Der bliver ikke delt mange points ud til de nederste placerede teams, men med mellemrum kommer der alligevel lidt håndører til disse teams. På Magny-Cours var det Hondas tur til at få del i goderne, om end det kun var et enkelt point. Nu er det kun Toro Rosso og Spyker der mangler at få point.
Toyota - 6 points:
Ralf Schumacher præsterede vel det bedste set i meget lang tid. Både under kvalifikationen og i racet så vi en Schumacher der lignede lidt af det man før hen har set fra ham. Desværre for han og Toyota, så blev det kun til en tiende plads, men gode takter fra tyskeren, der ellers af mange medier har været dømt ude af Toyota teamet. Men er det nok til at give ham en ny chance? Jarno Trulli var inden løbet startede som sædvanligt den bedste af de to, men det fik han da hurtigt ødelagt i Adelaide hårnålen. En lidt for optimistisk manøvre ind i svinget kostede en sammenkørsel med Heikki Kovalainen i Renault. Denne spandt rundt på banen, mens Trulli kunne forsætte, kun for at køre i pit og konstatere at der sket for store skader på bilen. Og så var det slut. Trulli er ellers den der primært har kørt points hjem til det lidt haltende Toyota team. Søndag lykkedes det så absolut ikke.
Red Bull - 6 points:
Heller ikke for Red Bull blev det noget mindeværdigt Grand Prix på Magny-Cours. Langt nede i rækkerne både i kvalifikation og i racet. De var med, men så heller ikke mere. Årsagen ligger nok i forskellige tekniske problemer som teamet har haft en del af den senere tid. De to kørere fulgtes ad i stort set hele løbet og sluttede på nogle ikke misundelsesværdig 12 og 13 pladser. Prangende, absolut ikke. I næste Grand Prix må det kunne gøres bedre.
Super Aguri - 4 points:
Uheldige hændelser og en tanketorsk fra en af kørerne var det som Super Aguri kunne tage med fra Frankrig. Takuma Sato måtte starte bagerst grundet motorskifte. Men det hjalp ikke en tøddel. Resultatmæssigt sluttede han kun foran den sidste af de fuldførende kørere. Det rakte for Sato til en 16 plads. Holdkammeraten Anthony Davidson må have haft de store skyklapper på da han kørte ud fra pittet. Eller også glemte han reglen om vigepligt. Han har tilsyneladende ikke set til højre da han kørte ud fra et pitstop. Der kom nemlig en konkurrent som Davidson overhovedet ikke havde set. Værsgo, et drøn i siden på konkurrenten, som dog kunne køre videre. Det var mere end hvad Davidson kunne. Exit og en skuffende weekend for Super Aguri, der dog stadig har fire gange så mange points som moderteamet Honda.
Honda - 1 point:
Endelig kom forløsningen. Efter mange ihærdige forsøg lykkedes det endelig for Honda teamet at få kørt det første point ind på kontoen. Jenson Button stod for den præstation. Honda havde valgt at køre med lange stints i dette løb, og det lykkedes for dem. Rubens Barrichello nåede ikke i pointene, og lignede vel en der har kørt de bedste løb i Formel 1. Han lignede en der mest kørte på erfaringen. Det var ikke som i Ferrari dagene hvor bilen var til at han kunne ligge og hygge sig bag efter en vis Michael Schumacher. Er bilen ikke god nok, eller kører Barrichello bare penge ind til pensionskontoen? Der skal arbejdes noget mere med Hondaen, og det må snart være gået op for Barrichello.
Spyker og Toro Rosso - 0 point:
Disse to teams mangler at køre points ind, og Toro Rosso er vel dem der har været tættest på. De ændrede reglementer i de sidste par år har været med de små teams. Nu bliver de ikke kørt 5 - 8 omgange bagud mere. Som eksempel - det franske Grand Prix. S
I både den første og den anden kvalifikationsrunde, var det McLaren køreren Lewis Hamilton der satte hurtigste tid, men i den tredje og afgørende runde måtte han se sig slået af Felipe Massa i Ferrari'en.
To kørere kom i løbet af kvalifikationen ud for mekaniske problemer:
Først var det Red Bull køreren David Coulthard. Han havde kørt sig til en plads i anden runde, men allerede på hans første omgang opstod der problemer med hans racer, og han vendte tilbage til pitten uden at sætte en tid - han kom ikke ud igen, og der taltes om elektriske problemer på Red Bull raceren.
Den regerende verdensmester McLaren køreren Fernando Alonso kørte sig frem til tredje og sidste runde, hvor han på sin første omgang begyndte at udsende 'røgsignaler' fra Mercedes Benz motoren i McLaren raceren, også han kunne selv transportere sig tilbage til pitten, hvor der blev arbejdet ihærdigt på raceren, uden at den dog kom på banen igen. Hvis der er så store problemer med Alonsos racer, af den skal have en ny motor, betyder det at han rykkes ti pladser bagud på startgridden, fra hans nuværende 10. plads til 20. pladsen.
Kvalifikationstiderne:
Pl. | # | Kører | Team | Kval. 1 | Kval. 2 | Kval. 3 |
1 | 5 | Felipe Massa | Ferrari | 1:15.303 | 1:14.822 | 1:15.034 |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:14.805 | 1:14.795 | 1:15.104 |
3 | 6 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:14.872 | 1:14.828 | 1:15.257 |
4 | 10 |