Honda forsætter i Formel 1. Shoichi Tanaka som er Honda Racing President, fortæller at man har besluttet at forsætte indsatsen i Formel 1 indtil man har vundet verdensmesterskabet. Tanaka fortæller også, at man kun vil fokusere på Formel 1, hvor andre motorkonstruktører også er involveret i andre løbsserier, men altså ikke Honda.
Shoichi Tanaka udtaler at muligheden for et verdensmesterskab som konstruktør vil være til stede i 2006. Det mangeårige samarbejde med BAR, begynder nu at bære frugt efter en noget lang downperiode. Fra at være et middelmådigt team, er der sket en stor omvæltning for teamet i positiv retning, efter at David Richards er kommet til teamet. Det er resultatet af bl.a. hans arbejde, der nu kan ses. BAR er pt. nr. to i konstruktørmesterskabet i Formel 1. Endnu mangler den første sejr i konstellationen med BAR, men der er endnu to chancer for at få den første sejr i år. Button har været tæt på ved et par lejligheder, men endnu er det ikke lykkedes.
Jerez
Størst var aktiviteten på Jerez banen i Spanien, hvor 10 kørere fra 6 forskellige teams var på banen, og blandt den var det Renault testkøreren Franck Montagny der var hurtigst.
Udover at teste med Montagny, så testede Renault teamet også med Heikki Kovalainen, der kørte 6. hurtigste tid.
Også Williams teamet havde to testkørere til at forestå deres kørsler på Jerez banen i går det var Marc Gene og Olivier Beretta, der placerede sig på henholdsvis 2. og 9. pladserne.
Gene's testprogram indbefattede både setup samt dæktest, hvorimod Beretta testede forskellige kølere på Williams raceren.
BAR teamet stillede med Anthony Davidson og Enrique Bernoldi, så igen her var det testkørerne der stod for arbejdet, og det afsluttede de på 3. og 8. pladserne, men de testede de forskellige dæktyper som skal benyttes i Japan.
Bortset far lidt problemer med Davidson's gearkasse om formiddagen, forløb testdagen uden problemer for BAR teamet.
Der var for begge kørere tale om dæktest.
Pedro de la Rosa og Alexander Wurz tog sig at MCLaren teamets testkørsler, og med 4. og 5. pladsen, så var de begge med i den forreste halvdel af 'feltet'.
Toyota of Ferrari stillede med hver en bil, og de blev kørt af henholdsvis Jarno Trulli og Luca Badoer.
Testen forløb ikke uden dramatik, idet en punktering på det ene baghjul sendte Jarno Trulli af banen, heldigvis skete der intet med Trulli og skaderne på Toyota raceren var også begrænsede.
Senere på dagen endte Ferrari's faste testkører Luca Badoer inde i dækbarrieren, da der opstod problemer med bremserne på hans racer. Badoer kunne selv stige ud af raceren, men han blev for en sikkerhedsskyld bragt til banens Medical Center til er checkup.
Tirsdagens tider fra Jerez:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Franck Montagny | Renault | 1:17,673 | 54 |
2 | Marc Gene | Williams | 1:17,695 | 30 |
3 | Anthony Davidson | BAR | 1:17,730 | 85 |
AN I opbygningen af den nye A1 Grand Prix serie, er arrangørerne nu nået til at kunne annoncere dækleverandøren til serien.A1 Grand Prix serien begynder at tage mere og mere form. Efter at arrangørerne af serien har offentliggjort hvem der skal bygge bilerne, Lola, hvem der skal levere motorerne, Zytek, er turen nu kommet til det sorte guld, nemlig dækkene. Og det bliver en af de berømte dækleverandører til motorsporten gennem tiderne. Nej det er hverken Bridgestone, Goodyear, Michelin eller Pirelli, men derimod Cooper Tyre and Rubber Company. Siger det navn ikke noget, så vil navnet Avon Tyres sige noget mere. Det er Cooper Tyre and Rubber Company der ejer Avon Tyres Racing som skal fremstille dækkene til A1 Grand Prix. Avon Tyres Racing har base i England, mens ejerne, Cooper Tyre and Rubber Company har deres hjemsted i Findlay, Ohio i USA. De to nye partnere har indgået en treårig aftale om samarbejdet. Dækkene er allerede blevet testet ved de tests som A1 Grand Prix har haft på henholdsvis Jerez i Spanien og Snetterton i England. Den tidligere Formel 1 kører, Ralph Firman, har været en af testkørerne og har udtrykt stor tilfredshed med dækkene. Cooper Tyre and Rubber Company er et 90 år gammelt firma som mest har gjort sig i det amerikanske. I 1997 besluttede man at købe Avon Tyres som i mere end 100 år har lavet dæk til alverdens biler og også til racerbiler i mange forskellige klasser. Bl.a. har Avon Tyres været eneleverandør af dæk til den internationale Formel 3000 serie siden 1986. PDL 27.9.2004 Pantano på vej i rettenGiorgio Pantano er muligvis på vej i retten med en sag hvor han anklager Jordan teamet for kontraktbrud. Muligheden overvejes i disse dage.Giorgio Pantano der blev "gået" for få dage siden af Jordan teamet, overvejer i disse dage sammen med sin manager, danske Lars-Christian Brask, at gå i retten med en sag om kontraktbrud. Det sker efter en indtil videre tvivlsom fyring af Pantano. "Sagen er for kompleks til at den skal diskuteres i medierne" - siger Lars-Christian Brask. Angiveligt er der bl.a. en tvist om hvem der egentligt skal administrere Pantanos karriere. Lars-Christian Brask: Pantano blev i Kina erstattet af teamets test- og reservekører, Timo Glock, der før har erstattet Pantano. Hvorvidt Pantano eller for den sags skyld også Timo Glock, kommer til at køre flere GP'er for Jordan - i hvert fald i år - er endnu uvist. Der går mange og stærke rygter om, at ireren Richard Lyons muligvis skal køre for Jordan i Japan om små to uger. PDL Vi har tidligere omtalt at der i Svejts er kræfter der arbejder på at få Svejts tilbage på motorsportens landkort. Nu er man kommet et skridt nærmere.Motorsport blev forbudt i Svejts efter den alvorlige ulykke på Le Mans hvor mere end 80 tilskuere blev dræbt. Nu er der for alvor kræfter der arbejder på at få forbuddet ophævet. Tidligere i år kom det fra at man ville arbejde på at få det afskaffet og der blev fremsat forslag til ophævelse af dette. Forslaget har nu været til afstemning i Underhuset i det svejtsiske parlament og resultat var at forslaget blev godkendt. Det skal nu til viderebehandling og afstemning i Overhuset i det svejtsiske parlament. En anden og uafhængig gruppe har allerede udarbejdet planer for hvor en motorbane, helst med Grand Prix godkendelse kan bygges. Gruppen har fundet ud af at en tidligere militærbase nær byen Interlaken vil kunne anvendes. Såfremt at forbuddet mod motorsport i Svejts bliver endeligt ophævet, kan man gå i gang med at finde midler til at få bygget en bane. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|