Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.9.2009
 19 Formel 1 løb i 2010
 
16.9.2009
 Briatore og Symonds forlader Renault
 Hülkenberg på vej til Formel 1
 Red Bull i venteposition
 Mercedes kapper ikke forbindelsen med McLaren
 

Hop til top22.9.2009

19 Formel 1 løb i 2010

FIA's World Motor Sport Council har i dag offentliggjort det første udkast til Formel 1 løbskalenderen 2010, som indeholder ikke mindre en 19 Grand Prix datoer.
I forhold til dette års kalender er det tre største ændringer at sæsonens første løb ikke køres i Australien, samt at både Canada og Korea er med på 2010 kalenderen.

Der har i mange år været tradition for at Formel 1 sæsonen starter med Australiens Grand Prix i Albert Park i Melbourne, men i den foreløbige kalender for 2010 sæsonen skal der lægges ud i Bahrain den 14. marts, og først 14 dage senere skal der køres i Australien.

Canada har været ude af Formel 1 kalenderen de sidste par sæsoner, skønt der har været mange forsøg på at få dem med på programmet. Nu ser det ud til at lykkes, og holder planerne, køres der igen Formel 1 Grand Prix i Canada den 11. til 13. juni 2010.

Helt ny på Formel 1 kalenderen er Korea, som indtil videre er tildelt en Grand Prix weekend midt i oktober måned næste år.

Traditionelt startes Formel 1 altid klokken 14:00 om søndagen på Grand Prix weekenderne, men i 2010 er der fire undtagelser:
Grand PrixTidspunkt
Australien - kl. 17:00
Malaysia - Kl. 16:00
Singapore - Kl. 20:00
Abu Dhabi - Kl. 17:00

Foreløbig Formel 1 kalender for 2010 sæsonen:
DatoGrand Prix
14. marts - Bahrains Grand Prix
28. marts - Australiens Grand Prix
4. april - Malaysias Grand Prix
18. april - Kinas Grand Prix
9. maj - Spaniens Grand Prix
23. maj - Monacos Grand Prix
30. maj - Tyrkiets Grand Prix *
13. juni - Canadas Grand Prix *
27. juni - Europas Grand Prix (Valencia)
11. juli - Englands Grand Prix
25. juli - Tysklands Grand Prix
1. august - Ungarns Grand Prix
29. august - Belgiens Grand Prix
12. september - Italiens Grand Prix
26. september - Singapores Grand Prix
3. oktober - Japans Grand Prix
17. oktober - Koreas Grand Prix
31. oktober - Abu Dhabis Grand Prix
14. november - Brasiliens Grand Prix

* - Hvis Canadas Grand Prix ikke falder på plads, rykkes Tyrkiets Grand Prix til den 6. juni, for at give lidt mere luft i kalenderen.

AN  


 

Hop til top16.9.2009

Briatore og Symonds forlader Renault

Den store 'crashgate' historie fortsætter. Seneste nyt er at teamchef Flavio Briatore og chefingeniøren Pat Symonds har forladt teamet og derfor ikke vil stille op til at blive udspurgt i sagen omkring Nelson Piquets afkørsel i Grand Prix'et i Singapore sidste år.

Teamet er blevet bedt om at stille foran FIAs dommere den 21. september og her var det ventet at de to hovedpersoner i teamet, Briatore og Symonds ville skulle forsvare sig mod anklagerne om at have overtalt Nelson Piquet til bevidst at køre sig selv af. Teamet har i dag udsendt en meddelelse om at de ikke vil kommentere og gå yderligere ind i de udtalelser der er givet. Blandt andet er det kommet frem at FIA har lovet Pat Symonds fuld immunitet mod sanktioner hvis han fortæller alt - det har han afslået!

Renault har derfor ikke længere de to ansat og det betyder at de to personer i hvert fald ikke er at finde når høringen skal finde sted næste uge i Paris. Den sidste uges tid har der været lækket mange oplysninger i sagen som kan findes rundt om på nettet. Blandt andet udtalelser fra radioen, forskellige detaljer fra telemetrien samt brevvekslinger mellem parterne.

Det er fortsat Renault der er indstævnet til høring for FIA, så derfor ventes det ikke at ændre sig. Omvendt kan der måske senere komme en anklage mod de to personer, men det vil i givet fald være uden for regi af Renault. Med dette træk kan Renault måske vinde tid og komme til høringen uden at kunne give nogle svar, da de to nøglepersoner ikke længere er ansat.

Det bliver dog næppe det sidste vi hører i sagaen om Renaults 'crashgate'.

BB  


Hop til top
Hülkenberg på vej til Formel 1

Den nye GP2 mester, tyskeren Nico Hülkenberg er godt på vej til at finde en plads i Formel 1-feltet i 2010. Meget tyder på at han er at finde i Williams teamet. Det har de haft gode erfaringer med. De hentede 2005 GP2 mesteren Nico Rosberg - nu er en ny Nico på vej.

For i samme moment er der meget der tyder på at Nico Rosberg er på vej videre til et af de Mercedes støttede teams. Det giver en oplagt mulighed for at hente Nico Hülkenberg ind. Williams har ham da allerede inde i folden som testkører og har også en option på ham for 2010. Og hvis man kigger på hvem der tidligere har fået en billet til Formel 1, så er en GP2 titel meget værd. Det er kun sidste års vinder Giorgio Pantano der ikke kunne finde vej tilbage igen efter sit mesterskab. Rosberg gik til Williams, Lewis Hamilton kom til McLaren og Timo Glock fandt vej til Toyota.

Tyskeren har i det hele taget et fornemt CV så det er oplagt at han vil gå hele vejen til Formel 1. Han har gode kontakter og bliver hjulpet af Michael Schumachers gamle manager Willi Weber.

BB  


Hop til top
Red Bull i venteposition

Tidligere på sæsonen annoncerede Red Bull at de var åbne for at finde en ny motorleverandør til 2010, i skuffelse over at Renault ikke præsterede det bedste. Yderligere bliver teamet nødt til at vente på udfaldet af høringen i Paris den 21. september hvor Renaults fremtid bliver kendt.

Egentlig vil Red Bull meget gerne skifte over til Mercedes-motorerne, som efterhånden har etableret sig som de stærkeste i feltet - se blot på udviklingen hos både Brawn GP der fører mesterskabet og senest Force India som har fået masser af fart i deres racere.

Problemet for Mercedes er at de derefter vil levere motorer til 4 teams i feltet, og det kræver grønt lys fra FIA og ikke mindst McLaren som er eksklusiv aftager af de tyske motorer. Det var ellers ventet at Norbert Haug kunne fortælle hvem de leverer motorer til i 2010 da der blev kørt race på Monza, men der var ingen klarhed.

Hvis aftalen med Mercedes falder til jorden vil de mere eller mindre være tvunget til at fortsætte med at få motorer fra Renault. Men her kommer høringen i næste uge ind i billedet, da det kan afgøre om Renault overhovedet er at finde i feltet i 2010.

BB  


Hop til top
Mercedes kapper ikke forbindelsen med McLaren

Efter at det er kommet frem at Mercedes i fremtiden vil bygge tættere forbindelser med Brawn GP, har det stillet spørgsmål til fremtiden for McLaren. Som det er nu har McLaren stadig første prioritet hos Mercedes de kommende år, men hvad der sker fra 2012 er et åbent spørgsmål.

Ved udgangen af 2011 udløber eksklusivaftalen nemlig, og det passer meget godt med at til den tid har Mercedes købt så meget af Brawn at de reelt kan overtage teamet og gøre det til et rent Mercedes-team. Men selvom de til den tid har flere partnere at involvere sig i, så kan det fortsat lade sig gøre at satse på flere heste. "Det er ikke meningen at samarbejdet skal slutte, men det bliver nok et andet samarbejde," siger Daimler chefen Dieter Zetsche.

Så hvor Mercedes rækker hånden frem til et fortsat samarbejde, men måske mere i retning af at blive kundeteam, kan McLaren måske føle sig nødsaget til at finde en anden motorleverandør og dermed stoppe et langvarigt samarbejde.

Flere kilder peger på at hvor der tidligere har været klæbet en række skandaler til McLaren teamet, så har det været McLarens valg i at udvikle deres nye sportsvogn - noget som skete uden indblanding fra Mercedes. Der var ikke enighed i McLarens valg, og netop derfor vil Mercedes gerne gå egne veje.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk