Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.9.2004
 Sauber forsætter med Ferrari motorer
 Trulli ud - Villeneuve ind
 
13.9.2004
 Italiens GP - Set og sket - top 5
 

Hop til top15.9.2004

Sauber forsætter med Ferrari motorer

I de sidste otte år har Sauber kørt med Ferraris kundemotor. Det forsætter med også i 2005, Sauber har netop bekræftet at man forsætter med Ferrari motoren.

Bag ved kørerne i Sauber bilerne, har der i de sidste otte befundet sig en Ferrari motor, officielt hedder den Petronas, opkaldt efter en af Saubers helt store sponsorer. Petronas, et malaysisk olieselskab, betaler for at Sauber kan køre med Ferrari motorerne. Til gengæld siger Willy Rampf, teamets tekniske direktør, at man ikke vil forsætte med at anvende Ferrari gearkasserne. Det har været en ren undtagelse at man har benyttet den i 2004. Sauber næsten altid bygget deres egne gearkasser, og har for så vidt allerede udviklet en gearkasse til anvendelse i 2005.

I 2005 vil Sauber også benytte sig af deres første bil som er blevet udviklet i egen vindtunnel. Sauber teamet fik deres egen vindtunnel færdig i begyndelsen af i år, og har siden anvendt den til udvikling af aerodynamiske dele. Den nye C24 blev besluttet som koncept i maj måned, og i juni gik designerne i teamet i gang. Og allerede nu er de første dele til den nye C24 blevet testet i vindtunnelen. Dermed har teamet helt nye muligheder for at gøre bilen endnu bedre aerodynamisk end tidligere, hvor man skulle ud i byen for at afprøve udviklingerne.

Man har takket nej til Antonio Pizzonia. Pizzonia er ikke sikret noget job næste år endnu, men er i fuldt sving med at forhøre sig, og har bl.a. henvendt til Sauber. Sauber har takket nej, bl.a. med den begrundelse at man ikke vil have to brasilianere i teamet. Pizzonia leder videre, men siger at han skal tale med et par teams mere. Han har også fortalt pressen, at hvis ikke at han finder et ordentligt sæde, vil han hellere være testkører et år mere, end eksempelvis at skulle køre for Minardi eller Jordan. Pizzonia satte for øvrigt hastighedsrekord på Monza. Den tidligere rekord tilhørte M. Schumacher med en tophastighed på 368 km/t. Den lyder nu på 369,9 km/t.

PDL  


Hop til top
Trulli ud - Villeneuve ind

Sidst på dagen onsdag kom der spændende nyheder fra Formel 1 verdenen. Jarno Trulli skulle angiveligt have sagt op, mens Jacques Villeneuve skal teste for Renault onsdag og torsdag.

Jacques Villeneuve skal teste for Renault teamet på Silverstone onsdag og torsdag. Det har Renault meddelt sidst på dagen tirsdag. Annonceringen kommer efter at Jacques Villeneuve tirsdag var på Renaults fabrik i Enstone for at få lavet sæde til Renault raceren. Flavio Briatore siger i pressemeddelelsen også, at man godt kan forestille sig at Jacques Villeneuve vil køre de sidste tre Grand Prixer i år for teamet.

Det er jo en meddelelse der ikke passer Jarno Trulli ret godt. Hans forhold til Flavio Briatore har som alle ved, været under frysepunktet længe. Ifølge Jarno Trullis talsmand, har Jarno Trulli tirsdag aften forladt teamet, med andre ord sagt op. Talsmanden siger også, at Jarno Trulli nu kan starte med at arbejde for sit nye team langt tidligere end forventet. Det nye team er angiveligt Toyota, selvom der ikke har været nogen annoncering af dette fra nogen sider.

Er dette sandt, venter der et comeback for den tidligere verdensmester Jacques Villeneuve efter næsten et års pause. Det bliver spændende at se hvad Jacques Villeneuve kan præstere efter en forholdsvis lang pause. Instinktet er der ganske givet, men kan han finde rytmen hurtigt nok til at kunne gøre sig gældende? Hvis Renault indsætter ham i de sidste tre Grand Prixer i år, er det vitterligt lidt af et sats. Renault kæmper med Villeneuves tidligere arbejdsgiver BAR om andenpladsen i konstruktørmesterskabet.

PDL  


 

Hop til top13.9.2004

Italiens GP - Set og sket - top 5

Endnu en Ferrari sejr, og så lige midt i Ferrari land. Mere perfekt kunne det ikke være. Men sejrherren er vel lige så meget BAR, som for så vidt fik mest ud af GP'et.

Med risiko for at nedvurdere Ferraris flotte 1 - 2 sejr, er det vel egentligt BAR som var søndag eftermiddags store vinder. BAR nuppede tredje og fjerdepladsen. Det er måske ikke noget særligt, men takket være Trullis problemer og Alonsos egenhændige afkørsel, så overhalede BAR jo Renault i konstruktørernes mesterskab. Hvem havde regnet den ud inden sæsonen startede? Ikke ret mange.

Ferrari - 234 points:
Ferrari tog det hele - pole, hurtigste omgang og så den flotte 1 - 2 sejr. Men det blev ikke så let som mange havde håbet og forventet. Barrichello startede på intermediate dæk og tog føringen, men det varede ikke mange omgange. Banen tørrede så meget op at dækkene blev slidt alt for hurtigt og han måtte i pit. Kort forinden havde Alonso overtaget føringen. M. Schumacher måtte kæmpe for sin andenplads. Et sjældent kiks ved nedbremsningen ved første chikane, kunne have kostet dyrt. Han kom dog med igen, men degraderet nogle placeringer. I den næste chikane var der også problemer. Lidt for meget nærkontakt med Button sendte verdensmesteren ud i et spin, som han dog reddede sig ud af og forsatte herfra løbet. Men nu var det pludselig en placering som nr. 15 han skulle køre sig op fra. Det var ikke så lidt at gøre det som mange måske ville forvente. Men det lykkedes og nåede op i hælene på Barrichello, derefter sit første pitstop havde været nede på niendepladsen. Barrichello lugtede dog sejren eller i det mindste en topplacering forude, og fik sig med en del møje og besvær kørt sig op på førstepladsen igen. Mange frygtede at M. Schumacher nu igen skulle have sejren foræret, men teamordren var givet inden løbet startede. Det skulle være Barrichellos dag - og det blev det.

BAR - 94 points:
BAR fejrede næsten dagens tredje og fjerdepladser som en sejr. De 11 points det gav, rykkede BAR op på andenpladsen i konstruktørmesterskabet. Det skete med lidt hjælp fra Renault der ingen points fik på kontoen. Efter en lidt underlig start, flyttede både Button og Sato deres placeringer opad og opad. Begejstringen i teamet efter løbet var da også i næsten højeste gear. Ingen havde nogen problemer, hverken med biler eller hinanden. Alle talte om den store holdindsats der skabte dette resultat. Men andenpladsen kan skyldes mange ting. Især det faktum at Renault ikke har fået points i to GP'er i træk nu. Men det skal ikke forklejne BARs resultat. Men kampen er tæt de teams imellem. Forskellen er på kun 3 points. Man kan næsten frygte at de helt glemmer alle andre for at sikre sig andenpladsen i konstruktørmesterskabet.

Renault - 91 points:
Godt at Briatore ikke har flere mørke hår, for så var de blevet grå undervejs i de seneste to GP'er. Igen ingen points. Trulli kæmpede som en gal med sin nye bil. I den første del af det italienske GP kunne han ikke finde vejgreb nok, og kunne derfor bl.a. heller ikke køre for fuld gas. Gradvist blev bilen bedre, men det var først i den sidste tredjedel af løbet at bilen egentligt fungerede ordentligt. Ingeniørerne i teamet kunne aflæse data der bekræftede Trullis oplysninger over radioen. Da bilen endeligt kørte ordentligt, var det for sent. Alonso startede som lyn og torden og var i løbet af et par håndfulde omgange, oppe på førstepladsen. Resten af løbet lå støt i top 3 lige indtil han angreb en kerb lidt for voldsomt. Det fik bilen til at spinde rundt, og uheldigvis for Alonso satte bilen sig op bunden på kanten af asfalten. Intet greb til de trækkende hjul, og så var han ude på en kørerfejl. Spørg lige om stemningen hos Renault.

Williams - 60 points:
Montoya må være en skuffet mand efter det italienske GP. Han var placeret stort set hele løbet på tredjepladsen, lige indtil han fik problemer med gearkassen. Han dumpede nogle pladser ned, til han fik stabiliseret sin kørsel og kunne holde bilen

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk