Alt i mens vi nærmer os afslutningen af sæsonen, så arbejdes der med planer for de kommende sæsoner. Bilerne skal gøres endnu mere sikre.
Et uheld der kunne have haft et meget alvorligt udfald, har fået nogle kørere, deres organisation - GPDA - og FIAs tekniske arbejdsgruppe til at se nærmere på bilernes udforming. Sikkerheden kan til stadighed forbedres.
Det førnævnte uheld skete på Albert Park banen i Melbourne først på sæsonen. Her fløj David Coulthards bil hen over Alex Wurz's bil. Faktisk ganske få centimeter fra hovedet af Wurz. Denne hændelse fik begge kørere til at reagere.
Smil på læben kort efter en dødsens farlig ulykke. Nu sker der noget forebyggende.
(Foto: Gepa Pictures)
Begge kørere henvendte sig til FIA for at få organisationen til at arbejde med en forbedret sikkerhed omkring selve cockpittet eller siddebrønden. Og det ser ud til at henvendelserne har båret frugt. FIAs tekniske arbejdsgruppe har arbejdet med flere planer og har tilsyneladende fået gennemført et forslag. Forslaget går ud på at siderne på siddebrønden skal forhøjes, men hvormeget, hvordan og hvorledes er der endnu ikke sluppet noget ud om. Flere kilder tæt på FIA nævner at ændringerne skal gennemføres allerede til 2008 sæsonen, men intet er dog endnu bekræftet fra FIA selv. GPDA udtrykker stor tilfredshed med at der nu sker noget - og især at det faktisk sker længe før man egentlig havde forventet. Imens venter vi på den egentlige bekræftigelse fra FIA.
Ligesom i de fri træninger, var det Ferrari og McLaren kørerne der dominerede kvalifikationen på Spa Francorchamps banen forud for Belgiens Grand Prix 2007 - hvor det bliver med en en helt rød første række på startgridden.
Der blev i første runde lagt ud med toptider i 1:47 registret, men de begyndte falde, ogefter 10 minutter kom den første 1:16 tid, det var Nick Heidfels fra BMW Sauber teamet der kørte 1:46,923.
I første rundes sidste minutter kom flere og flere kørere ned på 1:46 tiderne.
Med fire minutter tilbage kom Ferrari en med Felipe Masse for første gang på banen, efter at teamets mekanikere havde arbejde3 ihærdigt på den.
Sakon Yamamoto og Massa er de to eneste kørere uden tider på dette tidspunkt.
Fernando Alonso 1:46,058 det giver han 1. pladsen indtil videre.
Sekunder efter sætter Felipe Massa tiden 1:46,060, han er dermed næsthurtigst på hans første flyvende omgang!
Top 5 efter den 1. runde:
1 - Fernando Alonso
2 - Felip Massa
3 - Kimi Raikkonen
4 - Lewis Hamilton
5 - Robert Kubica
Ude efter 1. runde:
17 - Sebastian Vettel
18 - Rubens Barrichello
19 - Takuma Sato
20 - Adrian Sutil
21 - Anthony Davidson
22 - Sakun Yamamoto
Lysten til at køre ud til anden runde var ikke stor, det tog mere end tre minutter før Giancarlo Fisichelle som den første kørte ud på Spa Francorchamps banen.
Indenfor det næste minut var 14 af de 16 resterende kørere på banen - BMW Sauber kørerne Nick Heidfeld og Robert Kubica holder endnu i deres pitgarager.
Der lægges fra start af ud med 1:46 tider fra de 7 hurtigste kørere.
Men de holder ikke længe, så kører først Kimi Raikkonen og derefter Lewis Hamilton de første 1:45 tider, og de følges hurtigt af Felipe Massa og Fernando Alonso.
Top 5 efter 2. runde:
1 - Kimi Raikkonen
2 - Lewis Hamilton
3 - Felipe Massa
4 - Fernando Alonso
5 - Robert Kubica
Ude efter 2. runde:
11 - Giancarlo Fisichella
12 - Ralf Schumacher
13 - David Coulthard
14 - Jenson Button
15 - Vitantonio Liuzzi
16 - Alexander Wurz
Straks de grønne lamper tændte i pitudkørslen, for at markere at 3. og sidste kvalifikationsomgangs 15 minutter var startet, strøg alle 10 resterende biler på banen.
Tiderne starter meget højt, med 1:48 og 1:47 tider til de hurtigste kørere, enten brænder de bare benzin af, eller også er de tanket meget op til starten på morgendagens løb!
Efter fem minutter er der over 5 sekunder mellem Lewis Hamiltons hurtigste tid på 1:47,556 og den langsommeste kører Heikki Kovalainens 1:52,810.
Kun Hamilton er kører 1:47 tider.
Med syv minutter tilbage køres der i pit, hvor de fleste kørere skifter om til de bløde dæk.
Den første hurtige tid kommer med fem minutter tilbage:
Felipe Massa 1:47,038
Minuttet efter er der 4 kørere på 1:47 tider.
Alle 10 kørere er på banen nu!
Fernando Alonso spinder rundt i Rivage svinget, men redder situationen, og kan fortsætte.
Sidste pitstoprunde begynder med tre minutter tilbage, for et nyt sæt bløde dæk til alle frontrunnerne.
Raikkonen bliver den første med en 1:46 tid, han er pt. over et halvt sekund hurtigere end teamkollega Filipe Massa på 2. pladsen.
De 15 minutter er slut, men kørerne får lov til at køre den omgang fæerdig xde er ude på, og her er både Massa og Hamilton virkelig hurtige på de to første sektore, men kan de slå Raikkonens tid?
Få øjeblikke senere slår Massa tiden, men Raikkonen slår tilbage med en 1:45 tid, og er dermed tilbage på 1. pladsen.
Med alle kørere tilbage i pitten, kan vi konstatere at de to Ferrari er har sat sig på forreste startrække til Belgiens Grand Prix 2007, hvor Kimi Raikkonen skal starte fra 1. pladsen og Felipe Masse fra 2. pladsen.
3. og 4. pladserne går til McLaren teamet, med Fernando Alonso foran Lewis Hamilton.
På 5. pladsen kom