Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.9.2009
 Toyota forventes at fortsætte
 Alonso: Jeg ved intet om 2010
 
2.9.2009
 Hvem erstatter Badoer?
 Massa vender tilbage i 2010
 

Hop til top4.9.2009

Toyota forventes at fortsætte

Der har været mange rygter om at Toyota er på vej ud af Formel 1 og i det hele taget er der stor usikkerhed omkring teamet. De har endnu ikke skrevet under på Concorde aftalen, ligesom kørerne heller ikke har fået at vide om de er med igen i 2010. Men nu går trenden mod at de bliver i Formel 1, og vil endeligt kunne bekræfte det til november.

Alt sammen har selvfølgelig noget at gøre med økonomi, og det har været en offentlig hemmelighed at Toyota har haft det største budget i en årrække, men stadig ikke har kunnet levere en racer der kan vinde. Alle venter derfor på det afgørende bestyrelsesmøde i Toyota koncernen den 15. november. Her forventes det at der igen gives grønt lys til at beholde Formel 1-projektet, måske dog kun for en kortere periode. Men beløbet som vil blive stillet til rådighed vil blive markant mindre. Det menes at de vil næsten halvere støtten og det kan i sidste ende skrue voldsomt ned for ambitionerne. Omvendt skal der kigges efter andre partnere og sponsorer.

Teamet kæmper stadig for at levere resultatet som alle skriger efter - en sejr! De er blevet overhalet af flere hold og efter ellers lovende tilløb, måske især i år hvor de havde en fordel i den første del af sæsonen, er det ikke blevet til den forløsende sejr. Der er stadig fem forsøg tilbage i denne sæson, men hvis det fortsætter som det plejer så kører Toyota stærkt, men bare ikke stærkt nok!

BB  


Hop til top
Alonso: Jeg ved intet om 2010

Nøglen til feltet i 2010 er igen blevet Fernando Alonso og alt tyder på at det bliver hos Ferrari han er at finde. Men hovedpersonen selv siger at han intet ved om planerne for 2010!

Netop sådanne udmeldinger er nok lige kantede nok eftersom kørermarkedet begynder at blive rigtig varmt omkring det ungarske Grand Prix i august. Og eftersom Alonso hele tiden har været det hotte navn i den sammenhæng, så kan han næppe være helt uden viden. Men som oftest er der brug for at spille kortene rigtigt. Problemet for Ferrari er nok at de er ved at have en del kørere på kortet for 2010, og deres største udfordring vil være at få placeret Kimi Raikkonen. Alt tyder på at han er på vej ud, også selvom han hentede en sejr senest i det belgiske Grand Prix på Spa.

"Jeg ved stadig ikke hvor jeg er i 2010. Alle tror at jeg vil skifte team, men jeg har stadig ikke sagt noget. Vi må blot vente og se. Jeg har intet problem i at finde motivationen, fordi den kan jeg altid finde," siger han. For tiden er materiellet dog ikke det bedste hos Renault der har haft en decideret skuffende sæson.

Skifter Alonso til Ferrari har han efterhånden formået at være hos alle de store fabriksteams i 2000-tallet - først hos Renault som han blev verdensmester sammen med, siden en tur hos McLaren - der dog endte med et bittert brud - og nu måske hos Formel 1's mest berømte team.

Men hvad med Raikkonen?

Netop Kimi Raikkonens fremtid har været meget broget efter at Ferrari nok har følt at finnen ikke ligefrem virker topmotiveret. Efter at han sikrede sig VM-titlen i 2007 har det knebet meget med at finde rytmen. Forhandlingerne om hvilket beløb Raikkonen skal have for at bryde kontrakten skulle allerede været i gang, men efter skifte til Renault kunne også være en mulighed. Teamet har for tiden problemer i at skulle skaffe en ny hovedsponsor eftersom den kæmpende forsikringsgigant IMG trækker sig. Nokia meldes at være på vej ind - det vil være første gang siden midten af 1990'erne hvor de også stod bag en finsk kører. Netop en kombination af Nokia og Renault ville være helt perfekt hvis det inkluderede en finsk kører - og her er Raikkonen et oplagt bud.

De fleste tipper at alle planerne om hvem der kører hvor bliver præsenteret ved det kommende italienske Grand Prix på Monza.

BB  


 

Hop til top2.9.2009

Hvem erstatter Badoer?

Alt tyder på at Luca Badoers dage som erstatningskører for Felipe Massa er ovre. Men hvem skal overtage sædet? Der har været utrolig mange navne i spil - så her er listen over potentielle erstatninger for erstatningen!

Robert Kubica: Rygterne om Kubica er blevet meget stærke i de italienske medier. Polakken er kommet ud som det nok stærkeste bud på at tage over, eftersom BMW Sauber er et team i forfald og under nedlukning. Teamet kom godt nok stærkt igennem det belgiske Grand Prix, men fremtiden for Kubica bliver andetsteds. For at få prøvet sig bedst muligt af, vil et skifte til Ferrari kunne give ham værdifuld erfaring. Mario Theissen har umiddelbart stillet sig på bagbenene for at give ham fri, selvom andre rygter peger på at der efter BMWs melding om at trække sig, er blevet givet accept til at der kigges om efter andet arbejde og at de ikke vil stille sig i vejen for deres fremtid. Omvendt kan det tale imod at Kubica skifter til Ferrari, at han efter alt at dømme kører Renault i den kommende sæson. Hvem der erstatter Kubica i et eventuelt skifte er også uklart. Det kunne blive testkøreren Christian Klien.

Giancarlo Fisichella: Efter en stærk præstation på Spa er værdien af Fisichella selvsagt steget adskillige gange. Omvendt kan et skifte væk fra Force India være dårligt timet - hvorfor skifte væk fra et team der er på vej op og som viser lovende takter? Skifter Fisichella til Ferrari i slutnigen af sæsonen bliver det også et farvel til Force India der er 'partner' med Mercedes på en række områder. Hvis han skifter over kan det måske også få den interne kabale for 2010 til at gå op hos Force India, hvor man gerne vil tage Liuzzi ind som Grand Prix kører sammen med Adrian Sutil. Fisichellas skifte vil dermed være et muligt farvel som Grand Prix kører for derefter at leve et liv som testkører. Er det tiden nu for Fisco at takke af med en række finale løb for Ferrari? Han drømmer om det - og det kan være den eneste chance der bliver i livet for ham at kunne kalde sig Ferrari kører. Og som italiener er der endnu mere i det, så mon ikke det trækker mere? Italieneren er nummer 2 på listen til sædet.

Fernando Alonso: Alle ser Alonso hos Ferrari i 2010 - men hvorfor ikke allerede nu? Renault slingrer og har nok med at holde fokus på at komme videre. Meldingerne har dog været klare fra både Alonso selv og ikke mindst teamchef Flavio Briatore: Alonso er Renaults mand resten af 2009, så et umiddelbart skifte bliver ikke aktuelt.

Vitantonio Liuzzi: Italiener, testkører og med masser af erfaring. Men ligesom med Fisichella vil det medføre et mere eller mindre permament skifte til det italienske team. Det tyder dog mere på at Liuzzi rykkes op som erstatning for Fisichella hvis det bliver ham der rykker til Ferrari.

Sébastien Bourdais: Den første fyrede kører i et par sæsoner står stadig uden et sæde. Hans manager Nicolas Todt har stadig gode kontakter til Ferrari efter tiden hvor hans far Jean var teamchef. Men franskmanden tror ikke selv på sin chance selvom de har banket på døren. Og alene den holdning bør give ham minimale chancer for at blive manden der tager over.

Nelson Piquet Jr.: En anden fyret kører. Rygtet har været oppe et par gange, men det er vist mest net-skriveri. Der har ikke været konkrete forhandlinger, selvom det rygtedes at Nelson kiggede forbi Ferrari garagen for nylig. Men det gør stort set alle kørere.

Nico Hülkenberg: Willi Weber, manden bag Michael Schumacher ærgrer sig selvfølgelig over at det ikke lykkedes for ham at placere den tidligere verdensmester i den ledige racer. Og ikke mindst fordi det jo nok havde medført en masse rare millioner på kontoen. Så hvis ikke den første vare kunne sælges, så er det jo godt at Weber har en mere på lager: den førende i GP2, Nico Hulkenberg. For tiden er han testkører for Williams og efter alt at dømme teamets kører i 2010. Et skifte nu vil ødelægge chancerne for en GP2 titel - og måske også en kontakte med Williams.

Marc Gene: Den vragede testkører i forhold til Badoer - Ferrari forsøger sig næppe igen med en rusten testkører. Chancerne må derfor forventes at være minimale for at de begår den samme brøler to gange!

Mirko Bortolotti: Den 19 årige kører har fundet vej til listen over emner. For tiden kører han F2 og er en del af Red Bulls ungdomshold. Han har den uofficielle rekord på Fiorano i en Ferrari racer under en test og imponerede teamet meget. Så meget at der stadig er kontakt mellem Luca di Montezemolo og Bortolotti. Han afviser rygterne og vil hellere koncentrere sig om F2 indsatsen for nu.

Anthony Davidson: Har i engelske medier fortalt at han gerne vil tage sædet. Han har endda meddelt at han personligt vil henvende sig. Ferrari skal vist til at trykke en del 'tak for din henvendelse men sædet er besat'...

David Coulthard: Og hvorfor ikke? Når nu alle andre håbefulde og ikke altid særlig talentfulde kørere råber op, så er David Coulthard da et ligeså godt bud.

Niki Lauda: Nej - det er selvfølgelig ikke seriøst. Men østrigeren taler da ikke om at ville stille op - men om at Ferrari simpelthen kun bør stille op med én kører indtil de har en ordentlig erstatning. Men netop derfor må der komme en ny kører til teamet inden det italienske Grand Prix!

BB  


Hop til top
Massa vender tilbage i 2010

Felipe Massa vender ikke tilbage mere i denne sæson men lægerne har givet brasilianeren grønt lys for at arbejde sig frem mod et comeback i 2010. Det er resultatet efter at han har været igennem en undersøgelse i Miami, USA.

Massa havde ellers håbet at der var mulighed for at vende tilbage i slutningen af sæsonen, men det er blevet udelukket. Han skal igennem yderligere en operation for at rette op på de skader han fik i ansigtet efter det dramatiske uheld i Ungarn. Teamet noterer sig at de er glade for at de kan regne med ham igen fra 2010, hvormed det også indikeres at han fortsætter yderligere en sæson.

I mellemtiden vil han arbejde med sin fysiske form, køre lidt gokart og vente på at han igen er klar til at kunne køre Formel 1. Imens har Luca Badoer været erstatning, men efter alt at dømme bliver han allerede pillet ud igen da han simpelthen er for langsom til Formel 1.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk