Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.9.2004
 Pantano på vej i retten
 Svejts på vej tilbage til motorsporten
 
26.9.2004
 Kørernes hurtigste omgange i Kina
 Kinas GP - Set og sket - top 5
 Kinas GP - Set og sket - bunden
 

Hop til top27.9.2004

Pantano på vej i retten

Giorgio Pantano er muligvis på vej i retten med en sag hvor han anklager Jordan teamet for kontraktbrud. Muligheden overvejes i disse dage.

Giorgio Pantano der blev "gået" for få dage siden af Jordan teamet, overvejer i disse dage sammen med sin manager, danske Lars-Christian Brask, at gå i retten med en sag om kontraktbrud. Det sker efter en indtil videre tvivlsom fyring af Pantano.

"Sagen er for kompleks til at den skal diskuteres i medierne" - siger Lars-Christian Brask. Angiveligt er der bl.a. en tvist om hvem der egentligt skal administrere Pantanos karriere.

Lars-Christian Brask:
"Min første tanke er egentlig at sige "Ingen kommentar", men det er fakta at en kontrakt og en aftale er blevet brudt. Jeg foretrækker at ordne sådanne sager på normal vis, men i denne sag er det en meget kompleks situation, og alle enkeltheder er ikke tilgængelige for offentligheden. Det mest sandsynlige er, at vi går i retten for sikre vores investeringer og vor køres rettigheder. Vi arbejder i øjeblikket på at forbedre sagen, og jeg synes ikke at vi skal tale mere om det nu."

Pantano blev i Kina erstattet af teamets test- og reservekører, Timo Glock, der før har erstattet Pantano. Hvorvidt Pantano eller for den sags skyld også Timo Glock, kommer til at køre flere GP'er for Jordan - i hvert fald i år - er endnu uvist. Der går mange og stærke rygter om, at ireren Richard Lyons muligvis skal køre for Jordan i Japan om små to uger.

PDL  


Hop til top
Svejts på vej tilbage til motorsporten

Vi har tidligere omtalt at der i Svejts er kræfter der arbejder på at få Svejts tilbage på motorsportens landkort. Nu er man kommet et skridt nærmere.

Motorsport blev forbudt i Svejts efter den alvorlige ulykke på Le Mans hvor mere end 80 tilskuere blev dræbt. Nu er der for alvor kræfter der arbejder på at få forbuddet ophævet. Tidligere i år kom det fra at man ville arbejde på at få det afskaffet og der blev fremsat forslag til ophævelse af dette. Forslaget har nu været til afstemning i Underhuset i det svejtsiske parlament og resultat var at forslaget blev godkendt. Det skal nu til viderebehandling og afstemning i Overhuset i det svejtsiske parlament.

En anden og uafhængig gruppe har allerede udarbejdet planer for hvor en motorbane, helst med Grand Prix godkendelse kan bygges. Gruppen har fundet ud af at en tidligere militærbase nær byen Interlaken vil kunne anvendes. Såfremt at forbuddet mod motorsport i Svejts bliver endeligt ophævet, kan man gå i gang med at finde midler til at få bygget en bane.

PDL  


 

Hop til top26.9.2004

Kørernes hurtigste omgange i Kina

Hvor hurtig var de enkelte kørere på den for dem hurtigste omgang?

Kører:Team:Hurtigste omgang:Hurtigste tid:Forskel:
M. SchumacherFerrari221:32.238
R. BarrichelloFerrari281:32.4550.217
K. RaikkonenMcLaren531:32.8760.638
J. ButtonBAR331:32.9350.697
MontoyaWilliams341:33.1080.870
F. MassaSauber431:33.4831.245
FisichellaSauber251:33.5201.282
T. Sato
PDL  


Hop til top
Kinas GP - Set og sket - top 5

Et af de mange stillede spørgsmål før det kinesiske GP var, hvordan ville man håndtere en ny og meget teknisk krævende bane?

Det kinesiske GP bød på et bedre race end man måske kunne forvente. Der var adskillige dueller næsten hele løbet igennem. True Barrichello var der ingen der kunne, måske kun lige til sidst, men var det ikke ligeså meget for at spare bilen, et velkendt Ferrari fænomen. McLaren bød igen - heldigvis - op til dans. Men som så ofte før blev det kun lige ved og næsten, og så tillod Jenson Button sig endda at tage andenpladsen fra Kimi Raikkonen.

Ferrari - 244 points:
Føringen fra start til mål, kun afbrudt ved pitstops. Det var sådan at GP'et forløb for Barrichello der fik både sin første og anden sejr i denne sæson. Den anden sejr i år i et GP, mens han er den første vinder af det kinesiske GP. Kun Raikkonen kunne følge helt med. Det gjorde han i den største del af løbet, men forbi kom han aldrig. Tværtimod efter den sidste pitstoprunde, måtte han afgive pladsen til Jenson Button, der startede jagten på Barrichello, som han dog aldrig nåede helt. Sejrsmarginen på målstregen lyver lidt i det Barrichello kun kørte så stærkt at han kunne holde sig foran Button. Michael Schumacher klarede at ødelægge hans dag allerede i går i kvalifikationen. Han valgte at starte fra pittet, og skulle derefter køre sig op gennem feltet, noget han tidligere har klaret med bravour, men ikke denne gang. Endnu en afkørsel, en lille sammenkomst med Chr. Klien, og en punktering. Det tog brodden af Michael Schumacher, der dog flere gange satte løbets hurtigste omgang, og også på sidste omgang satte omgangsrekord. M. Schumacher erkendte da også efter løbet at han selv var skyld i afkørslen. Han var for tæt på Alonso og mistede derved den livsnødvendige downforce. Med sejren til Barrichello, sikrede Ferrari og Barrichello den totale gevinst for året. Konstruktørernes mesterskab, kørernes mesterskab til M. Schumacher med Barrichello på andenpladsen. Man kan også prale af at have taget sejren i de to nye GP'er i år, nemlig i Bahrain og Kina. Der var da også kun tilfredshed at spore i teamet efter GP'et, måske lige med undtagelse af M. Schumachers præstation. Men det ser man nok stort på, alt er sikret.

BAR - 105 points:
Manden med næstflest andenpladser gjorde det igen. Trods diverse problemer med kontrakten for næste sæson, så kørte Jenson Button igen et fremragende GP for sin nuværende arbejdsgiver. Han lå i den største del af løbet på tredjepladsen efter en ikke så god start, hvor han mistede nogle placeringer. Det lykkedes med tostopsstrategien denne gang, i hvert nok til at sikre andenpladsen til Button, og også i det samlede regnskab for konstruktører hvor BAR har taget lidt mere afstand til Renault. Sato kørte sig ind på sjettepladsen og var dermed med til at sikre BAR vigtige points. Sato startede langt nede i feltet pga. deklassering efter et motorskifte. Sato kørte et meget pænt og rent løb og fik som bonus sjettepladsen og tre points til diverse konti. BAR mangler en vigtig ting efter en yderst succesfuld sæson. Nemlig en sejr. Der er nu to chancer tilbage i år, skal det lykkes? Efter GP'et var der store roser fra David Richards til Sato, som Richards mente havde kørt sit absolut bedste race til dato for teamet.

Renault - 96 points:
Dagens resultat betød at BAR øgede sit forspring over Renault til 9 points. Renault kan dog stadig sikre sig andenpladsen for konstruktører, men det kræver at begge biler får points. Villeneuve fik måske ikke det ønskede comeback, men han viste også at han ikke har glemt hvordan man gør. Nu skal rytmen genopbygges, og så ser vi nok snart en Villeneuve som vi kender ham fra tidligere. I dag måtte han nøjes med en elvteplads. Han fik ikke lavet den vanlige Renault superstart, måske er bilerne ikke helt ens på det punkt. Villeneuve kører for Sauber i næste sæson. Alonso skød frem ved starten som vi kender det, men var i tæt duel med Fisichella på det tidspunkt. Reste

PDL  


Hop til top
Kinas GP - Set og sket - bunden

Sauber var igen det dominerende team blandt de nederste fem teams. Toyota var med en del af vejen takket været Zonta, men det holdt ikke til målstregen.

Sauber - 32 points:
Sauber sikrede sig vel egentligt deres femteplads i konstruktørmesterskabet i dag. Ingen af de andre teams under Sauber har en realistisk mulighed for at indhente Sauber mere. Det kan lade sig gøre teoretisk, men med den form der er vist, er det umuligt. Ikke noget at sige til at Peter Sauber igen kunne smile. Udover at femtepladsen er sikret, så fik teamet igen points i dag. Godt nok kun 3 af slagsen, men Peter Sauber er så godt som altid en glad mand. Det holdt dog hårdt fordi begge kørere havde problemer med de valgte dæk, der næsten smuldrede væk for dem. Det var grunden til at Felipe Massa efter en fremragende start, gled meget langt ned gennem rækkerne. Til slut kom han dog med frem i pointene igen bl.a. efter duel med Coulthard der måtte se sig henvist til niendepladsen. Fisichella havde de samme problemer med dækkene, men havde modsat Massa mindre problemer med styringen. Begge kørere var efter omstændighederne lykkelige for pointene.

Jaguar - 10 points:
Kørerne hos Jaguar udtalte efter GP'et at de havde velafbalancerede biler til den teknisk svære bane, men farten mangler. Klien måtte udgå af løbet efter en kollision med Michael Schumacher. Baghjulsophænget var blevet beskadiget ved kollisionen. Mark Webber startede godt men gjorde sig ellers ikke rigtig bemærket udover at han duellerede lidt med Jacques Villeneuve i den sidste del af GP'et. Et eller andet har Jaguar fået styr på. Holdbarheden er tilsyneladende på plads, men farten mangler. Og som så ofte før, måtte de andre teams i den nederste halvdel af feltet - med undtagelse af Sauber - igen affinde sig med at være bag Jaguar. Stabiliteten er der men ikke nok fart.

Toyota - 9 points:
Toyota var igen uheldige. Allerede ved starten gik det galt for Panis, der dog fik gang i bilen og kunne forsætte. Anti-stall funktionen gjorde noget den ikke skulle og det ødelagde starten for Panis. Til gengæld kom Zonta godt af sted og lå længe og duellerede med Fisichella og Coulthard. Men så røg femte gearet, og Zonta måtte i pit. Det endte med at han trak sig ud af løbet. Panis derimod kunne forsætte og kørte et udramatisk løb, som igen endte uden points. Man må håbe for Toyota at næste års model kan bringe noget mere med sig.

Jordan - 5 points:
Jordan fik begge biler i mål, men igen langt væk fra pointene. Også her havde kørerne lidt problemer med dækkene der smuldrede en overgang, men var tilsyneladende ikke så hårdt ramt som Sauber kørerne. Nick Heidfeld lavede en hel god start og kunne følge med bilerne foran ham over en lang periode, men måtte til sidst opgive at følge med, og kæmpede i stedet med Panis om placeringerne bagest i feltet. Timo Glock som kun kørte sit andet GP, gjorde det efter omstændighederne godt, men det er svært at vise sit talent optimalt i en bil der ikke er bedre end det Jordan kan præstere. Men han gjorde hvad han skulle, nemlig at få bilen i mål.

Minardi - 1 point:
Er det noget man altid ved, så er det hvor man har Minardi. Igen sidst. Men det var ikke udramatisk hvad der foregik i og omkring Minardi teamet. Og det stod Bruni for eller rettere var med i. Der var ikke kørt mere end 10 omgange før han punkterede på det ene forhjul. Derefter gik det for så vidt fint i godt 30 omgange. Men kort før hans sidste pitstop skete der noget der ikke må ske. Bilen tabte venstre forhjul. Bruni kunne dog liste tilbage til pittet, men udgik så. Baumgartner kørte med en bil der bare overstyrede hele tiden, det var kun når dækkene var godt slidte at det blev bedre. Til gengæld sørgede han for dramatik i pittet, da han ved et af pitstoppene blokerede hjulene da han skulle bremse. Det betød at han ramte nogle af mekanikerne, heldigvis kom ingen noget alvorligt til. Baumgartner kunne fuldføre løbet endnu en gang, og må være den mest stabile

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk