Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.9.2008
 Ferrari forlænger Raikkonens kontrakt
 Italiens GP - 1. fri træning
 
5.9.2008
 Spa-Francorchamps - 1. fri træning
 KERS - Fra visionær idé til problembarn.
 

Hop til top12.9.2008

Ferrari forlænger Raikkonens kontrakt

Det blev her til middagstid, i en meget kort pressemeddelelse, offentliggjort at Scuderia Ferrari har forlænget Kimi Raikkonen's Formel 1 kontrakt.

Finnen Kimi Raikkonen's kontrakt er forlænget til og med 2010, og da brasilianeren Felipe Massa tidligere har fået sin kontrakt forlænget for 2009 sæsonen, er teamet altså unædret til den kommende sæson.

AN  


Hop til top
Italiens GP - 1. fri træning

Denne weekend køres det sidste af denne sæsons europæriske Formel 1 løb, det er 'Formula 1 Grand Premio Santander D'Italia 2008' på Monza banen, hvor dagens program består af to frie træninger af hver 1 time og 30 minutter.
Her kommer den første af dem.

Som det næsten er tradition nu i Formel 1, og specielt efter indførelsen af de 1½ time lange frie træninger, er der ikke stor aktivitet på banen til at begynde med, og bedre bliver det ikke af at banen er våd efter regnvejr over banen.

Der gik 12 minutter før de to første tider blev sat:
Giancarlo Fisichella - 1:35,779
Adrian Sutil - 1:37, 402
Der er 1,623 sekund mellem de to tider.

På dette tidspunkt havde kun 15 af de 20 kørere været ude på banen og køre en enkelt installationsomgang.

Efter 15 minutter er det kun de to Ferrari kørere Kimi Raikkonen og Felipa Massa der slet ikke har været på banen endnu.

18. minut:
Rubens Barrichello - 1:34,374 - 1. pl.
Han slog Fisichella's tid med 1,405 sekund.

21. minut:
Barrichello - 1:33,428 - 1. pl.
Han er nu 2,351 sekund hurtigere end Fisichella.

23. minut:
Adrian Sutil - 1:33,481 - 2. pl.
Tidsforskellen op til Barrichello er kun på 0,053 sekunder.

Nu begynder der at komme lidt mere liv på banen, 5 biler er ude af pitten nu!

25. minut:
Sebastien Bourdais - 1:43,206 - 4. pl.
Sebastian Vettel - 1:49,150 - 5. pl.

30. minut:
Sutil - 1:32,842 - 1. pl.
Han er 0,586 sekund hurtigere end Barrichello på 2. pladsen.

Der er stadig kun 5 kørere der har sat en tid, og de to Ferrari'er har stadig ikke været på banen, nok en stor skuffelse for alle de lokale fans!

32. minut:
Stilheden sænker sig over Monza banen - der er ikke en eneste bil på banen!

36. minut:
Jenson Button på banen for 3. gang, de to første gange har han kun kørt en runde, for så at vende tilbage til pitten uden at sætte en tid.

40. minut:
Button tilbage i pitten, han har nu kørt 4 omgange, men ikke sat nogen tid.

Bourdais på banen igen, han har pt. 4. hurtigste tid, og har kørt 5 omgange.
Han er 10,364 sekund fra Sutil's 1. plads.

43. minut:
Jarno Trulli, Timo Glock og Barrichello på banen.

45. minut:
Bourdais - 1:42,425 - 4. pl.

47. minut
Trulli - 1:43,561 - 5. pl.

48. minut
Bourdais - 1:39,276 - 4. pl. Vettel 1:49,150 - 7. pl.

Timo Glock - 1:39,873 - 5. pl.

50. minut
Vi er nu 5 minutter over halvvejs i denne fri træning, og der er stadig kun 8 kørere der har sat en tid.

60. minut
Der er nu 8 biler på banen, det største antal hidtil i denne fri træning!

Nico Rosberg - 1:41,104 - 8. pl.
Fernando Alonso - 1:42,342 - 9. pl.
Piquet Jr. 1;47,607 - 10. pl.

Kimi Raikkonen på banen som den første Ferrari kører!

62. minut
Trulli - 1:37,971 - 6. pl.

63. minut
Raikkonen - 1:42,018 - 11. pl.
Han er næstsidst ud af de 12 kørere der indtil nu har sat en tid.

Alonso - 1:36,965 - 5. pl.

Felipe Massa - 1:40,233 - 13. pl.

65. minut
Raikkonen - 1:37,392 - 8. pl.
Coulthard - 1:42,142 - 14. pl.

Glock - 1:36,800 - 4. pl.

70. minut
Det er kun Vettel der er på banen i øjeblikket, og der er stadig 6 kørere der ikke har sat en tid, det er:
Heidfeld, Nakajima, Kubica, Kovalainen, Webber og Hamilton.

73. minut
Så er banen endnu en gang tom for biler!
Det er begyndt at regne igen.

Flittigste tester indtil nu er Sebastien Bourdais fra Toto Rosso teamet, han har kørt 20 omgange.

Top 6 stillingen:
1 - Adrian Sutil
2 - Rubens Barrichello
3 - Giancarlo Fisichella
4 - Timo Glock
5 - Nico Rosberg
6 - Fernando Alonso

80. minut
Der er stadig ingen biler på banen, og det regner nu meget kraftigt over Monza banen, så det er nok tvivlsomt om der gang i kørslen igen!

85. minut
Samtlige 20 biler holder i pitgaragerne, og regnen fortæstter.

86. minut
Regnen er nu så voldsom at løbsledelsen har flaget denne fri træning af, da de ikke længere finder forholdene på banen forsvarlige til kørsel med Formel 1 racere.

Tiderne fra 1. fri træning:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Adrian SutilForce India1:32,84218
2Rubens BarrichelloHonda1:33,42814
3Giancarlo FisichellaForce India1:33,69519
4Timo GlockToyota1:36,80013
5Nico RosbergWilliams1:36,9009
6Fernando AlonsoRenault1:36,96510
7Sebastien BourdaisToro Rosso1:37,14220
8Jarno TrulliToyota1:37,21413
9Kimi RaikkonenFerrari1:37,3925
10Sebastian VettelToro Rosso1:37,75413
11Nelson Piquet Jr.Renault1:38,05711
12David CoulthardRed Bull1:38,3037
13Jenson ButtonHonda1:39,06212
14Felipe MassaFerrari1:40,2335
15Nick HeidfeldBMW Sauber1
16Kasuki NakajimaWilliams2
17Robert KubicaBMW Sauber1
18Heikki KovalainenMcLaren1
19Mark WebberRed Bull1
20Lewis HamiltonMcLaren1

AN  


 

Hop til top5.9.2008

Spa-Francorchamps - 1. fri træning

Det var som vanligt Ferrari og McLaren der dominerede. Den første fri træning blev kørt på ret hurtige tider.

Ferrari og McLaren var igen de førende da den første fri træning forud for det belgiske Grand Prix blev kørt. Banen var våd i den første del af træningen, men efterhånden som der blev kørt - denne gang ret flittigt - så tørrede banen op, og der kom hurtige tider på tavlen. Faktisk så hurtige at de første fire var hurtigere end hurtigste omgang under Grand Prixet sidste år.

Tiderne fra 1. fri træning:
Plac:Kører:Team:Tid:Omg.:
1.Felipe MassaFerrari1:47.28426
2.Kimi RaikkonenFerrari1:47.62326
3.Lewis HamiltonMcLaren1:47.87827
4.Heikki KovalainenMcLaren1:47.93224
5.Fernando AlonsoRenault1:48.10426
6.Mark WebberRed Bull1:48.42829
7.Sebastien BourdaisToro Rosso1:48.55731
8.Sebastian VettelToro Rosso1:48.95824
9.Timo GlockToyota1:48.99726
10.Nelson Piquet jr.Renault1:49.06825
11.Robert KubicaBMW Sauber1:49.13925
12.Nick HeidfeldBMW Sauber1:49.18526
13.Nico RosbergWilliams1:49.61130
14.Jarno TrulliToyota1:49.62514
15.David CoulthardRed Bull1:49.84918
16.Giancarlo FisichellaForce India1:49.98627
17.Adrian SutilForce India1:50.11719
18.Kazuki NakajimaWilliams1:50.12530
19.Jenson ButtonHonda1:50.46425
20.Rubens BarrichelloHonda1:50.90525

PDL  


Hop til top
KERS - Fra visionær idé til problembarn.

Trods gentagne forsøg, er det endnu ikke lykkedes de ti Formel 1 teams at nå til enighed omkring introduktionen af det nye KERS system.

Kinetic Energy Recovery System, eller KERS som det populært kaldes, er efterhånden ved at udvikle sig til at være den varmeste kartoffel i Formel 1. Hvad der startede ud, som værende den absolut mest progressive og visionære idé i Formel 1 i mange år, tegner nu til at blive Formel 1's nye problembarn. I hvert fald kan teamene ikke enes om hvornår systemet skal indføres.

Sagens kerne er, at udfordringerne forbundet med udviklingen af KERS, har vist sig langt større end først antaget, hvilket har øget presset på teamene, deres ressourcer og den i forvejen stramme tidsplan de opererer under. På baggrund heraf har flere teams forslået at udsætte introduktionen et år, men ikke alle er enige i det forslag. Baggrunden for de delte vande, skal findes i, hvilken strategi/rute teamene har valgt, i deres jagt på succes. For nogle er KERS en kærkommen lejlighed til at skaffe sig et godt udgangspunkt for 2009 sæsonen, ved tidligt at skifte fokus fra 2008 over på 2009. For andre, dem der kæmper for at hente tabt terræn tilbage, eller for at bevare positioner i VM stillingen, er det et forstyrrende element der koster tid, penge og energi.

På nuværende tidspunkt menes 4 teams, McLaren, Honda, BMW Sauber og Williams at være for KERS introduktion i 2009, mens resten ønsker at få det udsat. Da KERS imidlertidig ikke er obligatorisk i 2009, kan vi ende i en situation, hvor nogle teams vil bruge det, mens andre venter med dens introduktion. Under alle omstændigheder må FOTA, The Formula One Teams Association, siges at stå foran sin ilddåb. Kan det lykkes dem at skabe enighed eller må den nyoprettede organisation inkassere det første nederlag allerede inden de for alvor er kommet på banen?

MR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk