Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.9.2009
 FIA - Alvorligere end snyd
 Officel udtalelse fra Renault
 Monza - 1. fri træning
 Information om Renault skandalen lækket
 FOTA overvejer 3 biler pr. team
 Nico Rosberg i retning mod Brawn?
 Alt er åbent for Ferrari i 2010
 Kubica var kandidat hos Ferrari
 Ferrari og Santander indgår samarbejde
 
9.9.2009
 Ecclestone er skuffet - Force India har valgt forkert!
 Berger ville ikke være andenviolin
 Det er de andres skyld!
 

Hop til top11.9.2009

FIA - Alvorligere end snyd

Renaults 'crash' sag som skal behandles den 21. september er mere alvorlig end hvis der var tale om snyd. Det er meldingen fra FIA præsident Max Mosley. Dermed kan Renault se en alvorlig sanktion i møde hvis teamet bliver kendt skyldig i anklagerne.

Tidligere på dagen kom det frem at Renault teamchefen har anlagt sag mod Piquet familien som står bag anklagerne. FIA vil holde Nelson Piquet junior skadesløs i behandlingen, så han ifalder ingen straf efter sagen er behandlet.

Da anklagerne kom frem kunne Mosley ikke andet end at sætte en undersøgelse igang. Han mener at hvis man forsøger at 'fixe' et resultat, er det langt mere alvorligt end at snyde sig til succes i Formel 1. Han forsøger dog at mane til besindighed. "I øjeblikket taler vi om det som Renault er skyldige, men det ved vi ikke endnu. Indtil de har givet deres forsvar, må vi formode at de er uskyldige," siger Mosley. Hvilket i det hele taget er meget andre toner end der normalt er fra FIA hvor man er skyldig indtil det modsatte er bevist!

Og så beklager han at der i optakten til det italienske Grand Prix er blevet lækket oplysninger. Hvem der har sendt oplysningerne ud vil man internt i FIA forsøge at frem til hvem der lækker oplysninger.

Dømmes Renault for snyd af denne karakter bliver resultatet i Singapore ikke ændret, men i stedet vil Renault ifalde en straf i form af udelukkelse, enten for nuværende sæson eller den kommende.

BB  


Hop til top
Officel udtalelse fra Renault

Renault har tidligere afvist at give kommentar på indkaldelsen til FIAs World Motor Sport Council den 21. september efter beskyldninger om at Nelson Piquet blev beordret i muren. De fastholder den holdning, men giver en enkelt oplysning til omverden.

"Renault F1 teamet har ikke offentligt kommenteret emnet under FIAs første undersøgelser. I dag vil Renault F1 teamet og dets direktør, Flavio Briatore gerne udtale at de har anklagt sag mod Nelson Piquet Junior og Nelson Piquet Senior i Frankrig omkring falske anklager og et forsøg på at presse teamet til at lade Piquet junior fortsætte resten af 2009 sæsonen. Dette vil også blive indleveret til politiet i Storbritannien."

Så balladen får et længere efterslæb - og det var vel forventeligt!

BB  


Hop til top
Monza - 1. fri træning

Formel 1 feltet gæster denne weekend Monza banen i Italien, hvor den første fri træning netop er sluttet, og det blev med de to McLaren kørere Lewis Hamilton og Heikki Kovalainen på de to første pladser.
Manden som der nok blev holdt mest øje med var nok Giancarlo Fisichella, der her debuterede som kører i Ferrari teamet, han sluttede den fri træning på 8. pladsen.

Allerede tidligt i denne fri træning kørte Lewis Hamilton sig op på 1. pladsen og han fik hurtigt følgeskab at teamkollega Heikki Kovalainen, og de formåede at fastholde de to top placeringer i over en time.
Hamilton's tid på 1:23,936, var 0,396 sekund hurtigere end Kovalainen's tid.

På 3. pladsen kom Force India køreren Adrian Sutil, med Renault Køreren Fernando Alonso lige bag sig. De to var henholdsvis 0,535 og 0,541 sekund fra Hamilton's tid.
Sidste mand i top 5 var Nick Heidfeld fra BMW Sauber teamet.

Som nævnt debuterede Giancarlo Fisichella for Ferrari teamet, og satte 8. bedste tid - 1:24,732 - hvilket var 0,796 sekund fra den hurtigste tid, men stadig 0,029 sekund hurtigere end teamkollega Kimi Raikkonen på 10. pladsen.

Som afløser for Giancarlo Fisichella i Force India teamet har de skrevet kontrakt med italieneren Vitantonio Liuzzi, som sluttede sin debut på 16. pladsen.

Tiderne fra 1. fri træning:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Lewis HamiltonMcLaren1:23,93626
2Heikki KovalainenMcLaren1:24,33227
3Adrian SutilForce India1:24,47124
4Fernando AlonsoRenault1:24,47721
5Nick HeidfeldBMW Sauber1:24,68325
6Sébastien BuemiToro Rosso1:24,70335
7Jenson ButtonBrawn GP1:24,70621
8Giancarlo FisichellaFerrari1:24,73224
9Mark WebberRed Bull1:24,75919
10Kimi RaikkonenFerrari1:24,76126
11Robert KubicaBMW Sauber1:24,81320
12Rubens BarrichelloBrawn GP1:24,82624
13Nico RosvergWilliams1:24,92729
14Kazuki NakajimaWilliams1:25,15028
15Romain GrosjeanRenault1:25,61218
16Vitantonio LiuzziForce India1:25,68929
17Jaime AlguersuariToro Rosso1:25,74230
18Sebastian VettelRed Bull1:25,9518
19Jarno TrulliToyota1:26,02023
20Timo GlockToyota1:26,32517

AN  


Hop til top
Information om Renault skandalen lækket

Fronterne er trukket ualmindeligt skarpt op i det der begynder at ligne en skandale som efterspil på Grand Prix'et i Singapore sidste år. Fik Nelson Piquet Jr. besked om at køre i muren for at hjælpe Alonso til en sejr? "Lodret løgn" siger Briatore.

Den 21. september står Renault derfor til høring hos FIA og her mener forbundet at der er vægtige beviser for at Renault imod sportens ånd beordrede Piquet til at køre sig selv af. Og det bliver der set meget alvorligt på. Der er skrevet meget i oplægget til mødet, og blandt andet har FIA fået udskrifter fra telemetrien der viser at Piquet accelererer meget hårdt mens hans spinner - hvad enten han forsøger at redde udskridningen eller bevidst forsøger at gøre spinnet stort nok.

Det er information som ikke ligefrem er meget interessante for FIA at få ud - dels kan Renault begynde at forberede et bedre forsvar, og samtidig fremtræder FIA som en organisation med en stor læk hvor informationer bliver givet videre. I indholdet der er sendt til medlemmerne indgår der også en underskreven erklæring fra Nelson Piquet om at han blev beordret til at køre sig selv af.

'Uhørte løgne'

Officielt har Renault afvist at kommentere på indkaldelsen til mødet for FIA om lidt over en uge. Men i pakken med lækket information fra FIA indgår blandt andet et brev skrevet af Flavio Briatore, dateret den 28. juli. På det tidspunkt har FIA hørt anklagerne og Piquet jr. står på vippen til at få en fyreseddel. Brevet er stilet til Piquet senior som bestemt er en person der har markante holdninger - også når det gælder sin søn. I brevet gør Briatore det meget tydeligt at han ser Piquet familiens handlinger som gemen afpresning. Et par højdepunkter fra brevet:

"Du kan sikkert godt forstå at jeg ikke kan acceptere at ville strides om at Renault teamet, mig selv og din søn har været en del af en konspiration som ikke alene ville få indflydelse på resultatet af løbet, men også være en risiko for sikkerheden for alle deltagerne i Grand Prix'et blot for at give Fernando Alonso en fordel i løbet."

"Jeg er tvunget til at se dine trusler som et klart forsøg på at udøve afpresning mod Renault F1 og mig selv for at få en illegitim fordel ved hjælp af trusler og lodrette løgne på grundlag af formodede ting der er overhørt."

Briatore forbeholder sig retten til at hive Piquet familien i retten. To dage efter Briatores brev underskrev Piquet jr. en erklæring til FIA. Og så rullede balladen ellers.

Den 21. september bliver vi mere klare på om der var tale om snyd og bedrag fra Renaults side eller om det slet og ret er en ondsindet afpresning af teamet for at Piquet kan blive i Formel 1. Hvis Renault dømmes kan det medføre en total udelukkelse fra Formel 1, mens en frifindelse vil efterlade Piquet med et særdedes blakket ry.

BB  


Hop til top
FOTA overvejer 3 biler pr. team

FOTA er begyndt at kigge på mulighederne for fremtiden og blandt andet at kunne indsætte tre racere pr. team. Ideen er især fostret hos Ferrari der gerne vil stille yderligere en racer til rådighed så de kan lokke Michael Schumacher tilbage eller kunne indsætte Valentino Rossi på lignende måde.

"Vi har talt om fremtiden og muligheden for at få en tredje bil på banen og muligheden for at give en ung lører chancen for at teste. Dette er blevet en sport hvor man ikke kan træne og det er måske lige lidt i overkanten," siger Luca di Montezemolo. Tidligere har der været indsat 3. kørere i forbindelse med de frie træninger om fredagen - noget som ikke alle teams benyttede sig af.

Men skal ordene have værdi, så er det meningen at det skal være en ung kører, så dermed ville det være utænkeligt at Ferrari så kunne indsætte Michael Schumacher på ny. Men der er ikke enighed om ideen i FOTA. Mercedes er imod - måske som følge af at de er på vej til at købe stort op i Brawn GP teamet. "Denne ide er ikke tænkt igennem. Måske er Ferrari interesseret fordi de har så mange kørere på kontrakt," er den direkte melding fra Norbert Haug til ideen med 3 kørere pr. team.

Ligenu kigger man i stedet i retningen af de nye teams der kommer til i 2010. Det er håbet at de kan levere konkurrencedygtige racere.

BB  


Hop til top
Nico Rosberg i retning mod Brawn?

Meget tyder på at Mercedes øger deres interesser i Brawn GP fra den kommende sæson. Efter de seneste rygter har Mercedes vist interesse i at købe det meste af teamet som en del af mærkets strategi om at øge sin involvering som motor-leverandør. Nico Rosberg kan derfor meget vel blive den nye Mercedes kører - ikke hos McLaren men hos Brawn.

For de seneste rygter sender Nico Rosberg i retning af Brawn GP fra næste sæson. Det var ellers rygtedes at han var på vej til McLaren, men nu tyder meget på at han i stedet kommer til Brawn, indsat af Mercedes. I andre sammenhænge har Mercedes bossen Norbert Haug nævnt at Nico Rosberg er en af mulighederne for 2010. Nok ikke hos McLaren, men i stedet hos Brawn GP.

Meldingerne går på at Brawn skifter fra den nuværende hvide, til en sølvfarvet racer der måske nok minder en del om McLarens nuværende design. Haug har indikeret at man nok skal helt frem til årets sidste løb i Abu Dhabai før de melder deres fremtid ud. Men det vil så også være oplagt at en række arabiske firmaer i samarbejde med Mercedes kan præsentere opkøbet af Brawn GP.

Mercedes satser meget hårdt på at kunne levere motorer til flere teams. I år har det måske nok ikke været fremhævet tydeligt at Brawn kører med Mercedes motorer, men det vil de gerne til at øge fokus på. Mercedes leverer også i år motorer til Force India. Fra 2010 kan yderligere Red Bull blive tilføjet kundelisten.

BB  


Hop til top
Alt er åbent for Ferrari i 2010

Det er en stadig varm debat om hvilke to kørere der står på spring til at køre for dem i 2010. To - og måske endda tre - kørere er på kontakt med dem for 2010: Felipe Massa, Kimi Raikkonen og efter alt at dømme Fernando Alonso.

Meningen er at Felipe Massa skal fortsætte i 2010, men teamet holder selvfølgelig øje med hvordan det går for brasilianeren efter sit uheld i Ungarn. Alt tyder dog på at han er klar til at være Grand Prix kører for 2010. I stedet vil Ferrari gerne af med Kimi Raikkonen og har forsøgt at lokke ham over i rally verdenen, og mod at få en økonomisk kompensation. Det trækker dog ud og det tyder på at Raikkonen ikke ligefrem har tænkt sig at opgive sædet.

I stedet rettes fokus længere frem mod 2011, hvor Alonso så i stedet kunne komme til. Netop det spørgsmål har cirkuleret på Monza. Men Luca di Montezemolo er ikke så snaksagelig om fremtidige kørere. "Jeg kan aldrig lide at tale om kørere. Når vi tager en beslutning vil vi informere jer på den rigtige måde," siger han.

Dermed står vi stadig tilbage med meldingen om Fernando Alonsos skifte til Ferrari. Spørgsmålet er om det bliver 2010 eller må udsættes til 2011.

BB  


Hop til top
Kubica var kandidat hos Ferrari

Robert Kubica indrømmer at der var samtaler om at foretage et skifte fra BMW Sauber til Ferrari for resten af sæsonen. I stedet faldt valget på Giancarlo Fisichella.

Han er stadig iklædt den hvide kørerdragt og forbliver i den resten af året. "Der var kontakt og jeg var interessant for Ferrari, men jeg tror ikke at det vil være så let at skifte team i løbet af året, og så tror jeg at vi har en stærk bil i BMW'en, så jeg er glad for at være hvor jeg er," siger Robert Kubica.

Den polske kører meldes stadig meget stærkt til at skulle køre for Renault næste år. Meget afhænger dog af meldingerne om teamets fremtid, så Kubica ikke skifter videre til et team som er under mulig nedlukning.

BB  


Hop til top
Ferrari og Santander indgår samarbejde

Det har været rygtedes i adskillige måneder at den spanske storbank Santander skifter fra McLaren til Ferrari i 2010 som en af de fremtrædne sponsorer. Herefter ventes der blot på at der også ansættes en spansk kører, Fernando Alonso.

I den officielle meddelelse er Luca di Montezemolo meget tilfreds med at kunne annoncere sponsoraret. Udover en masse ord om samme værdier og andet PR-ævl, så bliver det fremhævet at aftalen løber over en fem-års periode. Logoet vil komme til at fremgå på bilerne, kørerdragter og i resten af udstyret som teamet anvender.

Da Santander blev sponsor for McLaren for nogle år siden skete det samtidig med Fernando Alonsos entre. Da sponsoraret er af en markant størrelse må det forventes at de gerne ser Alonso som Ferrari kører. Den melding mangler vi så stadig at få bekræftet!

BB  


 

Hop til top9.9.2009

Ecclestone er skuffet - Force India har valgt forkert!

Sådan er meldingen fra Formel 1-bossen Bernie Ecclestone. Den 78-årige brite har sine holdninger om hvem der skal være i manegen i Circus Bernie, og her ville han hellere have haft en indisk kører på banen i Italien. Og ikke en ny italiener!

Force India har i forvejen tilknyttet den indiske kører, Karun Chandhok der for tiden kører med i GP2. "Jeg håbede at Vijay Mallya ville give Karun chancen. Jeg er lidt skuffet over at han satte en italiensk kører i sædet," siger Ecclestone.

Bemærkningen er dog faldet til en indisk avis, så derfor er der måske nok også lidt farvede briller. Omvendt er Indien et marked som Bernie meget gerne vil ind i, og i fremtiden er det da også meningen at der skal køres Formel 1 i et af verdens mest folkerige lande, og dermed også et sted hvor der potentielt er mulighed for at sælge flere biler.

"Vi har brug for at se Karun i Formel 1 meget hurtigt. Han har talentet og mulighederne, så det handler blot om at nogen kommer i gang nu," siger Ecclestone.

Force India har dog ikke så mange andre valg, eftersom Vitantonio Liuzzi er en af mulighederne for 2010 ligesom han også har været teamets officielle reservekører. Det ville derfor være lidt besynderligt hvis man så efterfølgende valgte om!

BB  


Hop til top
Berger ville ikke være andenviolin

Sidste år hentede Sebastian Vettel en ganske overraskende sejr på Monza. Og kort tid efter forlod Gerhard Berger teamet. Hvorfor valgte han at forlade et team der på alle måder var kommet op fra ingenting? Berger fortæller direkte at han ønsker at finde - men det var ikke meningen på den lange bane!

Gerhard Berger ejede ellers 50% af teamet men valgte at sælge det igen. Teamet havde stor succes i 2008 hvor Sebastian Vettel virkelig slog igennem og sejren i det regnfyldte italienske Grand Prix på Monza næsten gik over til at være legendarisk. Samtidig var det i en periode hvor storesøster, Red Bull, slet ikke præsterede det samme. Og så gik der politik i det. "Toro Rosso skulle være Red Bulls juniorteam. Og jeg ville gerne vinde løb. Det gjorde vi sammen med Vettel. Men da hele fokus fremover skulle være på Red Bull ville Toro Rosso gå tilbage til en juniorrolle. Det er blot ikke min filosofi," kommer det direkte Berger.

Selvom Red Bull er Toro Rossos største sponsor, så ville Berger gerne gøre sit til at få teamet helt frem. Og da det ikke var muligt at finde de nødvendige midler til at gøre sig fri af Red Bulls dominans, valgte han at sælge sin del af teamet tilbage til Red Bull. "Jeg vil aldrig spille andenviolin. Hvis der ikke er nogen mulighed for succes, så er det ikke længere sjovt for mig. Nu kan Christian Horner have sjov sammen med Red Bull," siger han med en lille smule bitterhed.

I denne sæson har Toro Rosso sikret sig 5 point sammen med Buemi og Bourdais. Senest er den yngste kører i Formel 1-historien fået en plads i feltet i form af Jaime Alguersuari. Sidste sæson sikrede teamet sig 39 point...

BB  


Hop til top
Det er de andres skyld!

Den vragede Ferrari-kører, Luca Badoer er ude med riven omkring sin "fyring" som Massa-reserve.
Det er ikke resultaterne ( eller i høj grad mangel på samme) der er skyld i, at Badoer ikke får chancen som Ferrari-kører på Monza.

"Medierne har spillet en nok så afgørende rolle i beslutningen om hvem der skulle køre den anden Ferrari på Monza og i øvrigt resten af sæsonen. Journalisterne ved slet ikke hvilken skade de har gjort og de er med til, at vende stemningen imod mig", udtaler en frustreret Luca Badoer!

Luca Badoer fik sit livs chance, da Felipe Massa blev alvorligt skadet i træningen forud for Ungarns Grand Prix. Først var den 7-dobbelte verdensmester Michael Schumacher udpeget som afløser, men på grund af en ulykke tidligere i et road racing-løb, måtte han trække sig.

Badoer havde alle trumfer, som testkører hos Ferrari kendte han om nogen bilen, men efter to skuffende kvalifikationer (sidstepladser) og to løb som agterlanterne, blev han vraget til fordel for den genopstandne landsmand Giancarlo Fisichella.

"Jeg vil dog ikke trække mig tilbage som en bitter mand", udtaler Badoer "jeg kan jo altid fortælle mine børn, at jeg kørte to Formel 1 Grand Prix'er for Ferrari. Maranello havde trods alt tillid til mig og jeg er sikker på, at jeg kunne have gjort det meget bedre i mit tredje 'forsøg' på Monza!"

Der var på forhånd ingen aftale om, hvor mange Grand Prix'er Badoer skulle køre for Ferrari.
"Jeg troede ærlig talt, at jeg havde god tid til at 'indstille' mig og til forbedring, men jeg ved at Formel 1 er et hårdt game, om jeg må indstille mig på, at min Formel 1-karriere er slut, men jeg fortsætter som test kører hos Ferrari. Jeg får lov at blive!" - slutter Badoer

Når det nu ikke rækker i Formel 1, er en tjans som testkører hos Ferrari vel næppe det værste!!??

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk