Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.9.2005
 Italiens GP - Set og sket - Bunden
 Sejr til Montoya - matchbold til Alonso
 Ferrari forlænger aftale trods forbud
 2 x Heidfeld
 
3.9.2005
 Schumi var heldig
 Raikkonen hurtigtst - Montoya på pole
 Italiens GP - 4. fri træning
 Italiens GP - 3. fri træning
 

Hop til top4.9.2005

Italiens GP - Set og sket - Bunden

Kun BAR fik noget ud af anstrengelserne i Italien. Red Bull blev uforskyldt ramt af påkørsel i første sving. Og hvad med den nye Jordan EJ15B?

Det var ikke meget at komme efter for de nederste 5 placerede teams. Kun BAR fik et magert udbytte med hjem, trods gode startplaceringer. Der har været en god del fokus på Jordans nye racer. Den var da også bedre end den gamle, men heller ikke mere. Dog var det racerens første løb, og der må være mere i vente.

Red Bull - 27 points:
Det lå til points for Red Bull, men næsten bogstaveligt talt blev vingerne stækket i den første chikane. DC ramte bagenden af Fisichellas bil, og måtte i pit for at få skiftet frontvingen. Det satte ham langt tilbage i feltet. Han fik kørt sig noget op men længere end en stort set værdiløs 15 plads kom han ikke. C. Klien fik kun lidt mere ud af det - placeringsmæssigt. Klien undgik den smule ballade der var i chikanen og var pludseligt oppe på én 8 plads, men kunne ikke holde tempo og sluttede løbet på en placering som nr. 13. DC klagede over både det ene og det andet, og efter løbet viste det sig også at en vindafviser lå klemt fast i affjedringen. Klien havde en del overstyring på bilen, og fik i den sidste del af løbet også problemer med dækkene. Ikke den store begejstring at spore hos teamet, der nu bliver truet for alvor af BAR som fik points.

BAR - 25 points:
BAR havde ganske givet håbet på mere end det man fik. Jenson Button var ene om at få point - og kun et enkelt af slagsen. Sato startede godt og lå længe med fremme, men et problem med fuelriggen ødelagde hans chancer i løbet. To gange i pit få at få benzin på, kostede ham måske gode points. Jenson Button lå længe med helt fremme, men ligesom som tilfældet var hos Sato, så måtte Button også i pit en ekstra gang for at få benzin på. Det blev dyrt for teamet, som lå i top 6 indtil første pitstop runde. Begge kørere fik problemer med styringen af bilerne efterhånden som løbet skred frem. Ikke noget at sige til at de glæder sig til de sidste 4 GP'er i år, hvor der køres med noget mere downforce.

Sauber - 14 points:
Sauber var kun med i en del af løbet, hvor det lykkedes for JV at sinke Raikkonen. Det er Alonso nok mest glad for. JV nævnte at der var overstyring i bilen, men det plejer han sædvanligvis ikke at have noget problem med. Mest irriteret var han over flagfolkene som gav ham blå flag for at give plads for Raikkonen. Det endda på trods af at det på det tidspunkt var i en positionskamp. Så JV tager nok ikke flagfolkene med hans aftenbøn. JV sluttede på elvtepladsen. Massa havde en noget vanskelig bil at føre rundt på banen. Han klagede over at bilen var meget nervøs. Men trods vanskelighederne kørte han sig frem til en niendeplads. Massa glæder sig til at komme til Spa som er hans favoritbane.

Jordan - 11 points:
Jordan havde ventet sig meget af den nye EJ15B, men noget kom i vejen. Men først Karthikeyan som kom galt af sted i den første chikane. Der blev han ramt af Albers så uheldigt at han punkterede på det ene baghjul. Desuden måtte han flere gange i pit for at få rettet fejl på bilen. Han glæder sig til Spa hvor han også får den nye bil. Monteiro forsætter med at forbedre sin rekord. Igen kom han i mål. Han var dog uheldig med bilen på den måde at han i første chikane mistede visse vitale dele på bilen i forbindelse med påkørsel. Det havde den effekt at bilen ikke kunne præstere det den egentlig kunne. Det gik også ud over dækkene som blev slidt for hurtigt og forkert.

Minardi - 7 points:
Statistikken efter løbet viste at Minardi kørernes hurtigste omgang kun var et halvt sekund langsommere end M. Schumachers ditto. Men det var næsten også det eneste opmuntrende for teamet. Albers var fire gange i pit. To gange ordinært pitstop plus en gang for en ny frontvinge og så lige en drive-through for ikke at give plads for Massa som skulle overhale Albers med en omgang. Det gavner ikke ligefrem. Doornbos blev igen den bedste af Minardi kø

PDL  


Hop til top
Sejr til Montoya - matchbold til Alonso

Det blev Juan Pablo Montoya der vandt dagens Formel 1 løb på Monza, men forspringet til Alonso blev en del mindre end forventet. Både han og holdkammeraten Kimi Raikkonen fik problemer med deres venstre bagdæk. For Raikkonen betyder det nu at et verdensmesterskab mere er en matematisk mulighed end det er noget inden for rækkevidde.

Alle tyve biler der stillede til start kom også over målstregen på Monza, en bemærkelsesværdig bedrift på en bane, der kendt for at være hård ved motorerne, fordi de her tilbringer så megen tid på maksimum af deres ydeevne.

Løbet savnede i udpræget grad gode og tætte dueller. Der var nogen hist og pist, men de fleste var uden virkelig interesse. At Kimi Raikkonen skulle starte fra en 11. plads lovede ellers godt, men han fremdrift i feltet var ikke så imponerende som den måske kunne have været. I mange omgange lå han bag Jacques Villeneuve og havde problemer med at finden vejen forbi.

Med i vurderingen skal selvfølgelig at Raikkonen havde fyldt bilen op med så megen benzin at han kunne nøjes med et enkelt pitstop, og strategien så ud til at virke, om ikke fantastisk, så dog godt. Efter sit pitstop lå Raikkonen godt, og hans muligheder for at nå på podiet var absolut tilstedeværende. En sejr var måske at stramme den, dertil virkede Montoya for målrettet.

Da finnen så måtte en tur i pit for at få skiftet sit venstre bagdæk, hvor et af sporene tydeligvis havde rykket sig løb, havnede han igen ned bag Jacques Villeneuve. Denne gang gjorde han dog kort proces med canadieren og begyndte sin anden tur gennem feltet. Igen blev han hjulpet af sin pitstrategi, der gjorde at han under de andres anden tur til benzinanlægget kunne rykke en masser pladser frem på spillepladen.

Mod slutningen af løbet lå han på en 4. plads og var ved at hale ind på Giancarlo Fisichella. Og så spandt han. Ikke helt af, men dog af. Hvad der egentlig skete var svært at afgøre udfra de billeder der blev vist, men sandsynligt er det, at Raikkonen bare har prøvet lidt for meget at hale snøren til Fisichellas Renault ind. Han kom dog i gang igen, sat en enkelt plads tilbage af Jarno Trulli. En plads han dog hurtigt fik igen. Men Fisichella var for langt foran til at han kunne nå ham.

Helt i front bød løbet også på drama på de sidste omgange. Raikkonens problem med venstre bagdæk overgik også Juan Pablo Montoya. Columbianeren havde ellers kørt et forholdsvis begivenhedsløst løb og ført hele vejen fra sin pole. Fernando Alonso formåede ikke for alvor at puste Montoya i nakken. Men fire omgange fra mål kunne man se den sorte streg på Montoyas dæk, som tidligere havde været på Raikkonens.

Så tæt på målstregen og med en sejr indenfor rækkevidde, var der tilsyneladende ingen grund til at overveje et pitstop. Montoyas situation er også markant anderledes end Raikkonens. Mens finnen skulle bruge point, har Montoya ikke andet at køre for en æren og et sæt bronzemedaljer, hvis han er heldig - men det er ren kosmetik. I hans situation er sejrer vigtigere end point. Helt uvæsentligt er det selvfølgeglig heller ikke at folkene fra Michelin har haft mulighed for at kigge lidt på det dæk der blev pillet af Raikkonens bil og man derfor kunne foreslå en strategi for hvordan Montoya overlevede fire omgange med et dæk der var pensionsmodent.

Og den strategi var ret simpel - kør langsomt! Heldigvis for columbianeren havde han en god margin til Fernando Alonso, så spanieren kom ikke i nærheden af McLaren raceren på de sidste omgange. Men på målstregen var forspringen skrumpet ned til knapt 2,5 sekunder.

Bemærkelsværdig er det, at i et løb hvor alle gennemfører, kan Kimi Raikkonen på trods af sine uheld, alligevel snuppe en 4. plads. Igen var det de to bedste biler, Renault og McLaren der tog de fire første placeringer. Bedst af resten var Toyota med Jarno Trulli foran Ralf Schumacher. Igen fornuftige point til Toyota, uden at de på noget tidspunkt virkede som en seriøs faktor i løbet.

Nick

MMT  


Hop til top
Ferrari forlænger aftale trods forbud

Ferrari offentliggjorde sent i aftes, at man har forlænget sponsoraftalen med tobaksfirmaet Philip Morris trods det øgede forbud mod tobaksreklamer.

Luca di Montezemolo kunne i aftes på Monza banen offentliggøre, at Ferrari teamet har forlænget deres sponsoraftale med tobaksfirmaet Philip Morris som ejer mærket Marlboro. Den nye aftale løber til udgangen af 2011. Trods et stigende antal forbud mod tobaksreklamer - værst i Europa - har Philip Morris alligevel valgt at forlænge aftalen. Flere og flere konkurrenter har fundet eller er ved at finde nye storsponsorer uden for tobaksindustrien. Den nye aftale begunstiger Ferrari med ikke mindre end $ 86 millioner - om året. Philip Morris må så til gengæld undvære - i hvert fald i Europa - deres logo på bilen. Et logo der i år har været erstattet af et stregkodelignende symbol.

PDL  


Hop til top
2 x Heidfeld

Heidfeld er inde og ude i øjeblikket. Han er ude af det italienske GP, men inde i billedet til et sæde hos BMW Formel 1 teamet i næste sæson.

Nick Heidfeld er ude af det italienske GP. Han var angiveligt involveret i en ulykke på netop Monza banen i sidste uge, og som han stadig døjer med eftervirkninger fra. Fra teamet er der i skrivende stund ikke kommet nogen officiel meddelelse om årsagen anden end at han døjer med kraftig hovedpine. En hovedpine der satte ham ud af spillet efter fredagens træninger. Williams teamet har heller meldt om nogen ulykker, andet end at man havde et problem med affjedringen på den ene af bilerne den ene af testdagene. Antonio Pizzonia overtager Heidfelds bil.

Bortset fra sin hovedpine, har Nick Heidfeld også fået noget andet at tænke på. BMW udtrykker interesse for Heidfeld som kører i den ene af bilerne i næste sæson. Dr. Mario Theissen indrømmer blankt at Nick Heidfeld er en af de kørere man taler med om et sæde hos teamet i næste sæson. Mario Theissen siger endda at Heidfeld er en af de kørere som han gerne ser i teamet. Så er spørgsmålet lige om Heidfeld har en option indføjet i sin kontrakt, som ellers vil udløbe ved sæsonens afslutning.

PDL  


 

Hop til top3.9.2005

Schumi var heldig

M. Schumacher slap heldigt fra et uheld fredag i Parabolica kurven. En oversatsning kunne have kostet skift af motoren.

I et forsøg på at presse den noget haltende Ferrari til det yderste, pressede M. Schumacher Ferrarien så hårdt at han røg af i Parabolica kurven. Afkørslen forårsagede skader på hele den bagerste del af bilen. Da bilen kom tilbage i pitgaragen, skulle skaderne selvfølgelig undersøges. I første del af undersøgelsesfasen, frygtede man at der også skulle skiftes motor. Det kunne betyde at M. Schumacher ville blive sat meget langt tilbage i startfeltet.

Men da man kom til bunds, kunne alle ånde lettet op. Hele bagvognen skulle skiftes. Man gik endda så tæt på motoren at gearkassen også skulle skiftes. Motoren slap altså uden skader og skulle ikke skiftes, og M. Schumacher og alle i teamet kunne arbejde videre uden truslen om en dårligere startplacering.

PDL  


Hop til top
Raikkonen hurtigtst - Montoya på pole

Efter endnu et motorskifte, må Kimi Raikkonen endnu engang rykke ti felter tilbage når starten går, til Det Italienske Grand Prix i morgen. Men hos McLaren kan man trøste sig med at finnen alligevel satte hurtigste tid. Og da Juan Pablo Montoya samtidig var næsthurtigst blev frontplaceringen i teamet.

Det er jo langt fra første gang at Kimi Raikkonen har haft problemer med sin motor i år. Fra de andre gange hvor finnen er blevet rykket tilbage i feltet ved vi, at han ofte har haft en ret stor mængde benzin med i bilen. Og med det i tankerne virker hans tid som den hurtigste, endnu mere imponerende.

Længe så det ellers ud til at Ferrari måske havde lavet noget fornuftigt til dagens tidkørsel. Efter sin tidlige exit fra Det Tyrkiske Grand Prix, var Michael Schumacher en af de første på banen. At han var hurtigere end Williams kørerne og de sædvanlige sløve maskine bagerst i feltet, var ikke nogen overraskelse. Men han holdt også sin lillebror bag sig.

Tæt på kom Rubens Barrichello, men ikke tæt nok. Manden der fjernede mesteren fra pole var lidt overraskende Takuma Sato, der kørte en glimrende tid i sin BAR racer, på trods af, at det et par gange så vildt ud. Men japaneren holdt bilen på asfalten og lagde sig i front af feltet.

Da Jarno Trulli så ikke kunne slå den lille japaner, begyndte det for alvor at ligne noget for BAR teamet. Jenson Button kørte hurtigere end sin holdkammerat og kom dermed i front, og de eneste der nu manglede var de fire biler fra de to topteams.

Første mand på banen var Giancarlo Fisichella, der fejlede hele to steder på banen og endte bag Rubens Barrichello. Montoya derimod kørte en fantastisk tid og besatte så pole. Nu var der kun Fernando Alonso tilbage, der kunne true Montoya, for Raikkonen skulle jo ti pladser baglæns.

Alonso kæmpede en brav kamp rundt på Monza, men McLaren-Mercedes kombinationen er stærkere end Renault og Monza passer nu engang bedst til stærke motorer. Men alligevel var han nu ganske tæt på, den lille spaniol. Men Montoya beholdt sin pole position.

For Kimi Raikkonen var missionen enkelt - begræns skaden så meget som muligt. Og det må man sige at han fik gjort. En supertid blev det til, men altså ingen pole til finnen, der endnu engang kan se frem til et svært løb. Og tiden er for alvor ved at løbe ud for McLaren hvis de vil gøre sig håb om at slå Alonso og Renault i den samlede stilling.

Startopstillingen til i morgen lyder: Montoya på pole, foran Alonso. På anden række finder vi de to BAR racere med Button og Sato. Tredie række bliver Jarno Trulli foran Michael Schumacher. Fjerde række Barrichello og Fisichella. Ralf Schumacher starter på femte række foran David Coulthard - og så endelig kommer Kimi Raikkonen. Resten hedder Villeneuve, Klien, Webber, Massa, Pizzonia (der afløser Heidfeld), Monteiro, Doornbos, Karthikeyan og Albers.

MMT  


Hop til top
Italiens GP - 4. fri træning

Raikkonen var igen hurtigst. Alle fik forbedret deres tider. Forskellen mellem top og bund dog stadig den samme - lige under fire sekunder. Derimod faldt M. Schumacher meget tilbage.

Tiderne fra den fjerde fri træning:

Pos:Kører:Team:Tid:
1.K. RaikkonenMcLaren1:20.916
2.J. P. MontoyaMcLaren1:21.318
3.T. SatoBAR1:21.399
4.F. AlonsoRenault1:21.548
5.J. TrulliToyota1:21.884
6.G. FisichellaRenault1:21.951
7.M. WebberWilliams1:22.056
8.D. CoulthardRed Bull1:22.291
9.C. KlienRed Bull
PDL  


Hop til top
Italiens GP - 3. fri træning

Kimi Raikkonen var hurtigste mand i den første af lørdagens to træninger. M. Schumacher skilte de to McLaren kørere. På fjerde- og femtepladsen kom de to Renault kørere.

Tiderne fra den tredje fri træning:

Pos:Kører:Team:Tid:
1.K. RaikkonenMcLaren1:22.415
2.M. SchumacherFerrari1:22.560
3.J. P. MontoyaMcLaren1:22.676
4.F. AlonsoRenault1:22.867
5.G. FisichellaRenault1:22.900
6.M. WebberWilliams1:23.162
7.T. SatoBAR1:23.527
8.J. ButtonBAR1:23.875
9.R. SchumacherToyota1:23.898
PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk