre det endnu bedre. Dækvalget kan blive en vigtig faktor, især hvis det bliver ret varmt. Den måske største bekymring kan være motorerne. På Monza kører man med fuld gas i omkring 70 % af tiden på en omgang. Det belaster motorerne utrolig meget. Til gengæld har man 2000 km i nakken fra testen i sidste uge. Kørerne glæder sig meget til Monza. Trulli er på hjemmebane her, og Alonso har opholdt sig meget i Italien, og opfatter faktisk også banen som en næsten hjemmebane.

BAR:
Hos BAR ved man hvad man er oppe i mod. En meget hurtig bane, med langt mellem nedbremsningszonerne. Det gør det vanskeligt at holde temperatur i bremserne, som fungerer bedst når de er varme. Efter at begge biler udgik på Spa, har man noget at køre efter. David Richards har en målsætning der hedder at man skal slutte i top 3 i år. Det er det realistiske og opnåelige mål med den succes som BAR har haft i år. Williams og McLaren kan dog stadig nå at drille BAR i den kamp. Første skridt til at sikre sig en plads i top 3 skal tages på Monza. Ved testen i sidste uge fik man testet alle de vigtige områder, og teamet mener sig klar til at tage udfordringen op på den gamle klassiske GP bane midt i Monza. Kørerne glæder sig til at køre på banen igen. En ting er at teste der, men med tilskuerpladserne fyldte og en fantastisk stemning, så er det en af de oplevelser kørerne - heller ikke hos de andre teams - nødig vil undvære. Monza er noget specielt, også selvom man ikke kører i et italiensk team med røde biler.

Williams:
Williams

PDL  


Hop til top
Panis slutter karrieren - og bliver testkører

Olivier Panis slutter karrieren som aktiv Formel 1 kører ved årets udgang. Dermed er lang karriere slut for franskmanden.

Olivier Panis har i dag annonceret at han slutter sin lange og aktive karriere. Det sker når det sidste GP i år er kørt i Brasilien. Han har dog fornyet sin kontrakt med Toyota. Det er dog med den ændring at han i stedet bliver teamets tredje kører, og dermed kan han i tilfælde af sygdom, skader og lign. stadig nå at køre flere GP'er. Den nye kontrakt som test- og reservekører er gældende for 2 år.

Der er dog den lille finurlighed, at Panis i næste sæson ikke må deltage aktivt i test- og træningskørslerne om fredagen. Han er forment adgang idet at der i reglement for den tredje kører står at denne kører, ikke må have deltaget i mere end maksimalt 6 GP'er i de seneste 2 foregående sæsoner, og det må man jo sige at Panis har. Panis får sideløbende med sin rolle som testkører, det ansvar at han skal være rådgiver for Toyotas egen talentskole, Toyota Drivers Academy. Dermed kan Toyota drage stor fordel af den enorme erfaring som Panis har fra ikke mindst hans indtil nu 155 GP'er. Det er endnu ikke officielt besluttet hvem der skal køre for Toyota næste år udover Ralf Schumacher. Jarno Trulli menes at være den mest oplagte kandidat.

PDL  


Hop til top
Italiens GP - Teams preview - bunden

I bunden af pointskalaen er der kun den indbyrdes placering at kæmpe om resten af året. Kun Sauber har en teoretisk mulighed for en top 5 placering. Realistisk er den nærmest ikke til stede. McLaren er kommet i gang.

De fem teams i bunden har kun den indbyrdes placering at kæmpe om. Et enkelt team, nemlig Sauber har gjort det rigtig flot i år. Nogle vil beskylde teamet for efterhånden at være et Ferrari junior team, måske er det rigtigt, måske ikke. I hvert fald har teamet forbedret sig på flere områder. Jaguar har alt at bevise, især overfor Ford, som ser meget nøje på økonomien. Toyota er i en udviklingsfase som har gjort det bedre for teamet. Mike Gascoyne får æren for det, men den helt store forventede forandring skal vi nok vente med at se til næste år, hvor det er Mike Gascoynes streger der ligger til grund for bilen. Ikke som i år hvor det er lidt af et gadekryds mellem to designere, man kører rundt med. Jordan og Minardi må slås om de sørgelige rester - når de en sjælden gang dukker op. Fremtiden for de to teams er spændt på flere områder. Især økonomien spiller ind her. Bliver Jordan virkelig solgt til en gruppe arabere fra Dubai eller hvad sker der? Minardi får til næste sæson glæde af nye Cosworth motorer. Men det hjælper dem ikke nu i de resterende GP'er i denne sæson, og slet ikke på Monza.

Sauber:
Begge Sauber kørere har vundet på Monza, bare ikke i Formel 1, men i lavere rangerende klasser. Massa har dog nok været tættest på, da han har vundet på banen i den europæiske Formel 3000 serie. Fisichella har dog kørt en fjerdeplads hjem for Jordan i 1997. Teamet har testet en helt ny aerodynamisk pakke på banen i sidste uge. En rigtig low downforce pakke specielt til denne bane. Ifølge teamet selv med et godt resultat. Kørerne glæder sig begge til at køre her. Fisichella især da det er hans hjemmebane, Massa med flere sejre i Formel Renault. Willy Rampf er næsten mest bekymret for bremserne som ikke kan blive holdt ordentligt varme. Og så lurer han lidt på pit strategien. Ofte har der været kørt med kun ét pitstop, men holder det denne gang?

Jaguar:
Jaguar deltog også i sidste uges test på Monza. Det er især Christian Klien meget glad for. Hans eneste erfaring med banen inden da, har været en enkelt test i Formel Renault. Så selvom banen er så godt som ny for ham, så har han fået tre dages test til at lære banen at kende i. Klien har selvfølgelig en stor del optimisme med i bagagen, efter han fik sine første point i Formel 1 på Spa, og han glæder sig da også til at køre et rigtigt GP på denne bane. Mark Webber kender banen og glæder sig ud over racet især til den atmosfære der altid hersker her. Teamet har ved testen i sidste uge, men modsat flere andre har man ikke en ny aerodynamisk pakke med. Man har i stedet fundet et grundsetup, hvortil man har tilført enkelte nyudviklede dele, altså kun småforbedringer her. Teamet har efter at David Pitchford er blevet den ansvarlige i stedet satset på holdbarhed. Så må den løbende udvikling sikre at der også er fart i bilen. Men optimismen er til stede i teamet. Efter Kliens vigtige points til teamet er målsætningen som vanligt flere points til teamet. Kan motoren holde og undgår man tekniske problemer, er muligheden for points til stede. Dog skal teamet nok håbe på at flere af de foranplacerede konkurrenter udgår eller får et ikke så godt race.

Toyota:
Målet for Toyota i år er at gøre det væsentligt bedre end sidste år, hvor ingen af teamets kørere fuldførte. Dernæst er ønsket om flere points på kontoen det næste mål. Toyota er indehaver af en af feltets stærkeste motorer, men problemet har været bilen, som Mike Gascoyne efter hans indtræden i teamet har søgt at forbedre. Der er da også en vis fremgang at spore, men først til næste får teamet fuldudbytte af hans indsats. Toyota har det bedst på de hurtige baner. Det vil man selvfølgelig prøve at leve op til på Monza. Teamet har et par aerodynamiske ændringer klar til Monza, så man håber på

PDL  


Hop til top
BRDC byder på Englands GP som arrangør

Arrangementet af Englands GP har i de sidste par år været under pres. Den seneste arrangør har forladt skuden, og i stedet er pt. Bernie Ecclestone der varetager arrangementet.

Diskussionen og debatten omkring arrangementet af det engelske GP, har fået tilført ny næring. Det engelske GP har i flere været under kritik fra Bernie Ecclestone, især i hans egenskab som præsident for FOM - Formula One Management - som laver aftalerne med arrangørerne om afvikling af Grand Prixerne. Et af de allerstørste kritikpunkter har været, at Silverstone ikke har tidssvarende faciliteter. Den seneste arrangør af det engelske GP - Interpublic - har opsagt sine forpligtigelser i utide pga. dårlig økonomi. Interpublic har ikke magtet at forbedre Silverstones faciliteter nok.

Nu byder BRDC - British Racing Drivers Club - på at stå som arrangør af de forhåbentligt kommende engelske GP'er. Bernie Ecclestone står pt. som manden med rettighederne, men ønsker ikke - meget forståeligt politisk set - at være den der afvikler det engelske GP. Opgaven som arrangør har han siden overtagelsen af rettighederne forsøgt at uddelegere. BRDC har nu meddelt at de har afgivet tilbud på at stå som arrangør af det engelske GP.

I en pressemeddelelse fra BRDC står der bl.a. flg.
"BRDC har afgivet tilbud på at stå som arrangør af det engelske Grand Prix i 2005, 2006 og 2007. Tilbuddet er afgivet under forudsætning af ikke at skabe nogen profit, ej heller at løbe nogle kommercielle risici for BRDC. Modsat vil vi i forsøget på at bevare det engelske Grand Prix, være forberedte på at, som Club, at gøre vores medvirken. Det er BRDCs håb at for sportens og den tilhørende industri i England skyld, at en aftale kan opnås. Det skal ses som det første trin i et program af større udvikling og forbedring af Silverstone, så den kan bevare sin status som hjemstedet for britisk motorsport og den tilhørende industri."

Der er endnu ikke kommet nogen udtalelser eller kommentarer fra Bernie Ecclestone eller FOM om BRDCs tilbud. Silverstones fremtid som hjemsted for det engelske GP hænger stadig i en tynd tråd. Der kræves et meget stort millionbeløb for at opgradere banens faciliteter til en tidssvarende standard. Tidligere har der tale om at prøve at få statsstøtte og/eller forskellige former for sponsorater, for at sikre Silverstones standard og dermed også det engelske Grand Prix. Donington har været på tale som afløser, men der er ikke kommet noget nyt om denne bane i lang tid. Denne bane skal også gennem en mindre forbedring for at kunne leve op til dagens standard.

PDL  


 

Hop til top8.9.2004

Sidste stop i Europa

På søndag vil de 20 Formel 1 racere for sidste gang i år kører løb i Europa. Europa-turneen slutter af med den legendariske Monza bane, tæt på Milano. Banen er gammel og løbet klassisk, for hjemmebane publikummet er der ikke noget der hedder en kedelig sæson når Ferrari har vundet 12 af 14 løb.

Monza blev engang beskrevet som et "a temple of speed" - et tempel for fart. Det var hvad Monza handlede om engang - fart, fart og kun fart. Det var dengang den bestod af fire langsider, med nogle få sving imellem. Hastighederne var svimlende, og kørerne og holdene gjorde hvad de kunne for at få tophastigheden op. I slutningen af 60'erne fik Formel 1 racerne vinger på, men ikke på Monza. Vinger sænker tophastigheden, men giver bedre vejgreb og højere svinghastigheder. Vejgreb og svinghastigheder var ikke interessante på Monza, så til det løb blev vingerne pillet af og bilerne kørte med så lidt downforce som muligt. Fart skulle der til.

Banen har derfor også lagt asfalt til en række uheld, hvor specielt Jochen Rindts fatale uheld i 1970 skiller sig ud. Rindt havde inden ulykken så stort et forspring i VM at han ikke blev nået, og er derfor til dato den eneste (heldgivis) post hume verdensmester. Mere kuriøst var Derek Warwicks uheld i 20 år senere, også i Lotus, hvor han endte på siden i slutningen af 1. omgang. Warwick kravlede resolut ud af bilen og satte i løb ned mod pitten, for at få klargjort reservebilen til omstarten. Det kræsne italienske publikum rejste sig op og klappede af Warwicks indsats, mens en skør journalist prøvede at holde trit med ham og interviewe ham samtidig.

Den oprindelige bane bestod af den nuværende, dog uden chikanerne, og så autodromen. Autodromen var en oval bane som vi kender fra Amerika, med hældning i svingene. Planen var så at bilerne først kørte en omgang på banen og så på autodromen - i alt 14 kilometer på et i virkeligheden lille areal. De to baner, smeltet sammen til en, giver så også forklaringen på hvorfor Monzas opløbsstrækning er det bredeste stykke asfalt i Formel 1 - stykket indgik nemlig i begge baners lay-out og blev blot adskilt af en række kegler.

På trods af ændringerne der er kommet gennem tiden, som alle har været for at sætte hastigheden ned, er Monza stadig den hurtigste bane. Ikke bare i kalenderen, men af alle. I 2001, da Montoya vandt sin første sejr, var det samtidig det hurtigste Formel 1 løb der nogensinde var kørt - det med den højeste gennemsnitshastighed. Dermed blev en 30 år gammel rekord, også fra Monza, slået. I dramatik vinder løbet fra 1971 dog stadig. Dengang var der 0,6 sekund mellem vinderen og 5. pladsen!

I Belgien vandt Kimi Raikkonen i årets hidtil mest dramatiske løb. Michael Schumacher var en tæt nummer to, men det tætte skyldtes nok hovedsagligt de mange safety-car perioder. Mens Schumacher i år har vundet flere sejre uden at have brug for held på nogen måde, kan man argumentere for at han i Belgien faktisk var heldig med sin 2. plads. Både Renault, McLaren og Williams virkede umiddelbart i bedre form end Ferrari bilerne.

Men at tro at Belgien signalerede en pludselig nedtur for Ferrari vil være mere end almindeligt naivt. Det er muligt at de andre teams er ved at få greb om haserne på det italienske team, men end ikke hvis andre vinder de resterende fire løb i år, har de fået fat i andet end haserne. Det er ikke helt umuligt at forestille sig at Ferrari på nuværende tidspunkt bruger flere ressourcer på 2005 end på 2004. Og for andre teams er der stadig noget prestige i at få nogle gode resultater i år. Når nu det næste løb hedder Italien, vil det dog være rimeligt at antage, at Ferrari lige giver 2004 sæsonen en sidste seriøs skalle. Man spiller ikke godt på udebane og sikrer sig mesterskabet og så strækker våben på hjemmebane. Nej da, de mest loyale og trofaste Ferrari fans i verdenen skal da have en ordentlig indsats. At vinde på Monza for Ferrari vil være en ganske høj prioritet.

Så derfor må Michael Schumache

MMT  


Hop til top
Italiens GP - Dæk preview

Årets sidste GP - i hvert fald i Europa. Begge de officielle mesterskaber er afgjort og Bridgestone står bag dem begge. Men tæller man alle pointene sammen er der så ikke en anden vinder?

Selv om begge mesterskaber er placeret, så er der stadig noget at kæmpe for. Med Michael Schumacher som verdensmester for kørerne og Ferrari som verdensmester for konstruktørerne er den store spænding udløst. Men tæller man alle de pointgivende placeringer sammen, mon så ikke at det er Michelin som er vinderen? Godt nok har Ferrari sat sig på førstepladsen i langt de fleste løb hidtil, men det har som regel været med Michelin på de seks resterende placeringer, og det giver flere points sammenlagt. Derfor er der stadig noget at køre om de to dækmærker imellem. De kommer absolut ikke uforberedt til Monza banen.

Bridgestone:
Bridgestone stiller med det sædvanlige antal dæk, nemlig 1400 stk. De er fordelt over ikke mindre end seks forskellige tørvejrscompounds og de to typer til regnvejr og meget regnvejr. Tørvejrsdækkene vil være af medium til hård type. Banen er jo en af de allerhurtigste baner på kalenderen. Bridgestone regner med hastigheder op til 360 km/t på i hvert fald 3 steder på banen. I forbindelse med testen i sidste uge på netop Monza har Bridgestone selvfølgelig fået testet de compounds man forventer at deres teams vil vælge til den kommende weekend.

Michelin:
Michelin "nøjes" med at tage 4 tørvejrscompounds med samt de to typer regnvejrsdæk. Michelin kan prale af at deres dæk var hurtigst på Monza i sidste uge i testforløbet der. Tiden blev sat af Antonio Pizzonia i Williams der får endnu en chance for teamet. Michelin havde også visse vanskeligheder under denne test. Ikke de store, men der er noget som er taget til efterretning. Hos Michelin konstaterede man under testen på Monza, at det er yderst vigtigt at hætten over ventilen til dækket, faktisk skal være der. Flere kørere mistede luften i deres dæk - primært bagdækkene - og ved et tilfælde fandt man på at skrue hætten på, og så var dette problem løst. Om det så også har været en medvirkende årsag til punkteringer man oplevede på Monza, og også i det seneste GP på Spa, har man endnu ikke kunnet konstatere 100 %, men Michelin har underrettet deres teams om nødvendigheden af at anvende hætten. Michelin forventer at de får stor succes med netop deres dæk på Monza.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk