Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.9.2007
 Italiens GP - McLaren preview
 
4.9.2007
 Italiens GP - BMW Sauber preview
 

Hop til top6.9.2007

Italiens GP - McLaren preview

Der er dømt revanche når McLaren Mercedes denne uge deltager i det Italienske Grand Prix på Monza banen.

Efter at være blevet sat på plads af Ferrari i det Tyrkiske Grand Prix, vender McLaren Mercedes denne uge blikket mod Monza, hvor de håber at genvinde noget af det tabte terræn til Ferrari. Og at dømme ud fra den netop overståede fire dages test i Monza, så har McLaren noget at have selvtilliden i. De satte nemlig hurtigste tid alle fire dage og såvel kørere som teamet virkede yderst tilfredse med testen.

En anden ting McLaren Mercedes kan søge trøst i, er, at Ferrariens åbenlyse forcer, denne weekend gerne skulle være sat ud af funktion. Forstået på den måde at, hvor McLaren Mercedes bil, har dens forcer på high downforce baner ala Monaco og Hungaroring, da har Ferrarien dens fordele på baner med hurtige langtrukne sving(Silverstone, Magny Cours), hvor den kan udnytte dens aerodynamik og gode stabilitet pga. dens længere akselafstand.


Fernando Alonso
(Foto: Motorsporten.dk)

Da Monza banen imidlertid er en stop and go bane, så skulle oddsene være mere udlignet denne weekend. En stop and go bane er kendetegnet ved lange lige stræk efterfulgt af hårde nedbremsninger og forholdsvis snævre chikaner. Det betyder at F1 holdene til denne bane bruger deres laveste downforce settings hele året. Ja faktisk tropper de fleste teams op med en decideret Monza aeropakke, hvor alt er sat ind på at reducere drag. Det betyder at vi på langsiderne kommer til at se hastigheder på over 320km/t. Det stiller store krav til bilens mekaniske greb, da kørene ikke kan sætte deres lid til den downforce, som normalt hjælper dem gennem svingene. Udover mekanisk greb, stiller banen store krav til såvel bremser som motor, da 80% af omgangen bliver kørt med fuld gas. Norbert Haug, Mercedes motorsportschef er da heller ikke i tvivl om at de næste to løb bliver utroligt hårde.

" Som planlagt starter vi i Monza med nye motorer i begge biler. Set i lyset af, at disse motorer også skal bruges på Spa, står vi foran den største udfodring på motorsiden, siden indførelsen af V8 motorerne." kommenterer Haug situationen.


Lewis Hamilton
(Foto: Motorsporten.dk)

Og der er ingen tvivl om at meget kan blive afgjort de næste to løb. Med et verdensmesterskab der er så tæt, har ingen af holdene råd til at udgå.

Hvem der står øverst på skamlen Søndag er svært at spå om, men der er ingen tvivl om at McLaren Mercedes vil sætte alle sejl ind, for at vinde det Italienske Grand Prix. Dels af ren stolthed ved at slå Ferrari i egen hule og dels for at få noget positivt energi ind i teamet. For med to verserende retsager hængende over deres hoveder og to kørere der, sagt diplomatisk, ikke ligefrem elsker hindanden, så ville en sejr på Ferraris hjemmebane være et tiltrænkt pusterum for teamet, der for øjeblikket er presset fra alle sider.

MR  


 

Hop til top4.9.2007

Italiens GP - BMW Sauber preview

Banen i den kongelige park i Monza, lægger i weekenden asfalt til årets næstsidste Grand Prix i Europa. BMW Sauber kommer med blandt andet en ny og speciel aerodynamisk pakke.

Nøgleordene for BMW Sauber teamet forud for det italienske GP på Monza banen, er lav downforce og motorkraft. Med disse ting håber teamet at gøre en god figur også denne gang.

Til netop dette GP har BMW Sauber udviklet en speciel "Monza pakke". Pakken er selvfølgelig den aerodynamiske pakke. Med en topfart omkring de 350 km/t, stilles der store krav til aerodynamikken. Dette sammen med at der køres med fuld gas i op mod 76 % af en omgang, så stilles der krav. Hurtigt ud over stepperne på bekostning af en lavere svinghastighed. Det erkender man fuldt ud i teamet. Og måske er det rigtigt at vælge den løsning. Med de langsider som Monza indeholder, så gør det knapt så meget at man måske taber lidt tid i svingene.


Nick Heidfeld
(Foto: BMW Sauber)

Nick Heidfeld har lidt blandede følelser for banen. Det er en herlig bane at køre på, men der er visse mangler omkring sikkerheden. Blandt andet mener Nick Heidfeld at afkørselsområderne ikke er store nok og dermed ikke tidsvarende. Han plejer dog ikke at have noget mod de points han har hentet her.


Robert Kubica
(Foto: BMW Sauber)

Robert Kubica har også lidt blandede følelser mht. banen. Han har levet og kørt race i Italien i adskillige år, men har aldrig haft de store resultater på banen - før sidste år - hvor han endte på podiet. Det håber han på vil gentage sig i år. Han ser banen som udfordrende i forhold til setup. Især kan kerbs være temmelig udfordrende idet de ikke har samme højde. Det kan give nogle alvorlige stød og bilen kan hoppe ved nogle af kerberne. Det mekaniske setup bliver et kompromis.

Generelt er stemning optimistisk i teamet forud for Italiens GP. Forberedelserne er gået som planlagt, og man har alting på plads. Den tyske grundighed vil sandsynligvis igen sikre BMW Sauber gode points denne gang.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk