Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.9.2004
 Italiens GP - Set og sket - top 5
 
12.9.2004
 Italiens GP - Set og sket - bunden
 Ferrari dominans på hjemmebane
 

Hop til top13.9.2004

Italiens GP - Set og sket - top 5

Endnu en Ferrari sejr, og så lige midt i Ferrari land. Mere perfekt kunne det ikke være. Men sejrherren er vel lige så meget BAR, som for så vidt fik mest ud af GP'et.

Med risiko for at nedvurdere Ferraris flotte 1 - 2 sejr, er det vel egentligt BAR som var søndag eftermiddags store vinder. BAR nuppede tredje og fjerdepladsen. Det er måske ikke noget særligt, men takket være Trullis problemer og Alonsos egenhændige afkørsel, så overhalede BAR jo Renault i konstruktørernes mesterskab. Hvem havde regnet den ud inden sæsonen startede? Ikke ret mange.

Ferrari - 234 points:
Ferrari tog det hele - pole, hurtigste omgang og så den flotte 1 - 2 sejr. Men det blev ikke så let som mange havde håbet og forventet. Barrichello startede på intermediate dæk og tog føringen, men det varede ikke mange omgange. Banen tørrede så meget op at dækkene blev slidt alt for hurtigt og han måtte i pit. Kort forinden havde Alonso overtaget føringen. M. Schumacher måtte kæmpe for sin andenplads. Et sjældent kiks ved nedbremsningen ved første chikane, kunne have kostet dyrt. Han kom dog med igen, men degraderet nogle placeringer. I den næste chikane var der også problemer. Lidt for meget nærkontakt med Button sendte verdensmesteren ud i et spin, som han dog reddede sig ud af og forsatte herfra løbet. Men nu var det pludselig en placering som nr. 15 han skulle køre sig op fra. Det var ikke så lidt at gøre det som mange måske ville forvente. Men det lykkedes og nåede op i hælene på Barrichello, derefter sit første pitstop havde været nede på niendepladsen. Barrichello lugtede dog sejren eller i det mindste en topplacering forude, og fik sig med en del møje og besvær kørt sig op på førstepladsen igen. Mange frygtede at M. Schumacher nu igen skulle have sejren foræret, men teamordren var givet inden løbet startede. Det skulle være Barrichellos dag - og det blev det.

BAR - 94 points:
BAR fejrede næsten dagens tredje og fjerdepladser som en sejr. De 11 points det gav, rykkede BAR op på andenpladsen i konstruktørmesterskabet. Det skete med lidt hjælp fra Renault der ingen points fik på kontoen. Efter en lidt underlig start, flyttede både Button og Sato deres placeringer opad og opad. Begejstringen i teamet efter løbet var da også i næsten højeste gear. Ingen havde nogen problemer, hverken med biler eller hinanden. Alle talte om den store holdindsats der skabte dette resultat. Men andenpladsen kan skyldes mange ting. Især det faktum at Renault ikke har fået points i to GP'er i træk nu. Men det skal ikke forklejne BARs resultat. Men kampen er tæt de teams imellem. Forskellen er på kun 3 points. Man kan næsten frygte at de helt glemmer alle andre for at sikre sig andenpladsen i konstruktørmesterskabet.

Renault - 91 points:
Godt at Briatore ikke har flere mørke hår, for så var de blevet grå undervejs i de seneste to GP'er. Igen ingen points. Trulli kæmpede som en gal med sin nye bil. I den første del af det italienske GP kunne han ikke finde vejgreb nok, og kunne derfor bl.a. heller ikke køre for fuld gas. Gradvist blev bilen bedre, men det var først i den sidste tredjedel af løbet at bilen egentligt fungerede ordentligt. Ingeniørerne i teamet kunne aflæse data der bekræftede Trullis oplysninger over radioen. Da bilen endeligt kørte ordentligt, var det for sent. Alonso startede som lyn og torden og var i løbet af et par håndfulde omgange, oppe på førstepladsen. Resten af løbet lå støt i top 3 lige indtil han angreb en kerb lidt for voldsomt. Det fik bilen til at spinde rundt, og uheldigvis for Alonso satte bilen sig op bunden på kanten af asfalten. Intet greb til de trækkende hjul, og så var han ude på en kørerfejl. Spørg lige om stemningen hos Renault.

Williams - 60 points:
Montoya må være en skuffet mand efter det italienske GP. Han var placeret stort set hele løbet på tredjepladsen, lige indtil han fik problemer med gearkassen. Han dumpede nogle pladser ned, til han fik stabiliseret sin kørsel og kunne holde bilen

PDL  


 

Hop til top12.9.2004

Italiens GP - Set og sket - bunden

I bunden skete der denne gang ingen forskydninger. Kun Sauber fik point men kun et enkelt af slagsen.

De hårdt kæmpende teams i bunden kæmper en næsten forgæves kamp. Det så meget godt ud i starten for et par af dem, men de faldt efterhånden fra og kun Fisichella fik points med hjem.

Sauber - 29 points:
Kørerne havde lørdag kvalificeret sig som nr. 15 og 16, og det var ikke noget der passede Peter Sauber ret godt. Til gengæld vendte smilet tilbage til hans mundvige efter at Fisichella igen havde kørt et enkelt point hjem til teamet på ottendepladsen. Massa sluttede løbet som nr. 12. Massa kunne måske være sluttet noget bedre hvis ikke det var fordi at han havde et møde med Nick Heidfeld hvilket kostede en ny frontvinge og et ufrivilligt pitstop. Fisichella havde lidt problemer med bilen når den var fuldt tanket. Det og så det lave downforce setup man havde valgt, gjorde bilen så ustabil at han ikke turde køre fuldt ud. Men det rakte til et point. Begge kørere havde deres gode situationer, men det virkede hele tiden som om at de kom på de forkerte tidspunkter.

Jaguar - 10 points:
Nul points til Jaguar denne gang. Klien imponerede ellers i den første del af løbet hvor han havde mast sig frem på fair vis og var en overgang en, to placeringer foran Mark Webber, men da løbet blev flaget af, var han at finde på 13 pladsen én omgang efter teamkollegaen. Men han kæmpede med understyring på bilen, især efter det første pitstop. Det blev selvfølgeligt heller ikke nemmere af at han fik en drive-through straf for angiveligt at have kørt for stærkt i pitlane. Han fik dog hentet lidt af det forsømte efter det tredje pitstop, men det rakte slet ikke til noget. Han viste dog stort overblik da Button og M. Schumacher nærmede sig hastig bagfra ved den første chikane i slutningen af løbet. Klien valgte at køre slalom mellem skiltene i stedet for at være i vejen for Button og M. Schumacher. Mark Webber havde ikke de store problemer i løbet, bortset fra lidt understyring. Farten manglede dog i bilen, som ellers fungerede fint. På en måde tilfredsstillende for Jaguar, dog uden at man fik points.

Toyota - 9 points:
Det er ikke nemt at være hos Toyota. Panis udgik på første omgang og Ricardo Zonta sluttede hvor han startede, nemlig på elvtepladsen. I den chikane kørte Panis ind bag i Pizzonias bil hvilket fik frontvingen til at brække af. Hvad værre var at Panis's bil var parkeret i sandet, og så var det simpelthen slut næsten før det begyndte. Zonta var lidt usikker i forhold til bilen. Setuppet passede ikke helt til de halvvåde betingelser, så han koncentrerede sig i stedet om at bringe bilen sikkert i mål. Men som så ofte før, ingen points til Toyota.

Jordan - 5 points:
Jordan sluttede også uden points. Pantano udgik 20 omgange før slut da han røg af banen i ret voldsom stil. Efter løbet fortalte Pantano at han faktisk rigtig vidste hvad der skete før han holdt parkeret ved betonmuren i Parabolica svinget. Han mente selv at han måske havde ramt en mindre vandpyt og derfor fuldstændig mistede herredømmet over bilen. Heldigvis slap han total uskadt. Nick Heidfeld startede fra pittet, det betød at man kunne ændre strategien for hans løb til kun at indeholde et pitstop. Han sagde efter løbet at han på et tidspunkt havde problemer med følge med en af Minardierne, men da han endelig fik overhalet var det ikke noget problem at holde den tilsyneladende hurtigere Minardi bag sig. Det fortæller lidt om hvad kørerne hos Jordan har at gøre med, eller rettere hvad teamet i øjeblikket tilsyneladende ikke har kapacitet til. Bortset fra et lille sammenstød med Felipe Massa, havde Heidfeld ikke store problemer i løbet, bortset lige fra bilen altså. Hverken Eddie Jordan eller James Robinson havde ret meget at sige om Jordans indsats, de havde mere travlt med at lykønske Barrichello for hans sejr. Siger det igen noget om Jordan teamet i øjeblikket?

Minardi - 1 points:
Minardi igen 0 point. Det er vi vant

PDL  


Hop til top
Ferrari dominans på hjemmebane

Rubens Barrichello vandt sæsonens første sejr, foran Michael Schumacher, i en overlegen Ferrari-opvisning, hvor Ross Brawn igen demonstrerede at han er den suverænt bedste taktiker. Samtidig var det et løb der midtvejs bød på tæt opgør, men som sluttede som en demonstration af hvad der egentlig er galt med Formel 1 - det er i strategien at løbet bliver vundet.

Deres løb formede sig ellers vidt forskelligt. Rubens Barrichello kom først afsted fra sin pole på regnvejrsdæk og opbyggede et solidt forspring, inden dækkene svigtede og han i løbet af en omgang satte både forspring og førsteplads over styr. Michael Schumacher kom lidt skidt fra start fra sin 3. plads, tog en genvej gennem første sving, men lod sig falde tilbage, som reglerne foreskriver. Senere på første omgang var han involveret en anden batalje og røg langt ned i feltet.

Forrest lå Alonso, Button og Montoya og lignede hver især et bud på en vinder, men sådan skulle det ikke være. Kimi Raikkonen blev relativ tidlig sat ud af spillet af en teknisk defekt. Kampen i front virkede potentielt spændende, men der blev aldrig rigtig nogen kamp ud af det - det var mere rendyrket formationskørsel, mens man ventede på det næste pitstop. Det sendte tilgengæld Button i front, men han fik ikke rigtig lavet hul til de to andre. Tilgengæld fik Barrichello igen kontakt med de tre forreste, og også Sato fik kontakt, omend kun marginalt. Nu var der pludselig fire heste i kamp om førstepladsen.

Og ind på scenen trådte så Ross Brawn og gjorde det han er ansat til, nemlig at dirigere kørerne på banen til sejr. Og dermed ødelagde han så også hvad der kunne have været en spændende afslutning på løbet. Det er selvfølgelig hverken hans eller Ferraris problem, men Max Mosley og Bernie Ecclestones problem (og selvfølgelig vores som håbefulde fjernseere).

Først kaldte Brawn Barrichello tidligt i pit til sit andet stop, og gav ham kun en smule benzin med, ikke nok til at køre resten af løbet. Men med fire nye stykker gummi gjorde det braslianeren i stand til at køre hurtigt - meget hurtigt. Det sendte ham i front da de andre gik ind til deres andet pitstop. Og så skulle forspringet ellers udbygges. Nogle og tyve sekunder blev det til, inden Barrichello foretog et sidste lyn-stop, hvor de lige præcis hældte dampe nok i tanken til at han kunne holde hjem.

På det tidspunkt var Montoya faldet tilbage, hans omgangstider faldt ret pludseligt, og han rykkede ned bag Sato. Alligevel holdt han hjem og blev belønnet med en noget skuffende 5. plads. Alonso blev også sat ud af spillet, men det var hans egen fejl, da han røg ud i sandkassen i sin jagt på Button. Hidsigt gestikulerede spanieren at han skulle skubbes igen, men det blev han ikke. I stedet kom en gummiged og skubbede bilen væk.

Situationen var diskutabel. Reglerne foreskriver at man ikke må modtage hjælp udefra, medmindre bilen holder et sted hvor den er til fare for trafikken. Sidste år på Nürburgring var det Michael Schumacher der sad fast og måtte have hjælp til at komme ud på banen igen, ganske korrekt efter hvor han sad fast. Man kunne have argumenteret for at det samme gjorde sig gældende for Alonso på Monza, men ikke ifølge de sving-marshalls der var til stede. De rystede afvægrende på hovedet og Alonso måtte udgå. Reglerne på det punkt trænger måske til en lille opstramning, eller i al fald en indskærpelse i forhold til dem der udøver dem, således at de bliver håndhævet ens.

Michael Schumacher havde kørt sig op på en 3. plads - og det gør man ikke alene ved hjælp af pitstop, tyskeren måtte overhale flere i dette løb end det har været nødvendigt gennem resten af sæsonen. Også Button nåede han - og passerede, uden alt for mange sværdslag. Barrichello lod han være i fred, selvom han klart virkede hurtigere.

Så Ferrari kunne med en dobbelt-triumf tilfredsstille alle deres lokale fans. De ville næsten også have været synd for dem hvis Ferrari vandt alle andre steder end på hjemmebane. Men

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk